Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är du kristen?
Ja. Jesus är min herre och frälsare. 29 17.26%
Nej. Jag är för lat för att läsa bibeln och avfärdar den i ignorans. 26 15.48%
Nej. Jag har läst hela bibeln och det är ren smörja. 53 31.55%
Nej. Jag är agnostiker/jude/muslim/buddist/hindu/scientolog/asatroende 60 35.71%
Antal röster: 168. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-13, 11:52   #46
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
"Filuren" är omnipotent och har skapat hela universum och dess innehåll med sin tankekraft. Och du ska ställa denne till svars? För vad? Vart står det att livet på jorden ska vara en fest? Vart står det att det inte ska förekomma hemskheter? Och varför är dessa hemskheter mot människan värre än allt lidande djuren får uppleva, även på grund av dina handlingar? Och vem vet om dessa hemskheter har något annat syfte? Vad vet vi om det? Ingenting.

Det skulle vara som en encellig amöba ställde mänskligheten till svars för dess handlingar mot amöbor.

Imponerande självbild må jag säga!
Tänk om man skapade en väldigt realistisk simulation i typ sims-stil med AI som var jämförbar med mänsklig intelligens... och så utsätter man dessa sims för allsköns jävelskap, precis så som folk oftast gör med sina sims för sitt eget höga nöjes skull. Om någon av simarna skulle lista ut vad som pågick och ställa spelaren till svars, skulle man då bry sig?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 12:13   #47
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
On topic: Jesus är människans enda räddning och Jesus är vägen till frälsning. Svenska kyrkan är avgudadyrkare och säger att det finns fler vägar till frälsning än Jesus och sätter upp transpersoner som tavlor i kyrkorna. Därför följer jag traditionell katolicism.
Jag läste nyligen igenom hela bibeln. Gamla testamentet var ganska tungt att ta sig igenom men hur som haver så fick man en väldigt annorlunda bild av kristendomen än populärbilden. Tex att:
  • Jesus födelse som många gjort och fortfarande gör en stor grej av är ju i princip bara en paragraf i ett enda evangelium.
  • Jesus inte alls kom till jorden för att skapa fred, kärlek och förståelse utan han kom som ett svärd med hårt språk, begränsat tålamod, och stor urskiljning.
  • Gud (och hans son Jesus) hatar specifikt svek, feghet, förtvivlan, lögner, hyckleri, och omåttlighet och omvänt älskar lojalitet, mod, hoppfullhet, sanning och måttlighet.
  • Att judendomen inte alls utövas i enlighet med det förbund som Gud slöt med Abraham och hans efterkommande i gamla testamentet.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 12:18   #48
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Jag läste nyligen igenom hela bibeln. Gamla testamentet var ganska tungt att ta sig igenom men hur som haver så fick man en väldigt annorlunda bild av kristendomen än populärbilden. Tex att:
  • Jesus födelse som många gjort och fortfarande gör en stor grej av är ju i princip bara en paragraf i ett enda evangelium.
  • Jesus inte alls kom till jorden för att skapa fred, kärlek och förståelse utan han kom som ett svärd med hårt språk, begränsat tålamod, och stor urskiljning.
  • Gud (och hans son Jesus) hatar specifikt svek, feghet, förtvivlan, lögner, hyckleri, och omåttlighet och omvänt älskar lojalitet, mod, hoppfullhet, sanning och måttlighet.
  • Att judendomen inte alls utövas i enlighet med det förbund som Gud slöt med Abraham och hans efterkommande i gamla testamentet.
Nice! Hur är den att läsa? Är det lite som en bok med olika historier eller propaganda? Var där nåt mer överraskande?
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 12:28   #49
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Läs the Irrational Atheist av Vox Day. Han plockar isär Dawkins, Harris, Hitchens med flera.
Skitsnack
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 12:34   #50
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Så här är det: Det finns gott om bevis för att ingen gud finns, tex förstår vi hur planeter kan bildas, hur arter utvecklas m.m. utan att bröla "gud gjorde det".

Samtidigt finns det inget bevis överhuvudtaget för att "gud" finns. Fråga en kristen varför jesus är mer en äkta sagofigur än elefantguden Ganesha, Xenu, Tor eller något annat sagoväsen uppdiktat av människor. Att säga "det står i bibeln" är givetvis trams då vem som helst kan skriva vad som helst, det blir ingen sanning bara för det.

Är man uppväxt i en religiös familj och/eller i ett religiöst land tex Saudi så är man ursäktad, annars är det bara svagsinta människor som fäster någon som helst vikt vid religioner.

Senast redigerad av 40plus den 2020-01-13 klockan 12:36.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 12:44   #51
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Jag läste nyligen igenom hela bibeln. Gamla testamentet var ganska tungt att ta sig igenom men hur som haver så fick man en väldigt annorlunda bild av kristendomen än populärbilden. Tex att:
  • Jesus födelse som många gjort och fortfarande gör en stor grej av är ju i princip bara en paragraf i ett enda evangelium.
  • Jesus inte alls kom till jorden för att skapa fred, kärlek och förståelse utan han kom som ett svärd med hårt språk, begränsat tålamod, och stor urskiljning.
  • Gud (och hans son Jesus) hatar specifikt svek, feghet, förtvivlan, lögner, hyckleri, och omåttlighet och omvänt älskar lojalitet, mod, hoppfullhet, sanning och måttlighet.
  • Att judendomen inte alls utövas i enlighet med det förbund som Gud slöt med Abraham och hans efterkommande i gamla testamentet.
Jag har också nyligen läst och till detta även studerat bibeln, bland annat med stöd av allehanda personer. Måste ändå säga att det är fascinerande hur komplex Bibeln är och hur den fortfarande, så långt efter dess tillkomst, fortfarande skapar så otroligt mycket debatt.

Bland annat så tittade jag på en hel del David Pawson. Väldigt intressant, även för en icke troende. Pawson har en nästan hypnotisk förmåga att på ett tydligt sätt förklara varje liten del av bibeln, från första sidan till den sista.

https://www.youtube.com/user/DavidPawsonMinistry/videos

Jag försöker att titta på sådant som inte bara stärker min nuvarande uppfattning. Inte bara Dawkins utan även John Lennox, så att säga. Gör saker mer spännande.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 13:03   #52
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Jag läste nyligen igenom hela bibeln. Gamla testamentet var ganska tungt att ta sig igenom men hur som haver så fick man en väldigt annorlunda bild av kristendomen än populärbilden. Tex att:
  • Jesus födelse som många gjort och fortfarande gör en stor grej av är ju i princip bara en paragraf i ett enda evangelium.
  • Jesus inte alls kom till jorden för att skapa fred, kärlek och förståelse utan han kom som ett svärd med hårt språk, begränsat tålamod, och stor urskiljning.
  • Gud (och hans son Jesus) hatar specifikt svek, feghet, förtvivlan, lögner, hyckleri, och omåttlighet och omvänt älskar lojalitet, mod, hoppfullhet, sanning och måttlighet.
  • Att judendomen inte alls utövas i enlighet med det förbund som Gud slöt med Abraham och hans efterkommande i gamla testamentet.
Ja, Jesus var hardcore. Spöade månglarna i templet. Men han förespråkade också frälsning genom obeveklig tro och sann ånger inför arvsynden och de synder man begått på jorden. Jesus ankomst till jorden slöt ett nytt förbund med Gud eftersom judarna svikit den sanna tron.

Till Dismas sade Jesus "Sannerligen säger jag dig i dag, du skall vara med mig i paradiset" för att han tog Jesus till sig, trots att han var en tjuv.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 13:04   #53
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Jag provade att läsa bibeln en gång, men det var fucking boring. Jag kollade på Simpsons eller nåt istället.

Men en sak kom jag fram till, man har plockat ut små små delar och blåst upp dem något enormt till det vi nu uppfattar som det viktigaste.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 13:06   #54
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Så här är det: Det finns gott om bevis för att ingen gud finns, tex förstår vi hur planeter kan bildas, hur arter utvecklas m.m. utan att bröla "gud gjorde det".
Vilka bevis då? Och på vilket sätt skulle planetbildning och evolution vara bevis på att Gud inte finns? Det är ju Gud som skapat naturlagarna. Eller har du någon förklaring till hur de har uppkommit?

Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Samtidigt finns det inget bevis överhuvudtaget för att "gud" finns. Fråga en kristen varför jesus är mer en äkta sagofigur än elefantguden Ganesha, Xenu, Tor eller något annat sagoväsen uppdiktat av människor. Att säga "det står i bibeln" är givetvis trams då vem som helst kan skriva vad som helst, det blir ingen sanning bara för det.
Är man uppväxt i en religiös familj och/eller i ett religiöst land tex Saudi så är man ursäktad, annars är det bara svagsinta människor som fäster någon som helst vikt vid religioner.
Nu kallar man det ju tro av en anledning.

Det är rätt ohövligt att kalla en stor del av troende för efterblivna. Jag är tämligen säker att tex John Lennox är oerhört mycket smartare än dig.

https://en.wikipedia.org/wiki/John_Lennox

Jag har träffat många troende som är fantastiska människor. De är intelligenta, omtänksamma, ödmjuka och hårt arbetande. De skulle definitivt inte kalla dig svagsint, även när du vräker ur dig dumheter.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 13:23   #55
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Nice! Hur är den att läsa? Är det lite som en bok med olika historier eller propaganda? Var där nåt mer överraskande?
Det är ingen propaganda. Det är kompakt beskrivande text av saker som sagts och gjorts utan utfyllnad och superlativ.

Gamla testamentet är en bok som i stor detalj återger Abraham och hans ättlingars möten med Gud samt deras födelse, färder, och död, stordåd och illdåd. Det är väldigt kompakt läsning med stundtals långa rabblanden av stamtavlor (vilket är fallet med antik litteratur överlag tex de isländska sagorna). Man skulle behöva ett virtuellt stamträd framför sig när man läser gamla testamentet för att bättre hänga med. Jag tror den skulle göra sig väldigt bra som en 1000 episoder lång anime-serie.

Nya testamentet är mer lättläst och fokuserar på Jesus och hans apostlars ord och gärningar.

Mer saker som överaskade mig med bibeln:

Guds brutalitet: Inte bara att han sanktionerade utplåning av andra folk i det förlovade landet (städer intogs och inga lämnades levande, inte ens kvinnor och barn) utan även att han vid många tillfällen antingen genom sina änglar eller människoagenter förgjorde stora delar av sitt eget utvalda folk, Israels folk, då de uppvisade beteenden såsom svek, förtvivlan, och feghet. Han lät även en hel generation med slavmentalitet dö av ålder i öknen innan hans utvalda tilläts tåga mot det förlovade landet. Detta är rimligen anledningen till att han välsignade Abraham och hans ättlingar med god fertilitet. För att öka chansen att de få som skulle visa sig vara honom värdiga skulle klara sig igenom utmaningarna på den smala vägen. Det är frågan om extrem eugenik.

Det brinnande helvetet: Det är ju rätt tydligt att det brinnande infernot är vad som kommer att hända med jorden på domens dag. Det är ingen plats som finns i nuläget. Förra gången utplånade Gud livet medelst vatten (syndafloden). Nästa gång blir det medelst eld.

Kyrka, kön, äktenskap och prästerskap: Aposteln Paul som kan sägas ha grundat det första rudimentära kyrkosamfundet gör det väldigt tydligt och klart att kvinnor inte ska ha ämbeten i kyrkan. Prästen skall vara en heterosexuell familjeman av god karaktär med bara en fru. Och därutöver är det svart på vitt i bibeln att äktenskapet är en union mellan kvinna och man. Ingenting annat kan vara ett äktenskap.

Oförlåtlig synd: Det finns absolut oförlåtlig synd i Kristendomen. Att ha känt Gud och sedan ha vänt sig bort från honom är att trampa Jesu blod i marken. Det finns ingen förlåtelse för detta. Ett värre öde väntar dem än syndarna i Sodom och Gomorra. Jag gissar att detta är varför judarna hatar Jesus Kristus än idag. Han levde ibland dem och utförde mirakel men de förkastade honom så fort han vände ryggen till och de tappade därmed sin position som Guds utvalda.

Relevansen idag: Det är så mycket av det som beskrivs i bibeln som är tidlös sanning. Det som händer nu i vårt samhälle är beskrivit i extrem klartext i denna uråldriga bok. Att när man rör sig ifrån gud så faller man i sexuell avvikelse, otrohet och omåttlighet. När man rör sig ifrån honom så kommer man att bli härskad över av sina fiender. Att man inte kan tjäna två mästare såsom Gud och Mammon. Pengar för pengars skull såsom ocker är ren rovdrift och inkompatibelt med hållbar utveckling. Det borde förbjudas återigen såsom tidigare var fallet och vi borde återgå till att spara pengar till våra inköp.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 13:35   #56
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Och snart har vi vilddjurets märke på högra handen i och med mikrochip!
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 13:37   #57
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Kyrka, kön, äktenskap och prästerskap: Aposteln Paul som kan sägas ha grundat det första rudimentära kyrkosamfundet gör det väldigt tydligt och klart att kvinnor inte ska ha ämbeten i kyrkan. Prästen skall vara en heterosexuell familjeman av god karaktär med bara en fru. Och därutöver är det svart på vitt i bibeln att äktenskapet är en union mellan kvinna och man. Ingenting annat kan vara ett äktenskap.
Här bryter svenska kyrkan mot allt som kyrkan traditionellt har stått för och är därför kättare. Oavsett vad man tycker om det är kvinnliga homosexuella transpräster inte förenligt med kristendomen!
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 13:47   #58
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
"Filuren" är omnipotent och har skapat hela universum och dess innehåll med sin tankekraft. Och du ska ställa denne till svars? För vad? Vart står det att livet på jorden ska vara en fest? Vart står det att det inte ska förekomma hemskheter? Och varför är dessa hemskheter mot människan värre än allt lidande djuren får uppleva, även på grund av dina handlingar? Och vem vet om dessa hemskheter har något annat syfte? Vad vet vi om det? Ingenting.

Det skulle vara som en encellig amöba ställde mänskligheten till svars för dess handlingar mot amöbor.

Imponerande självbild må jag säga!
Det är ju det som denne får möjligheten att förklara för då vilket syfte allt det där skulle uppfylla. Och sen ska han ju inte kalla sig god och att han älskar oss om han samtidigt torterar en stor del av oss. Och skulle det vara för att denne kände för det så är det en psykopat jag ändå inte vill ha att göra med. :p

Sen är bibeln rätt motsägelsefull med en hel del dödsstraff samtidigt som ett av budorden är du skal inte dräpa. Sedan stod det att Moses med guds hjälp besegrade Egyptens gudar. Vilkagudar då om den Abrahamitiske är den enda? Och hur lyckades hebréerna irra runt i 40 år på en sträcka som tar ca en vecka till fots?

Sedan finns inga tidstämplar så hur långt ned måste man gräva för att hitta lämningar efter syndafloden? På det så även om vi skulle smälta alla isar och dra ned allt vatten från molnen så skulle det inte räcka för att översvämma hela världen. Och hur lyckades de få pingvinerna och isbjörnarna enda till Mellanöstern? Samt både med Adam och Eva och sedan Noak och hans fru så skulle det inte funka så bra genetiskt med en sådan liten genpool Utah inavel skulls ställa till det. Bara attestera på flera av Egyptens faraos.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism

Senast redigerad av Wrenchgirl den 2020-01-13 klockan 13:50.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 14:07   #59
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Det är ju det som denne får möjligheten att förklara för då vilket syfte allt det där skulle uppfylla. Och sen ska han ju inte kalla sig god och att han älskar oss om han samtidigt torterar en stor del av oss. Och skulle det vara för att denne kände för det så är det en psykopat jag ändå inte vill ha att göra med. :p

Sen är bibeln rätt motsägelsefull med en hel del dödsstraff samtidigt som ett av budorden är du skal inte dräpa. Sedan stod det att Moses med guds hjälp besegrade Egyptens gudar. Vilkagudar då om den Abrahamitiske är den enda? Och hur lyckades hebréerna irra runt i 40 år på en sträcka som tar ca en vecka till fots?

Sedan finns inga tidstämplar så hur långt ned måste man gräva för att hitta lämningar efter syndafloden? På det så även om vi skulle smälta alla isar och dra ned allt vatten från molnen så skulle det inte räcka för att översvämma hela världen. Och hur lyckades de få pingvinerna och isbjörnarna enda till Mellanöstern? Samt både med Adam och Eva och sedan Noak och hans fru så skulle det inte funka så bra genetiskt med en sådan liten genpool Utah inavel skulls ställa till det. Bara attestera på flera av Egyptens faraos.
Man kan inte försöka förklara sagor med logik. Det finns skarpa hjärnor som med olika debattekniker försöker förklara bibelns innehåll så att det låter vettigt för en modern smart människa.
Men olika debattörer tolkar olika händelser i bibeln på olika sätt. Troende tar gammalt skitsnack, rövarhistorier och sagor och cherry pickar för att kunna hindra sig själva från att inse att man varit lite dum som trott på detta tramset.

Det är lika sant som scientologi, hinduism, asatron, inka, spaghettimonstret, tomten etc.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 14:10   #60
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Det är ju det som denne får möjligheten att förklara för då vilket syfte allt det där skulle uppfylla. Och sen ska han ju inte kalla sig god och att han älskar oss om han samtidigt torterar en stor del av oss. Och skulle det vara för att denne kände för det så är det en psykopat jag ändå inte vill ha att göra med. :p

Sen är bibeln rätt motsägelsefull med en hel del dödsstraff samtidigt som ett av budorden är du skal inte dräpa. Sedan stod det att Moses med guds hjälp besegrade Egyptens gudar. Vilkagudar då om den Abrahamitiske är den enda? Och hur lyckades hebréerna irra runt i 40 år på en sträcka som tar ca en vecka till fots?

Sedan finns inga tidstämplar så hur långt ned måste man gräva för att hitta lämningar efter syndafloden? På det så även om vi skulle smälta alla isar och dra ned allt vatten från molnen så skulle det inte räcka för att översvämma hela världen. Och hur lyckades de få pingvinerna och isbjörnarna enda till Mellanöstern? Samt både med Adam och Eva och sedan Noak och hans fru så skulle det inte funka så bra genetiskt med en sådan liten genpool Utah inavel skulls ställa till det. Bara attestera på flera av Egyptens faraos.
Jag instämmer fullständigt i att det finns massor av motsägelser i Bibeln. Jag är inte troende kristen. De saker du nämner har diskuterats i oändlighet och självklart har lärda kristna olika svar på dessa frågor. För de bokstavstroende är det mer eller mindre fantasifulla förklaringar, och för de mer "lössläppta" kristna så drar man alltid upp poesi-kortet. På så sätt skapar de såklart ett försvar som är omöjligt att ta sig igenom. I slutändan kan man ju alltid dra till med "troende-kortet".
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)