Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-21, 22:37   #16
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
med söner så vill man ju gärna vara en bra manlig förebild med, vilket inte alltid rimmar med att vara en bra pappa.
Tvärtom i mina ögon, den bästa manliga förebilden som finns är en bra pappa.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 22:42   #17
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Den allmäna rekommendation är väl max 2 timmars tv-tittande om dagen men helst mindre. Verkar som att extrema mängder tv-tittande är associerat med lägre verbala färdigheter men orsaken är väl troligen främst att föräldarna inte pratar med barnet och vice versa och att tv-tittandet är ett symptom på detta snarare än en orsak i sammanhanget.

Annars så är de viktigaste miljöfaktorerna för ett barns utveckling:

1. Kost
2. Växa upp med båda mamma och pappa. Adoptivföräldrar går lika bra som biologiska men mammas nya pojkvän är värre än ingen pappa alls.
3. Tydliga och konsekventa regler.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 22:47   #18
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Den enda princip jag har är att jag vill att mina barn ska växa upp med djur. Det tror jag skapar empatiska och ansvarstagande människor att lära sig visa hänsyn, tolka icke-verbala signaler och ta ett visst ansvar för en annan levande varelse.
Genetik och kärlek riktad mot barnet är nog det viktigaste här. Att ta hand om djur kan väl lära barnet rutiner och ansvar men tror inte det har något att göra med förmågan till empati.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 22:58   #19
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg


2. Växa upp med båda mamma och pappa. Adoptivföräldrar går lika bra som biologiska men mammas nya pojkvän är värre än ingen pappa alls.
3. Tydliga och konsekventa regler.
2. Varför är mammas nye pojkvän per automatik dålig?

3. Tydliga och konsekventa regler lägger grunden till en hel hög med psykiatriska diagnoser, precis som otydliga och inkonsekventa regler,för många regler och inga regler alls. Det är olika diagnoser, men varje metod är kopplat till någon sorts psykisk ohälsa/personlighetsstörning, så oavsett hur du gör i det avseendet gör du fel.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 23:26   #20
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
2. Varför är mammas nye pojkvän per automatik dålig?

3. Tydliga och konsekventa regler lägger grunden till en hel hög med psykiatriska diagnoser, precis som otydliga och inkonsekventa regler,för många regler och inga regler alls. Det är olika diagnoser, men varje metod är kopplat till någon sorts psykisk ohälsa/personlighetsstörning, så oavsett hur du gör i det avseendet gör du fel.
2. Statistiskt sett så har barn med biologisk mamma + styvfar sämst utfall i livet. Det betyder ju inte att det är så i samtliga fall men av alla möjliga föräldrakonstellationer så är det den som överlag är sämst.

3. Tydliga och konsekventa regler är hur man uppfostrar vare sig det är frågan om en hund eller ett människobarn. Att du läser in hitlerfasoner i det hela säger mer om dig än om sakens natur. Även vi vuxna måste ju följa tydliga och konsekventa regler annars kan det gå väldigt illa så att inte lära barnet en sådan fundamental grej om verkligheten är att göra det en stor otjänst. Med detta sagt så ska man ju inte reglera barnets lekar utan saker som kost, rätt klädsel för vädret, hygien, mängd skärmtid, tid i solen, och allmänt hyffs och fason. Tydligen måste barn lära sig att leka med andra människor innan det är 4 år annars kommer det aldrig att lära sig denna färdighet och samma sak gäller antagligen en hel drös med beteenden, vanor och färdigheter. I tonåren är det redan för sent så där gäller det snarare att släppa på tyglarna istället för att bråka om allt mellan himmel och jord.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 00:38   #21
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Disclaimer: har inga barn, har bara haft brorson sedan jag var 11 år, är 28 nu. Alla råd är vad som fungerade på mig och vad jag spekulerar bör fungera relativt bra.

Att växa upp med djur är mycket bra, särskilt hundar (uppvuxen själv med hundar sedan 25 år tillbaka), då lär sig barnet att det finns en hierarki, alltså att det är någon som bestämmer.

Då bygger du upp en grund för att minimera gnäll, tjat, konflikter även om detta ändå är oundvikligt i samband med barn och tonåringar. Bara förbereda sig inför detta.

Dessutom som annan person redan nämnt, det lär barnet tidigare om sociala samspel samt att det är sådant man får mest kärlek och nöje utav och inte falska, plastiga elektroniska sociala medier Såg häromdagen en 5-6 årig pojke med en fet mobil för minst 3,5 lax (var en HTC eller Samsung) och en fet klocka på hans arm *haha suck*.

Sedan är det också viktigt att barnet ändå lär sig att ifrågasätta auktoritet så att barnet inte blir ett blint lamm som tonåring som bara följer strömmen. Det betyder INTE att barnet ska bli en rebell som börjar röka gräs varje dag bara för att päronen har PhDs. Vad det betyder är att barnet, kanske tillsammans med föräldrarna, ska lära sig söka fakta när hon eller han (och btw: släng bort ordet "hen", du kan ändå lära ditt barn att alla ändå är individer och identifierar sig själva som olika) undrar över något. Agera INTE som en "allvetande" person, utan som en person som vill ta reda på sanningen.

Med andra ord: lär ditt barn skeptiskt tänkande i tidig ålder så kommer hon eller han att inte bli ett offer för dagens socially engineered hjärntvättning och propaganda som svävar runt sociala medier och liknande. Sedan angående mer känsliga frågor;

Angående döden: om barnet undrar om döden så är det bara att säga som det är utan att bli melodramatisk över det hela; det är livets cirkel, och vad vitt jag vet så händer ingenting speciellt efter döden, och så är det inget mer med det. Gör inte det till som något mystiskt eller hemsk upplevelse för då har du skapat mardrömmar för flera veckor framöver, eller i värsta fall, ett skadat barn för livet beroende på hans eller hennes genetiska anlag som format dennes "Big 5s".

Angående lördagsgodis: jag fick inte dricka saft eller äta något sött förrän jag var 3 år (av privata skäl) och det, tror jag personligen, gjorde att jag aldrig har haft problem med tänderna fast jag ändå har ätit godis som ett grottmongo sedan jag var 15 år vilket gav mig några extra kilon som jag håller på att skiva av. Jag fick såklart lördagsgodis och jag försökte, som en pinsam knarkare, käka Twix (RAIDERS!!!) och liknande på toaletten när föräldrarna inte såg.

Angående sex: var inte krystad över det. Förstår inte att så många ska följa "traditionen" att bli obekväm att prata om sex med sina tonåriga barn, fast nog är det tonåringarna som blir mer obekväma än deras föräldrar att prata om det. Jag hade världens tur när jag var barn: tappade oskulden när jag var 15 år, min första flickväns styvfarsa sa att "ni kan ta husvagnen så tar vi huset " så där fick jag snabbt en avslappnad och laidback syn på sex istället för att gå omkring och krysta mig kring det det som 50-årig nunna.

Angående politik: här är jag tvådelad; å ena sidan så kan man som förälder försöka få ens barn att följa samma politiska ideologi och därmed samma livsåskådning, och å andra sidan så kan man lära barnet att ta reda på egna fakta och fatta eget beslut över vad hon eller han vill gilla för slags politik och därmed livsåskådning.

Angående religion: mina päron var aldrig religiösa, men visst gick vi till kyrkan på begravningar, bröllop och även vid midnatt på julafton. Jag trodde först på en Gud, men sedan försvann tron bara av att jag växte upp och själv resonerade mig fram till att Gud inte finns, det var ingen som sa något till mig. Så personligen tycker jag barnet själv ska få upptäcka om hon eller han uppfattar det som att någon slags Gud/övermakt finns eller inte, samt lära sig att bara respektera och tolerera att andra kan tro medan man själv inte gör det.

Angående om barnet ser hemlösa eller tiggare: här får du välja om du känner att du vill vara vänster alternativt sosse och säga att det är synd om dessa personer och att alla i världen borde komma samman och hjälpa så många möjligt. Eller så kan du säga som jag personligen tycker: livet är orättvist, det där kunde ha varit du, så var tacksam över vad du själv har och sluta gnäll över att du inte har en lika dyr smartphone som dina andra tard-vänner!

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2017-09-22 klockan 00:44.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 01:56   #22
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Just godis är svårt. Hör mer ofta om barn som länge inte fått smaka sött under uppväxten där de blir helt galna när de får godis, äter tills dom spyr mm. Svårt med en bra medelväg här kan tyckas.

Växte själv upp med två bröder och en godisskål, så jag äter fort och tills det är slut....
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 02:27   #23
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Tror på att man ska engagera ungarna i aktiviteter utanför tv/dator så mycket det går redan i unga år.

Disclaimern är ju självklart när föräldrarna behöver göra saker och barnet behöver vara upptagen en stund.

När man själv växte upp så handlade det om att hänga ute hela tiden konstant på bakgården/fotbollsplanen/skolgården osv.
Nu är det ju dock ett helt annat samhälle som än vad man själv upplevde under 80- och 90-talet som barn.

Tror på aktiviteter med social integration för att ungarna inte ska bli outsiders när de växer upp (inge fel i det heller, men kan lätt bli en dålig cirkel ju äldre barnen blir).
Man får fixa så barnens datorer inte har internet osv under vardagarna och tider som ska vara hemläxor med mera.

Belöna gott uppförande och ansvarstagande. Rena utopidrömmarna, men är väl sånt man slänger ut genom fönstret direkt när man väl har barn när det väl börjar bli motstånd
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 03:31   #24
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Tror på att man ska engagera ungarna i aktiviteter utanför tv/dator så mycket det går redan i unga år.

Disclaimern är ju självklart när föräldrarna behöver göra saker och barnet behöver vara upptagen en stund.

När man själv växte upp så handlade det om att hänga ute hela tiden konstant på bakgården/fotbollsplanen/skolgården osv.
Nu är det ju dock ett helt annat samhälle som än vad man själv upplevde under 80- och 90-talet som barn.

Tror på aktiviteter med social integration för att ungarna inte ska bli outsiders när de växer upp (inge fel i det heller, men kan lätt bli en dålig cirkel ju äldre barnen blir).
Man får fixa så barnens datorer inte har internet osv under vardagarna och tider som ska vara hemläxor med mera.

Belöna gott uppförande och ansvarstagande. Rena utopidrömmarna, men är väl sånt man slänger ut genom fönstret direkt när man väl har barn när det väl börjar bli motstånd
Det är ju dock knappast värre att sitta framför sin ipad än att sitta i en skolbänk och lyssna på läraren. Tror tvärtom att det är betydligt bättre med en ipad.

Anledningen till att det är mindre ute och leka fritt för dagens barn är för att vi lever i ett samhälle med lägre tillit samt att föräldrar tenderar att vara mer rädda om de få barn de har.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 04:59   #25
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det är ju dock knappast värre att sitta framför sin ipad än att sitta i en skolbänk och lyssna på läraren. Tror tvärtom att det är betydligt bättre med en ipad.

Anledningen till att det är mindre ute och leka fritt för dagens barn är för att vi lever i ett samhälle med lägre tillit samt att föräldrar tenderar att vara mer rädda om de få barn de har.
Min enda anledning till att begränsa och skärma av användandet är nog mest för att vara någon form av motpol till all skärmtid.

Det var illa nog för mig som föddes under 80-talet och satt med 286:a 386:a samt spelkonsoller. Var man inte ute och gjorde hyss/lekte på gårdarna med vänner så satt man klistrad framför teven. C64, Atari, NES och PC datorer.

Jag är nog mest rädd för att utomhus livet fasas ut allt för mycket i dagens samhälle. Vilket är förståligt. Men när jag väl har barn så vill jag motverka det så mycket jag kan. Om jag får bestämma så ska mina barn ha mindre skärmtid under sin uppväxt än vad jag själv hade.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 05:35   #26
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Min enda anledning till att begränsa och skärma av användandet är nog mest för att vara någon form av motpol till all skärmtid.

Det var illa nog för mig som föddes under 80-talet och satt med 286:a 386:a samt spelkonsoller. Var man inte ute och gjorde hyss/lekte på gårdarna med vänner så satt man klistrad framför teven. C64, Atari, NES och PC datorer.

Jag är nog mest rädd för att utomhus livet fasas ut allt för mycket i dagens samhälle. Vilket är förståligt. Men när jag väl har barn så vill jag motverka det så mycket jag kan. Om jag får bestämma så ska mina barn ha mindre skärmtid under sin uppväxt än vad jag själv hade.
Lösningen för dig är att skaffa många barn, fixa en kåk på landet och låta dem löpa fritt där.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 05:55   #27
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Kanske kan vara ett tips:

Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 07:43   #28
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Genetik och kärlek riktad mot barnet är nog det viktigaste här. Att ta hand om djur kan väl lära barnet rutiner och ansvar men tror inte det har något att göra med förmågan till empati.
Visst, jag tror egentligen inte att djur är ett krav eller en genväg till empati. Men för att kunna ha hand om ett djur på rätt sätt (inte skrämma det t.ex.) måste man kunna tolka en annan individs ordlösa signaler och lära sig agera "vänligt men bestämt". Sen spelar det säkert in att jag personligen tycker att vuxna män som öppet visar kärlek för ett djur är typ det finaste som finns. På samma sätt är människor som är medvetet elaka mot djur avskum i mina ögon. (Obs, det har ingenting med att äta djur eller inte att göra.) Mao vill jag såklart att mina barn ska bli bra människor och inte skitstövlar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 07:55   #29
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Jag kom på ett par grejer till, som möjligen inte handlar om uppfostran utan mer om vad jag vill visa och introducera för mina barn. Jag kommer spela mycket klassisk musik i hemmet och uppmuntra att barnet ägnar sig åt musikalisk aktivitet av olika slag. Detsamma gäller utomhusaktiviteter och friluftsliv: skidsemestrar, fjällvandring, svampplockning, ridning, löpning, cykling osv osv. Som vuxen är det jag är mest tacksam för i min egen uppväxt den naturliga kopplingen jag fått av mina föräldrar till just musik och friluftsliv. Det är ett arv jag gärna vill föra vidare.

Angående skärmtid så kommer min sambo aka barnets far förmodligen att lära ungen att programmera innan hen kan prata, så jag tror att den tid som kommer ägnas åt skärmar och teknik kommer att vara kvalitativ och inte kvantitativ. Som kontrast till pappans logikfokus kommer jag att läsa massor för barnet och hoppas att det fångar ett intresse för språk och berättande vilket jag själv fullkomligt älskade som barn (och fortfarande älskar f.ö.).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 08:32   #30
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 191
ONT

Bra kost, motion & kramar i tidig till sen ålder.


OFT

Barn som inte sitter still, håller käften och har hyfsat bordsskick på restaurang...

Respekt för att det som barn är tråkigt, man har spring i benen, maten är inte god what ever - stanna hemma med barnen om du inte kan hantera det.

Notis: Jag har inga egna barn.
Notis2: Jag har själv varit barn och alltid uppfört mig på caféer, restauranger. Skulle vuxna gagga vidare med kaffe, avec eller en vinare så fick vi stillsamt rita vid bordet eller om det var lämpligt lämna krogen och leka på trottoaren/parken utanför.
Notis3: "Du som inte har barn förstår inte att vi nedspydda, utslitna föräldrar också vill unna oss en bit mat, se lite folk och orkar helt enkelt inte med att hålla ordning på ungarna bla bla bla slö, slapp, likgiltig". Stanna hemma eller ta take away till en park.
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)