Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Vad ska jag bli när jag blir stor?
SSK 4 40.00%
Snickare 3 30.00%
Miljövetare 0 0%
Annat; skriv i tråden 3 30.00%
Antal röster: 10. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-27, 10:56   #1
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Vad ska jag bli när jag blir stor?

Hej Kolozzeum!

Nu när dio är bannad så får vi hjälpas åt att fylla tomrummet tills han kommer tbx. Det här är mitt bidrag.

Jag vet inte vad jag ska bli när jag blir stor. Här har ni lite bakgrund för att hjälpa er att hjälpa mig:
Jag påbörjade mitt vuxna liv med att studera ett kandidatprogram i historia på SU. Målbilden var att bli forskare, jag ville inte bli lärare. Efter 5 terminer var jag trött på historia, och insåg att jag nog inte skulle passa som historiker. Jag hoppade av och jobbade några år i delibutik.

Jag bestämde mig för att jag skulle bli filmregissör istället. Jag började skriva manus och läste ett år filmproduktion på folkhögskola i Stockholm. Sedan läste jag ett år dokumentärfilm på Ölands Folkhögskola. Under detta år började jag få betalt för att göra film. I slutet av året fick jag förtroende med en budget på närmre 300 000kr för att göra en film om Sveriges bästa klippklättrare. Vi åkte till Spanien och Marocko tillsammans. Filmprojektet störtdök då klättraren klarade leden som vi byggde filmens narrativ runt den enda dagen då vi inte var med och filmade - vilket gjorde postproduktionen svårare. Efter några månader av pusslande i klipprummet låg min regiassistent med mitt väldigt nyblivna ex, var ett riktigt arsel om det, och projektet dog för alltid. Med en stor förlust i ryggen och iom det stora framtida svårigheter att få fram nya pengar till ett nytt projekt kände jag mig bränd. Gav upp drömmarna om filmkarriär.

Sen pluggade jag till Vildmarksguide i Åre. Efter det har jag jobbat tre säsonger som guide. Det har jag stormtrivts med. I april blev jag varslad och fick gå pga coronan. Fick inget jobb inför sommaren för att ingen vågade anställa, och tog jobb i hemtjänsten som vårdbiträde. Blev en dundersommar för branschen, jag satt hemma hos gamlingar och drack kaffe hela dagarna. Nu skulle jag börja jobba på fjällstation den 1a februari, men chefen där hörde av sig nyligen och sa att de inte kan lova något. Då jag behöver veta att jag har en inkomst har jag nu valt att vara kvar i hemtjänsten över vintern. Detta skapar en existensiell kris och jag funderar på vad jag skulle kunna utbilda mig till som skulle kännas drägligt att jobba med mellan säsonger och då branschen vacklar, samt den dag jag är för utsliten för att jobba som guide.

De yrken jag funderar på:

Sjuksköterska: tror det skulle vara tråkigt men väldigt lätt att få jobb och ok betalt. Kanske svårt att fixa flexibla anställningar? Ett yrke som står sig under samhällskriser.

Snickare: Ett år på YH och sen lite tid som lärling. Tror jag skulle tycka att detta är väldigt roligt, men jag är osäker på hur efterfrågan ser ut? Särskilt då jag och sambon på sikt vill bo i ett litet fjällnära samhälle, där brukar det finnas gott om snickare. Den dag jag är för sliten för att vara guide funkar det kanske inte att jobba inom bygg heller? Vill inte jobba på PEAB-projekt utan har helst egen firma och gör små jobb åt folk. Vet inte hur yrket står sig under samhällskriser.

Miljövetare: Detta är något jag verkligen brinner för och skulle tycka var roligt. Plus med att utbildningen ofta ger projektanställningar. Bra betalt men osäkert i samhällskriser.

I dagsläget hade jag kunnat bli lärare också. Men då måste man ju jobba året runt med det, svårt att vara ledig mycket på vinterhalvåret för att åka skidor och så. Och närmsta utbildning är i Umeå, vill bo kvar i fjällnära studieorten Östersund.

Fysio hade också varit roligt men det är osäkrare än ssk och även då är närmsta utbildning i Umeå...

Så vad tror ni kära Kolozzeum, vad hade passat mig? Kom gärna med idéer som jag inte tänkt på.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 11:04   #2
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Får man komma med egna tips?

Då säger jag: Sälklubbare på svalbard. Frisk luft, storslagna vidder och jobba med djur. Win-win liksom.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 11:08   #3
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Får man komma med egna tips?

Då säger jag: Sälklubbare på svalbard. Frisk luft, storslagna vidder och jobba med djur. Win-win liksom.
Min gammelfarfar var sälklubbare på västkusten.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 11:10   #4
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Jag vet inte varför sjuksköterska skulle vara tråkigt.
Att jobba på vaccinationsmottagning är kanske inte så varierat, men det finns många olika inriktningar varav några är ganska mycket action (akm, ambulans eller IVA (förstås mycket fika också)).

Att vara ledig mycket kan vara svårt för de flesta jobb - men jag skulle gissa att sjuksköterska är långt mycket lättare att vara borta från än lärare.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 11:21   #5
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Miljövetare: Detta är något jag verkligen brinner för och skulle tycka var roligt. Plus med att utbildningen ofta ger projektanställningar. Bra betalt men osäkert i samhällskriser.

Så vad tror ni kära Kolozzeum, vad hade passat mig? Kom gärna med idéer som jag inte tänkt på.
Jag hittar 3 utbildningar relaterade till miljö som kan läsas i Östersund hos Mittuniversitetet. Visserligen inte miljövetare men känns ju som helt klart samma spår. Har du koll på det sedan innan?
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 11:35   #6
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Vad tänker du att en miljövetare gör som du brinner för? Min sambo pluggade 2 år miljövetenskap och de flesta av hennes före detta klasskamrater verkar sitta på kontor och se till så att olika miljöstadgar är uppfyllda. Jag tror inte det är vad du vill göra.

Finns såklart roligare mer miljönära jobb också men är knappast en garanti bara för att man har en titel med "miljö" i.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 11:36   #7
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Får man komma med egna tips?

Då säger jag: Sälklubbare på svalbard. Frisk luft, storslagna vidder och jobba med djur. Win-win liksom.
Har tjatat på sambon om att vi ska flytta till svallen men hon vägrar. Nattsvart mörker 5 månader om året och dagsljus dygnet runt 5 månader är något jag går igång på, men inte hon.

Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Jag vet inte varför sjuksköterska skulle vara tråkigt.
Att jobba på vaccinationsmottagning är kanske inte så varierat, men det finns många olika inriktningar varav några är ganska mycket action (akm, ambulans eller IVA (förstås mycket fika också)).

Att vara ledig mycket kan vara svårt för de flesta jobb - men jag skulle gissa att sjuksköterska är långt mycket lättare att vara borta från än lärare.
Ang ditt första stycke så ja, men där kommer det här med att vilja bo på mindre ort in i bilden. Jag skulle inrikta mig mot hälsocentral, och då är det admin och motiverande samtal som gäller för det mesta, om jag inte vill bli diabetes-ssk.
Dessutom studerar min flickvän till läkare. Även om hon tekniskt sett inte skulle vara min chef om vi jobbar på samma HC så kommer hon i praktiken bli min chef. Det känns sådär.

Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Jag hittar 3 utbildningar relaterade till miljö som kan läsas i Östersund hos Mittuniversitetet. Visserligen inte miljövetare men känns ju som helt klart samma spår. Har du koll på det sedan innan?
Ja, det är de jag syftar på egentligen. De ger examen i miljövetenskap, så jag gjorde det enkelt och kallade det för att bli miljövetare för att göra det enkelt för mig.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 11:38   #8
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Vad tänker du att en miljövetare gör som du brinner för? Min sambo pluggade 2 år miljövetenskap och de flesta av hennes före detta klasskamrater verkar sitta på kontor och se till så att olika miljöstadgar är uppfyllda. Jag tror inte det är vad du vill göra.

Finns såklart roligare mer miljönära jobb också men är knappast en garanti bara för att man har en titel med "miljö" i.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
+1

Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Ja, det är de jag syftar på egentligen. De ger examen i miljövetenskap, så jag gjorde det enkelt och kallade det för att bli miljövetare för att göra det enkelt för mig.
Är tanken att vara "naturnära" som miljövetare eller som Köttis skriver, sitta på ett kontor och fippla? Du verkar ju helt klart vara en utemänniska så det sistnämnda kanske inte passar.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 11:39   #9
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Vad tänker du att en miljövetare gör som du brinner för? Min sambo pluggade 2 år miljövetenskap och de flesta av hennes före detta klasskamrater verkar sitta på kontor och se till så att olika miljöstadgar är uppfyllda. Jag tror inte det är vad du vill göra.

Finns såklart roligare mer miljönära jobb också men är knappast en garanti bara för att man har en titel med "miljö" i.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Ja, det är också detta jag är lite rädd för med att skaffa en mer akademiskt inriktad utbildning (kontra en mer praktisk). Jag tänkte ett tag på att bli biolog t.ex, efter att ha pratat med en kommunbiolog som inventerar arter i träsk och sånt där. Det hade varit kul, eller att jobba för länsstyrelsen som naturbevakare och så. Men det är inte ens 1 promille av alla biologer som jobbar med det, utan det blir som du säger förmodligen kontorsjobb. Fyfan för det.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 11:42   #10
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Fysiolog hade också varit roligt. Typ testa mjöksyreproduktionen hos elitskidåkare och sånt. Men då måste jag bo kvar i Östersund hela mitt yrkesliv. Snart är ju vintrarna körda här i Jämtland, så då måste de starta ngt i Kiruna-regionen på detta område för att det ska vara ett hållbart yrke för mig.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 11:45   #11
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Läs till lärare!

Tror det blir lite "trist" att jobba i samma bransch som din tjej.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 13:08   #12
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Gå en YH-kur si upphandling, börja jobba i offentlig sektor med upphandling. Inom några år har du en lön +40TSEK.

Bli bra på ditt jobb så du är effektiv, så får du mer fritid. Mer lön och mer fritid gör att du kan göra de saker som du tycker är roligt.

Jag tycker inte man ska försöka "hitta ett jobb som jag vill ha hela livet", man borde resonera att hitta ett jobb som ger mig så pass mycket i lön att jag kan göra de saker jag vill göra.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 13:11   #13
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av snubben Visa inlägg
gå en yh-kur si upphandling, börja jobba i offentlig sektor med upphandling. Inom några år har du en lön +40tsek.

Bli bra på ditt jobb så du är effektiv, så får du mer fritid. Mer lön och mer fritid gör att du kan göra de saker som du tycker är roligt.

Jag tycker inte man ska försöka "hitta ett jobb som jag vill ha hela livet", man borde resonera att hitta ett jobb som ger mig så pass mycket i lön att jag kan göra de saker jag vill göra.
+1
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 13:50   #14
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Av dina val skulle jag säga såhär:

Sjukskötare=säkert jobb, men folk klagar ju väldigt mycket och vill byta. Tungt och stressigt?

Snickare= bästa valet om du vill vara företagare eller extraknäcka. Eventuellt kanske bästa möjligheten att tjäna ok med minsta möjliga utbildning.

Miljövetare= vet ej, tror det är fast i var du hittar jobb.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 13:56   #15
kaer
Gillar just DIG!
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Södermalm
Inlägg: 479
Först ska du göra en film om ditt filmprojekt, riktigt ångestladdat och självutlämnande, Bergman och Norén i ett.
När du fått din oscar för detta mästerverk så kan du återkomma i tråden.
__________________
Rome wasn't built in a day
kaer är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)