Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-07, 00:00   #16
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 286
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Gluten är skadligt
Gliadin finns i gluten och är skadligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Laktosfritt är bättre än vanliga mejeriprodukter.
Runt 70% är laktosintoleranta i världen. Ditt påstående hade nog kunnat klassats som myt i Sverige förr i tiden men nu finns det här en hel del araber och afrikaner men även en del asiater, indier och judar. Med insulinresistens kan man även vara känslig mot laktos då det ökar blodsockret.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 13:46   #17
rbn
Registered User
 
rbns avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 339
Jag äter massor av torkad frukt, nötter, mörk choklad och naturgodis istället för godis för det är mycket bättre. En uns av sanning måhända men samtidigt inte ett dugg "bättre".

Jag väljer denna 100% eko supernatural raw vegan grönt-te soja frappen framför de ordinarie varianterna för de är så mycket hälsosammare, när de egentligen svämmar över av socker precis som allt annat. Sen förstår jag inte varför jag inte rasar i vikt.
rbn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 13:57   #18
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Laktasenzymet som tillsätts i "laktosfria" mejeriprodukter spjälkar ju laktos till bl a galaktos som är konstaterat farligt i längden. Man använder ju galaktos på försöksdjur när man vill att de ska åldras fortare i labbmiljö. Man misstänker mera att det är galaktos som kanske är boven i dramat som leder till skeletturkalkning hos äldre (som gärna druckit mjölk hela livet men ändå bryter lårbenshalsen när de ramlar). Så laktosfri mjölk kan invagga en i en falsk säkerhet fastän den är lika "farlig" som vanlig mjölk.

Jag köper bara whey 100 för att undvika så mycket mjölksocker jag kan.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 14:13   #19
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 620
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Tror mer att det är en feltolkning. Mer troligt att mjölken ger en något mildare smak på levern. Min fria tolkning. Leverpastej blir bättre med grädde eller mjölk med.
Jo, jag vet att det är så. Men det verkar som att folk missförstår det och tror att det är av anledningen som jag skrev. Grundfelet är ju för övrigt att de tror att organet innehåller gifter över huvud taget.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 14:37   #20
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Laktasenzymet som tillsätts i "laktosfria" mejeriprodukter spjälkar ju laktos till bl a galaktos som är konstaterat farligt i längden. Man använder ju galaktos på försöksdjur när man vill att de ska åldras fortare i labbmiljö. Man misstänker mera att det är galaktos som kanske är boven i dramat som leder till skeletturkalkning hos äldre (som gärna druckit mjölk hela livet men ändå bryter lårbenshalsen när de ramlar). Så laktosfri mjölk kan invagga en i en falsk säkerhet fastän den är lika "farlig" som vanlig mjölk.

Jag köper bara whey 100 för att undvika så mycket mjölksocker jag kan.
Du styrketränar som en galning och oroar dig över det? Varför?

Skickat från BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 14:42   #21
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Du styrketränar som en galning och oroar dig över det? Varför?

Skickat från BÖJRACKET

Galaktos påverkar ju inte bara skelett utan verkar även påverka kroppen i stort. Givetvis kan man inte överföra labbtester gjorda på gnagare direkt till människa men jag vill vara lite på den säkrare sidan.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 15:29   #22
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 587
Jag dricker minst 1 liter ekologisk A-fil om dagen, är det lika "farligt" som vanlig mjölk tror ni?
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 00:47   #23
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 286
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
Jag dricker minst 1 liter ekologisk A-fil om dagen, är det lika "farligt" som vanlig mjölk tror ni?
Jag gissar på att mjölken i A-fil inte fermenterats tillräckligt länge för att uppnå ett nämnvärt antal bakterier. Dessutom är filen högpastöriserad så bakterierna som användes vid fermenteringen är döda. De tillsatta bakterierna är förmodligen så pass få att de inte gör nån större skillnad. Näringsvärdena mellan mjölk och fil skiljer sig knappt.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 05:20   #24
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Bakterierna bildar mjölksyra från glukosen. Oftast är galaktosen kvar i filmjölken. Alltså ingen större skillnad.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 08:30   #25
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Gliadin finns i gluten och är skadligt.
Jaha så det är fastslaget att en fullt frisk människa blir sjuk av att äta gluten?

Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Runt 70% är laktosintoleranta i världen. Ditt påstående hade nog kunnat klassats som myt i Sverige förr i tiden men nu finns det här en hel del araber och afrikaner men även en del asiater, indier och judar. Med insulinresistens kan man även vara känslig mot laktos då det ökar blodsockret.
min poäng var att fullt friska människor utan laktosintolerans (oavsett härkomst) väljer laktosfritt i tron att det är nyttigare. och DET är en myt
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 11:06   #26
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Hon var från Asien, va? Låter inte som en svensk myt.
Japp. Sedan tror hon också på spöken och jesus så jag tar hennes information om huru världen fungerar med ett leende.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 11:09   #27
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av rbn Visa inlägg
Jag äter massor av torkad frukt, nötter, mörk choklad och naturgodis istället för godis för det är mycket bättre. En uns av sanning måhända men samtidigt inte ett dugg "bättre".

Jag väljer denna 100% eko supernatural raw vegan grönt-te soja frappen framför de ordinarie varianterna för de är så mycket hälsosammare, när de egentligen svämmar över av socker precis som allt annat. Sen förstår jag inte varför jag inte rasar i vikt.
Man kan ju argumentera att nötter, frukt och mörk choklad åtminstone innehåller lite vitaminer, mineraler och fibrer etc utöver kalorierna!
Vill man gå ned i vikt bör man dock avstå från all sorts godis
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 11:18   #28
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Japp. Sedan tror hon också på spöken och jesus så jag tar hennes information om huru världen fungerar med ett leende.
Jag gick på en dejt med en tjej i somras där det klickade jättebra, men jag tappade intresset litegrann några dagar senare, när vi ringde och pratade och hon berättade att hon kan se spöken.

Är fortfarande osäker på om det var rätt av mig, är kanske lite för benhårt vetenskapsivrande. Ditt inlägg fick mig att tveka ännu mer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 11:24   #29
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag gick på en dejt med en tjej i somras där det klickade jättebra, men jag tappade intresset litegrann några dagar senare, när vi ringde och pratade och hon berättade att hon kan se spöken.

Är fortfarande osäker på om det var rätt av mig, är kanske lite för benhårt vetenskapsivrande. Ditt inlägg fick mig att tveka ännu mer.
Usch och fy, jag hade backat ur direkt.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 11:25   #30
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Usch och fy, jag hade backat ur direkt.
Tack, nu tvekar jag mindre igen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)