Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-25, 14:19   #1
PepsiMax
Registered User
 
PepsiMaxs avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 15
Löpning

Hej!
Jag skulle vilja ha hjälp med att planera hur jag kan lägga in löpning i mitt schema.
Jag hade tänkt att ha 3 löppass i veckan.
Ett pass med intervaller, ett pass med tempo löpning och ett långt löppass.
Mitt träningsschema just nu ser ut såhär:

Måndag- Judo
Tisdag- Gym
Onsdag- Judo
Torsdag- Gym
Fredag- Judo
Lördag- Gym
Söndag-

Vart skulle ni lägga in de tre löppassen om man vill få ut max av gymmet?
PepsiMax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-25, 14:32   #2
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Ett tips kan vara att ställa frågan här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96610

Ser ju dock onekligen ut som att du har en fullspikad vecka, känns som att bästa väl vore att lägga dem samma dag som judon, intervaller sliter ganska hårt generellt och kanske något du borde undvika till en början. Är du ny till löpning så börja lugnt och kör några distanspass i behaglig fart bara.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-25, 15:33   #3
PepsiMax
Registered User
 
PepsiMaxs avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 15
Ok tack för tipset
PepsiMax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-25, 16:24   #4
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Vad är poängen med cardion? Och intervallerna, tempo och långpasset?

Är det för att förbättra konditionen för Judons skull så hade jag nog kört 2 stycken 4x4-intervaller på 90-95% av din maxpuls samt långdistanspasset i luugnt tempo (pulszon 2) när du får tiden till det. Söndag? Intervallerna kan du köra på morgonen, typ tisdag och fredag.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-25, 16:32   #5
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Vad är poängen med cardion? Och intervallerna, tempo och långpasset?

Är det för att förbättra konditionen för Judons skull så hade jag nog kört 2 stycken 4x4-intervaller på 90-95% av din maxpuls samt långdistanspasset i luugnt tempo (pulszon 2) när du får tiden till det. Söndag? Intervallerna kan du köra på morgonen, typ tisdag och fredag.
Många "comebacker" nu...


Har du fått ordning på kroppen efter hojvurpan?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-25, 17:03   #6
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Många "comebacker" nu...


Har du fått ordning på kroppen efter hojvurpan?
Nja, ja gjorde en knäledsoperation för 6 veckor sedan och väntar på sista fotoperationen där man skall förlänga hälsenan och byta plats på muskelfästen och senor från insidan till utsidan av foten. Ovanpå det här så drog jag på mig utmattningssyndrom och en svår depression sedan i våras. Gissningsvis pga alla mediciner, hjärnans totala oförmåga att hantera stress och kroniskt svåra sömnproblem.

Det har däremot blivit mindre dåligt efter att jag började att träna ca 15h i veckan, varav 80-85% ligger i pulszon 1/2 och resten fördelat på 2st 4x4 intervaller och 5-6 gympass i veckan.
Jag var åtminstone uppe i sadeln och körde igen och placerade mig i topp 10 på en SM-tävlingen i Superbike
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-25, 17:14   #7
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Nja, ja gjorde en knäledsoperation för 6 veckor sedan och väntar på sista fotoperationen där man skall förlänga hälsenan och byta plats på muskelfästen och senor från insidan till utsidan av foten. Ovanpå det här så drog jag på mig utmattningssyndrom och en svår depression sedan i våras. Gissningsvis pga alla mediciner, hjärnans totala oförmåga att hantera stress och kroniskt svåra sömnproblem.

Det har däremot blivit mindre dåligt efter att jag började att träna ca 15h i veckan, varav 80-85% ligger i pulszon 1/2 och resten fördelat på 2st 4x4 intervaller och 5-6 gympass i veckan.
Jag var åtminstone uppe i sadeln och körde igen och placerade mig i topp 10 på en SM-tävlingen i Superbike
Låter som att du är på rätt väg då.

Angående det fetade:

Betyder det att det är dålig konkurrens, eller är du stålmannen och kan vara nerkörd i botten och ändå komma tia på SM?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-25, 17:21   #8
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Låter som att du är på rätt väg då.

Angående det fetade:

Betyder det att det är dålig konkurrens, eller är du stålmannen och kan vara nerkörd i botten och ändå komma tia på SM?
En blandning mellan att jag är stålmannen och att någon framför kraschade ut sig

Men i år satte jag personbästa på samtliga banor, så jag är ändå mycket snabbare nu än innan olyckan, trots sämre förutsättningar förutom att jag har mer erfarenhet. Det har varit hårdare konkurrens i år än på drygt 10 år.. Men man kan tydligen vara väldigt nedkörd i botten och ändå lyckas prestera i drygt 23 minuter åt gången. Åtminstone ibland. Men det hade sitt pris det också.

*edit* Hyfsat offtopic nu
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 16:31   #9
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
En blandning mellan att jag är stålmannen och att någon framför kraschade ut sig

Men i år satte jag personbästa på samtliga banor, så jag är ändå mycket snabbare nu än innan olyckan, trots sämre förutsättningar förutom att jag har mer erfarenhet. Det har varit hårdare konkurrens i år än på drygt 10 år.. Men man kan tydligen vara väldigt nedkörd i botten och ändå lyckas prestera i drygt 23 minuter åt gången. Åtminstone ibland. Men det hade sitt pris det också.

*edit* Hyfsat offtopic nu
Sjukt!

Tror ts ställde samma fråga i löpartråden. Så han bryr sig nog inte...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)