Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Finns det någon form av högre makt som skapat universum/alltet och/eller dess regler?
Ja, jag tror på en gud. 12 11.01%
Ja, i någon form. 6 5.50%
Kanske / vet inte / osäker 10 9.17%
Nej, men ibland tvekar jag / blir osäker / garderar mig 9 8.26%
Nej, absolut inte. 72 66.06%
Antal röster: 109. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-18, 04:29   #61
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
Citat:
Ursprungligen postat av Osvold Visa inlägg
Tror du också att en högre makt då skulle uppenbara sig i alla vetenskapliga experiment? Eftersom 'science > all'
På tal om lågstadielogik.

Vad nu än som skulle stå bakom universums skapelse är nog lite smartare än så hehe.
Jag bryr mig inte om vilken sorts bevis bara det är 'övertygande', alltså räcker det inte att någon snubbe för 2000 år sedan sa att detta stämmer.
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-18, 08:10   #62
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Ja, men inte en gud. Isåfall att vi lever i en virtuell verklighet skapad av en civilisation.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-18, 08:21   #63
Minikubik
Kramgo tjockis
 
Minikubiks avatar
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Under din säng
Inlägg: 821
Jag tror på min egen högre makt. Dvs jag tror på något mer än oss människor utan att för den sakens skull tro på en gud
__________________
"Morituri te salutant"
Minikubik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-18, 10:17   #64
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
De som har absolut minst kontakt med datorer tror att det finns gudar, och de som har absolut mest kontakt med datorer tror att hela universum är en datorsimulering.

Tider förändras.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-18, 10:45   #65
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Q

__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-18, 10:49   #66
Pepparspray
Mätt är bara en känsla
 
Pepparsprays avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: V-vik
Inlägg: 85
Jag har min egna personliga "högre makt" Jag väljer att tro att känslor, förnimmelser om rätt & fel, möjligheter att utvecklas osv har en högre makt bakom sig. I övrigt helt oreligiös, dyrkar vetenskap men detta utesluter inte heller min personliga tro.
Pepparspray är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-18, 12:51   #67
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparspray Visa inlägg
Jag har min egna personliga "högre makt" Jag väljer att tro att känslor, förnimmelser om rätt & fel, möjligheter att utvecklas osv har en högre makt bakom sig. I övrigt helt oreligiös, dyrkar vetenskap men detta utesluter inte heller min personliga tro.
Denna hållning har jag inget emot alls, jag känner mig själv intresserad av sådana tankegångar.

Det intressanta steget i denna fråga är hur man kommer från "Universums skapare" för 14 miljarder år sedan och ett universum som är 879245710860384000000000000 meter brett, till en man i israeliska öknen som för 2000 år sedan nämnde lite lösryckta tankar om skapelsen och skapare och som samlades ihop via hörsägen av ett gäng figurer under cirka 400 år till en bok. En bok som på inga sätt innehåller några konkreta bevis för någonting, utan är helt enkelt en roman. Men likväl är sanningen för flera hundra miljoner människor.

Men för kristna är detta inte ett problem då Guds vägval är såklart inget vi ska bry oss om.
MasterChief är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-18, 12:55   #68
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Men för kristna är detta inte ett problem då Guds vägval är såklart inget vi ska bry oss om.
Jag har hört från kristna att det är rimligt eftersom att Nasaret var omgivet av områden som talade grekiska. Det området hörde till det filosofiskt och intellektuellt mest framstående under den tidpunkten vilket möjliggjorde för Jesus att både ha att göra med romare och greker.

Jag tar inte ställning i frågan utan jag återger bara ett argument jag har hört.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-18, 13:07   #69
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Jag tror på min högre makt.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-18, 16:21   #70
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av timpaz Visa inlägg
Skriver du detta pga att jag kallar mig ateist?

Det är precis det här som är poängen med ateism. Alla ateister som vet vad begreppet innebär kommer svara att dom inte vet om det finns en högre makt/skapare/matrix.
Citat:
Ursprungligen postat av timpaz Visa inlägg
Problematiken grundar sig i att begreppen ateist och agnostiker har uppstått som en konsekvens av de etablerade religionerna. Det flesta svarar därför "Nej det finns ingen högre makt" som en reaktion mot religionerna. Om man utesluter religionerna och använder den vetenskapliga metoden så måste man svara att man inte vet.
Nej, jag skrev inte det för att du kallar dig ateist. Jag kallar mig själv ateist men jag använder "vet" på samma sätt som man vanligtvis gör i vanligt tal och inte som ett ord som beskriver någon absolut kunskap.

Jag vet att solen existerar och inte jag tror att solen existerar. Även om det kanske är så att solen faktiskt inte existerar utan det är en illusion skapad av något övernaturligt/aliens, datorsimulering eller jag ligger nedsövd och drömmer allt.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-18, 16:28   #71
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Jag har hört från kristna att det är rimligt eftersom att Nasaret var omgivet av områden som talade grekiska. Det området hörde till det filosofiskt och intellektuellt mest framstående under den tidpunkten vilket möjliggjorde för Jesus att både ha att göra med romare och greker.

Jag tar inte ställning i frågan utan jag återger bara ett argument jag har hört.
Rimligt är ett ganska kaxigt ord att använda kan jag tycka. Gud borde via internet spamma sitt budskap i en månad sedan är saken biff. Men han verkar på något sätt njuta av ovissheten människor bär på.
MasterChief är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-18, 17:42   #72
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Fast vadå vet inte om det finns någon gud? Själv är jag helt säker på att det inte finns någon gud eftersom det inte finns någon gud. Det finns elefanter men det finns inga aristofanter. Helt enkelt för att det inte finns några aristofanter.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-18, 18:15   #73
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Fast vadå vet inte om det finns någon gud? Själv är jag helt säker på att det inte finns någon gud eftersom det inte finns någon gud. Det finns elefanter men det finns inga aristofanter. Helt enkelt för att det inte finns några aristofanter.
Om inte Gud finns vem skrev då Bibeln?



__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-18, 18:32   #74
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Hur uppstod universum? Vad fanns innan? Var kommer all materia från? Alla naturlagar och varför? Vad är tid och rum? Etc. Omöjliga frågor att fundera på utan att bli knäpp, att då få tankar till någon skapare som svar kan jag se, men då återstår ju vem skapade denna skapare.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-18, 18:49   #75
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Hur uppstod universum? Vad fanns innan? Var kommer all materia från? Alla naturlagar och varför? Vad är tid och rum? Etc. Omöjliga frågor att fundera på utan att bli knäpp, att då få tankar till någon skapare som svar kan jag se, men då återstår ju vem skapade denna skapare.
Kausalitet och tidrummet skapades i och med universums skapelse. Gud befann sig utanför de fysiska ramarna för kausalitet och tidrummet och är därmed inte skapad utan har funnits för alltid. Därför har de svaret på den första orsaken; Gud. Om varken tidrummet eller energi/materia fanns innan universums skapelse så blir det svårt att från naturvetenskapen förklara vad som orsakat skapelsen.

I slutändan är detta bara massa dravel enligt mig. Vi är för fjuttiga och outvecklade för att förstå.
MasterChief är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)