Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-28, 13:34   #46
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Ahead Of The Pack Visa inlägg
Tyvärr har dom billigaste gummivikterna mindre diameter än vad som är brukligt. Det kan ju ställa till det hela lite. Men järnvikterna han säljer har rätt mått.
Det visste jag inte men det är ju inget större problem att blanda in några fullstora för höjden. Det är nästan värre att 15-kakan deklareras som rosa.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-28, 17:30   #47
KaptenKrok
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 156
Är Weider märket på dom billiga?
KaptenKrok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-28, 20:29   #48
Pinglan
Bananslukerskan.
 
Pinglans avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Östergötland
Inlägg: 8 547
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Det är nästan värre att 15-kakan deklareras som rosa.
Rosa! Är det sant! Då måste jag genast inhandla ett par 15-kakor att ha till Judith när hon ska börja träna (vilket är alldeles snart )
__________________
Tjockis kan du va själv gubbjävel!!!!
Pinglan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-28, 22:04   #49
KaptenKrok
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 156
Om det är Weider vikter så ser inte 15 kakorna alls rosa ut. Snarare röda. Fast om man ställer dom bredvid ett par 25or så kanske man ser skillnad.
KaptenKrok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-28, 22:47   #50
Ahead Of The Pack
Registered User
 
Ahead Of The Packs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: I ett radhus
Inlägg: 573
Citat:
Ursprungligen postat av Ungrim Visa inlägg
20kg & 25kg med handtag är ju fullstora.
Det vet jag faktiskt inte, jag har bara varit i kontakt med de solida i gummi och järnvikterna. (Vilka ska vara ännu billigare)
Citat:
Ursprungligen postat av mpersson Visa inlägg
Om de nu skulle vara mindre (lär väl skilja 1-2 cm) så köp två extra gummi plattor där vikterna vilar. Då höjs de ju till normal höjd.

Så skulle jag gjort för att spara en jävla massa pengar !
Ja det skiljer ju några centimetrar men är man medveten om det så går det ju alltid att lösa. Med gummimattor eller med små viktpodium av brädbitar el dyl.

Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKrok Visa inlägg
45 cm är väl standarddiameter?
Vad är det för diameter på dom billigaste gummivikterna?
Jag vet ej exakta måttet men skulle tippa på som ovan nämt ett par 4-5 centimeter mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Det visste jag inte men det är ju inget större problem att blanda in några fullstora för höjden. Det är nästan värre att 15-kakan deklareras som rosa.
Har man flera vikter med "rätt" diameter på så går det ju att lösa på så vis. Det är så vi gör när vi tränar i polarns garage med blandat gummitjugor och järntjugor. Det rosa är ju värre att lösa förståss, men när man tränar i ett garage så det inte estetiska det viktigaste utan man kan lungt träna på i sina beige/brunspräckliga CraZee Wear baggypants från 93 utan att någon skäms å ens vägnar.....
__________________
_________________________________

Hur faan kunde jag missa hundra???

Det är alltid lika roligt när det går bra för någon annan.
Ahead Of The Pack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-29, 11:31   #51
thomast
FUUUUUUUUUUUU
 
thomasts avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 2 002
Det löste sig visst rätt bra... Tack tntballe! Vikterna är väldigt begagnade och har vissa kosmetiska brister men de ligger relativt stadigt på stången så det här blir nog bra. Kanske att jag kompletterar med ett till par tjugofemmor.


Senast redigerad av thomast den 2010-12-29 klockan 11:33.
thomast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-29, 11:38   #52
openside
Registered User
 
opensides avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 237
kettlebells.nu har helgummi vikter till betydligt billigare pris än vad eleiko har, crossfituppsala.se liakså
__________________
If you squat, your legs will get bigger, whether you've got long levers, tight ankles, or you think your mother never loved you. Not that I blame her, either.


Jim Wendler
openside är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-29, 11:58   #53
openside
Registered User
 
opensides avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 237
De röda plattorna som finns i eleikos flak är samma som finns på vissa lekplatser. En snabb googling och jag hitta det här http://www.lappset.com/se/sv/Produkt...?prodID=970022
__________________
If you squat, your legs will get bigger, whether you've got long levers, tight ankles, or you think your mother never loved you. Not that I blame her, either.


Jim Wendler
openside är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-29, 11:58   #54
openside
Registered User
 
opensides avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 237
Citat:
Ursprungligen postat av openside Visa inlägg
kettlebells.nu har helgummi vikter till betydligt billigare pris än vad eleiko har, crossfituppsala.se liakså
De säljer inte kosttillskott vad jag kan se
__________________
If you squat, your legs will get bigger, whether you've got long levers, tight ankles, or you think your mother never loved you. Not that I blame her, either.


Jim Wendler
openside är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 23:49   #55
thomast
FUUUUUUUUUUUU
 
thomasts avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 2 002
Jag funderar fortfarande på gummi.

Som det ser ut i dagsläget kommer det gå på runt en-två tusingar att täcka kanterna av podiet. Jag har tittat lite på en vanlig gymmatta, bl.a. everoll 12mm.



Tror ni den här mattan är nog för marklyft och en del tyngdlyftningsträning? Kommer den att bli ojämn? Har den tillräckligt "dämpande" effekt?

Stallmattor tittar jag fortfarande på men då i stort sätt alla har dränering på undersidan är jag osäker på hur väl de kommer fungera och slitas.

Senast redigerad av thomast den 2011-01-04 klockan 23:52.
thomast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 00:40   #56
baxpin
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 18
Everoll-mattan funkar bra för styrkelyft. Jag har lagt deras 6 mm matta i hela mitt hemmagym (18 kvm). Underst har jag betong, sedan 22 mm spånskiva + en äldre plastmatta och så gummit ovanpå. Eftersom min matta är så tunn så fjädrar den väldigt lite och funkar bra att stå på. Ytan är väldigt sträv och halkfri. Mattan är så tung att jag kunde lägga utan att limma + att det står en del prylar som också håller fast den.

Mattan är av god kvalitet. Måtten är exakta, både bredd och tjocklek. Luktar lite gummi de första veckorna, men det försvinner helt efter ett tag.

Gummivikter för tyngdlyftning ska väl hålla för att släppas på ett trägolv utan vidare dämpning. Eller är det ljudnivån du tänker på?
baxpin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 00:51   #57
thomast
FUUUUUUUUUUUU
 
thomasts avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 2 002
Jag är inte särskilt orolig för att vikterna kommer att slitas ut. Främsta oroskällan är skadliga smällar och vibrationer (då det är bottenvåningen) som förstör grund/väggar/golv, men visst är det trevligt om det går att sänka ljudnivån.
thomast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 11:57   #58
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Härligt med hemmagymbygge. Verkar som att jag kan få lite bra tips här för hur jag kan få en stabilare grund med precis samma syfte som du har, att inte förstöra grund/väggar/golv.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 12:31   #59
thomast
FUUUUUUUUUUUU
 
thomasts avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 2 002
Jag är dock inte helt nöjd med val av material efter ett snack med en kunnigare person. Denne rekommenderade limträ i botten, 1 lager 16 mm plyfa på. Alternativt 30mm björkplywood. På detta sedan vettigt gummi, typ eleikos podiegummi. Jag övertygad om att dessa förslag är bättre än det jag hitills byggt. Frågan kvarstår dock hur mycket skada en person kan göra med några set mark varje vecka. Jag skippar nog tyngdlyftningen och förlägger den på klubben om det skulle bli aktuellt. Plattformen ska alltså bara klara tunga mark och ett powerrack.

Jag är lite i valet och kvalet om jag ska riva allt och börja om. Men jag kör nog på med den här konstruktionen och om den nu går sönder om ett år gör jag om det.

Planen ser ut så här i skrivande stund:


Senast redigerad av thomast den 2011-01-11 klockan 12:33.
thomast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 16:53   #60
Ahead Of The Pack
Registered User
 
Ahead Of The Packs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: I ett radhus
Inlägg: 573
Citat:
Ursprungligen postat av thomast Visa inlägg
Jag är dock inte helt nöjd med val av material efter ett snack med en kunnigare person. Denne rekommenderade limträ i botten, 1 lager 16 mm plyfa på. Alternativt 30mm björkplywood. På detta sedan vettigt gummi, typ eleikos podiegummi. Jag övertygad om att dessa förslag är bättre än det jag hitills byggt. Frågan kvarstår dock hur mycket skada en person kan göra med några set mark varje vecka. Jag skippar nog tyngdlyftningen och förlägger den på klubben om det skulle bli aktuellt. Plattformen ska alltså bara klara tunga mark och ett powerrack.

Jag är lite i valet och kvalet om jag ska riva allt och börja om. Men jag kör nog på med den här konstruktionen och om den nu går sönder om ett år gör jag om det.

Planen ser ut så här i skrivande stund:
I klubben har vi tränat mark i flera år på två lager golvspånskivar med heltäckningsmatta på. De håller riktigt länge om underlaget det ligger på är stumt. På ett av ställen vi tränat på var underlaget i någon form av spån vilket efter några år gjorde att podiespånet och golvet under gav sig men det var efter flera 300-340kg markar med i princip fritt fall ner.
__________________
_________________________________

Hur faan kunde jag missa hundra???

Det är alltid lika roligt när det går bra för någon annan.
Ahead Of The Pack är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)