Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-11-07, 12:25   #31
Tail
Registered User
 
Tails avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 68
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Kort: svårt att få ett bra ROM, märkligt tung med de risker som följer med att hantera tunga vikter utan att betala för sig i muskelutveckling på rätt ställen, belastningen går rakt från fötterna ner som skjuvkrafter genom en disk (typ) in i bänken. Så det som händer är att folk ligger och kör som en kort bensparksrörelse med ganska god kraftuveckling i just röven därför att den hamnar i ett "bra" område för dess muskelutveckling, men för typ allt annat blir ROM:et för kort.

Vill man köra långt så krävs en _enorm_ rörlighet i adduktorer och röv just för att höften redan är i allt från 45-90 graders vinkel. Man vill gärna runda in häcken under sig för att över huvud taget få till det. _OM_ man får till det bra, då kan övningen verkligen vara bra. Men det är nästan så att jag ser färre personer få till en benpress än en knäböj; den [benpressen] kan vara förbluffande svår.
Tack för utförligt svar!
Tail är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 13:02   #32
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Skit i benpressen, en helt värdelös benövning.
Gillar inte heller benpressen. Känns bara som ett sätt att maximera skaderisken på om man inte kör 3/4-delsrepetitioner som 3/4 på gymmet gör.

Till TS: Svaret på så lite ben som möjligt stavas frontböj. Ger också mer träning för mage och bröstrygg än knäböj. Samt mindre skaderisk eftersom man kör på lägre vikter. Ett tiotal arbetsset en gång i veckan räcker som benträning.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 13:50   #33
Rolfarsson
Registered User
 
Rolfarssons avatar
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 753
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
det är nästan så att jag ser färre personer få till en benpress än en knäböj; den [benpressen] kan vara förbluffande svår.
Detta är vad jag har upplevt med, runt 8 av 10 av dom som jag ser benpressa gör det fel, dvs, går för lågt och utsätter sig för en enorm skaderisk.
Det skulle faktiskt inte förvåna mig benpressar idag står för minst lika många ländryggsskador som felaktigt marklyftande gör.
Rolfarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 15:14   #34
Skvärra
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Norr
Inlägg: 38
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Kort: svårt att få ett bra ROM, märkligt tung med de risker som följer med att hantera tunga vikter utan att betala för sig i muskelutveckling på rätt ställen, belastningen går rakt från fötterna ner som skjuvkrafter genom en disk (typ) in i bänken.
Rolfarsson och Hurril; Sittande benpress är väl lämpligare i detta fall (diskpåverkan), kanske då även med ett ben i taget?
Skvärra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 15:54   #35
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av Skvärra Visa inlägg
Rolfarsson och Hurril; Sittande benpress är väl lämpligare i detta fall (diskpåverkan), kanske då även med ett ben i taget?
Hört av en läkare och tillika erfaren byggare att benpress med ett ben i taget bör undvikas. Ska tydligen belasta bäckenet fel.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 16:23   #36
Rolfarsson
Registered User
 
Rolfarssons avatar
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 753
Citat:
Ursprungligen postat av Skvärra Visa inlägg
Rolfarsson och Hurril; Sittande benpress är väl lämpligare i detta fall (diskpåverkan), kanske då även med ett ben i taget?
Dom flesta sittande som jag har provat har varit sämre än dom som är 45 grader, speciellt Technogym's.
Har du diskproblem så är mitt tips bältböj istället, speciellt landmine varianten, då man p.g.a. hävarmen inte behöver mycket vikt för att det ska bli jobbigt.
Andra bra övningar som funkar för dom flesta med ryggproblem är olika varianter av höftlyft, finnen, lårcurl, högre reps i div enbensövningar (utfall, rfess osv), du kan minska vikten som du behöver använda ytterligare genom att pausa i botten, köra långsamt i det excentriska osv.

Senast redigerad av Rolfarsson den 2016-11-07 klockan 16:28.
Rolfarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 16:36   #37
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 622
Anväder enbart benpressen för att stretcha höftböjarna.
Men vore det en bra benpress skulle jag använda den betydligt mer.

Men som hurril säger så vill det till att man kan köra utan rundad rygg.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 17:20   #38
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Anväder enbart benpressen för att stretcha höftböjarna.
Men vore det en bra benpress skulle jag använda den betydligt mer.

Men som hurril säger så vill det till att man kan köra utan rundad rygg.
Hur stretchar den höftböjarna menar du?

Har själv börjat köra den i prehab/prehab syfte för ljumskarna som han visar 08.15 in i det här klippet https://youtu.be/e8JaC9SVQZs
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 17:32   #39
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Hur stretchar den höftböjarna menar du?

Har själv börjat köra den i prehab/prehab syfte för ljumskarna som han visar 08.15 in i det här klippet https://youtu.be/e8JaC9SVQZs
Tror han tänker liknande:


och




??

Fast har för mig Sheo har skrivit dessa (iallafall bilden överst som jag postar) stretchar höftsträckaren och inte höftböjaren (?).

Aja. Kanske borde jag prova köra någon liknande stretchvariant i benpressen. Ska höra med min internet-sjukgymnast (Hyperion). :P
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 17:42   #40
AntonHA
Registered User
 
AntonHAs avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 1 050
Jag kan då djupt i frontböj utan problem, i vanlig böj måste jag dock luta mig fram mycket (pga långa lårben och kort överkropp) och får dessutom butt wink. Jag är extremt mycket svagare i frontböj, men jag kanske ska sadla om till den övning helt och hållet om målet bara är större ben? Så slipper jag rörlighetsträning i vanlig böj
AntonHA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 17:48   #41
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Stretchen på den övre bilden syftar till att stretcha höftböjarna på benet som hänger ned, d.v.s. ingen rörelse man får till i benpressen.

Filmen visar något som kan tänkas stretcha röven om man är stel som en hockeyspelare.

I en benpress kan man stretcha röv och ljumskar, där den senare framförallt kommer utgöras av adductor magnus.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 18:02   #42
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Hört av en läkare och tillika erfaren byggare att benpress med ett ben i taget bör undvikas. Ska tydligen belasta bäckenet fel.
Och läkare och byggare brukar ju vara bland de främsta spridarna av dynga när det kommer styrketräning, så nu blev jag hiskeligt sugen på att testa detta
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 18:35   #43
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Jag tyckte böj var ganska kul när jag började få ordning på den. Men ryggen pajade hela tiden och till slut tröttnar man på att börja om från noll. Om man inte kan köra tunga böj (med det menar jag över 100kg i mitt fall) och inte gå särskilt djupt, max parallellt. Vad gör man då för bästa resultat när det kommer till styrka och massa? Fler set böj på lätt vikt med kompletterande övningar som?
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 18:37   #44
Tomas Tryffel
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Jag tyckte böj var ganska kul när jag började få ordning på den. Men ryggen pajade hela tiden och till slut tröttnar man på att börja om från noll.
På vilket sätt gick din rygg sönder?
Tomas Tryffel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 18:38   #45
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Jag tyckte böj var ganska kul när jag började få ordning på den. Men ryggen pajade hela tiden och till slut tröttnar man på att börja om från noll. Om man inte kan köra tunga böj (med det menar jag över 100kg i mitt fall) och inte gå särskilt djupt, max parallellt. Vad gör man då för bästa resultat när det kommer till styrka och massa? Fler set böj på lätt vikt med kompletterande övningar som?
Funkar frontböj? Inte för att jag vet att "frontböj" är svaret på din fråga, mest nyfiken, den känns ju helt annorlunda än knäböj så det är inte otänkbart att man kan frontböja om man inte kan böja.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)