Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-11, 13:20   #46
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
1. Sök professionell hjälp (psykiatriker eller läkare). Troligen kommer du att få läkemedel utskrivet. Denna medicin tar flera veckor innan du börjar känna något, så var beredd på det. Det är inget "lyckopiller" för sådana, som inte är skadliga på lång sikt, existerar inte.

2. Börja styrketräna och/eller promenera varje dag från och med så fort du läser detta. Detta kan tolkas som "fysisk aktivitet på recept" och kan (varierar mellan individer) faktiskt bota din depression inom några veckor vid regelbundet "intag" (utförande av aktiviteten).

3. Fundera på hur du kan förbättra ANDRAS liv (volontärarbete, prata med hemlösa eller tiggare ut på gatorna, prata med gamla på äldreboenden). Då tar du bort fokuset från dig själv och lägger det på andra. Att hjälpa andra och se andra glädjas av din hjälp är nyttigt för ditt psyke.

4. Dra kraftigt ned på surfandet på internet, läs böcker istället som du lånat eller köpt. Detta tar också bort ditt fokus från dina egna tankar och fokuserar på något annat. Det är så äckligt simpelt att hamna i en negativ spiral på internet när du slösurfar på forum eller tuben.

5. Agera NU genom att följa punkt 1. Försök INTE att "skapa den perfekta planen med allt planerat in i minsta detalj", sådant fungerar inte och är bara en undermedveten ursäkt från dig själv att inte agera nu. Kom ihåg: det kommer att VARA OBEKVÄMT FÖRST. Det är det alltid.

Men som i Lilla Sportspegelns intro, "Är början svår, är slutet lätt, och du blir nummer ett!!!"
Och ät bättre! I en nylig studie sågs en placebo-intervention-skillnad på 7 (vill jag minnas) på MADRS när man tipsade om att äta mer frukt och grönt (Jacka FN, O’Neil A, Opie R, Itsiopoulos C, Cotton S, Mohebbi M, et al. A randomised controlled trial of dietary improvement for adults with major depression (the “SMILES” trial). BMC Med. 2017 Jan 30;15(1):23.) Antidepressiva kanske ger 1-3 i skillnad.

Kan framföra att man tidigt kan utesluta effekt av antidepressiva med hög säkerhet (negativt prediktivt värde >90%) [Szegedi A, Jansen WT, van Willigenburg APP, van der Meulen E, Stassen HH, Thase ME. Early improvement in the first 2 weeks as a predictor of treatment outcome in patients with major depressive disorder: a meta-analysis including 6562 patients. J Clin Psychiatry. 2009 Mar;70(3):344–53.]. För säkerhets skull kan du dubbelkolla med Petoria eftersom jag genomförde min 6 åriga utbildning och efterföljande arbete enbart via internet. Troligen baserat på hur placebokänslig man är.


(Jag gillar att du gjorde en tydlig uppdelning mellan psykiatriker och läkare.)
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 13:39   #47
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
1.6 på HP och går på soc?

Du verkar vara en flitig kille - ta för dig mer i världen. Sök hjälp min vän så frisknar du förhoppningsvis till snarast!
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 14:02   #48
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
1.6 på HP och går på soc?

Du verkar vara en flitig kille - ta för dig mer i världen. Sök hjälp min vän så frisknar du förhoppningsvis till snarast!
Japp, bygg självdisciplin med bra rutiner så kan det gå riktigt bra.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 14:17   #49
Lowdopamine
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
1.6 på HP och går på soc?

Du verkar vara en flitig kille - ta för dig mer i världen. Sök hjälp min vän så frisknar du förhoppningsvis till snarast!
Mest matten som gjorde det, alltid varit väldigt snabbtänkt när det kommer till sådant, även om jag nödvändigtvis inte direkt gillar matte jättemycket.

I 7:an sade min mattelärare att han aldrig sett någon så ung vara så pass duktig på matte och att jag hade en ljus framtid att vänta.

Han skulle bara veta vilken ljus framtid jag fick
Lowdopamine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 14:18   #50
Lowdopamine
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 0
Vill tacka för alla råd, förresten. Ska kontakta vårdcentralen och sen ta det därifrån.
Lowdopamine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 14:19   #51
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
En tanke (med reservationer) är att för mig låter det inte nära en typisk bild av en klassisk depression. Kriterierna säger att det ska vara mer än 2 veckor och de flesta depressioner är självläkande inom några månader upp till ett halvår (vid recidiverande kan det bli mer långvariga förlopp). Tidigare pratade man om dystymi, en mer låggradig långvarig (nästan personlighetstyp) nedstämdhet - som kan kombineras med en depressiv episod = double depression.

Du vet om det själv och flera har redan poängterat det - men du har "dåliga vanor". Dåliga sömnvanor, prokrastrinering etc blir en ond cirkel.

Jag är (baserat på vetenskap!) skeptisk till SSRI i vanliga fall och kanske synnerligen i fall som dig.

Vårdcentral för differentialdiagnostik.
Egenvård med bra vanor (kost motion sömn aktivitet socialt - det låter lätt men är svårt (men blir lättare med tiden)).
Tyvärr är samtalsterapi mer svårtillgängligt än läkemedel. Kan finnas delvis nätbaserad KBT med hög tillgänglighet beroende på landsting.

Se till att de faktiskt tar blodprover och överväger andra tillstånd - har sett kollegor/"personer som inte bara har läst på internet och tror sig vara något läkaraktigt"/ som anser sig vara tillräckligt skickliga för att inte behöva utreda ens vad som brukar benämnas rutinprover.

Senast redigerad av Aryt den 2017-09-11 klockan 14:22.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 14:24   #52
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Jag är (baserat på vetenskap!) skeptisk till SSRI i vanliga fall och kanske synnerligen i fall som dig.
Har du personlig erfarenhet av SSRI Aryt? Du verkar avsky SSRI mer än något annat som det verkar.

Jag kan mellan noll och intet om SSRI så jag tar och smyger tillbaks till bakgrunden och beskådar debatterna på avstånd.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 14:34   #53
Lowdopamine
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 0
Ja jag vet inte jag, vet bara att det är nåt som inte står rätt till när jag mestadels är nedstämd, har låg energi, låg eller ingen motivation, inget sug efter liv liksom. Har ju varit så i många år och har svårt att se det enbart handlar om dåliga sovtider, men vem vet.
Lowdopamine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 14:39   #54
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Lowdopamine Visa inlägg
Ja jag vet inte jag, vet bara att det är nåt som inte står rätt till när jag mestadels är nedstämd, har låg energi, låg eller ingen motivation, inget sug efter liv liksom. Har ju varit så i många år och har svårt att se det enbart handlar om dåliga sovtider, men vem vet.
Brist på målsättning, ingen meningsfull vardag, spenderar mesta av tiden på rena tidsfördriv, samt isolerar sig.

Stämmer någon av ovanstående är det saker du måste utmana dig själv för att bryta mönstret. Steg för steg bygga upp ett mål, och jobba med självdisciplinen som tar dig framåt.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 15:08   #55
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Och ät bättre! I en nylig studie sågs en placebo-intervention-skillnad på 7 (vill jag minnas) på MADRS när man tipsade om att äta mer frukt och grönt (Jacka FN, O’Neil A, Opie R, Itsiopoulos C, Cotton S, Mohebbi M, et al. A randomised controlled trial of dietary improvement for adults with major depression (the “SMILES” trial). BMC Med. 2017 Jan 30;15(1):23.) Antidepressiva kanske ger 1-3 i skillnad.

Kan framföra att man tidigt kan utesluta effekt av antidepressiva med hög säkerhet (negativt prediktivt värde >90%) [Szegedi A, Jansen WT, van Willigenburg APP, van der Meulen E, Stassen HH, Thase ME. Early improvement in the first 2 weeks as a predictor of treatment outcome in patients with major depressive disorder: a meta-analysis including 6562 patients. J Clin Psychiatry. 2009 Mar;70(3):344–53.]. För säkerhets skull kan du dubbelkolla med Petoria eftersom jag genomförde min 6 åriga utbildning och efterföljande arbete enbart via internet. Troligen baserat på hur placebokänslig man är.


(Jag gillar att du gjorde en tydlig uppdelning mellan psykiatriker och läkare.)
Bra att du skrev mitt namn i rött för att verkligen sätta dit mig. Helt klart att det är en dålig idé att söka professionell hjälp och lyssna på vad de rekommenderar för behandling istället för att lyssna på någon random snubbe på Kolozzeum, du har helt rätt.
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 16:51   #56
Osvold
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2015
Inlägg: 29
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Bra att du skrev mitt namn i rött för att verkligen sätta dit mig. Helt klart att det är en dålig idé att söka professionell hjälp och lyssna på vad de rekommenderar för behandling istället för att lyssna på någon random snubbe på Kolozzeum, du har helt rätt.
Ypperligt god idè, en stjärna till dig!
Osvold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 16:58   #57
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
Citat:
Ursprungligen postat av Osvold Visa inlägg
Ypperligt god idè, en stjärna till dig!
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 17:02   #58
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Har du personlig erfarenhet av SSRI Aryt? Du verkar avsky SSRI mer än något annat som det verkar.

Jag kan mellan noll och intet om SSRI så jag tar och smyger tillbaks till bakgrunden och beskådar debatterna på avstånd.
Japp! Har blivit lurad av det. Har förskrivit det. Har förnyat det.

Avskyr även rutinmässig förskrivning av antiarytmika efter hjärtinfarkt. Och stentning av kranskärl på fel indikation. Och deep sleep therapy. Och barbiturater. Och lobotomi. Och stötbehandling eller annan conversion therapy av homosexuella. Och repressed memory therapy.


Skillnaden är att om jag påtalar att rutinmässig förskrivning av antiarytmika efter hjärtinfarkt (vi undantar givetvis betablockare) är kasst baserat på evidens så kommer inte någon att säga emot mig. Om jag säger att SSRI är kasst vid depression baserat på evidens är jag en scientolog-konspiratör som har tagit läkarexamen via kommittén för mänskliga rättigheter.

Danmarks bästa forskare och chef för ett av världens bästa forskningsinstitut (Peter C. Gøtzsche och Nordic Cochrane Center) är också påläst om SSRI. Han kommenterar flitigt i läkartidningen.
https://www.theguardian.com/commenti...enzodiazepines


Här kan du läsa lite om att bra behandlingar inte alltid är bra https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?...=detailssearch

Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Brist på målsättning, ingen meningsfull vardag, spenderar mesta av tiden på rena tidsfördriv, samt isolerar sig.

Stämmer någon av ovanstående är det saker du måste utmana dig själv för att bryta mönstret. Steg för steg bygga upp ett mål, och jobba med självdisciplinen som tar dig framåt.
+1.

Viktigt för alla men särskilt viktigt för dem som har hamnat vid sidan av.

(Men det är lätt sagt - men svårt att göra. Det är okej att misslyckas, men man måste försöka igen.)

Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Bra att du skrev mitt namn i rött för att verkligen sätta dit mig. Helt klart att det är en dålig idé att söka professionell hjälp och lyssna på vad de rekommenderar för behandling istället för att lyssna på någon random snubbe på Kolozzeum, du har helt rätt.
Väldigt oärligt av dig.
Jag har vid flera tillfällen tipsat om att söka vård. Jag har baserat på min kunskap försökt varna om risker (som är verkliga). Jag skulle varna för kombinerade p-piller om någon har trombofili.

Jag tycker dock att patienten ska vara informerad. Tyvärr ges ofta inte utrymme för det i modern vård (i icke modern vård var det ju inte viktigt).

Budbäraren är väl irrelevant för budskapet (såvida man inte är religiös).


Känner inte till om man kan pinga i det här forumet, så jag försökte göra det tydligt.

Senast redigerad av Aryt den 2017-09-11 klockan 17:10.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 17:12   #59
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Lowdopamine Visa inlägg
Inget, går på soc, "arbetssökande".
Jag tycker att du ber om en tid med din socialhandläggare och berättar hur du mår och att du vill ha hjälp att ta dig ur nuvarande situation.

De kan hjälpa till med:
- arbetsträningsplats och skapa rutiner och sömnvanor
- KBT behandling
-Träffa psykolog som hjälper dig att lägga upp en strategi för hur du tar dig vidare med eller utan medicinering.

Ordningen är bara en uppräkning åtgärderna kan komma i annan ordning.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2017-09-11 klockan 17:18.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 17:37   #60
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Väldigt oärligt av dig.
Jag har vid flera tillfällen tipsat om att söka vård. Jag har baserat på min kunskap försökt varna om risker (som är verkliga). Jag skulle varna för kombinerade p-piller om någon har trombofili.

Jag tycker dock att patienten ska vara informerad. Tyvärr ges ofta inte utrymme för det i modern vård (i icke modern vård var det ju inte viktigt).

Budbäraren är väl irrelevant för budskapet (såvida man inte är religiös).


Känner inte till om man kan pinga i det här forumet, så jag försökte göra det tydligt.
Om du nu är utbildad/jobbar inom vården, tycker du att det är en bra idé att patienter redan innan de får hjälp bestämmer sig för vilken behandling som är lämplig? Dessutom baserat på åsikter från random personer på internet. Tror du att han kan urskilja på vilka personer/källor han kan lita på eller ej? Är det inte bättre att direkt söka sig till professionell hjälp?
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)