Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-28, 16:36   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Lågintensiv konditionsträning för hälsa

Inspirerad av tråden "hur springer jag optimalt för hälsa?" http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=241758

Började löpträna likt vad som rekommenderas i tråden, dvs ca 75% av maxpuls (=pratfart) i 30-45 min två ggr/vecka. På grund av konstant skitväder där jag bor så funderar jag på att börja träna konditionsträning inomhus, tanken slog mig först att löpa på löpband men eftersom jag ändå ska vara inomhus så funderar jag på att göra något mer skonsamt, som exempelvis crosstrainer, då jag ändå inte satsar på att bli en löpare.

Nu till frågan, funkar upplägget ovan oavsett konditionsform om man är ute efter hälsofördelar? Så exempelvis 45 min på crosstrainer på 75% av maxpuls/pratfart?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-28, 18:03   #2
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 726
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Inspirerad av tråden "hur springer jag optimalt för hälsa?" http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=241758

Började löpträna likt vad som rekommenderas i tråden, dvs ca 75% av maxpuls (=pratfart) i 30-45 min två ggr/vecka. På grund av konstant skitväder där jag bor så funderar jag på att börja träna konditionsträning inomhus, tanken slog mig först att löpa på löpband men eftersom jag ändå ska vara inomhus så funderar jag på att göra något mer skonsamt, som exempelvis crosstrainer, då jag ändå inte satsar på att bli en löpare.

Nu till frågan, funkar upplägget ovan oavsett konditionsform om man är ute efter hälsofördelar? Så exempelvis 45 min på crosstrainer på 75% av maxpuls/pratfart?

Lär vara ännu bättre med crosstrainer än löpning, kan tänka mig att det sliter mindre eller kräver mindre av din återhämtning jämfört med löpning.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 11:29   #3
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Vi som tränar för muskler och hälsa bör fundera på en bra spinning cykel.



Eller en sådan här:

__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-11-29 klockan 11:32.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 11:35   #4
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 066
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Vi som tränar för muskler och hälsa bör fundera på en bra spinning cykel.
Vi som inte vill ha sexuella problem då?
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 13:06   #5
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Vi som inte vill ha sexuella problem då?
Lite prostatamassage skadar inte...
Nu tänkte jag inte att ni skulle köra mer än 45-60 minuter inga 6-10 milspass nöta timme efter timme. Men riktiga cyklister lägger upp pungen/scrotum högt upp i cykelbyxan och använder sittbenet med lagom dämpkudde och masserar inte scrotum.
Men utifrån hälsoaspekter och kondition så handlar det om betydligt kortare tider kanske från 20-45 minuter.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 13:46   #6
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
För mig är det ett fullkomligt mysterium varför man skulle överväga nån annan typ av konditionsmaskin än en spinningcykel.

Tar minimalt med plats, lätt att flytta, är den mest skonsamma, och bland den mest effektiva formen av konditionsträning. Dessutom är ditt huvud i princip statiskt, vilket du kommer att inse är bland det absolut viktigaste, när du köpt en roddmaksin, och inser att du inte kan kolla netflix eller läsa en bok medan du tränar, och tröttnar direkt.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 13:58   #7
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Löpband, full incline och sen är det bara traska på.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-30, 06:54   #8
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Jag gillar frisk luft istället för svettig inomhusluft.
Ett elljusspår är ganska mysigt även om det inte är solsken ��
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-30, 17:34   #9
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Vi som tränar för muskler och hälsa bör fundera på en bra spinning cykel.



Eller en sådan här:

Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Lite prostatamassage skadar inte...
Nu tänkte jag inte att ni skulle köra mer än 45-60 minuter inga 6-10 milspass nöta timme efter timme. Men riktiga cyklister lägger upp pungen/scrotum högt upp i cykelbyxan och använder sittbenet med lagom dämpkudde och masserar inte scrotum.
Men utifrån hälsoaspekter och kondition så handlar det om betydligt kortare tider kanske från 20-45 minuter.
Har en sådan s.k. "assault bike" på gymmet. Tycker du att den slår en crosstrainer?

Hur hade du lagt upp ett konditionspass för hälsa? 20-45 min på 70-80% av maxpuls?

Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
För mig är det ett fullkomligt mysterium varför man skulle överväga nån annan typ av konditionsmaskin än en spinningcykel.

Tar minimalt med plats, lätt att flytta, är den mest skonsamma, och bland den mest effektiva formen av konditionsträning. Dessutom är ditt huvud i princip statiskt, vilket du kommer att inse är bland det absolut viktigaste, när du köpt en roddmaksin, och inser att du inte kan kolla netflix eller läsa en bok medan du tränar, och tröttnar direkt.
Att titta på serier samtidigt som man konditionstränar hade varit trevligt.

Beskriv gärna, hur strukturerar du din konditionsträning? (Tid, maskin, ansträngning etc)


Mina mål är för övrigt i nuläget hälsa och att bränna mycket kalorier hade varit ett plus. Långsiktigt är målet primärt hälsa dock.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-30, 17:49   #10
FyllSkalle
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 240
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Har en sådan s.k. "assault bike" på gymmet. Tycker du att den slår en crosstrainer?

Hur hade du lagt upp ett konditionspass för hälsa? 20-45 min på 70-80% av maxpuls?



Att titta på serier samtidigt som man konditionstränar hade varit trevligt.

Beskriv gärna, hur strukturerar du din konditionsträning? (Tid, maskin, ansträngning etc)


Mina mål är för övrigt i nuläget hälsa och att bränna mycket kalorier hade varit ett plus. Långsiktigt är målet primärt hälsa dock.
Jag kör ca 30 min pass på min crosstrainer 2-3ggr i veckan

Sätter fast telefon på dispalyen med ett enkelt snöre och kollar på youtube viedor som jag samlat på mig men inte haft tid att kolla.

Jag tycker inte att huvudets röresle stör mig, dock vill jag tillägga att jag har en billig "skräp" crosstrainer som jag vill minnas kostade 1799:- på någon rea och steglängden känns väldigt kort så kanske blir huvudrörelsen är ett större problem på en med längre steglängd.
__________________
"Det är aldrig försent att ge upp"
"Man skall aldrig förvänta sig något , för då blir man bara besviken"
"Är det för bra för att vara sant-Då är det inte sant"
FyllSkalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-30, 20:27   #11
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 451
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
För mig är det ett fullkomligt mysterium varför man skulle överväga nån annan typ av konditionsmaskin än en spinningcykel.

Tar minimalt med plats, lätt att flytta, är den mest skonsamma, och bland den mest effektiva formen av konditionsträning. Dessutom är ditt huvud i princip statiskt, vilket du kommer att inse är bland det absolut viktigaste, när du köpt en roddmaksin, och inser att du inte kan kolla netflix eller läsa en bok medan du tränar, och tröttnar direkt.
Vem har sagt nåt om att köpa?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)