Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-21, 16:50   #1
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Stora tråden om barnuppfostran

Jag har inga egna barn, men kanske ska skaffa någon gång i framtiden. Oavsett vilket så tycker jag ämnet barnuppfostran är intressant. Jag gillar långsiktiga projekt, och att vara huvudansvarig för att forma en mänsklig individ är väl ett av de mest storslagna projekt man kan tänka sig.

En sak som gör barnuppfostran fascinerande för mig är att det är så många frågor i ämnet som jag inte vet svaret på. Så är det säkert för andra också, och jag tänkte att vi kunde tillägna en tråd till att diskutera detta, och bidra med egna erfarenheter, forskningsrapporter och sunt förnuft.

Egentligen tänkte jag släppa ordet fritt, men för att kicka igång tråden lite kan jag börja med ett ämne jag funderat över en del de senaste åren: Hur mycket ska man låta barnen sitta vid skärmar (tv, dator, mobil, padda, osv).

Det lutar åt att jag tycker att man kraftigt ska begränsa tiden. Skärmar leder till stillasittande, jag tycker själv att de gör en trött i huvudet, de är onaturliga för ögat att titta länge på (det mänskliga ögat är tydligen gjort för att ofta växla mellan djupt och grunt seende), de kan störa den sociala utvecklingen om barnet börjar t ex hänga på träningsforum istället för att söka kontakt med verkliga människor, osv. Arnold Schwarzenegger och hans fru gick så långt att de förbjöd barnen att titta på tv annat än på helgerna.

Å andra sidan: Skärmtid kan leda till enorm nytta. Jag tror det kan vara väldigt utvecklande för fantasin att få sluka alla de imaginära världar som Netflix, Steam och Wikipedia ställer till förfogande. Flera yrken har uppstått ur nördande framför en skärm, såsom att få betalt som Youtubekändis eller professionell datorspelare.

Lämna gärna tankar om detta ämne, eller något helt annat under trådens huvudämne!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 17:05   #2
Wipflash
Make Sweden great again
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 366
Lagom är bäst
Wipflash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 17:06   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Wipflash Visa inlägg
Lagom är bäst
Det ligger nog mycket i det. "Den gyllene medelvägen", som buddhisterna kallar det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 17:15   #4
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Barnuppfostran är så beroende på situation. Det man säger innan barn får man äta upp flera ggr om. För att citera en kompis: "Ha hur många regler du vill rörande dina barn, men säg dom för guds skull inte till andra för du kommer bryta dom".

Har sagt till kompisar som väntar barn att skriva en lista med regler för att sen stryka över en efter en när de bryts. För brytas kommer dom.

Skärmtid är svårt. Bra när man kan få laga mat i lugn och ro, vår grabb kan öppna iPaden och starta Youtube eller stänga andra appar för att gå till Youtube. Han har nu börjat lära sig färger: Blå, grön, röd, Pink och White

Car, truck och annat på engelska. Helt ok för en tvååring.

Sen har man det hela med plast, ris och gud vet vad. När man blir förälder så inser man att folk gör det som krävs för att få livet att gå ihop. Har blivit märkbart mindre dömande mot föräldrar och uppfostran.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 17:53   #5
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Äntligen en tråd där det blir relevant att rekommendera podcasten "kära barn" eller ja allt med Louise Hallin faktiskt. Empiriskt stark och baserar det hon säger på forskning och utgår från barnens perspektiv. Den har iaf hjälpt mig oerhört, mer än föräldrakurser och ADHD-utbildningar och framförallt mer än andra föräldrar som utgår från sina liv och barn när de ska ge råd. Välment men blir ofta fel.
Brukar roa mig med att själv svara på frågorna och sen jämföra svaren, mycket intressant.

Det viktigaste jag lärt mig är iaf att inse att det är jag som bestämmer i hemmet, jag och ingen annan(eftersom jag är själv naturligtvis). Allt som blir fel är också mina beslut, ge efter för tjat är mitt val osv.
Det jag fått med mig är att inte ha allt för dåligt samvete när det blir fel, för det blir det - ofta, utan att försonas och inte göra samma fel igen.

Älskar att ha barn, det ger iaf mitt liv en verklig mening. Men att det är kul jämt är långt ifrån verkligheten. Men bara några ögonblick av verklig lycka hos barnen väger upp många timmars gap, skrik och konflikter.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 18:19   #6
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Har ni andra också funderat i bittra banor som att det är dumt att uppfostra barn till att bli snälla?

Min moral säger mig att jag borde uppfostra min son till att bli en snäll, ansvarstagande, generös, hänsynsfull och ärlig man, men mitt bittra intellekt säger något helt annat: "Är man sådan blir man trampad på! Han skall bli hård, kall, hänsynslös och alltid sätta sig själv främst! Det är så man lyckas i livet!" Även små saker som att uppfostra honom att lyssna på andra, inte avbryta och låta andra vara i centrum ibland kan jag ifrågasätta med ett: "Vad har det där nånsin hjälpt någon med?"

Med barn blir ens egna misslyckanden i livet så mycket tydligare, och när min son uppvisar samma veka (snälla) drag som jag har så slits jag verkligen mellan att uppmuntra beteendet eller att försöka "rätta" till det.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 18:21   #7
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 409
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Sen har man det hela med plast, ris och gud vet vad.
Vadå för nåt??
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 18:41   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Vadå för nåt??
Plast gör pojken till en tjock flicka och ris ger barnet arsenikförgiftning.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 19:49   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Äntligen en tråd där det blir relevant att rekommendera podcasten "kära barn" eller ja allt med Louise Hallin faktiskt. Empiriskt stark och baserar det hon säger på forskning och utgår från barnens perspektiv. Den har iaf hjälpt mig oerhört, mer än föräldrakurser och ADHD-utbildningar och framförallt mer än andra föräldrar som utgår från sina liv och barn när de ska ge råd. Välment men blir ofta fel.
Brukar roa mig med att själv svara på frågorna och sen jämföra svaren, mycket intressant.

Det viktigaste jag lärt mig är iaf att inse att det är jag som bestämmer i hemmet, jag och ingen annan(eftersom jag är själv naturligtvis). Allt som blir fel är också mina beslut, ge efter för tjat är mitt val osv.
Det jag fått med mig är att inte ha allt för dåligt samvete när det blir fel, för det blir det - ofta, utan att försonas och inte göra samma fel igen.

Älskar att ha barn, det ger iaf mitt liv en verklig mening. Men att det är kul jämt är långt ifrån verkligheten. Men bara några ögonblick av verklig lycka hos barnen väger upp många timmars gap, skrik och konflikter.
Intressant tips där!
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Har ni andra också funderat i bittra banor som att det är dumt att uppfostra barn till att bli snälla?

Min moral säger mig att jag borde uppfostra min son till att bli en snäll, ansvarstagande, generös, hänsynsfull och ärlig man, men mitt bittra intellekt säger något helt annat: "Är man sådan blir man trampad på! Han skall bli hård, kall, hänsynslös och alltid sätta sig själv främst! Det är så man lyckas i livet!" Även små saker som att uppfostra honom att lyssna på andra, inte avbryta och låta andra vara i centrum ibland kan jag ifrågasätta med ett: "Vad har det där nånsin hjälpt någon med?"

Med barn blir ens egna misslyckanden i livet så mycket tydligare, och när min son uppvisar samma veka (snälla) drag som jag har så slits jag verkligen mellan att uppmuntra beteendet eller att försöka "rätta" till det.
Haha, JA! Framförallt har jag funderat på att uppmuntra barnet till att bli mobbare i skolan. De mobbade växer ofta upp till trasiga individer, medan mobbarna blir välanpassade. De slutar mobba så fort de kommer ut i vuxenlivet och mobbing inte anses coolt längre, och deras mobbande har gett dem en skyhög självkänsla, eftersom den fått dem att tillhöra de populära i plugget.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 20:12   #10
dream_theater_
I ♥ Eddie Vedder
 
dream_theater_s avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 186
Håller med Dreas om att man är mindre dömande efter att ha skaffat egna barn. Förut när jag såg småbarn med snor rinnandes under näsan tänkte jag "fan vad äckligt, vad håller föräldrarna på med?".

Idag när min son är snorig som fan, gnällig och irriterad över sin förkylning så är näsan det sista jag rör för att inte få en gråtflod och skrik. Han är nio månader

Man rör inte näsan helt enkelt.
__________________
Vägen till sexpack och hockeyröv
Träningslära! Bra hemsida om träning, kost, prestation och skador.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Samma här, jag skulle vilja se dig i "Vem vet mest?".
dream_theater_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 20:12   #11
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Har ni andra också funderat i bittra banor som att det är dumt att uppfostra barn till att bli snälla?

Min moral säger mig att jag borde uppfostra min son till att bli en snäll, ansvarstagande, generös, hänsynsfull och ärlig man, men mitt bittra intellekt säger något helt annat: "Är man sådan blir man trampad på! Han skall bli hård, kall, hänsynslös och alltid sätta sig själv främst! Det är så man lyckas i livet!" Även små saker som att uppfostra honom att lyssna på andra, inte avbryta och låta andra vara i centrum ibland kan jag ifrågasätta med ett: "Vad har det där nånsin hjälpt någon med?"

Med barn blir ens egna misslyckanden i livet så mycket tydligare, och när min son uppvisar samma veka (snälla) drag som jag har så slits jag verkligen mellan att uppmuntra beteendet eller att försöka "rätta" till det.
Förstår hur du tänker. Men att hålla god ton, vara artig, lyssna osv, gör barnet omtyckt av andra och har lättare att passa in i olika miljöer, något som är oerhört viktigt.
Men samtidigt är det också viktigt att stå upp för den man är och inte ta skit av någon. Extremt svår balansgång.
Själv prompsar jag på att man alltid får försvara sig, både fysiskt och psykiskt. Slå på käften om det så krävs.
Min grabb, som har lättare ADHD, är ganska stökig och bossig men samtidig känslig och snäll.
Det enda jag egentligen kan göra är att.prata och åter prata om rätt och fel och försöka förklara vad som tänkas hända och vara närvarande. Vilket är ett av mina största brister tyvärr, eftersom jag är likadan själv. Jag försöker dock använda mina erfarenheter så gott det går.
Vilket umgänge barnen har kommer att påverka väldigt mycket. Det kommer en tid när vad polarna ty ker är tusen gå.ger viktigare än vad någon annan tycker, då gäller det att ha rätt kompisar.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 20:24   #12
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av dream_theater_ Visa inlägg

Idag när min son är snorig som fan, gnällig och irriterad över sin förkylning så är näsan det sista jag rör för att inte få en gråtflod och skrik.
Det värsta är när man ger in för något och direkt ser den "ledsna minen" bytas ut mot ögon som utstrålar seger, ett lite "drygt" leende och ett hånfullt förnöjt skratt som tydligt skiljer sig från det vanliga genuina skrattet.

Man skrattar inombords med vetskapen om att man precis blev satt på prov och förlorade.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 21:09   #13
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Den enda princip jag har är att jag vill att mina barn ska växa upp med djur. Det tror jag skapar empatiska och ansvarstagande människor att lära sig visa hänsyn, tolka icke-verbala signaler och ta ett visst ansvar för en annan levande varelse.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 22:11   #14
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Jag hoppas att jag kommer att vara tillräckligt lyhörd för att kunna fostra mitt barn efter hans person och behov, inte efter mina egna principer, och att jag inte reflexmässigt säger nej utan oftare säger ja.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 22:30   #15
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Jag tror att det som far är lättare att uppfostra döttrar än söner, med döttrar så räcker det gott att vara en bra pappa, med söner så vill man ju gärna vara en bra manlig förebild med, vilket inte alltid rimmar med att vara en bra pappa.

Mina egna tvivel på min egen manlighet blir väldigt påtagliga tycker jag.

Dessutom, bara genom att ha skrivit de meningarna jag skrev i den här posten och själva erkännandet av tvivlen gör ju att min egna manlighet försvagas ytterligare, både sett utifrån och sett inifrån, så det är ett svårt ämne att diskutera.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)