Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Finns det någon form av högre makt som skapat universum/alltet och/eller dess regler?
Ja, jag tror på en gud. 12 11.01%
Ja, i någon form. 6 5.50%
Kanske / vet inte / osäker 10 9.17%
Nej, men ibland tvekar jag / blir osäker / garderar mig 9 8.26%
Nej, absolut inte. 72 66.06%
Antal röster: 109. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-23, 20:51   #136
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Antar att han menar forskning som motbevisar de flesta religioners 'teorier' om mänsklighetens ursprung. Kan ju tycka att om man motbevisar en så pass viktig del av religionen så är det svårt att ta resten seriöst.

Men visst, det går inte direkt att bevisa att gud inte finns.
Ett av mina favoritargument där är "Russel's teapot". I slutändan så blir det vad allt kokar ned till, varför jag tycker det blir knepigt att argumentera för religionens vara eller ickevara på ett logiskt sätt. Religion är frikopplad från logik, det är inte det viktiga. Jag kan inte ens förstå varför religiösa vill försvara religion på en logisk grund.

Citat:
Many orthodox people speak as though it were the business of sceptics to disprove received dogmas rather than of dogmatists to prove them. This is, of course, a mistake. If I were to suggest that between the Earth and Mars there is a china teapot revolving about the sun in an elliptical orbit, nobody would be able to disprove my assertion provided I were careful to add that the teapot is too small to be revealed even by our most powerful telescopes. But if I were to go on to say that, since my assertion cannot be disproved, it is intolerable presumption on the part of human reason to doubt it, I should rightly be thought to be talking nonsense. If, however, the existence of such a teapot were affirmed in ancient books, taught as the sacred truth every Sunday, and instilled into the minds of children at school, hesitation to believe in its existence would become a mark of eccentricity and entitle the doubter to the attentions of the psychiatrist in an enlightened age or of the Inquisitor in an earlier time.[2]
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.

Senast redigerad av ApexProcyon den 2017-09-23 klockan 20:53.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 22:34   #137
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Men vad finns det för anledning att ta religion seriöst förutom att många personer under lång tid varit troende?
Högre makt, inte religioner. stenhårt religösa ser jag som sagt som idioter.
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-24, 05:19   #138
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Ett av mina favoritargument där är "Russel's teapot". I slutändan så blir det vad allt kokar ned till, varför jag tycker det blir knepigt att argumentera för religionens vara eller ickevara på ett logiskt sätt. Religion är frikopplad från logik, det är inte det viktiga. Jag kan inte ens förstå varför religiösa vill försvara religion på en logisk grund.
Så här går väl deras resonemang vanligtvis: Gud skapade logik och/eller Gud tänker logiskt, och därför är icke-tro på Gud irrationell och ologisk. Ett annat vanligt argument är att logikens lagar är immateriella och kan därför inte förklaras från en ateistisk världssyn (ungefär samma resonemang som för fri vilja och objektiv moral).
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-24, 19:01   #139
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 11:39   #140
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Jag skrev att jag inte drar alla över en kam, trodde det skulle räcka.
Nej inte i.o.m. att du antyder att dessa "arroganta vetenskapsmän" är i majoritet.
Åtminstone tolkade jag ditt inlägg så och det var det som renderade i mitt svar.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 11:54   #141
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av dmoller Visa inlägg
Högre makt, inte religioner. stenhårt religösa ser jag som sagt som idioter.
Men det blir ju lite semantik över det hela.
Om vi väljer att kalla naturlagarna en "högre kraft" så är jag också "religiös" som tror på dem.
Skillnaden på de krafterna och gudomliga motsvarigheten är väl att naturkrafterna till viss del går att förstå och kvantifiera.

Skriver dock under på din sista mening. Organiserad religion är i mina ögon bara löjligt.
Att i sitt behov för förklaring, vända sig till långsökta sagor på hittade för några tusen år sedan är.. hmm.. om inte idiotiskt men väldigt naivt och desperat. Jag respekterar religiösa individer som människor, men jag respekterar inte deras tro för fem öre.
Religiös tro har heller i mina ögon ingen särställning jämfört med andra uppfattningar som gör att de är värda större eller mindre respekt.

Blir lite less när man blir kallad respektlös för att man ifrågasätter någons tro (som om just tro har någon innebyggd funktion som gör att den är fridlyst mot kritik).
Jag ser ingen som helst skillnad på att någon väljer att vara kristen/muslim/jude som att någon väljer att vara kommunist/nazist/feminist/vegan/miljöpartist/fotbollssupporter/brat/hemmafru etc.

Det är i slutändan ett val som personen/personerna gjort.
Och personliga val får kritiseras.
Jag accepterar fullt ut att andra kritiserar mina val. Så länge man inte inskränker rätten till att göra valen.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-27, 11:06   #142
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Jag tänkte jag ska skriva av mig vad jag tror är Universum/livet/själen osv. Be aware för flum och lägger det i spoiler för att inte göra en vägg av text.

Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-27, 12:00   #143
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Tidiga människor uppfinner religion för att förklara/hantera saker de inte förstår.
Religioner evolverar och blir stora, komplicerade och organiserade, de spelar en stor roll i hur civilisationer artar sig.
Vetenskapen slår sönder de stora religionerna och deras inflytande krymper i takt med att gemene man blir mer utbildad.
Människor börjar då uppfinna sina egna, igen?

Förstår inte riktigt hur detta blir ett hamsterhjul, som återgår till ett mer kaotiskt tillstånd. Det är ju inte så att diverse spirituella teorier eller filosofiska möjligheter är mer eller mindre troliga än alla etablerade religioner.

Eller är det bara begreppet tro som blivit urvattnat, att man gillar en filosofisk möjlighet är inte detsamma som att vissa stenhårt tror att någon entitet bryr sig om om de tar på sig själva eller inte.

jak er förvirrad.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-27, 13:22   #144
loaded
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 32
Logik är en är enbart ett system ur ett mänskligt perspektiv, det betyder inte per automatik att universum är intelligent eftersom allt är relativt.
loaded är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-27, 13:27   #145
loaded
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 32
Universum är en kedjereaktion som bygger på fysik enligt mänskliga mått, men egentligen ÄR bara universum, det bara finns.
loaded är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-27, 13:30   #146
loaded
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 32
Det krävs alltså inget medvetande för att skapa något komplext, efter som vår definition av komplex står i relation till vår verklighetsuppfattning.

Släng en mango i marken och du har en reaktion som kan vara oerhört komplex att förklara, betyder det att min hand eller mangon är intelligent?
loaded är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-27, 14:16   #147
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Bänkpress.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-28, 12:51   #148
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Bänkpress.
Någon är nöjd över sin nya avatartext
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-28, 12:56   #149
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Lagen om alltings jävlighet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-28, 13:01   #150
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
http://www.400monkeys.com/God/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)