Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring
Visa resultat för omröstning: Äter du varierat?
Ja, väldigt 14 37.84%
Nej, inte alls 18 48.65%
Mittemellan, förklarar mer i ett inlägg 5 13.51%
Antal röster: 37. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-20, 19:19   #1
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Hur varierat äter ni?

Äter ni varierat? Jag äter ganska ensidigt. Nötkött, kyckling, samma gamla grönsaksmixer, samma sorters kvarg, keso. Tycker om att laga mat, men i vardagen tycker jag det tar onödigt med tid att planera menyn och laga nya maträtter hela tiden.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 19:45   #2
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 307
Äter samma sak hela tiden. Har kollat upp dagsbehovet för alla vitaminer och mineraler och sett till så att min kost täcker det. Blir enklast så.

Varierar dock lite på helgen då jag t.ex. bakar lite olika grejer.

Senast redigerad av RökteUppMinKatt den 2021-01-20 klockan 19:51.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 19:57   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Väldigt, mamma och pappa lagar olika mat hela tiden. Även nu när jag deffar och till stor del köper egen mat så äter jag varierat. Växlar mellan olika bär, grönsaker och proteinkällor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 20:22   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Inte speciellt, men jag täcker näringsbehoven, så vem bryr sig.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 20:23   #5
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
På lördagar och söndagar lagar jag gärna en middag till familjen, men på vardagar äter jag likadant varje dag i princip. Livsmedlen är: potatis, havregryn, mjölk, ägg, vassleprotein, grönsaksmix, makrill i tomatsås. Salt och peppar. Det innehåller vad jag behöver (utifrån vad jag lyckats leta fram på Chronometer och här på kolozzeum) men jag skulle nog för min egen hälsas bästa behöver se över mängderna i min kost. Jag börjar misstänka att jag äter för lite för att täcka mina träningsutgifter.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 20:30   #6
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Och ni som äter ensidigt, tröttnar ni på maten till slut rent mentalt? Jag gör inte det, och en väldans massa personer tycker det är underligt.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 20:33   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Och ni som äter ensidigt, tröttnar ni på maten till slut rent mentalt? Jag gör inte det, och en väldans massa personer tycker det är underligt.
Jag gör inte det de perioder jag äter ensidigt.

Det där är mest en kulturell grej. Samma personer som uttrycker chock över hur jag står ut med att äta kycklingfilé tre dagar i veckan äter exakt samma frukost sju dagar i veckan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 20:33   #8
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
På lördagar och söndagar lagar jag gärna en middag till familjen, men på vardagar äter jag likadant varje dag i princip. Livsmedlen är: potatis, havregryn, mjölk, ägg, vassleprotein, grönsaksmix, makrill i tomatsås. Salt och peppar. Det innehåller vad jag behöver (utifrån vad jag lyckats leta fram på Chronometer och här på kolozzeum) men jag skulle nog för min egen hälsas bästa behöver se över mängderna i min kost. Jag börjar misstänka att jag äter för lite för att täcka mina träningsutgifter.
Kör på, låter lite som det i din andra tråd. Du klarar det.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 20:58   #9
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 307
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Och ni som äter ensidigt, tröttnar ni på maten till slut rent mentalt? Jag gör inte det, och en väldans massa personer tycker det är underligt.
En hel del har aldrig varit speciellt gott till att börja med utan ska bara ner för att göra nytta. Det som är gott tröttnar jag inte på.

Däremot kanske man inte mår optimalt psykiskt av att leva sitt liv i ett ekorrhjul. Något som säkert skadar utan att man reflekterar över det.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 22:23   #10
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Och ni som äter ensidigt, tröttnar ni på maten till slut rent mentalt? Jag gör inte det, och en väldans massa personer tycker det är underligt.
Folk äter i regel samma frukost dag ut och dag in och ingen verkar tycka det är märkligt men äter man samma lunch två dagar i rad brakar helvete lös tydligen.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 22:50   #11
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Betydligt mer varierat sedan jag började äta kött igen. Jag höll ned på kött i åratal mest av ekonomiska skäl som blev till emo skäl men äter nu allt, så det är varierat mer än någonsin nu. Äter sällan samma sak igen ens utan utmanar nya recept hela tiden. Lagar dessutom mat åt flera pers varje gång. Näring har jag ingen aning om men det är nog ingen näringsbrist i alla fall. Så det ör roligt i köket.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 23:45   #12
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Folk äter i regel samma frukost dag ut och dag in och ingen verkar tycka det är märkligt men äter man samma lunch två dagar i rad brakar helvete lös tydligen.
Jag brukar köra med exakt det argumentet när folk frågar mig om jag inte tröttnar på kyckling och broccoli, vilket jag äter som lunch på jobbet 9 gånger av 10 typ.
Anledningen till den lunchen för mig är helt enkelt att det är så smidigt att laga och förvara. Och jag tröttnar faktiskt inte på det.
När man sen lägger till att detta faktiskt är min frukost, jag har inte ätit något innan detta och klockan är tolv, då brukar hakorna slå i golvet rätt rejält.

Jag har vissa fasta måltider som den ovan nämnda lunchen. Eller egentligen är nog de flesta målen fasta, men jag brukar äta fler ”unika” mål nu när jag kör varannandagsfasta. Jag gillar att testa nya saker och nya recept. Ibland blir de nya recepten till fasta måltider som jag byter ut ett annat tidigare fast mål mot. Jag tweakar tillagning och recept tills jag verkligen tycker att det är gott - varje gång. Jag äter sällan något jag inte genuint tycker är riktigt gott. När man ständigt äter saker man tycker är gott saknar man inte variation.
Sen kan man ju säga att min kost trots allt är varierad, då den innehåller allt jag behöver. En icke-varierad kost vore att t.ex endast äta snabbmakaroner.

Sen bör man göra skillnad på varierad och olika tillredningar. Kosten blir inte mer varierad bara för att man äter köttbullar ena dagen, köttfärslimpa nästa dag och järpar dagen efter det. Då kan man faktiskt lika gärna äta köttbullar varje dag, om det är det man tycker bäst om av de tre varianterna.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 01:00   #13
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
Periodeserar, får alltid dille på något nyttigt jag dragit ihop som endå blir gott. Äter samma i några dagar, sen byter jag och samma visa med någon annan komposition.

Äter mig mätt och belåten med "spontan" mat 1-2 ggr i veckan, men har typ fått ätstörningar (lite). Äter jag tex tacos, då blir det svält dagen efter. Kan liksom inte unna mig då jag vet att det bara gör mig fet i längden.

Åt dock kyckling, havre, vassle, ägg grönsaker under 6 månader. Till 97%. Tappade helt suget efter mat, var bara hungern som behövde släckas men hade 0 sug. Hade kunnat trycka en strumpa om det gjorde mig mätt och gav mig näring. Så håller med att det inte är udda.
Mycket lättare att hålla nere aptiten med enformigt kost, iaf för mig.
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 02:14   #14
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Jag äter väldigt varierat till lunch och middag. Men det är min tjej som oftast lagar middagen. Och hon lagar till hela familjen. Det blir nya recept varje dag.

Frukost är ganska lika. Äter nästan alltid gröt till frukost. Kanske nån frukt som mellanmål.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 02:33   #15
Librish
Registered User
 
Librishs avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 285
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag brukar köra med exakt det argumentet när folk frågar mig om jag inte tröttnar på kyckling och broccoli, vilket jag äter som lunch på jobbet 9 gånger av 10 typ.
Anledningen till den lunchen för mig är helt enkelt att det är så smidigt att laga och förvara. Och jag tröttnar faktiskt inte på det.
När man sen lägger till att detta faktiskt är min frukost, jag har inte ätit något innan detta och klockan är tolv, då brukar hakorna slå i golvet rätt rejält.

Jag har vissa fasta måltider som den ovan nämnda lunchen. Eller egentligen är nog de flesta målen fasta, men jag brukar äta fler ”unika” mål nu när jag kör varannandagsfasta. Jag gillar att testa nya saker och nya recept. Ibland blir de nya recepten till fasta måltider som jag byter ut ett annat tidigare fast mål mot. Jag tweakar tillagning och recept tills jag verkligen tycker att det är gott - varje gång. Jag äter sällan något jag inte genuint tycker är riktigt gott. När man ständigt äter saker man tycker är gott saknar man inte variation.
Sen kan man ju säga att min kost trots allt är varierad, då den innehåller allt jag behöver. En icke-varierad kost vore att t.ex endast äta snabbmakaroner.

Sen bör man göra skillnad på varierad och olika tillredningar. Kosten blir inte mer varierad bara för att man äter köttbullar ena dagen, köttfärslimpa nästa dag och järpar dagen efter det. Då kan man faktiskt lika gärna äta köttbullar varje dag, om det är det man tycker bäst om av de tre varianterna.
Hur länge har du kört varannandagsfasta och hur känns det?
Librish är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)