Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-08-20, 14:16   #226
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Man kan få en hyfsad uppskattning i alla fall.

Denna formeln fick härifrån https://www.brianmac.co.uk/maxload.htm (Brzyckis formel är det jag använde).

=K32/(1,0278-(0,0278*L32))

Den ger 155 som resultat med ovanstående inputvärden.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-20, 14:23   #227
Jockefoten
Registered User
 
Jockefotens avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 442
Nu är ju mattematiska formeln fel.

Men om du vill ha med texten "Hur många reps gjordes?" så kan du skriva såhär:
=OM(C3=0;"Hur många reps gjordes?";B3*(36-(37-C3)))

C3 = Reps
B3 = Vikt
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-20, 14:33   #228
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Jockefoten Visa inlägg
Nu är ju mattematiska formeln fel.

Men om du vill ha med texten "Hur många reps gjordes?" så kan du skriva såhär:
=OM(C3=0;"Hur många reps gjordes?";B3*(36-(37-C3)))

C3 = Reps
B3 = Vikt
Jag tror han ville ha texten "Hur många reps gjordes?" i den cell där han sedan ska mata in antalet reps. Men jag kanske missförstod.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-20, 14:39   #229
Jockefoten
Registered User
 
Jockefotens avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 442
Jaha. Då kan man ju göra en Dropdown-lista med dessa värden:
"Hur många reps gjordes?"
3
4
5
6
7
8
9
10

Sen blir formeln: =OM(C3="Hur många reps gjordes?";"";B3*(36-(37-C3)))
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-20, 14:47   #230
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag trodde han menade att frågan ska dyka upp först då man matat in en vikt. Men nu när jag läser om det så vette tusan. Ditt senaste förslag verkar ju vara det mest rimliga om man nu absolut ska ha med den frågan nånstans.

Citat:
När man trycker i den tomma cellen, ska frågan komma "hur många reps" och man trycker i 4, vilket ska enligt formeln ger 155,455.. .
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-21, 18:54   #231
zeusden1
Starke Adolfs son
 
zeusden1s avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 293
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tror du behöver se över matematiken i din formel. Den ger värdet 427,5 med de inputvärden du angav ovan.

Hur du nu än ändrar formeln så är det bara att göra såhär (jag använder den nuvarande, formeln som ger felaktiga värden):

Sätt nedanstående formel i den cell där du vill se resultatet.
=K32*(36-(37-L32))

I cell K32 matar du in vikt
I cell L32 matar du in antal reps

Vill du ha en rullgardinsmeny i cell L32 så är det bara att markera cellen och sedan klicka Data Validation (under fliken Data). I popuprutan går du in på Allow och väljer List. Sedan under Source i samma popup skriver du i de värden du vill få upp i din rullgardin typ 1;2;3;4;5

Det där med att du ska få upp en fråga i cellen låter konstigt och mer eller mindre omöjligt.
Tack! Precis, smög in ett slarvfel i formeln.

Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Kan man verkligen veta vad man kan maxa på 1 repetition baserat på 3-10 reps? Det är väl bara att maxa så vet man? (Ursäkta drygheten)
Jag vill hålla koll på ungefärlig uppskattning av maxstyrkan och hur den utvecklas över tiden, fast utan att maxa

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Man kan få en hyfsad uppskattning i alla fall.

Denna formeln fick härifrån https://www.brianmac.co.uk/maxload.htm (Brzyckis formel är det jag använde).

=K32/(1,0278-(0,0278*L32))

Den ger 155 som resultat med ovanstående inputvärden.
Citat:
Ursprungligen postat av Jockefoten Visa inlägg
Nu är ju mattematiska formeln fel.

Men om du vill ha med texten "Hur många reps gjordes?" så kan du skriva såhär:
=OM(C3=0;"Hur många reps gjordes?";B3*(36-(37-C3)))

C3 = Reps
B3 = Vikt
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tror han ville ha texten "Hur många reps gjordes?" i den cell där han sedan ska mata in antalet reps. Men jag kanske missförstod.

Precis så menade jag!

Citat:
Ursprungligen postat av Jockefoten Visa inlägg
Jaha. Då kan man ju göra en Dropdown-lista med dessa värden:
"Hur många reps gjordes?"
3
4
5
6
7
8
9
10

Sen blir formeln: =OM(C3="Hur många reps gjordes?";"";B3*(36-(37-C3)))
Tack för det!

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag trodde han menade att frågan ska dyka upp först då man matat in en vikt. Men nu när jag läser om det så vette tusan. Ditt senaste förslag verkar ju vara det mest rimliga om man nu absolut ska ha med den frågan nånstans.
Du är helt rätt ute. Helst skulle jag vilja ha någon typ av macro där det ploppar upp en ruta "Hur mycket lyftes?" och "hur många reps?" osv. Under tiden jag väntade svar så byggde jag en snurra där jag har helt enkelt gjort att jag fyller i antal reps och vikt utan någon fråga, och sen har jag resultatceller.

Stort tack för era svar. Ska provas.
__________________
Träna.
zeusden1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-31, 15:50   #232
Rabi
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 648
Jag håller på och fixar en modell i Excel, där jag ska undersöka differensen mellan antal anställda över ett år för 15 bolag.

Jag har en lista på 15 bolag med deras namn i första kolumnen, och sedan antalet anställda respektive bolag har från 2011-2016.

Jag vill sedan undersöka vilket bolag som har störst differens när det kommer till antal anställda mellan 2015-2016. Detta gör jag genom att ta Anställda16-Anställda 15. Procentuellt får jag skillnaden genom att ta Differensen/Anställda 15.

Jag har storleksbaserat förändringen i antal anställda (Anställda 16-Anställda 15) för företagen genom att använda denna formel:

=OMFEL(STÖRSTA($R$281:$R$295;1);"")

Då får jag en lista som visar vilket företag som har störst differens i antal anställda mellan 2015-2016. Jag vill nu matcha bolagets procentuella differens så att den hänger med i storleksordningen.

Hoppas jag gör mig förstådd.

Hur ska jag matcha dessa?


Vill även matcha detta med företagsnamnet... Helt snurrig är jag.

Slutresultate ska alltså vara
Företagsnamn - DiffAnställda - Procentuell diff, där det ska storleksordnas baserat på 2:a kolumnen (diff anställda). Vill då att namnen och procentuella diffen hänger med. Har ju lyckats storleksordna genom DiffAnställda redan.

Senast redigerad av Rabi den 2017-08-31 klockan 15:54.
Rabi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-31, 19:16   #233
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Varför inte bara visa det som en tabell? Eller hur vill du presentera det?
Om du har en tabell med kolumnerna:
Bolagsnamn | Antal 15 | Antal 16 | Diff antal | Diff %

Så kan du sortera tabellen efter D-kolumnen i fallande ordning, och då hamnar ju tillhörande procentuella förändring i E-kolumnen.
Så här t.ex.:


Eller missförstår jag dig?
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-31, 19:49   #234
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Och om du vill rangordna enligt största absoluttal så kan du slänga in =ABS($D$2:$D$16) i en ny kolumn, som du sen sorterar på och gömmer.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-31, 23:31   #235
Rabi
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 648
Tack för tips. Ska kika på det imorn. Fungerar säkert, men går det att ha som ett template/modell? Vill kunna lösa det via formler så att det fungerar automatiskt varje gång, utan att man ska bocka i rutor i en tabell om möjligt.

Går det att lösa via index/match eller liknande?
Rabi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-01, 12:21   #236
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Ja, allt är ju formler. Det enda du anger i tabellen är bolagsnamn och antal anställda per år, så räknar formlerna ut resterande kolumner. Om man vill ha en specifik data-flik kan man ha det, och sen göra en pivottabell av datat på en annan flik för presentationen, typ så här (fast här ligger de på samma för att kunna visa):


När du adderat bolag/info i data-fliken så uppdaterar du bara pivoten, så suger den in allt och presenterar det enligt dina val (t.ex. fallande på största absoluta skillnad i antal anställda som i mitt exempel).
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-24, 15:51   #237
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Trådens alla skribenter lär älska denna fantastiska stand up:

MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-24, 16:07   #238
Jockefoten
Registered User
 
Jockefotens avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 442
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Trådens alla skribenter lär älska denna fantastiska stand up:

[yt]UBX2QQHlQ_I[/y]
Han gör riktigt trevliga videos. Jag antar att du sett Rubiks-klippen?
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-24, 17:18   #239
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Jockefoten Visa inlägg
Han gör riktigt trevliga videos. Jag antar att du sett Rubiks-klippen?
Jepp, det var så jag hittade denna!
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 16:28   #240
Rabi
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 648
Har ett problem som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med.

Jag har två sheet: ett som heter 2016 och ett som heter 2017.

I sheet "2017" har jag massa kolumner med information om tusentals bolag: namn, region, storlek, omsättning, organisationsnummer, och så vidare.



Nu är det så att i en kolumn (kolumn nr 19) i sheet "2016" så har jag information om tusentals bolag som jag vill föra över till sheet "2017". Jag vill då matcha så att om bolag X med organisationnummer Y har information i kolumn 19 i sheet "2016), så ska den föra över samma information till kolumn 19 i sheet "2017", förutsatt att företaget även finns där. Och detta ska då matchas med organisationsnummer.


Jag har skrivit formeln såhär:

=IFERROR(IF(INDEX('2016'!$A$15:$AI$10214;MATCH(AG1 5;'2016'!$AG$15:$AG$10214;0);19)=0;"";INDEX('2016' !$A$15:$AI$10214;MATCH(AG15;'2016'!$AG$15:$AG$1021 4;0);19));"")


Antal rader matchar inte varandra exakt mellan flikarna (det fanns lite fler bolag 2016 än 2017), så jag har gjort en iferror utifall att den inte hittar något. Och sen en if-sats som gör att ifall den returnerar värdet 0 så ger den mig ingenting.

Så som ni ser i formeln jag använt så har jag försökt använda mig av dels index, dels "match". Detta borde lösa biffen, men jag ser inte vad jag gjrot för fel. Någon som kan hjälpa mig?

1. INDEX('2016'!$A$15:$AI$10214 - - Här låser jag cellerna som har data i flik 2016. Det är alltså koluimn A till AI och rad 15 till 10214

2. MATCH(AG15;'2016'!$AG$15:$AG$10214;0) - - - Här vill jag matcha ÅRETS (2017) organisationsnummer, som finns kolumn AG (15e raden är första bolaget), med 2016 års organisationsnummer (som också fanns i kolumn AG), och sedan anger jag en 0:a för att det ska vara en exakt match.

Tanken är då: Den ska se vad jag gett för organisationsummer 2017, och sen gå till 2016 fliken och ge mig informationen som finns.

3. ";19" innebär bara att infon jag faktiskt vill ha från 2016-fliken finns i kolumn 19. Så den ska matcha på organisationsnummer, men själva datan jag vill ha (utifall att det finns), kommer från kolumn 19



Sen har jag som sagt lagt en iferror-sats för att ta bort #ERROR och sen en IF-sats som tar bort 0:orna.



Vad är det som inte fungerar? Det finns bolag i 2016-fliken som har data i kolumn 19 som inte förs över till 2017-fliken, trots att organisationsnummer matchar.


Hoppas jag gjorde mig förstådd och att någon har tid att hjälpa.

I kolumn AG har jag alltså organisationsnumrena i bägge flikarna, och i kolumn S (dvs. nummer 19) finns datan jag vill hämta

Senast redigerad av Rabi den 2017-11-01 klockan 16:30.
Rabi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)