Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-11-12, 16:51   #61
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av JohanOrving Visa inlägg
frågan är om man fan inte är för gammal och lurkig för att studera när man nästan är 30? Vad skulle kidsen säga när farfar kommer där?
För det första, om man är "nästan 30" ser man ut som typ 20, så ingen kommer märka något sålänge du inte säger hur gammal du är.

För det andra, ingen kommer bry sig även när de vet hur gammal du är (började plugga vid 33, märkte ingen negativ stämning eller kommentar).

För det tredje, det är oroväckande att du är så osäker på dig själv att en så liten sak som att studiekamrater tycker att du är för gammal räcker för att avskräcka dig från att plugga. Skärpning!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 16:54   #62
JohanOrving
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Du är absolut inte för gammal för att studera. Det kommer finnas gott om folk som är runt 30 eller till och med 40 år på utbildningen. En stor del till din ensamhet kanske är ditt skiftande och ensamma (antar jag) jobb. Så omskolning till ett annat yrke kanske vore bra i ditt fall.

30 och 40? Det var det jävligaste, antar jag kollat för mycket på amerikanska filmer

Jo, skift går sällan bra ihop med folk som jobbar vanliga 8-17 jobb, jag har ju en vecka ledigt i och med treskift då och då men vafan gör man under ledigheten då .. Jo endera sover man för att man är så slut eller så är man ensam och har ingen att hitta på nåt ändå för folk är på jobbet :P

Nu är det ju förstås så att man inte ska byta karriärväg bara för att få polare, men jag har ju funderat på att byta under en längre tid så .. arbetat med detta sedan efter gymnasiet!
JohanOrving är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 16:57   #63
JohanOrving
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
För det första, om man är "nästan 30" ser man ut som typ 20, så ingen kommer märka något sålänge du inte säger hur gammal du är.

För det andra, ingen kommer bry sig även när de vet hur gammal du är (började plugga vid 33, märkte ingen negativ stämning eller kommentar).

För det tredje, det är oroväckande att du är så osäker på dig själv att en så liten sak som att studiekamrater tycker att du är för gammal räcker för att avskräcka dig från att plugga. Skärpning!
Haha . Ja det kanske är så, har ju lite av ett babyface också och inga rynkor än i alla fall! Tinder är lätt med tjejer som är 20 så inte är jag väl gubbe än då i alla fall!

Ja du, alltid varit lite osäker av mig när det kommer till det mesta, säkert en anledning till att jag haft problem att knyta nya kontakter efter gymnasiet också
JohanOrving är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 17:36   #64
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Att studera högskoleprogram när man inte ens är 30 låter mer än rimligt. Kör på det!
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 19:26   #65
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av JohanOrving Visa inlägg
Tack för svaren jag fått! Jo då, jag har ju funderat på att plugga, det finns ju ett universitet här i Örebro, jag vet inget om hur bra det är och jag vet egentligen inte mycket alls om högskolestudier över huvud taget. Jag jobbar ju som drifttekniker just nu och har alltid varit intresserad av tekniska prylar, även om detta jobb börjar bli rätt trist nu och jag är sjuuukt trött på treskift, vilket i princip är mer regel än undantag inom detta fält.

Någon form av högskoleingenjör kanske skulle passa, jag läste ju natur på gymnasiet så jag har matten upp till E och Fysik B (enligt gamla systemet, men är behörig till ingenjörsstudier i alla fall sa någon), frågan är om man fan inte är för gammal och lurkig för att studera när man nästan är 30? Vad skulle kidsen säga när farfar kommer där? :p Annars kanske det vore en bra ide, åtminstone att testa på, kan ju kolla in det lite närmre.

Funderat lite mer på någon form av korpen också, gillar ju innebandy så något sådant kanske skulle passa!
Det låter som att du är klippt och skuren för att bli ingenjör, arbetsmarknaden är generellt god för ingenjörer dessutom och du kan skippa treskiftet.

Citat:
Ursprungligen postat av JohanOrving Visa inlägg
30 och 40? Det var det jävligaste, antar jag kollat för mycket på amerikanska filmer
I USA börjar många (de flesta?) college vid 17-18 eftersom det är då man slutar high school, plus att jag antar att föräldrarna som i regel sponsrar med collegeavgiften antagligen vill att avkommorna gör nåt vettigt av sitt liv så snabbt som möjligt. I Sverige är det många som funderar länge och väl på vad de vill bli när de blir stora, så du kommer garanterat inte att vara äldst .
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 19:31   #66
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Du som kan det här wintersnowdrift, är det helt hopplöst att som gammal man studera i USA på något sätt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 19:39   #67
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Klart man inte är för gammal för att studera när man är 30-40, är det inte vid exakt just den åldern som man börjar fundera på att studera och bli något efter att ha jobbat på fabriksgolvet i 10 år sedan studenten?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 16:20   #68
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Skulle en lite äldre, ensam mansperson klara av ett amerikanskt college? Min fördom säger mig att man lätt faller in i en fälla av att tro att man är ung igen, går på massa fester och super bort sin utbildning.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 16:34   #69
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Skulle en lite äldre, ensam mansperson klara av ett amerikanskt college? Min fördom säger mig att man lätt faller in i en fälla av att tro att man är ung igen, går på massa fester och super bort sin utbildning.
Man kan utan problem ha lite disciplin och sköta skolarbetet ypperligt, samtidigt som man festar loss med jämna mellanrum.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 16:34   #70
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Skulle en lite äldre, ensam mansperson klara av ett amerikanskt college? Min fördom säger mig att man lätt faller in i en fälla av att tro att man är ung igen, går på massa fester och super bort sin utbildning.
Bra poäng. Förutom att jag avskyr att festa och supa. Har alltid drömt att få stundera av något slag utomlands. Är nog mer att inte klara av isåfall. Kostnad samt att det är försent.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 16:48   #71
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Bra poäng. Förutom att jag avskyr att festa och supa. Har alltid drömt att få stundera av något slag utomlands. Är nog mer att inte klara av isåfall. Kostnad samt att det är försent.
Skulle rekommendera Skottland. Gratis utbildning, billigt och enkelt att hitta boende, trevliga människor.

Fast vet inte hur det blir med gratis utbildning efter Brexit.
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 16:58   #72
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Skulle en lite äldre, ensam mansperson klara av ett amerikanskt college? Min fördom säger mig att man lätt faller in i en fälla av att tro att man är ung igen, går på massa fester och super bort sin utbildning.
Tänk Keg-parties flera ggr i veckan med heta collegetjejer på en riktig party school! För att inte tala om spring break i Cancun! Det skulle bli din död. En lycklig död förvisso men ändå...


https://www.maxim.com/news/top-20-party-schools-2018-8

Senast redigerad av Macroman den 2018-11-13 klockan 17:03.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 17:08   #73
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Du som kan det här wintersnowdrift, är det helt hopplöst att som gammal man studera i USA på något sätt?
Det enklaste sättet är förmodligen är att gå via ett utbytesprogram på ett svenskt universitet. Då switchar du plats med en amerikansk student under ett år och terminsavgiften är betald genom detta. När det gäller att söka direkt till ett amerikanskt universitet har jag tyvärr ingen koll, där får du nog surfa runt på universitet du är intresserad av och kanske ringa deras internationella kansli. Man kan få tilläggslån från CSN som täcker terminsavgifter och ökade kostnader för att plugga utomlands, men att det blir dyrare än att plugga i Sverige är ändå närapå en garanti.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 17:24   #74
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Skulle en lite äldre, ensam mansperson klara av ett amerikanskt college? Min fördom säger mig att man lätt faller in i en fälla av att tro att man är ung igen, går på massa fester och super bort sin utbildning.
Ja, många av de där tonåringarna hoppar av i USA. Om det är pga party kanske inte, enbart men det är vanligt. Den äldsta jag känt var i slutet av 50 årsåldern men det finns äldre. Själv studerade jag mest i Frankrike och bland alla unga från hela världen fanns en och annan 50+. Det berättas hostorier om 90 åringar, det tror jag nog finns, varför inte om det är något man är intresserad av. Skall man sluta träna också för att man blir äldre?
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 17:31   #75
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Fast, precis som med träning så får man börja mjukt, så har man inte pluggat på ett tag så bör man förbereda sig på vad som skall komma.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)