Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-29, 09:24   #16
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Det är därför många småföretagare är förbannade. Jag måste ändå säga att jag är lite kritiskt inställd till dessa. Känns lite som att polaren lockar med sin polare flr att jobba utrikes i många fall. Det är inte en eller två ggr man hört att slutresultatet inte varit så bra
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 09:47   #17
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Nu ska tydligen kraven på arbetskrafts invandring skärpas.

Har själv upplevt det under många år. Några år sen sprang jag på en polack som hade 80:- i timmen i lön och det var ändå inom byggsektorn.

I många fall så ingår ett uselt boende och en gammal firma bil. Bra att det skärps upp nu. Ska man jobba i Sverige är det svenska löner som gäller.
Reglerna för arbetskraftsinvanding gäller bara för folk som kommer utifrån EU. Alla EU medborgare har rätt att jobba i valfritt EU land. Och Polen är med i EU...

Citat:
Ursprungligen postat av luderlasse Visa inlägg
Nu har jag inte så stor koll men finns det inga typ kollektivavtal och grejer som måste följas vid import utländsk arbetskraft?
Den sk. Lex-Laval domen som kom efter striden i Vaxholm mellan Byggnads och ett Lettiskt byggföretag gjorde tyvärr att företag i EU kunde skicka ut arbetare till andra länder med ganska låga löner. Men detta kryphål lär ha täpps igen på senare år:
https://arbetet.se/2017/04/26/nu-rivs-lex-laval-upp/

Däremot är det väl fortfarande inte helt ovanligt med oseriösa arbetsgivare som klassar erfarna arbetare som lärlingar, detta för att kunna betala dem så låg lön som möjligt men fortfarande hålla sig inom kollektivavtalet.

Sedan finns det ju rapporter om att vissa som officiellt får en vettig lön enligt kollektivavtalet, tvingas att betala tillbaka en del av lönen till arbetsgivaren i hemlandet för att få behålla jobbet.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 10:27   #18
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Ja det där med klassandet tror jag är ett problem. Åtminstone förr lämnade det mycket rum för eget tolkande.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 15:42   #19
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
I Canada, har en del kommit sådär men då man kollar dem alla har många av dem haft Corona så de har blivit isolerade istället. Inte bara inom bygg, också hotellbranschen ser ut så. Städare som inte kan engelska.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 18:03   #20
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Kan ju inte vara helt lätt som svensk att konkurrera med utländsk svartanställd arbetskraft.

Högre lön, under 40h/vecka annars övertidsersättning, dyrt för arbetsgivaren om arbetaren skadar sig på jobbet, säkerhetsutrustning, sjukersättning, VAB, ledig på högtider, arbetsgivaravgift, får inte bete sig hur man vill mot dem, får inte hota med uppsägning om de vägrar att ha sex med chefen osv osv.
Det är därför vi ska ha starka fack som kan skydda arbetstagarens ställning!
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 03:31   #21
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
På 90 talet när media blev populärt att arbeta med och när alla IT företagen startades så snackades det att man inte behövde vara med i facket, det var liksom bara för gamla mossiga arbetare. Alla var ju så jättebästisar i byråerna, som sedan sprack och vissa hade starka fack bakom sig från tidigare yrken medan andra inte visste vad ett fackförbund var. Nu ser man väl liknande problem med lönedumpning och-fast med samma superlånga arbetstider. Tycker jag mig ha hört.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 01:40   #22
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
https://fokus.dn.se/slit-med-reklam-en-sista-utvag/

50kr i timmen för en trettiosjuårig tvåbarnsfar att dela ut reklam och de flesta tjänar mindre än detta. Transportarbetarförbundet verkar inte speciellt vasst heller. Artikeln är från 2015.
Jag har hört att yngre reklamutdelare säger att det inte är ett riktigt jobb, man får träning och frisk luft etc men hur kommer företagen undan med detta? Lönedumpning på många håll i dag.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 06:14   #23
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Är väl ingen nyhet att reklamutdelning är dåligt betalt? Var minst lika dåligt när jag gjorde det för 30 år sedan.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 07:31   #24
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Så fick man då 5500kr lite oväntat, trevlig bonus. Tack Kommunal!
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 11:06   #25
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Men alltså, är det en lagändring på gång?

Vi har väl fortfarande ingen lagstadgad minimilön?

Det är upp till beställare att diktera vilkoren för fackligt anslutna UE med mera.


Sen vad hjälper det med fri arbetsrörlighet i eu?

Har jag missat något mer?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 13:01   #26
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Är väl ingen nyhet att reklamutdelning är dåligt betalt? Var minst lika dåligt när jag gjorde det för 30 år sedan.
Ännu värre i så fall. Kanske det är just de som är föregångarna då?
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 13:04   #27
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Om allt hänger på facken och det ända inget händer där utan man måste betala för laglig hjälp mot ett stort företag vilket ingen har råd med kanske det är dags att göra en riktig minimilön i stället.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)