Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2010-05-30, 11:33   #16
LoTiX
Delusion of grandeur
 
LoTiXs avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 494
Brukade själv känna samma om jag började passet med dips. Känns inte så när jag är uppvärmd.
LoTiX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-30, 15:46   #17
gotdapump
Registered User
 
gotdapumps avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 33
Citat:
Ursprungligen postat av chrilledude Visa inlägg
Har exakt samma, därför undviker jag dips.

Kan vara så att stängerna är långt ifrån varandra? Inbillar mig att det kan vara problemet i alla fall.
Så kan det mycket väl vara. Jag kunde tidigare köra dips fast då på mitt gamla gym med en old-school ställning men sedan bytte de ut den mot en modern och då gick det inte längre.
gotdapump är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-30, 15:54   #18
chrilledude
Registered User
 
chrilledudes avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Gotham City!
Inlägg: 2 194
Citat:
Ursprungligen postat av Onigiri Visa inlägg
Hade så jag med för något år sedan, kändes som att någon slet sönder bröstkorgen från mitten när man skulle pressa uppåt från bottenläget i dips. Det försvann genom att träna ofta på dips och bita ihop.
Jag ska testa att köra dips ett par gånger och se om det hjälper.

Citat:
Ursprungligen postat av Danne2k Visa inlägg
Tänke precis säga detsamma.

No offense, men faktum kvarstår
Nu kom ju du också med ett onödigt inlägg?

Citat:
Ursprungligen postat av gotdapump Visa inlägg
Så kan det mycket väl vara. Jag kunde tidigare köra dips fast då på mitt gamla gym med en old-school ställning men sedan bytte de ut den mot en modern och då gick det inte längre.
Åhfan, min dipsställning har stängerna lååångt ifrån varandra, känns inte lika farligt när dem är närmre imo.
__________________
chrilledude är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-30, 22:26   #19
Danne2k
Registered User
 
Danne2ks avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 4 752
Citat:
Ursprungligen postat av chrilledude Visa inlägg

Nu kom ju du också med ett onödigt inlägg?
Nej, jag ville bara få honom att inse att man bör läsa igenom/tänka igenom sina inlägg innan man postar dom, vilket gynnar alla.
Danne2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-30, 22:56   #20
HulkH
Registered User
 
HulkHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 2 077
Citat:
Ursprungligen postat av Danne2k Visa inlägg
Nej, jag ville bara få honom att inse att man bör läsa igenom/tänka igenom sina inlägg innan man postar dom, vilket gynnar alla.
Sant, var som sagt trött då

Får väl skylla på de

(och som sagt så är man inte den enda )
HulkH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-30, 23:03   #21
limenka
OLare
 
limenkas avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 6 291
Citat:
Ursprungligen postat av chrilledude Visa inlägg
Nu kom ju du också med ett onödigt inlägg?
Och det du skrev var nödvändigt?
___
OnTopic
Testa att stretcha bröstet innan. Har samma problem, förutom att det bokstavligen gör ont för mig, och brukar därför alltid värma upp ordentligt följt av en gooo stretch.
__________________
Reality Hits You Hard Bro
limenka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-31, 00:02   #22
Danne2k
Registered User
 
Danne2ks avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 4 752
Citat:
Ursprungligen postat av HulkH Visa inlägg
Sant, var som sagt trött då

Får väl skylla på de

(och som sagt så är man inte den enda )
Lugnt, det sista inlägget var mer riktat till honom för att han skulle förstå, jag visste att du redan hade förstått vid våra första anmärkningar


Citat:
Ursprungligen postat av limenka Visa inlägg
Och det du skrev var nödvändigt?
Haha, tråden spårar ur

Näe nu skärper vi oss.
Kan bara instämma, värm upp ordentligt! För mig funkar det bra att värma upp i den där "dips" maskinen med en lätt vikt. Tror maskinen heter "armhävningar" eller nåt konstigt men rörelsen är som dips.
Danne2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-13, 17:15   #23
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Har börjat köra viktade dips då jag i nuläget inte kör bänkpress pga återhämtning från ryggskott. Känner någon form av känsla i bröstbenet efter viktade dips, oklart om jag skulle kalla den smärta, körde idag på +40kg x 10. Utan vikt känner jag ingenting. Har hört att vissa människor helt enkelt inte är lämpade för viktade dips, vad tror ni?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-15, 03:16   #24
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Jag vet inte men det jag ofta ser är att folk underskattar dips för hur tungt det faktiskt är, hela kroppsvikten och hur stark man faktiskt ändå är i det läget. Kan anstränga en del grejer. Allt behöver vara säkrat i dips vilket betyder att händerna nog inte skall vara så långt ifrån varandra som någon skrev. I alla fall som nybörjare. Kroppen är starkast och säkrast om allt hänger ihop, som en knuten näve. Vanliga dips-ställningar som är traditionellt byggda för det borde vara bäst.

Det i kombination med att många tror att man måste vikta allting eftersom man gör allt annat med vikt, bara för att det går och att det finns ett viktbälte på gymet. Bättre att respektera övningen och gå Arne Persson-djupt och hantera det med reps innan man börjar vikta dem.

Kan man inte göra dem ordentligt så kan man göra singlar och fokusera på vad man gör, till hundra procent. Sedan sub-maximala reps/singlar. Man kan till och med ha fötterna vilande mort något och få till en dips-liknande övning, precis som man kan göra med pull-ups, så kallade jackknife pull ups. Det är forfarande riktiga, bra övningar. Man dippar och pull-uppar.

Senast redigerad av Hemi den 2020-11-15 klockan 03:18.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-15, 10:02   #25
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Jag vet inte men det jag ofta ser är att folk underskattar dips för hur tungt det faktiskt är, hela kroppsvikten och hur stark man faktiskt ändå är i det läget. Kan anstränga en del grejer. Allt behöver vara säkrat i dips vilket betyder att händerna nog inte skall vara så långt ifrån varandra som någon skrev. I alla fall som nybörjare. Kroppen är starkast och säkrast om allt hänger ihop, som en knuten näve. Vanliga dips-ställningar som är traditionellt byggda för det borde vara bäst.

Det i kombination med att många tror att man måste vikta allting eftersom man gör allt annat med vikt, bara för att det går och att det finns ett viktbälte på gymet. Bättre att respektera övningen och gå Arne Persson-djupt och hantera det med reps innan man börjar vikta dem.

Kan man inte göra dem ordentligt så kan man göra singlar och fokusera på vad man gör, till hundra procent. Sedan sub-maximala reps/singlar. Man kan till och med ha fötterna vilande mort något och få till en dips-liknande övning, precis som man kan göra med pull-ups, så kallade jackknife pull ups. Det är forfarande riktiga, bra övningar. Man dippar och pull-uppar.
Håller med Hemi en väldigt bra övning som tar både på pecs och triceps.

Men det är få som har förstått att det är en övning som ska ha full ROM och att armbågarna bör peka en aning utåt för att axelleden ska fungera för övningen.
Nu finns det många modeller som används mycket pga av dipsmomentet i olika tävlingsformer och utvecklar tekniker för att maximera antalet reps men tar oftast inte optimalt på de muskler vi vill utveckla som har det som övningar i sitt program för muskelträff.

Om ni vill stimulera bröst och triceps behöver ni anpassa övningen lite som i det här klippet. Lite överdrivet djup i den men ok illustration.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-11-15 klockan 10:11.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-15, 15:00   #26
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Ont i bröstbenet eller nyckelbenen i dips beror enligt min erfarenhet på dessa två grejer, eller en av dem:

* För upprät överkropp. Skippa "tricepsdipsen" och dippa inte upprätt utan framåtlutad.

* Parallella handtag. Kör inte ned parallella handtag utan vinklade.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-15, 15:50   #27
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Jag har till synes god teknik. Kan filma imorgon. Går långsamt ned till strax under 90 grader. Handtagen är lätt vinklade. Håller så smalt det går.

Detta obehag som jag känner är borta dagen efter dipsen. Kanske bara är ovana för min del? Jag får mycket bra muskelkontakt i bröst och triceps.

Ni tror det främst handlar om teknik i mitt fall?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Senast redigerad av smerk den 2020-11-15 klockan 15:53.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-15, 18:25   #28
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 171
känner lite i axeln när jag kört dips men ska prova vinkla ut armbågarna nästa gång
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 11:34   #29
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jag har till synes god teknik. Kan filma imorgon. Går långsamt ned till strax under 90 grader. Handtagen är lätt vinklade. Håller så smalt det går.

Detta obehag som jag känner är borta dagen efter dipsen. Kanske bara är ovana för min del? Jag får mycket bra muskelkontakt i bröst och triceps.

Ni tror det främst handlar om teknik i mitt fall?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Vore najs om du filmade. Är bäst att filma ett "vanligt" set, så dina flesta set ser ut. Inte första setet, ej heller ett set där du sänkt ev. extravikt för att det skall se snyggt ut om man skall se över sin teknik.

Tror spontant på att du ändå är för upprät och att greppet är för smalt.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-16, 12:03   #30
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Vore najs om du filmade. Är bäst att filma ett "vanligt" set, så dina flesta set ser ut. Inte första setet, ej heller ett set där du sänkt ev. extravikt för att det skall se snyggt ut om man skall se över sin teknik.



Tror spontant på att du ändå är för upprät och att greppet är för smalt.
https://youtu.be/slntffIDi_U

Hittade en veckas gammalt klipp på första gången jag testade viktade dips, så här är tekniken så oslipad den kan bli. Filmar senare även dagens pass

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)