Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-11-03, 23:05   #16
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Jag är inte ute efter styrkeprestationer, volyma ökningar eller siffror att rista in på väggen nere i källaren.
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Tränar inte för styrka eller volym överhuvudtaget så att köra övningar som ger något i andra övningar är av inget intresse för mig
Är jag trött eller vad missar jag? Varför ska du träna benen? Till någon sport eller bara aktivera dem för välmåendets skull? :x Behålla, underhålla nuvarande muskelmassa?

(Kommer säkert någon obvious anledning som jag totalmissar för jag är korkad.)

Senast redigerad av 1x0 den 2016-11-03 klockan 23:06.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-03, 23:27   #17
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Är jag trött eller vad missar jag? Varför ska du träna benen? Till någon sport eller bara aktivera dem för välmåendets skull? :x Behålla, underhålla nuvarande muskelmassa?

(Kommer säkert någon obvious anledning som jag totalmissar för jag är korkad.)
Det är generellt sett jävligt dåligt att helt sluta träna ben överhuvudtaget. Jag är korkad och ogillar att träna ben, men så dum är jag inte
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-03, 23:31   #18
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Är jag trött eller vad missar jag? Varför ska du träna benen? Till någon sport eller bara aktivera dem för välmåendets skull? :x Behålla, underhålla nuvarande muskelmassa?

(Kommer säkert någon obvious anledning som jag totalmissar för jag är korkad.)
Framkommer det att han inte tränar benen kommer ingen av värde någonsin att svara på hans frågor igen.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-03, 23:34   #19
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Räcker det med knäböj som enda benövning (förutom vadpress)? Jag tränar 2-3 ggr vecka och knäböjer varje pass (ibland frontböj). Sen kör jag marklyft och raka mark också men ingen mer renodlad benövning. Räcker det? Tycker att jag utvecklas dåligt i knäböj styrkemässigt så jag funderar på om jag skulle behöva komplettera med någon mer benövning. Kan inte ha för många nya övningar dock för jag kör helroppspass och vill inte ha passen så mycket längre än vad dom är nu. Men en till övning skulle jag nog kunna klämma in.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 00:00   #20
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Skit i benpressen, en helt värdelös benövning.

Om du kan utföra knäböj utan buttwink och djupt så skulle jag säga kör knäböj ena passet. Kör utfall bakåt stående på en låg plint (1dm) 5-6x10-12 andra passet. Rakmark eller GM ena passet, sittande lårcurl andra.

Om man inte är viktkåt utan kör bra teknik så är detta garanterat större ben.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.

Senast redigerad av hurril den 2016-11-04 klockan 00:04.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 00:02   #21
MelpaN
Registered User
 
MelpaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: bynn
Inlägg: 67
Kör 10x10 4 dagar i veckan
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Beron78 Visa inlägg
Jag är på återhämtning efter 102 dagar strikt diet...ska försöka äta lite mer...Men först lite roligt och utekvällar...ville göra en sista ordentlig mat...men nu ha kul i nån vecka. Blir nån hora eftersom jag är ful.
MelpaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 00:55   #22
Rolfarsson
Registered User
 
Rolfarssons avatar
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 753
Citat:
Ursprungligen postat av Sarco Visa inlägg
Om benpressar: vad ska man titta efter för att se om en benpress passar en eller inte? Jag är med på att ryggen inte ska släppa från ryggstödet. Finns det något annat som man enkelt kan vara vaksam på? Det vore ju tråkigt att köra en massa benpress och upptäcka att man skadat sig sakta men säkert.
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKungen Visa inlägg
Hur djupt bör man gå i en benpress? Så långt man kan utan att ryggen släpper helt enkelt?
I klippet nedan så kan ni se vad som inte får hända, för att undvika det ha inte fötterna för smalt, öppna upp ljumskarna, håll bröstet högt och sluta vid 90°.
Har ni dock ingen skada som hindrar er från att köra övningar som olika utfallsvarianter, bulgariska splitböj, böj osv så ser jag inte varför ni skulle välja benpress framför någon av dessa.



Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Skit i benpressen, en helt värdelös benövning.

Om du kan utföra knäböj utan buttwink och djupt så skulle jag säga kör knäböj ena passet. Kör utfall bakåt stående på en låg plint (1dm) 5-6x10-12 andra passet. Rakmark eller GM ena passet, sittande lårcurl andra.

Om man inte är viktkåt utan kör bra teknik så är detta garanterat större ben.
+1!

Senast redigerad av Rolfarsson den 2016-11-04 klockan 00:59.
Rolfarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 10:48   #23
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 188
Jag körde tunga böj och mark 1 gång i veckan i några månader och jag ökade både i volym och styrka. Sen om det är en universal sanning eller att jag var klen tidigare, inte en j-vla aning. Däremot tränar jag i det närmsta bara böj, mark och bänk och jag tycker mig öka i både volym och styrka. Ffa lårens volym.

Edit: Sen kanske Jorgen ur en bedömningssynpunkt skulle säg jag är helt vanskapt osymmetrisk. vetej
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 11:12   #24
Zalzero
Registered User
 
Zalzeros avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Nacka
Inlägg: 332
Citat:
Ursprungligen postat av Rolfarsson Visa inlägg
I klippet nedan så kan ni se vad som inte får hända, för att undvika det ha inte fötterna för smalt, öppna upp ljumskarna, håll bröstet högt och sluta vid 90°.
Har ni dock ingen skada som hindrar er från att köra övningar som olika utfallsvarianter, bulgariska splitböj, böj osv så ser jag inte varför ni skulle välja benpress framför någon av dessa.





+1!
Det utförande som varnas för resulterade i en muskelbristning i Quadratus lumborum (fyrkantiga ländryggsmuskeln) för mig för några år sedan. Ganska hämmande för större delen av träningen...
__________________
Hirvis bänkprogram - gratis app på Google Play
Journal
Zalzero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 11:26   #25
Tail
Registered User
 
Tails avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 68
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Skit i benpressen, en helt värdelös benövning.
Nu kanske jag öppnar en "can of worms", men kan du utveckla varför benpress är en värdelös benövning?
Tail är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 12:07   #26
Rolfarsson
Registered User
 
Rolfarssons avatar
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 753
Citat:
Ursprungligen postat av Zalzero Visa inlägg
Det utförande som varnas för resulterade i en muskelbristning i Quadratus lumborum (fyrkantiga ländryggsmuskeln) för mig för några år sedan. Ganska hämmande för större delen av träningen...
Ouch, men om du benpressade så ett tag så var glad över att du inte fick en diskskada istället.
Rolfarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 13:27   #27
Zalzero
Registered User
 
Zalzeros avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Nacka
Inlägg: 332
Citat:
Ursprungligen postat av Rolfarsson Visa inlägg
Ouch, men om du benpressade så ett tag så var glad över att du inte fick en diskskada istället.
Absolut! Var inget jag ens funderade på när det hände, dock
__________________
Hirvis bänkprogram - gratis app på Google Play
Journal
Zalzero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 13:36   #28
AntonHA
Registered User
 
AntonHAs avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Jag klarar mig på benpress alltså? Jag var beredd att köra knäböj, jag tänkte att om man kör gristung böj 3x5 eller något så borde man väl täcka av hela benen. Borde gå att städa av ett sånt pass på 30 minuter med 5 min vila mellan varje set.

Jag borde väl kunna supersetta lårcurlen/good-morningen med vadpress? Två flugor i en smäll.
Jag har kört 3x5 i böj typ 1-2ggr/vecka som enda benträning, funkar inte för volym kan jag säga haha. Har tagit 160x4 i böj med godkänt djup och finns många som inte gymmar(typ fotbollsspelare etc) som har större ben. Ska börja kötta ordentligt med volym för benen
AntonHA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 13:45   #29
AntonHA
Registered User
 
AntonHAs avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Skit i benpressen, en helt värdelös benövning.

Om du kan utföra knäböj utan buttwink och djupt så skulle jag säga kör knäböj ena passet. Kör utfall bakåt stående på en låg plint (1dm) 5-6x10-12 andra passet. Rakmark eller GM ena passet, sittande lårcurl andra.

Om man inte är viktkåt utan kör bra teknik så är detta garanterat större ben.
Hur fixar man buttwink? Har böjt i två år utan problem (vill ju ej ha i framtiden dock) i ryggen då vänner (okunniga uppenbarligen) har sagt att det ej sett fel ut. Märkte det när jag filmade mig själv.
AntonHA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 00:25   #30
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Tail Visa inlägg
Nu kanske jag öppnar en "can of worms", men kan du utveckla varför benpress är en värdelös benövning?
Kort: svårt att få ett bra ROM, märkligt tung med de risker som följer med att hantera tunga vikter utan att betala för sig i muskelutveckling på rätt ställen, belastningen går rakt från fötterna ner som skjuvkrafter genom en disk (typ) in i bänken. Så det som händer är att folk ligger och kör som en kort bensparksrörelse med ganska god kraftuveckling i just röven därför att den hamnar i ett "bra" område för dess muskelutveckling, men för typ allt annat blir ROM:et för kort.

Vill man köra långt så krävs en _enorm_ rörlighet i adduktorer och röv just för att höften redan är i allt från 45-90 graders vinkel. Man vill gärna runda in häcken under sig för att över huvud taget få till det. _OM_ man får till det bra, då kan övningen verkligen vara bra. Men det är nästan så att jag ser färre personer få till en benpress än en knäböj; den [benpressen] kan vara förbluffande svår.

Citat:
Ursprungligen postat av AntonHA Visa inlägg
Hur fixar man buttwink? Har böjt i två år utan problem (vill ju ej ha i framtiden dock) i ryggen då vänner (okunniga uppenbarligen) har sagt att det ej sett fel ut. Märkte det när jag filmade mig själv.
Skrivit om det ett par gånger här på forumet. Gåggla!
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)