Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-04-15, 15:28   #286
xanton
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 276
Sol
Magnesium
Zink
Kalium
Fosfor
Vitamin k2
Vitamin A
Med intag av måltid/fett
Kost (generellt låg påverkan)
Kroppsvikt
Tid på dygnet du tar vitaminet/hormonet

Allt detta påverkar samt även lugnande medel,mediciner etc.

Positiva är ju ändå att du fick ökade nivåer, då kan du komma undan med en underhållsdos på kanske 2000-3000 ie/dag. Ju lägre dos man behöver, desto mindre risk för interaktion med andra näringsämnen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Animalisk Visa inlägg
Hur vet man att man har pissgener, märker man det efter en månad ett halvår eller ett år eller tar det längre tid?
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
För egen del är det att jag skadar mig så fort jag viftar med lilltån, går upp i synlig fettmassa om jag äter ett grillchips, och tappar 1 kg bänkpresstyrka om jag äter 1 kalori för lite en dag.
xanton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-08, 11:02   #287
Olof111
Banned User
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 7
Tack för länkarna!
Olof111 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-31, 13:49   #288
xanton
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 276
Kan påpeka att jag tagit doser på 5k/dag och fick toxicitetssympton. Visserligen ligger gränsen på 4000 enheter i Sverige men 10 000 enheter i Usa.

Dock så hörde jag man ska halvera dosen vid toxicitetsymptom, så nu kör jag ~2600ie och bara man har 2000 enheter, är den minsta dos som behövs för att hålla nivåerna konstanta. Trots att det är sommar och jag solar 30min mitt på dagen så kan jag inte sova längre än 3-5 timmar om jag inte får i mig mina 2k enheter, har testat flera ggr. Så vitt jag också läst har detta hormon en stor påverkan på sömnen.

Något som också är rent förjävligt, att d-vitamin tillskotten skiljer rejält. Vissa saknar potens eller så är det bara fyllnad av rent skit i dem. Har även dubblat doser på dem jag inte fått effekt från, humör,sömn,styrka,allmänt välmående. Då jag tog en normal dos på ett annat märke så gav det precis det jag ville uppnå. Har för mig kostdoktorn testade bara 2 märken, selfs och purepharma, vilket purepharma håller vad den lovar, men resultatet visade 2900 enheter fast den skulle innehålla 2500, fel inom testerna är något man får räkna med.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Animalisk Visa inlägg
Hur vet man att man har pissgener, märker man det efter en månad ett halvår eller ett år eller tar det längre tid?
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
För egen del är det att jag skadar mig så fort jag viftar med lilltån, går upp i synlig fettmassa om jag äter ett grillchips, och tappar 1 kg bänkpresstyrka om jag äter 1 kalori för lite en dag.
xanton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-31, 13:57   #289
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Får max toxicitetssyndrom ska man omedelbart sätta ut D-vitamintillskott, undvika dietärt kalcium eller kalcium i tillskottsform, undvika solljus och undvika livsmedel som innehåller D-vitamin.

Din text får mig att, bland annat, misstänka att din diagnos inte ställts av en doktor.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-02, 11:55   #290
sweaberg
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 512
Har en burk hemma där 1 tablett är 10ug , är detta 1000 IE ?
sweaberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-02, 12:01   #291
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Nej, 400.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-02, 12:13   #292
sweaberg
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 512
Okej tack, mesig burk man har som säger att 400IE är 200% RDI

Vad ligger folket här på? 2000IE om dagen standard?
sweaberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-09, 10:49   #293
xanton
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 276
0-20ng/ml = brist, börja ta tillskott eller uvb-ljus terapi behandling med överlägsen styrka av uvb, och minimalt uva. Endast sol är inte av rekommendation även om du bor vid ekvatorn. (sol uvb+uva)
30ng/ml = okej nivå (minsta tillåtna nivå för att inte anses ha brist)
35/ng/ml = rekommenderas
40ng/ml = "optimal hälsa"
50ng/ml = förespråkas av somliga forskare för att vara "optimal"
60ng/ml = anses vara en nivå som vitamindcouncil och många anhängare strävar efter. Speciellt dem med ms eller sjukdomar.
70ng/ml = En hög nivå helt enkelt men inget extremt.
80ng/ml = Det räcker nu, inte många som vill nå högre. Risker som sömn eller något med kroppen kan börja strula om man når högre.
90 ng/ml = extremt högt, men det kan fungera.
100ng/ml+ = anses farligt.



Det här är förmodligen dem bästa rekommendationerna jag sett. Utan att kolla om det han säger är "sant" så genom eget experimenterande och vilka doser som behövs för att öka nivåer, stämmer dessa så bra. Har kört samma protokoll själv alltså. Har aldrig lyckats höja mina nivåer konstant med en dos på 4000 ie, men däremot med ~4700+. Sen vet jag en del som inte lyckas hålla en nivå på 35ng/ml med 2000 ie. 35ng/ml som är minsta rekommendationer av d3 blodet (av lite lusläsande på nätet). minst 3000 ie brukar dessa personer köra på isåfall

Dr. Frank Lipman.

If your blood level is above 45ng/ml and for maintenance, I recommend 2,000-4,000 IU daily depending on age, weight, season, how much time is spent outdoors, where one lives, skin color and obviously blood levels. In other words if you are older, larger, living in the northern latitudes during the winter, are not getting sun and have dark skin, I recommend the higher maintenance dose.

If your blood level is 35-45 ng/ml, I recommend you correct it with 5,000 of vitamin D3 a day for 3 months under a doctor’s supervision and then recheck your blood levels.

If your blood level is less than 35 ng/ml, I recommend you correct it with 10,000 of vitamin D3 a day under a doctor’s supervision and then recheck your blood levels after 3 months. It takes a good 6 months usually to optimize your vitamin D levels if you’re deficient. Once this occurs, you can lower the dose to the maintenance dose of 2,000 – 4,000 IU a day.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Animalisk Visa inlägg
Hur vet man att man har pissgener, märker man det efter en månad ett halvår eller ett år eller tar det längre tid?
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
För egen del är det att jag skadar mig så fort jag viftar med lilltån, går upp i synlig fettmassa om jag äter ett grillchips, och tappar 1 kg bänkpresstyrka om jag äter 1 kalori för lite en dag.
xanton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-09, 10:54   #294
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
hur länge räcker det lilla man solat under sommaren och påverkas nivån av solbränna.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-09, 22:38   #295
Wzup2u
Scarpa the chef
 
Wzup2us avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Godismonstret
Inlägg: 3 129
2-4k varje dag (när jag kommer ihåg det/känner för att ta det haha)
vilka sorter kör ni?
__________________
Att slösa livet på såkallad optimat är slöshet när det finns en helhet.
Scarpa 4 president!
http://oi62.tinypic.com/1ovaee.jpg
Wzup2u är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-10, 00:09   #296
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av Wzup2u Visa inlägg
2-4k varje dag (när jag kommer ihåg det/känner för att ta det haha)
vilka sorter kör ni?
Storpack från utländsk sida. 360 gels 10k IU.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-10, 15:18   #297
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Storpack från utländsk sida. 360 gels 10k IU.
Var då?
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-10, 16:29   #298
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
iherb har en massa d vitamin i olika mängder.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-10, 16:50   #299
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator Visa inlägg
Var då?
Om du googlar faktan jag gav dig lär du hitta rätt sida på andra sidan atlanten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-13, 15:33   #300
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Citat:
Ursprungligen postat av sweaberg Visa inlägg
Okej tack, mesig burk man har som säger att 400IE är 200% RDI

Vad ligger folket här på? 2000IE om dagen standard?
Jag tar bara en multivitamineral typ 4-5 ggr i veckan. Den innehåller oftast (olika märken) 200-800 IE. Men sen dricker jag mjölk som innehåller 500-1600 IE per dag(olika i olika sorter samt olika mjölkmängd). På sommaren gör jag inte mer. Ser till att gå 30-40 minuter på lunchen, ibland i bar överkropp.

När vädret blir dåligt ett längre tag eller det blir November så tänker jag ta nåt tillskott extra på kanske 1-2k IE. Det tillsammans med mjölken och multivitamineralen får räcka.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)