Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är du kristen?
Ja. Jesus är min herre och frälsare. 29 17.26%
Nej. Jag är för lat för att läsa bibeln och avfärdar den i ignorans. 26 15.48%
Nej. Jag har läst hela bibeln och det är ren smörja. 53 31.55%
Nej. Jag är agnostiker/jude/muslim/buddist/hindu/scientolog/asatroende 60 35.71%
Antal röster: 168. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-05, 03:36   #1756
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Och även om man är trogen vissa saker som finns i Bibeln så innebär det ändå inte att man läser Bibeln, klart vissa gjorde/gör det men ofta är det saker som bara följt med. Vissa är kända och aktiva med kontakter i hela världen men hade inte läst Bibeln, just alls. Fast den ofta finns i flera storlekar i hemmet. Traditioner, aktiviteter, sociala sammankomster, samt kyrkorna är snarare kärnan, praktiskt, för väldigt många.

Har förresten aldrig sett så få kristna juldekorationer i handeln som nu, de brukar dyka upp vid den här tiden på året.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-05, 04:11   #1757
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Vilken är er favorit kristna sång?
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-05, 04:15   #1758
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
I någon mening den 'r kristen, jag har i alla fall aldrig blivit utestängd från rastas.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-05, 04:41   #1759
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304


Fast hon skrev den inte men det är inte viktigt.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-15, 11:20   #1760
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
En intressant profetia.

https://jesuskristusallena.se/2018/0...-valdres-1968/
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-15, 12:02   #1761
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Tydligen "återberättat" ca 30 år efteråt, kan vara en efterhandskonstruktion.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 18:19   #1762
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Tänkte bara meddela om jag haft en otroligt kraftfull spirituell upplevelse där Gud talade genom mig till min bror som varit förlorad och vilsen under lång tid. Vår uppgift ligger tydlig och klar framför oss.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-30, 07:30   #1763
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Tänkte bara meddela om jag haft en otroligt kraftfull spirituell upplevelse där Gud talade genom mig till min bror som varit förlorad och vilsen under lång tid. Vår uppgift ligger tydlig och klar framför oss.
Intressant. En dubblad dos Haldol hade hjälpt dig på din väg.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-30, 08:43   #1764
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Tänkte bara meddela om jag haft en otroligt kraftfull spirituell upplevelse där Gud talade genom mig till min bror som varit förlorad och vilsen under lång tid. Vår uppgift ligger tydlig och klar framför oss.
Ok hur yttrade sig det?
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-30, 14:01   #1765
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Intressant. En dubblad dos Haldol hade hjälpt dig på din väg.
Talar du av egen erfarenhet?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-30, 14:04   #1766
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 822
Organiseras det några korståg nuförtiden?
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-30, 14:42   #1767
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Ok hur yttrade sig det?
Ord kan inte göra det rättvisa men det var en maximalt intuitiv utlevelse och en maximalt djuplodande upplevelse på en och samma gång. Och det var ingen predikande monolog inför en oengagerad publik. Det var en fantastisk dialog mellan "mig" och min bror. Där fanns oändlig barmhärtighet och respekt men även en absolut hårddragenhet från "min" sida och oändlig nyfikenhet, törst och längtan från min brors sida. Ett val presenterades. Det ultimata valet. Valet mellan liv och död. Och det var inget blint val mellan två tomma koncept ty han fick för en stund i min närhet uppleva vad det innebär att leva och i ljuset av denna upplevelse vad det innebär att inte leva. Och han valde livet.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-30, 14:50   #1768
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 822
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Ord kan inte göra det rättvisa men det var en maximalt intuitiv utlevelse och en maximalt djuplodande upplevelse på en och samma gång. Och det var ingen predikande monolog inför en oengagerad publik. Det var en fantastisk dialog mellan "mig" och min bror. Där fanns oändlig barmhärtighet och respekt men även en absolut hårddragenhet från "min" sida och oändlig nyfikenhet, törst och längtan från min brors sida. Ett val presenterades. Det ultimata valet. Valet mellan liv och död. Och det var inget blint val mellan två tomma koncept ty han fick för en stund i min närhet uppleva vad det innebär att leva och i ljuset av denna upplevelse vad det innebär att inte leva. Och han valde livet.
Wow!

Mäktigt.
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-27, 16:16   #1769
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Klein
Tydligen kan ayahuasca hjälpa mot depression (utan sexuell dysfunktion):

https://www.nature.com/articles/s41598-020-61169-x
Citat:
Ursprungligen postat av Kvarnis
Många ser ormar när de tar ayahuasca, flera kristna anser att det är "demoniskt".
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Alla världsreligioner inklusive kristendomen har ett psykedeliskt ursprung. Vad tror du profeterna tuggade på för att få sina visioner? Seraph i bibeln betyder "orm" såväl som "brännande/brinnande" och det senare antagligen för att ormens bett orsakar en brännande känsla i den bitne.
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Inte direkt Jesus du talar med under dina visioner då. Fast med tanke på den tveksamma praktik du förespråkar är det väl lika troligt att du är talmudisk jude eller satanist som kristen, trots att det sistnämnda var din senaste LARP.
Aj aj. Det var hårda slag det där. Dock måste jag tillstå att det är lite av en halmgubbe då:

A) det inte råder något motsatsförhållande mellan en psykedelisk upplevelse och de logos som bibelns berättelser representerar
B) jag varken hävdat att jag är en troende kristen i traditionell bemärkelse eller att jag pratat med Jesus i en vision.

Däremot anser jag mig ha nått insikt i vad den sanna tron är. Att människan är fri och evig och att den som inte har detta som det högsta och heligaste renderar sig själv bunden och dödlig. Om du läser bibeln med detta i åtanke så tror jag att du kommer att inse att det är sant. Varenda gång i gamla testamentet som Israel tappar sin tro så möter de döden, slaveri och tyranni. Parablerna som Jesus tar upp handlar om att göra sig fri från alla bojor genom att helt enkelt inte låta något annat ta Guds plats.

"When he ascended up on high, he led captivity captive, and gave gifts unto men."

- Ephesians 4:8
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-27, 16:20   #1770
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Efter dina försök att subvertera den kristna tron, brukar du bara gnugga händerna väldigt intensivt eller kastar du din pyttelilla hatt upp i luften av ren glädje?
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)