Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2024-01-25, 10:49   #1
qneoo
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2023
Inlägg: 16
Helt plötsligt mycket svagare.

Kom till gymmet idag för att köra Bröst axlar o biceps. Började med bänkpress, körde 40, 60, 80 oså skulle jag testa 90 men det gick verkligen inte. Tog 95kg förra veckan. Så droppade jag till 80 och lyckades precis precis få ut en 3a när jag har lyckats ta 80x7 flera tillfällen sedan innan. Alla andra övningar var jag riktigt svag i också.

Vad är det som har hänt? Körde bröst senast i måndags så jag har ju återhämtat mig. Sov rätt så bra idag och har ätit stabil frukost. Fattar inte hur styrkan bara har försvunnit. Har ni upplevt detta?
qneoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-25, 10:52   #2
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Det händer alla. En dålig dag bara. Nästa pass går säkert bättre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-25, 11:04   #3
qneoo
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2023
Inlägg: 16
Jo ja får la hoppas det, de är ju klart att ibland så lyfter man lite mindre för att man har en dålig dag, de har ju hänt men idag kändes det riktigt off. Får bara hoppas att de går bättre nästa gång.
qneoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-25, 11:08   #4
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Yes, det är aldrig kul. Men det kommer då och då.
Händer det däremot flera veckor i rad så kan man börja fundera på om man gör något fel.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-25, 11:09   #5
qneoo
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2023
Inlägg: 16
Jo de är sant. Har haft sån galen progress på bänken på senaste så kanske har haft ribban lite för högt o såfort ja fick en dålig dag så kanske ja blev lite för besviken.
qneoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-25, 11:36   #6
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 701
Du kanske är mer trött, har sovit sämre, har ätit sämre, är fortfarande trött i musklerna eller bara har en dålig dag. Men tvivlar på att du plötsligt tappar styrkan permanent.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-25, 12:36   #7
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Det kan hända att man tappar styrka väldigt plötsligt. Permanent eller semi-permanent. Pga nervskada.
Det har hänt mig, jag tappade typ 70% styrka över en dag och det tog flera månader innan jag var helt återställd.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-25, 13:34   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Du är bara 17 år. Då är du i en ålder då massor händer i kroppen och du kan ibland få ganska stora fluktueringar i maxstyrka från dag till dag. Men trenden kommer över tid att vara kraftigt uppåtgående.

När man är, säg, 30–40, är det stabiliare och det prestationsförmågan skiljer sig sällan dramatiskt från pass till pass. Å andra sidan har ökningarna planat ut för länge sedan. :P
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-26, 22:01   #9
rbn
Registered User
 
rbns avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 339
Det är ibland svårt att veta vad som är dagsform och inte, men är det en nervskada brukar det märkas ganska tydligt. Jag råkade ut för en nervskada i vänstra armen för flera år sedan, där jag gick ifrån 100x12 i bänk till 100x3 sen dog ena armen och vägrade lyfta. Dvs en dramatisk skillnad från ingenstans som inte kan förklaras med dagsform, och det var dessutom endast i vänsterarmen.

Mat och sömn är inte heller alltid logiskt överförbart till att man "måste" prestera bra på gymmet. Jag har slagit flera PBn med urusla förutsättningar, värdelös sömn och bedrövlig kost. Liksom vissa pass har haft optimala förutsättningar men ändå gått skit. Sen är det såklart bra på sikt att sköta dessa saker, men det är inte alltid så enkelt. Jag tror helt enkelt du bara hade ett dåligt pass.
rbn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-30, 09:14   #10
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 172
I lördags svimmade jag två gånger av lyft på 90% av vad jag gjorde veckan innan (då helt opåverkad). Ingen aning om jag hade druckit för lite vatten, sovit för lite, ätit för lite - spelar ingen roll för det var en gång. Händer det regelbundet i ett par veckor så prova deload/vila.
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-30, 10:00   #11
bunkrulle
Registered User
 
bunkrulles avatar
 
Reg.datum: Feb 2023
Inlägg: 526
Du svimmade två gånger? Du tog inte första gången som en rejäl varning?

Du ska ta det på allvar tycker jag. Deloada. Kolla över din kost och vattenförbrukning. Uppa proteinet.
Och fram för allt. Sov ordentligt. 17 bast. Du behöver 8-10 timmars sömn per natt. Särskilt viktigt när du tränar.


Kanske kolla över andning innan lyft och hur du håller buktrycket
__________________
bunkrulles journal

monkey strong


Senast redigerad av bunkrulle den 2024-01-30 klockan 10:01.
bunkrulle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-30, 12:56   #12
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av bunkrulle Visa inlägg
Du svimmade två gånger? Du tog inte första gången som en rejäl varning?

Du ska ta det på allvar tycker jag. Deloada. Kolla över din kost och vattenförbrukning. Uppa proteinet.
Och fram för allt. Sov ordentligt. 17 bast. Du behöver 8-10 timmars sömn per natt. Särskilt viktigt när du tränar.


Kanske kolla över andning innan lyft och hur du håller buktrycket
Lite carnivore diet får säkert ordning på det där, am I right?

Skämt åsido, att svimma 2 ggr på ett träningspass låter rätt extremt faktiskt. Jag har aldrig svimmat. Punkt. På träning eller utanför, aldrig. Men man kan känna att det snurrar till eller att man blir ”lätt” i huvudet efter tunga marklyft eller benövningar.

Hur gick det till? Man borde ju kunna slå sig riktigt ordentligt om man svimmar under ett tungt lyft, oavsett vilken övning det handlar om.

Sen var det nog inte Raschmus som var 17 bast, dock.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-30, 14:29   #13
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 172
Citat:
Ursprungligen postat av bunkrulle Visa inlägg
Du svimmade två gånger? Du tog inte första gången som en rejäl varning?

Du ska ta det på allvar tycker jag. Deloada. Kolla över din kost och vattenförbrukning. Uppa proteinet.
Och fram för allt. Sov ordentligt. 17 bast. Du behöver 8-10 timmars sömn per natt. Särskilt viktigt när du tränar.


Kanske kolla över andning innan lyft och hur du håller buktrycket
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Lite carnivore diet får säkert ordning på det där, am I right?

Skämt åsido, att svimma 2 ggr på ett träningspass låter rätt extremt faktiskt. Jag har aldrig svimmat. Punkt. På träning eller utanför, aldrig. Men man kan känna att det snurrar till eller att man blir ”lätt” i huvudet efter tunga marklyft eller benövningar.

Hur gick det till? Man borde ju kunna slå sig riktigt ordentligt om man svimmar under ett tungt lyft, oavsett vilken övning det handlar om.

Sen var det nog inte Raschmus som var 17 bast, dock.
Tack för svar men det var mer en uppmaning till TS att ibland svarar kroppen knepigt utan att man behöver göra världens analys, om det inte är återkommande.

Jag har svimmat flera gånger, konstigt nog oftast vid axelpress men även tunga marklyft och Yoke-walk. Lågt blodtryck och säkert utvecklingspotential i min andning.

Edit: Har mer eller mindre varje gång skett efter att jag rackat, dvs väldigt sällan jag svimmat med vikter mitt i ett lyft.
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-30, 17:17   #14
bunkrulle
Registered User
 
bunkrulles avatar
 
Reg.datum: Feb 2023
Inlägg: 526
Haha! Ja jävlar vad yrt det blev. Blandade ihop inlägg och grejer. Orka.

Du, icke 17-åriga Raschmus kanske har normalt lågt blodtryck och puls. En del har ju svårt att få upp pulsen vid motion.
__________________
bunkrulles journal

monkey strong

bunkrulle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-01, 20:32   #15
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Det kan hända att man tappar styrka väldigt plötsligt. Permanent eller semi-permanent. Pga nervskada.
Det har hänt mig, jag tappade typ 70% styrka över en dag och det tog flera månader innan jag var helt återställd.
Shit! Över hela kroppen eller bara i en rörelse?

Jag drabbades inte av nervskada men av upprepade muskelbristningar i hamstrings (gick aldrig av helt) när jag började med (legalt) testo.

Jag har alltid kört sådär på en fjärdedel av viktmagasinet i hamstringsövningar, väldigt klen. Jag tränade inte annorlunda men kände att det här är ju skitlätt. Hamstrings hade inte växt heller utan fortfarande i tjocklek pannkaka, men på bara några pass var jag från 1/4 till hela viktmagasinet 3*15-20 Sedan small det till i hamstrings den blev blå, jag blev halt. men den läkte ihop. Sedan samma sak jag igen, för lätt, för lätt fan vad jag ökar, och sedan på hela magget i högreps small den igen trots att det kändes lätt. Nästa runda andra hjamstrings (vänster istället) och sista tillbaks till höger igen. 4 sådana vändor över kanske 8-9 månader totalt. Nu skiter jag i hamstrings, blir den tränad oavsiktligt i (lätt) mark så ok men annars får den vara där pannkakeplatt och bara atrofiera bort helt om den vill.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)