Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-02-15, 14:33   #256
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
På tal om lön... Har fått erbjudande om annat jobb. Blivit erbjuden 10000 mer per månad (före skatt). Roade mig med att kika i skattetabellen. Av dessa 10 tusen skulle ökningen efter skatt bli ynka 4400kr. Det är ju galet! Tveksamt om det är värt det? Skulle medföra restid (=bil istället för cykel=kostnader) vilket ytterligare ökar tveksamheten...
Förhandlat med nuvarande jobb?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 15:26   #257
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Lite... De kan inte matcha lönebudet, men ev kan de göra något. Tjänstebil är lite svårt eftersom jag inte vill ha det, och inte heller behöver det. Lite svårt med andra halvofficiella förmåner eftersom det är en väldigt stor arbetsgivare, om än privat. Skulle gå från privat till offentlig. Svårt att få en offentlig arbetsgivare att ”fula”... Jag får fundera över helgen. Det jag mest reagerade på var skattenivåerna när man kommer upp lite mer i lön. Det uppmuntrar ju inte direkt till karriärsteg uppåt. Jag har i sak inget emot att betala skälig skatt, men när det är sådana ohemula mängder människor som faktiskt inte gör ett smack för att försöka reda ut sin egen situation känns det surt.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung

Senast redigerad av Illustrerade mannen den 2019-02-15 klockan 15:31.
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 15:29   #258
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
På tal om lön... Har fått erbjudande om annat jobb. Blivit erbjuden 10000 mer per månad (före skatt). Roade mig med att kika i skattetabellen. Av dessa 10 tusen skulle ökningen efter skatt bli ynka 4400kr. Det är ju galet! Tveksamt om det är värt det? Skulle medföra restid (=bil istället för cykel=kostnader) vilket ytterligare ökar tveksamheten...
det är nästan bättre när man blir erbjuden några tusen, men 10000:- är ändå ganska mycket. 50000:- netto mer om året. En resa till Mexico varje vinter, det är inte helt fel.

Är det 2 mil eller 7-8 mil ?

Jag misstänker att det är inom samma ( skolan ) ? Ska du få fason på en stökig skola eller ?
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 15:49   #259
Mouline
Mästerbantaren
 
Moulines avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 5 983
Det skiljer 10k mellan Sundsvall och Örebro på det jobb jag gör som sjuksköterska. Negativ bemärkelse för mig tyvärr.
__________________
Mouline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 17:59   #260
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Lite... De kan inte matcha lönebudet, men ev kan de göra något. Tjänstebil är lite svårt eftersom jag inte vill ha det, och inte heller behöver det. Lite svårt med andra halvofficiella förmåner eftersom det är en väldigt stor arbetsgivare, om än privat. Skulle gå från privat till offentlig. Svårt att få en offentlig arbetsgivare att ”fula”... Jag får fundera över helgen. Det jag mest reagerade på var skattenivåerna när man kommer upp lite mer i lön. Det uppmuntrar ju inte direkt till karriärsteg uppåt. Jag har i sak inget emot att betala skälig skatt, men när det är sådana ohemula mängder människor som faktiskt inte gör ett smack för att försöka reda ut sin egen situation känns det surt.
Man får tänka på andra fördelar som en högre lön ger, mer pengar in till tjänstepensionen, möjlighet att gå ned i arbetstid och behålla rimlig inkomst, skatteväxla mer pengar till pensionen etc.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 19:34   #261
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Man får tänka på andra fördelar som en högre lön ger, mer pengar in till tjänstepensionen, möjlighet att gå ned i arbetstid och behålla rimlig inkomst, skatteväxla mer pengar till pensionen etc.
Detta. När man når upp till en viss lönenivå så är det hög tid att börja förhandla om fler förmåner. Semesterdagar, resekort, kortare arbetsvecka med bibehållen lön. Även om 4400 kr extra i månaden är inte helt illa heller, faktiskt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 06:21   #262
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Lite... De kan inte matcha lönebudet, men ev kan de göra något. Tjänstebil är lite svårt eftersom jag inte vill ha det, och inte heller behöver det. Lite svårt med andra halvofficiella förmåner eftersom det är en väldigt stor arbetsgivare, om än privat. Skulle gå från privat till offentlig. Svårt att få en offentlig arbetsgivare att ”fula”... Jag får fundera över helgen. Det jag mest reagerade på var skattenivåerna när man kommer upp lite mer i lön. Det uppmuntrar ju inte direkt till karriärsteg uppåt. Jag har i sak inget emot att betala skälig skatt, men när det är sådana ohemula mängder människor som faktiskt inte gör ett smack för att försöka reda ut sin egen situation känns det surt.
Du lär få bättre årsarbetstid och semester i det offentliga samt pensionsvilkor.

Jag har halv dag innan röd dag, lediga klämdagar och en extra semestervecka vid 45 tror jag och en sjunde vid 50 nånting.

Löneväxla får du göra ifall du vill. Men kort och gott så ska staten ha sitt också.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 09:11   #263
Scoffan
Registered User
 
Scoffans avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 237
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Du lär få bättre årsarbetstid och semester i det offentliga samt pensionsvilkor.

Jag har halv dag innan röd dag, lediga klämdagar och en extra semestervecka vid 45 tror jag och en sjunde vid 50 nånting.

Löneväxla får du göra ifall du vill. Men kort och gott så ska staten ha sitt också.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Framförallt gör det väldigt stor skillnad i pensionen att komma upp i lön. Upp till 40000 så avsätts bara 4,5% av lönen till tjänstepension, allt över det så avsätts 30%. Så det blir extremt stor skillnad på din tjänstepension på en lägre lön kontra en lite bättre.

ex1: lön 40.000 -> 1.800 i tjänstepension
ex2: lön 50.000 -> 4.700
ex3: lön 60.000 -> 7.700

https://www.pensionsmyndigheten.se/f...tjanstepension
Scoffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 10:20   #264
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av Scoffan Visa inlägg
Framförallt gör det väldigt stor skillnad i pensionen att komma upp i lön. Upp till 40000 så avsätts bara 4,5% av lönen till tjänstepension, allt över det så avsätts 30%. Så det blir extremt stor skillnad på din tjänstepension på en lägre lön kontra en lite bättre.

ex1: lön 40.000 -> 1.800 i tjänstepension
ex2: lön 50.000 -> 4.700
ex3: lön 60.000 -> 7.700

https://www.pensionsmyndigheten.se/f...tjanstepension
Det där blir mycket pengar snabbt. När jag bytte jobb och gick upp en hel del i lön märkte jag att tjänstepensionsinsättningarna första året vat större än de sammanlagda insättningarna under förutvarande fem år i arbete.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 14:07   #265
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
det är nästan bättre när man blir erbjuden några tusen, men 10000:- är ändå ganska mycket. 50000:- netto mer om året. En resa till Mexico varje vinter, det är inte helt fel.

Är det 2 mil eller 7-8 mil ?

Jag misstänker att det är inom samma ( skolan ) ? Ska du få fason på en stökig skola eller ?
Det är 15 km enkel väg... Så jag bör åka bil. Det finns fin cykelväg hela vägen, men det blir ganska långa dagar om jag cyklar. Men nästan hela löneökningen äts ju upp av bilkostnaden! Jo, det är inom skolan även nu. Inte ”få ordning på en strulskola”. Det är en vanlig rekrytering.
Men nu liknar detta en trådkapning!
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 14:20   #266
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Det är 15 km enkel väg... Så jag bör åka bil. Det finns fin cykelväg hela vägen, men det blir ganska långa dagar om jag cyklar. Men nästan hela löneökningen äts ju upp av bilkostnaden! Jo, det är inom skolan även nu. Inte ”få ordning på en strulskola”. Det är en vanlig rekrytering.
Men nu liknar detta en trådkapning!
Behöver du verkligen åka bil? 15 km borde du kunna ta på 45-50 min med en bra cykel om det är fin väg.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 16:20   #267
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Det där blir mycket pengar snabbt. När jag bytte jobb och gick upp en hel del i lön märkte jag att tjänstepensionsinsättningarna första året vat större än de sammanlagda insättningarna under förutvarande fem år i arbete.
Jag har en kollega, vi har samma grundlön men jag är inte övertidsavlöst och får då mer pengar ibland. Att jag får cirka 10,000 mer i månaden än honom i lön märks inte så mycket på vår lön, men min tjänstepension är gigantisk jämfört med hans.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)