Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-18, 08:07   #31
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Lite bakgrund: Min granne har tidigare klagat på mig för att jag "kastar böcker i golvet klockan 3 på natten." Till saken hör att jag sällan somnar efter klockan 01:00. Jag vet inte varifrån han fått att jag låter klockan 03. Han har klagat 4-5 gånger när vi mötts i trapphuset, och jag har sagt att jag ska försöka vara tystare.
Varför har du sagt det? Hade det inte varit vettigare att säga att du sover då och det måste vara någon annan du hör?
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 08:09   #32
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vadå ”riktig mes”? Han sa ju ifrån till grannen, knuffade undan honom i första inlägget och röt ifrån i andra.
Många tomma tunnor skallrar i behovet att visa sig alfa och vill helst se en blodig misshandel för att etablera dominans.

Killen sade ifrån, knuffade bort, och valde sedan att försöka ta the high road igen och igen, och det tycker jag snarare låter som någon som inte har ett externt behov av att bevisa något.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 08:18   #33
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 726
Citat:
Ursprungligen postat av Spiffy Visa inlägg
Varför har du sagt det? Hade det inte varit vettigare att säga att du sover då och det måste vara någon annan du hör?
Tänkte också på det, helt orimligt att be om ursäkt för något man själv inte orsakat.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 09:02   #34
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vadå ”riktig mes”? Han sa ju ifrån till grannen, knuffade undan honom i första inlägget och röt ifrån i andra.
Ja, sant. Läste inte så noga. Vid närmare titt så hanterade han det ganska snyggt. Det jag inte gillar dock är att han bad om ursäkt. Finns inget att be om ursäkt för. Sen även det andra som folk har reagerat på "att han ska försöka vara tystare" när han redan verkar vara tyst som en mus av det han beskriver.

Men detta var bra

"frågade om han var helt socialt inkompetent och bränd i skallen"

"Jag puttade bot honom och frågade vad fan han sysslade med. Då försökte han brösta upp sig mot mig och visa sig på styva linan. Jag puttade bort honom igen och frågade om han ville ha stryk. Då sprang han ner till sig."

Senast redigerad av sumialic den 2019-10-18 klockan 09:04.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 09:17   #35
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Sen även det andra som folk har reagerat på "att han ska försöka vara tystare" när han redan verkar vara tyst som en mus av det han beskriver.
Nu är ju ursprungsinlägget typ tre år gammalt så tror inte att vi hjälper honom längre MEN sådana här situationer beror ju mycket på hyr lyhört det är. Jag har väldigt lyhört hemma hos mig och fastän jag alltid har tyckt att jag har skött mig så har det hänt att jag har fått klagomål. En period var min tradition att gå upp kl. 05 och äta frukost och kolla TV en timme varje dag innan jobbet. Hade ganska låg volym på och tänkte att det knappast kunde vara ett problem. En dag fick jag ett brev där det stod att min granne hade hört mig varje morgon under två månaders tid och undrade om jag kunde sluta med detta.

Finns ett par exempel till. Problemet är ju att om det är lyhört så är det EXTREMT lyhört på natten/morgonen eftersom att allting i övrigt är knäpptyst. Då handlar allt om vilken inställning man har. Min blev att sluta kolla TV samt vara extra försiktig med att inte göra ljud ifrån mig sent/tidigt på dygnet. En del av mina kompisar tyckte att jag var onödigt försiktig och att "lite får man stå ut med om man bor i lägenhet".

TS verkar vara en person som är uppe tills ganska sent på nätterna, om vi utgår från att han bor lyhört så är det inte orimligt att anta att han faktiskt hörs och då är frågan var man ska dra gränsen. Ska man liksom få gå runt i lägenheten kl. 01 på natten? Får man ta ett par löpsteg till köket? Kolla på TV med normalvolym? Jag kan ju tycka att man ska vara väldigt försiktig med ljud efter åtminstone kl. 23, samtidigt kan jag tycka att man inte ska behöva leva som att man bor i något jävla kollo.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 09:22   #36
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Om man går normalt, duschar och beter sig normalt stör man ingen mitt i natten. Isåfall är det nåt fel på den som klagar. Musik och tv på hög volym är en annan sak. Höghus är höghus
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 09:22   #37
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Nu är ju ursprungsinlägget typ tre år gammalt så tror inte att vi hjälper honom längre MEN sådana här situationer beror ju mycket på hyr lyhört det är. Jag har väldigt lyhört hemma hos mig och fastän jag alltid har tyckt att jag har skött mig så har det hänt att jag har fått klagomål. En period var min tradition att gå upp kl. 05 och äta frukost och kolla TV en timme varje dag innan jobbet. Hade ganska låg volym på och tänkte att det knappast kunde vara ett problem. En dag fick jag ett brev där det stod att min granne hade hört mig varje morgon under två månaders tid och undrade om jag kunde sluta med detta.

Finns ett par exempel till. Problemet är ju att om det är lyhört så är det EXTREMT lyhört på natten/morgonen eftersom att allting i övrigt är knäpptyst. Då handlar allt om vilken inställning man har. Min blev att sluta kolla TV samt vara extra försiktig med att inte göra ljud ifrån mig sent/tidigt på dygnet. En del av mina kompisar tyckte att jag var onödigt försiktig och att "lite får man stå ut med om man bor i lägenhet".

TS verkar vara en person som är uppe tills ganska sent på nätterna, om vi utgår från att han bor lyhört så är det inte orimligt att anta att han faktiskt hörs och då är frågan var man ska dra gränsen. Ska man liksom få gå runt i lägenheten kl. 01 på natten? Får man ta ett par löpsteg till köket? Kolla på TV med normalvolym? Jag kan ju tycka att man ska vara väldigt försiktig med ljud efter åtminstone kl. 23, samtidigt kan jag tycka att man inte ska behöva leva som att man bor i något jävla kollo.
Jo, så kan det ju vara - absolut.

Är själv ganska högljudd av mig även sent på natten och har aldrig fått klagomål. Sen är jag väl även av mentaliteten att lite får man fan stå ut med. Klagar själv inte på andra.

Men jag bor väl inte speciellt lyhört heller och ditt inlägg får mig att tänka på hur lyckligt lottad jag kanske är och att jag aldrig ska flytta till något lyhört
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 09:26   #38
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Anledningen att jag sa att jag skulle vara tystare var för att blidka dåren. Jag har fortsatt leva precis som innan och har inte fått några som helst klagomål efter julen från helvetet. Har haft fester, middagar och köpt ett högtalarsystem dessutom, vilket jag inte hade då (var rätt nyinflyttad). Inga klagomål på det.

Tror inte det är speciellt lyhört mellan lägenheterna. Dock är det extremt lyhört mellan lägenheterna och trapphuset. Märkte det när jag hörde grannarna på andra sidan trapphuset bråka i sin lägenhet ("DU HAR LJUGIT FÖR MIG!" Stackars kille). Det förklarar varför alla grannar kollar med på mig road blick när jag haft en tjej över
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 09:30   #39
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Tänk om du går i sömnen. du kanske väsnas en jäkla massa om nätterna =)

__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram

Senast redigerad av Beemel den 2019-10-18 klockan 09:31.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 09:30   #40
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Anledningen att jag sa att jag skulle vara tystare var för att blidka dåren. Jag har fortsatt leva precis som innan och har inte fått några som helst klagomål efter julen från helvetet. Har haft fester, middagar och köpt ett högtalarsystem dessutom, vilket jag inte hade då (var rätt nyinflyttad). Inga klagomål på det.

Tror inte det är speciellt lyhört mellan lägenheterna. Dock är det extremt lyhört mellan lägenheterna och trapphuset. Märkte det när jag hörde grannarna på andra sidan trapphuset bråka i sin lägenhet ("DU HAR LJUGIT FÖR MIG!" Stackars kille). Det förklarar varför alla grannar kollar med på mig road blick när jag haft en tjej över


Ja, det kanske är bästa utvägen. Tjafsar man för mycket kanske han smyger in på natten och knivhugger en. Verkar ju vara måttligt rubbad.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 09:30   #41
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Att be om ursäkt kostar inget, det kan man göra även om man inte viker ner sig och blottar strupen. Det är mer olja i diplomatimaskineriet än något annat.

Det finns en del bra saker med att vägra ta skit man inte förtjänar man att hårdnackat hantera situationer med utgångpunkten att jag har rätt och alla andra är idioter är inte direkt optimalt för samexistens.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 09:34   #42
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Tänk om du går i sömnen. du kanske väsnas en jäkla massa om nätterna =)

Tidigare flickvänner har sagt att jag rätt ofta dunsar in i väggen när jag vänder mig om i sömnen. Är väl det som han hört.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 09:36   #43
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Jo, så kan det ju vara - absolut.

Är själv ganska högljudd av mig även sent på natten och har aldrig fått klagomål. Sen är jag väl även av mentaliteten att lite får man fan stå ut med. Klagar själv inte på andra.

Men jag bor väl inte speciellt lyhört heller och ditt inlägg får mig att tänka på hur lyckligt lottad jag kanske är och att jag aldrig ska flytta till något lyhört
Det där borde jag ha mer av för de gånger när jag har fått klagomål så har jag verkligen kuvat mig själv totalt Kollade t.ex. aldrig mer på TV på morgonen efter det där brevet och det finns fler exempel. För det är ju rimligt att man ska få stå ut med lite ljud om man bor i en ganska billig hyresrätt, varför skulle man kunna utgå från att det blir exakt lika tyst som om man hade bott i villa? Man kan inte få allt liksom.

Det absolut värsta exemplet som grämer mig än idag var för ett par år sedan när jag och en kompis en lördag lirade FIFA, klockan var strax efter midnatt. Sedan en timme tillbaka hade jag sagt åt min kompis att sluta reagera högljutt på det som hände i spelet samt volymen på TV:n var väldigt låg. På andra sidan väggen kunde man höra en fest pågå och det var en ganska livlig sådan. Typ 00:30 knackar det på dörren och det är två poliser, de har fått klagomålsanmälan och frågar om vi kan vara tysta. Man märker på dom att de hade förväntat sig världens drag inne hos mig, istället är det en nykter person med en PS4-kontroll i handen som öppnar en dödstyst lägenhet Jag säger någonting i stil med "ja, alltså vi är så tysta som vi kan vara men vi kan försöka att vara ännu tystare"

Så fort de har dragit så ångrar jag att jag inte nämnde festen på andra sidan väggen. När jag strax senare lägger mig i sängen så hör jag vilket jävla liv det är och de har verkligen F-E-S-T fram till ca kl. 03. Det var till 100 % därför som poliserna var här men de valde fel dörr. Hade jag haft mer av din mentalitet så hade jag ju reagerat "fan vad absurt, vad gör de här!?" och inte instinktivt "det är vårt fel, vi ska skärpa oss!" och då hade rätt personer fått skiten. Nu kunde istället mina grannar ha en ostörd fest hela natten
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 09:37   #44
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Tidigare flickvänner har sagt att jag rätt ofta dunsar in i väggen när jag vänder mig om i sömnen. Är väl det som han hört.
Måste ju gå att minska ljudet av att armbåga väggen iofs

ALternativt sätta taggar på den så du slutar med sådana dumheter!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 09:39   #45
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg

Tror inte det är speciellt lyhört mellan lägenheterna. Dock är det extremt lyhört mellan lägenheterna och trapphuset. Märkte det när jag hörde grannarna på andra sidan trapphuset bråka i sin lägenhet ("DU HAR LJUGIT FÖR MIG!" Stackars kille). Det förklarar varför alla grannar kollar med på mig road blick när jag haft en tjej över
Jag har likadant och det var fan hemskt i början innan man vande sig. Varje gång en dörr i trapphuset öppnades så lät det som att min ytterdörr öppnades. Hade mardrömmar om att folk tog sig in i lägenheten och det peakade när jag vaknade ståendes vid sängkanten mitt i en högersving mot en "inbrottstjuv"
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)