Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-13, 18:21   #1
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Chocka kroppen med nya övningar?

Finns det egentligen något belägg för det som många byggare pratar om (typ Arnold) att chocka kroppen med nya övningar. T ex om man under en period kört hantelflyes 3x10-12 reps varje bröstpass helt plötsligt slänga in kabelflyes eller flax i maskinen för att muskeln skulle vänja sig vid hantelflyes (repeated bout effect). Eller är det bara progressiv överbelastning som spelar roll gällande muskeltillväxt? Som de flesta kanske känner till så kan man ju få den där sköna träningsvärken genom att köra en okänd övning som man som erfaren tränande många gånger inte har/får.
__________________
Vill Du veta resultatet i en fotbollsmatch mellan
två 16-åriga pojklag??
”Mät lagens sammanlagda testikelvolym!”
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 18:35   #2
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Skulle väl kunna fungera men bara om "ny" innebär att det är en övning som man har gjort förut och vet hur man ska utföra. Att gå på en övning man aldrig gjort förut och träna hårt är definitivt en dålig idé.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 18:57   #3
Kay123
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av PKtarzan Visa inlägg
Finns det egentligen något belägg för det som många byggare pratar om (typ Arnold) att chocka kroppen med nya övningar. T ex om man under en period kört hantelflyes 3x10-12 reps varje bröstpass helt plötsligt slänga in kabelflyes eller flax i maskinen för att muskeln skulle vänja sig vid hantelflyes (repeated bout effect). Eller är det bara progressiv överbelastning som spelar roll gällande muskeltillväxt? Som de flesta kanske känner till så kan man ju få den där sköna träningsvärken genom att köra en okänd övning som man som erfaren tränande många gånger inte har/får.
om du inte vaxer funkar det val inte om d e ej beror pa annat sa klart som kost ... sa lange du vaxer kor pa samma.... det finns belagg for det men jag tvivlar att du ar lika stor eller tranar lika hart + tar lika steroider som arnold gjorde... sen ar det genetiskt indivduellt men generellt for valdigt stora byggare efter 10-15+ar plus da det ar svart att vaxa sa andrar man alla mojliga variabler volym,ovningar, etc etc etc for att kroppen ska vaxa da kroppen
Kay123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 19:02   #4
Kay123
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av PKtarzan Visa inlägg
Finns det egentligen något belägg för det som många byggare pratar om (typ Arnold) att chocka kroppen med nya övningar. T ex om man under en period kört hantelflyes 3x10-12 reps varje bröstpass helt plötsligt slänga in kabelflyes eller flax i maskinen för att muskeln skulle vänja sig vid hantelflyes (repeated bout effect). Eller är det bara progressiv överbelastning som spelar roll gällande muskeltillväxt? Som de flesta kanske känner till så kan man ju få den där sköna träningsvärken genom att köra en okänd övning som man som erfaren tränande många gånger inte har/får.
kallas aven for periodisering utuba det finns bra videon om det
Kay123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 19:09   #5
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Jag har expirmenterat mycket med sånt. Vid ett tillfälle t.ex slängde jag in cable-cross på mitt bröstpass före bänkpressen. En övning jag normalt aldrig någonsin gör. Fick en brutal träningsvärk men den gick över ganska snabbt. Gjort andra liknande saker också men jag blev inte större för den saken. Det hände absolut ingenting.

Jag tror mer på att bli starkare. Kan du reppa på 150kg i bänkpress fint och kontrollerat(inte som styrkelyftarna gör) så lär du ha stora pecs. Satsa på att bli stark skulle jag säga.

Men jag är bara en nybörjare så fäst inte så stor vikt vad jag säger. Delar bara med mig av mina erfarenheter
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 19:26   #6
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Jag har expirmenterat mycket med sånt. Vid ett tillfälle t.ex slängde jag in cable-cross på mitt bröstpass före bänkpressen. En övning jag normalt aldrig någonsin gör. Fick en brutal träningsvärk men den gick över ganska snabbt. Gjort andra liknande saker också men jag blev inte större för den saken. Det hände absolut ingenting.

Jag tror mer på att bli starkare. Kan du reppa på 150kg i bänkpress fint och kontrollerat(inte som styrkelyftarna gör) så lär du ha stora pecs. Satsa på att bli stark skulle jag säga.

Men jag är bara en nybörjare så fäst inte så stor vikt vad jag säger. Delar bara med mig av mina erfarenheter
Får vi se dina reps på 150 så vi kan avgöra hur kontrollerade dessa är?
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 20:01   #7
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Va? Jag reppar på 80kg. Är som sagt nybörjare.

Är man inte grov om man reppar på 150kg med normalt gymbänk utförande eller vad är din poäng?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 20:55   #8
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Va? Jag reppar på 80kg. Är som sagt nybörjare.

Är man inte grov om man reppar på 150kg med normalt gymbänk utförande eller vad är din poäng?
Jag skulle tippa på att hans poäng är att bänkpressare (styrkelyftare) har de största bröstmusklerna.

Men du är ju nybörjare så det kunde du inte veta.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 20:57   #9
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av Kay123 Visa inlägg
kallas aven for periodisering utuba det finns bra videon om det
Nej det är ingen periodisering utan han menar att göra en övning som man normalt sett inte gör alls. Inte samma sak.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 23:21   #10
Victuhh
Registered User
 
Victuhhs avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Kalmar
Inlägg: 1 609
Jag själv tävlar i SL och har en lyftväg på ca 15cm när jag bryggar max. Gjort 155 på tävling och uppskattar att jag kanske tappat 10kg om jag både hade flyttat fram fötterna, satt röven längre ut på bänken, smalnat fattningen och därmed dubblat min färdväg. Det är inte min brygga som gör att jag pressar det jag gör men eftersom jag har rörligheten ger det mig en fördel i min sport

Om du bläddrar lite i Eddies IG kommer du se att han är sjukt stark och ett monster på allt han gör - inte bara i press. Det finns förresten andra filmer när han gör smalpressar långt över 150, mycket hantelpressar m.m.

Ont

Chocka kroppen är bull och träningsvärk är inget bevis på tillväxt. En tung press däremot som du kontinuerligt försöker öka kommer tvinga kroppen till anpassning.
__________________
Numera Styrkelyft
Victuhh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 23:25   #11
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Dina muskler har ingen aning om vad du gör eller vilket grepp du använder i olika övningar den känner bara av belastning. Att folk byter övningar är för att det krävs ett visst typ av pannben för att köra samma sak vecka ut och vecka in i 25-45 år.

Gick väl rykten om att Ronnie Coleman körde med samma ryggrutin under hela sin karriär och den ryggtavla kommer ingen kunna komma i närheten av.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)