Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-28, 15:04   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Åtta minuter lång setvila bättre än två eller fem

Citat:
Effect of rest interval duration on the volume completed during a high-intensity bench press exercise. J Strength Cond Res XX(X): 000–000, 2020—Between-set rest intervals (RIs) are one of the most important variables in resistance training; however, no known research has investigated the effects of RIs greater than 5 minutes during high-intensity strength training. The purpose of this research was to examine the effects of 3 different RIs on repetition sustainability and training volume (sets × reps × resistance) during a high-intensity bench press exercise. Fifteen resistance-trained male subjects (mean ± SD, age = 25.5 ± 4.5 years, and bench press 1 repetition maximum [1RM] ratio [1RM/body mass] = 1.39 ± 0.1) completed 3 experimental sessions, during which 4 sets of the bench press were performed with 85% of 1RM load. Subjects performed the bench press using 3 different RIs in a random counterbalanced design. Data were analyzed using both a one- and two-way analysis of variance with repeated measures. As sets progressed, repetitions were significantly different (p < 0.05) between all RIs, and only the 8-minute RI (p < 0.05) allowed for the complete sustainability of repetitions over 4 consecutive sets. Subjects attained the greatest training volume (p < 0.05) using an 8-minute RI between sets compared with a 2- or 5-minute RI. Similarly, a significantly greater training volume was achieved using the 5-minute RI compared with the 2-minute RI. Resistance-trained men, with the goal of greater volume during strength training, would benefit from longer RIs, specifically using an 8-minute RI between 4 consecutive sets of a bench press exercise.
Journal of Strength and Conditioning Research: February 27, 2020. Effect of Rest Interval Duration on the Volume Completed During a High-Intensity Bench Press Exercise.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 15:15   #2
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Stämmer bra med vad man själv har märkt. Upp till 15 gäller desto mer desto bättre, sen efter det blir det klart sämre.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 19:03   #3
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Jag hinner nästan bli kall på 8 minuter, hur löser man det?

Värma upp igen eller?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 19:41   #4
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Jag hinner nästan bli kall på 8 minuter, hur löser man det?

Värma upp igen eller?
Varma kläder
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 07:33   #5
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
10 set per muskel med 8 minuters vila. Kom hem från gymmet efter 5 timmar.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 08:01   #6
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Vila inte ihjäl er nu!!!.........lol.......

Tänk på!!!.......Om ni är och tränar på gymet, ca: 1,5-2 tim!!.....och har så låååång vila......Så har ni bara tränat typ effektivt: kanske 20-30 minuter?......

Okej.....styrke-övningar, med focus på att lyfta tunga vikter, är en sak!!......
Då behövs det vila, emellan set!!.......

Men inte på komplement set, i dessa övningar, då kan man köra på, (tycker jag) !!!........

En bra sak, (tycker jag), är att Supersetta övningarna, och sedan, en kort vila, för att skriva ned set, i tränings-boken, och en slurk vatten, sen p ´ån igen osv..........

Men jag ser ofta.....folk som vilar på gymen!!.......De vilar lika mkt som de tränar, eller mer!!!..........lol.......

Vet inte, om det beror på lathet, eller dålig tränings-kondis/disciplin, muskelkondis, eller liknande?..........

Men faktum är, att de slösar bort tiden på gymet!!!.....på vila!!!.........(Tycker jag)..........lol........

Men men, vi är alla olika, med olika prioriteringar i livet!!!..........
Men trodde förut....att alla som var på gym, prioriterade träning!!......Men så verkar inte fallet vara!!!.......En del verkar lägga prio, på att bara vara där!!!...............Iofs!!!.....Det är väl bättre, än att inte....vara där....iofs!!!..............

Hmmm.....jao jao......

KÄMPA PÅ NU!!!!!..............Det ska i vart fall jag göra, som alltid!!!................mvh/.............

PS: Idag är det skottår!!!.........29:e Februari!!!............
Ska försöka mig på ett PB idag!!!.........i nåt!!!.........lol........
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 08:08   #7
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
+++ där Bighulken.

Examensarbetet i sin helhet

Tror att vi behöver fundera på vad examensarbetet säger innan det spekuleras vilt. Resultat blir att att stänger och Rack blir upptagna precis som kolokille säger i timmar av en och samma person.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 08:41   #8
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Jag blir rastlös efter 1 minut. Försöker att hålla lite längre set vila vid de tyngre lyften men oftast blir jag rastlös före jag blir återhämtad xD
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 09:28   #9
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av TheDoctor Visa inlägg
Jag blir rastlös efter 1 minut. Försöker att hålla lite längre set vila vid de tyngre lyften men oftast blir jag rastlös före jag blir återhämtad xD
Då brukar jag rekommendera ett tidur som styr upp vilan. Fungerar generellt bra för de flesta.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 10:07   #10
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Jag mår mycket sämre pump om jag väntar för länge mellan övningarna
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 10:31   #11
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Jag har haft mycket goda erfarenheter av 48-72 timmars setvila.
Det är snarare att jag ökar repsen och vikterna i nästkommande set - sett över längre tid (just nu är jag uppe i mitt drygt 100ade bänkpress-set).


Känns helt förlegat med de korta vilorna, när resultaten av lång vila är så övertygande.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 10:40   #12
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Då brukar jag rekommendera ett tidur som styr upp vilan. Fungerar generellt bra för de flesta.
Använder tidräknaren i styrkelabbets app och/eller crossfits klockorna på gymmet vid behov. Men brukar inte vara särskilt strikt förutom i de tre stora och chins. Oftast mest på känsla i de andra övningarna.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 12:54   #13
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av TheDoctor Visa inlägg
Använder tidräknaren i styrkelabbets app och/eller crossfits klockorna på gymmet vid behov. Men brukar inte vara särskilt strikt förutom i de tre stora och chins. Oftast mest på känsla i de andra övningarna.
Känsla är ofta en dålig indikator brukar därför föreslå tidur...
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 13:04   #14
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Resultatet är väl som förväntat med tanke på att volymen blir högre när setvilan är längre (man orkar fler reps). Hade varit intressant om man tog hänsyn till de antal extra set man skulle hinna med när man vilar 2 minuter istället för 8.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 15:31   #15
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Känsla är ofta en dålig indikator brukar därför föreslå tidur...
Absolut. Men styrka och storlek är inte den primära anledning till att jag är på gymmet så det är inte jätte viktigt för mig det där. Men tack för tipset ändå.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)