Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-07-15, 20:54   #16
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenflaska Visa inlägg
Sida vid sida och drilling är två olika bössor, drilling har tre pipor, ofta två för hagel och en för kula, finns även mer ovanliga vierling med fyra pipor.

Ett tips är att skaffa jägarexamenappen, där man kan träna lite provfrågor och annat.

Gör alla skjutmomenten på en gång så det blir gjort.

Glöm inte säkerhetsmomentet, hur du hanterar bössan, precis som Fredszky beskriver.

Jägarförbundet har rätt bra instruktionsfilmer på youtube.
https://www.youtube.com/user/Jagareforbundet/playlists

Lycka till och skitjakt.
Har redan laddat hem en som jag får tio provfrågor av varierande innehåll. Och har kommit fram till att jag är värdelös på hundar. XD Kan mest om tax (har själv en) jämthund och husky.

My bad om tpen av hagelbössa. Men iallafall sida vid sidamodellen var inte min vän. Men som du säger så ska jag göra alla. Tänkte mest på om jag misslyckas med hagel, har jag då sumpat allt eller bara hagel? Menar nu skjutningen och inte säkerhetshanteringen.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism

Senast redigerad av Wrenchgirl den 2019-07-15 klockan 20:55.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 21:11   #17
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Jag har lite längre nacke än andra verkar det som
Efter att du skrev det så var jag tvungen att kika extra noga på din avatar för att se om det är som du säger. Och det verkar det faktiskt vara! Har aldrig tänkt på det förut, trots att det måste vara åratal sedan jag såg avataren för första gången.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 19:37   #18
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Tänkte mest på om jag misslyckas med hagel, har jag då sumpat allt eller bara hagel? Menar nu skjutningen och inte säkerhetshanteringen.
Sumpar du hagel har du bara sumpat hagel, däremot vill jag minnas att man inte får skjuta upp om man sumpar teorin.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 20:17   #19
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av hugok Visa inlägg
Sumpar du hagel har du bara sumpat hagel, däremot vill jag minnas att man inte får skjuta upp om man sumpar teorin.
Det är något som är rätt säkert att man måste klara teorin först. Och den är jag inte så jätteorolig för bara jag får tag i boken. Måste man gå som en anordnad utbildning eller kan man läsa på egen hand bara man har boken och sedan boka prov?
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism

Senast redigerad av Wrenchgirl den 2019-07-16 klockan 20:21.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 20:58   #20
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
My bad om tpen av hagelbössa. Men iallafall sida vid sidamodellen var inte min vän. Men som du säger så ska jag göra alla. Tänkte mest på om jag misslyckas med hagel, har jag då sumpat allt eller bara hagel? Menar nu skjutningen och inte säkerhetshanteringen.
Du borde låna någons hagelbock om det känns lättare, om du känner någon jägare som kan närvara. Alternativt höra med skytteklubb. Du måste klara skjutprovet för den klass du vill söka licens för.

Klass 1 är enklast med 6.5x55 i Sverige skulle jag säga.
Klass 2 med .222 Remington eller runt den kalibern.

Lite beroende på vad målet är.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 13:56   #21
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
En fråga till nu när jag har påbörjat jägarkursen. Förutsatt att jag klarar alla test, måste jag köpa vapenskåp innan jag ansöker om licens? Känns lite som att man måste köpa bil innan man får köra upp. XD
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 14:21   #22
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
En fråga till nu när jag har påbörjat jägarkursen. Förutsatt att jag klarar alla test, måste jag köpa vapenskåp innan jag ansöker om licens? Känns lite som att man måste köpa bil innan man får köra upp. XD
Kvitto på att du köpt ett godkänt vapenskåp skall uppvisas i samband med din första ansökan om vapenlicens. Köper du ett begagnat vapenskåp, se till att du får med inköpskvittot vid köpet!
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 16:27   #23
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Kvitto på att du köpt ett godkänt vapenskåp skall uppvisas i samband med din första ansökan om vapenlicens. Köper du ett begagnat vapenskåp, se till att du får med inköpskvittot vid köpet!
Okej. Ska väl först se till att klara de olika proven. Men sen blir det till att hitta ett vettigt skåp då ^^
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-28, 19:13   #24
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Liten bump. Vapenskåp under 150kg, måste man bulta dem även i golvet? Bor i hyreslägenhet men har hittat ett i min prisklass som dock väger bara 75kg. (Vilket är för intresserade den vikt jag marklyfter med mina 45kg)
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-28, 19:56   #25
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 781
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Liten bump. Vapenskåp under 150kg, måste man bulta dem även i golvet? Bor i hyreslägenhet men har hittat ett i min prisklass som dock väger bara 75kg. (Vilket är för intresserade den vikt jag marklyfter med mina 45kg)
Ja du måste bulta under 150kg. Om du inte vill bulta så kan du fylla skåpet med någon tung skit, viktskivor lär väl vara rätt optimala. Men då blir det snabbt dyrare också. Kanske vet någon annan nåt billigt och relativt litet i storlek du kan fylla med.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-28, 20:00   #26
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Ja du måste bulta under 150kg. Om du inte vill bulta så kan du fylla skåpet med någon tung skit, viktskivor lär väl vara rätt optimala. Men då blir det snabbt dyrare också. Kanske vet någon annan nåt billigt och relativt litet i storlek du kan fylla med.
Bulta i väggen är inga problem utan det är just golvet som är det svåra.
Jag har iallafall några kilo viktskivor. Men måste det vara speciella viktskivor? Annars har ju Rusta billiga skivor.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-28, 20:43   #27
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 781
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Bulta i väggen är inga problem utan det är just golvet som är det svåra.
Jag har iallafall några kilo viktskivor. Men måste det vara speciella viktskivor? Annars har ju Rusta billiga skivor.

Oj, ursäkta jag misstolkade din fråga, antagligen pga slarvig läsning.

Tror ärligt talat att det inte finns några riktiga bestämmelser att det måste bultas i både vägg och golv. Tror det viktigaste är att det bultas fast i en stomme i huset åtminstone. Men jag kan såklart ha fel, bästa är väl att ringa Polisen och fråga dem eller kanske få tag på någon gubbstrutt hos jägareförbundet med några år på nacken

Angående vikt så kan du slänga in vad fan som helst så länge du får upp vikten. Guldtackor, Hassans tyngdlyftningsartiklar, Järnskrot
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-28, 21:24   #28
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Oj, ursäkta jag misstolkade din fråga, antagligen pga slarvig läsning.

Tror ärligt talat att det inte finns några riktiga bestämmelser att det måste bultas i både vägg och golv. Tror det viktigaste är att det bultas fast i en stomme i huset åtminstone. Men jag kan såklart ha fel, bästa är väl att ringa Polisen och fråga dem eller kanske få tag på någon gubbstrutt hos jägareförbundet med några år på nacken

Angående vikt så kan du slänga in vad fan som helst så länge du får upp vikten. Guldtackor, Hassans tyngdlyftningsartiklar, Järnskrot
Guldtackorna självklart. Ska bara gå till bankboxen och hämta ut några.

Ska även höra lite på jobbet då jag jobbar på en sportbutik som även säljer både jaktvapen och skåp.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-28, 22:25   #29
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Angående hagel, så tror jag att man kan lära sig det som behövs för examen ganska snabbt. Jag klarade hagelprovet med tämligen lite övning innan, och jag har typ nada talang för att "skjuta på känn" på det sätt jag upplever att man gör med hagel. Om jag klarade det borde näst intill vem som helst klara det, ärligt talat, så det verkar ändå värt att satsa på? Sedan måste man förstås se till att man är väl övad innan man väl skall jaga, oavsett hur mycket eller lite man övat inför proven.

Jag har f.ö. uppenbarligen klarat både vapenhanteringen och hagel mot markmål (var också tvungen att kolla ). Har verkligen inget som helst minne av att någondera examinerades, men det är i och för sig 25 år sedan.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 17:22   #30
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
En fråga för dem som har skrivit upp två gånger. Utan att gå in på vilka isåfall, återkommer några frågor mellan de tre olika proven eller är det helt nya frågor jag kommer mötas av när jag gör omprov? Jag fick två fel för mycket när jag skrev igår. :/
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)