Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-11-05, 05:19   #46
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Tips pa veganska recept pls, garna med grona och gula artor som bas (som inte smakar artsoppa... ) da det ar riktigt billigt har. Har inte alls tankt pa att kolla in priset pa diverse sojaprodukter men ar inte frammande for det heller, vet bara att sojakorvar och andra produkter (Oumph-liknande grejer) som ska vara likt kott i form och textur kostar stjart, aven om det sa klart hade varit trevligt da kott ar godis.

Har i nu laget en fusk-vegetarisk dag i veckan men vill utoka med en dag veganskt, eftersom det slutar med att jag bara sitter och trycker i mig flera kilo ost och grekisk yoghurt pa den 'vegetariska' dagen. Har absolut noll kunskap och fantasi nar det galler att fa till proteinrika och goda veganratter.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.

Senast redigerad av J.V den 2015-11-05 klockan 05:26.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 08:41   #47
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Torra sojabitar är billiga.
Tofu är billigt om man handlar hoas asiaten.

I övrigt gillar jag att du tänker äta mer vegansk
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 09:10   #48
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Vegetarian tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Cykelcykel Visa inlägg
Torra sojabitar är billiga.
Tofu är billigt om man handlar hoas asiaten.
Hos "asiaten"? Ska man veta vad det är oavsett var man bor?


Tapatalk.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.

Senast redigerad av J.V den 2015-11-05 klockan 09:11.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 09:26   #49
Wzup2u
Scarpa the chef
 
Wzup2us avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Godismonstret
Inlägg: 3 129
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Tips pa veganska recept pls, garna med grona och gula artor som bas (som inte smakar artsoppa... ) da det ar riktigt billigt har. Har inte alls tankt pa att kolla in priset pa diverse sojaprodukter men ar inte frammande for det heller, vet bara att sojakorvar och andra produkter (Oumph-liknande grejer) som ska vara likt kott i form och textur kostar stjart, aven om det sa klart hade varit trevligt da kott ar godis.

Har i nu laget en fusk-vegetarisk dag i veckan men vill utoka med en dag veganskt, eftersom det slutar med att jag bara sitter och trycker i mig flera kilo ost och grekisk yoghurt pa den 'vegetariska' dagen. Har absolut noll kunskap och fantasi nar det galler att fa till proteinrika och goda veganratter.
Vegansk korvgryta är en favorit.
Går ju inte åt överdrivet mkt korv om du köper färdig och strimlar pga mycket tomater och havregrädde.

Obs köp inte oatlys havregrädde, den är mer som mjölk köp carlshamns plant, 0,75l ca 14:-.

Gör billiga och goda böngrytor med ris, och på tal om ärtor gör ärtbiffar.

som jag brukar rekomender är denna sidan här finns allt http://vegan.ifokus.se/
__________________
Att slösa livet på såkallad optimat är slöshet när det finns en helhet.
Scarpa 4 president!
http://oi62.tinypic.com/1ovaee.jpg
Wzup2u är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 09:43   #50
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av Wzup2u Visa inlägg
Vegansk korvgryta är en favorit.
Går ju inte åt överdrivet mkt korv om du köper färdig och strimlar pga mycket tomater och havregrädde.

Obs köp inte oatlys havregrädde, den är mer som mjölk köp carlshamns plant, 0,75l ca 14:-.

Gör billiga och goda böngrytor med ris, och på tal om ärtor gör ärtbiffar.

som jag brukar rekomender är denna sidan här finns allt http://vegan.ifokus.se/
Fast det blir ju inte mycket protein heller om man kor med liten mangd korv och oser pa med mycket tomat och havregradde.

Sag att du lankade den sajten tidigare i traden och har kollat in den, men den var ju sjukt jobbig att navigera. Inte vidare smidigt att ga genom recepten.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.

Senast redigerad av J.V den 2015-11-05 klockan 09:45.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 11:54   #51
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Hos "asiaten"? Ska man veta vad det är oavsett var man bor?


Tapatalk.
En asiatisk livsmedelsbutik har nog oftast bättre priser på tofu.
Antar att så kan va fallet i flera länder än Sverige.
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 13:33   #52
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Tips pa veganska recept pls, garna med grona och gula artor som bas (som inte smakar artsoppa... ) da det ar riktigt billigt har. Har inte alls tankt pa att kolla in priset pa diverse sojaprodukter men ar inte frammande for det heller, vet bara att sojakorvar och andra produkter (Oumph-liknande grejer) som ska vara likt kott i form och textur kostar stjart, aven om det sa klart hade varit trevligt da kott ar godis.

Har i nu laget en fusk-vegetarisk dag i veckan men vill utoka med en dag veganskt, eftersom det slutar med att jag bara sitter och trycker i mig flera kilo ost och grekisk yoghurt pa den 'vegetariska' dagen. Har absolut noll kunskap och fantasi nar det galler att fa till proteinrika och goda veganratter.
Jag vill slå ett slag för seitan igen (märks det att jag gillar seitan?). Det är ett pulver man blandar med vatten till en degig massa som man sedan kokar till ett mer fast, men ändå mjukt, fuskkött. Skitmycket protein, men måste dock kompletteras med baljväxt-protein (tror det är lysin som saknas?), så enligt mig är det opti att göra små seitanbollar och blanda med bönor eller linser.

Seitanbollar + linser/bönor + grönsaker man blandat i + lite olivolja över = opti enligt mig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 13:44   #53
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag vill slå ett slag för seitan igen (märks det att jag gillar seitan?). Det är ett pulver man blandar med vatten till en degig massa som man sedan kokar till ett mer fast, men ändå mjukt, fuskkött. Skitmycket protein, men måste dock kompletteras med baljväxt-protein (tror det är lysin som saknas?), så enligt mig är det opti att göra små seitanbollar och blanda med bönor eller linser.



Seitanbollar + linser/bönor + grönsaker man blandat i + lite olivolja över = opti enligt mig.
Aah justja, såg att du nämnde det tidigare men glömde googla. Proteinhalten förutsätter att man använder glutenmjöl då antar jag, med vetemjöl blir det ju rätt snålt. Eller inte snålt, men i jämförelse med mängden kolhydrat är det snålt.

Ska nog vandra runt lite i chinatown imorgon och se vad som finns, för glutenmjöl i 'vanliga' butiker kostade satan.


Tapatalk.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 13:55   #54
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Aah justja, såg att du nämnde det tidigare men glömde googla. Proteinhalten förutsätter att man använder glutenmjöl då antar jag, med vetemjöl blir det ju rätt snålt. Eller inte snålt, men i jämförelse med mängden kolhydrat är det snålt.

Ska nog vandra runt lite i chinatown imorgon och se vad som finns, för glutenmjöl i 'vanliga' butiker kostade satan.
Jag har aldrig testat att göra det från mjöl, utan har köpt färdigt seitanpulver på butik på nätet. Det är baserat på gluten, så ja, det var nog glutenmjöl man skulle ha. Pulvret har följande macros:

Protein: 81 g
Kolhydrater: 7 g
Fett: 4 g

Sen blir det såklart mindre när man blandat ut det med vatten. Helt okej tycker jag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 20:49   #55
Wzup2u
Scarpa the chef
 
Wzup2us avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Godismonstret
Inlägg: 3 129
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Fast det blir ju inte mycket protein heller om man kor med liten mangd korv och oser pa med mycket tomat och havregradde.

Sag att du lankade den sajten tidigare i traden och har kollat in den, men den var ju sjukt jobbig att navigera. Inte vidare smidigt att ga genom recepten.
Måste alla måltider vara överdrivet med protein då?
ät linssallad till, och dricka sojadryck =P... alternativt gör den på sojagrädde ist för havre.
__________________
Att slösa livet på såkallad optimat är slöshet när det finns en helhet.
Scarpa 4 president!
http://oi62.tinypic.com/1ovaee.jpg
Wzup2u är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 20:52   #56
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Söker tips på vad man kan använda som bindmedel i rödbetsbiffar om man inte har eller kan använda ägg? Känns som rätt tråd att fråga i
Väldigt längesedan frågan ställdes med kokt quinoa fungerar grymt bra som bindmedel i biffar osv Det har jag i mina linsbiffar istället för ägg när de ska vara vegetariska.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 00:44   #57
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av Wzup2u Visa inlägg
Måste alla måltider vara överdrivet med protein då?

ät linssallad till, och dricka sojadryck =P... alternativt gör den på sojagrädde ist för havre.
En vegetarisk rätt som är fattig på protein kan vem som helst slänga ihop, det är proteinrika rätter helt utan animalier som jag behöver hjälp med.


Tapatalk.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 01:17   #58
Hennish
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 94
Kolla in www.seriouseats.com/vegetarian för bra vegetariska recept. Kan slå ett slag för deras svarta bönburgare med fetaost och cashewnötter i!

Annars är Thug Kitchen en riktigt bra kokbok som är helt vegansk. Mycket baljväxter och proteinrika alternativ i den.

Ohhh och så måste du göra den veganska chorizon som finns på seriouseats, helt jävla gudomlig.
__________________
Some play hard to get, I play hard to want.
Hennish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 04:16   #59
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av Hennish Visa inlägg
Kolla in www.seriouseats.com/vegetarian för bra vegetariska recept. Kan slå ett slag för deras svarta bönburgare med fetaost och cashewnötter i!

Annars är Thug Kitchen en riktigt bra kokbok som är helt vegansk. Mycket baljväxter och proteinrika alternativ i den.

Ohhh och så måste du göra den veganska chorizon som finns på seriouseats, helt jävla gudomlig.
Dar sag det ut att finnas mycket trevligt, tackar!
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 22:37   #60
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Hjälp! Jag känner mig snurrig i skallen.

Varför kostar detta 150 kr/kg? http://veganlife.se/product.html/eko...category_id=22

När detta kostar 65 kg kg och nästan verkar vara exakt samma sak? http://veganlife.se/product.html/vet...category_id=22

Det är till och med samma fabrikat!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)