Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-19, 13:00   #1
majsen
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Inlägg: 4
Fastat i marklyft - tjej

Hej!
Som rubriken lyder har jag fastnat på en viss vikt nämligen 110kg. Att jag är tjej kanske är irrelevant. Tränar varje muskelgrupp 2ggr i veckan. Äter som vanligt och får i mig proteiner. Vid intresse så är jag 163cm och väger 60kg.
Det känns i gluteus och tar totalt stopp. Har börjat variera marklyften med kronlyft och djupa.

Skulle uppskatta råd om hur jag fortsätter
majsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 13:04   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Hej!

Det är nog irrelevant att du är tjej, ja.

Jag skulle ändra något i schemat. Det kan vara så att du är en smula övertränat. Du skulle kunna göra en så kallad "deload", alltså att minska vikten, för att sedan sakta arbeta dig upp till dina gamla vikter, och efteråt förhoppningsvis kunna slå dem. Testa t ex att sänka vikterna med 10 %, utan att öka antalet repetitioner eller set.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-20, 18:48   #3
IvarLudvig
Tre ton Trotyl
 
IvarLudvigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Linköping
Inlägg: 136
Citat:
Ursprungligen postat av majsen Visa inlägg
Hej!
Som rubriken lyder har jag fastnat på en viss vikt nämligen 110kg. Att jag är tjej kanske är irrelevant. Tränar varje muskelgrupp 2ggr i veckan. Äter som vanligt och får i mig proteiner. Vid intresse så är jag 163cm och väger 60kg.
Det känns i gluteus och tar totalt stopp. Har börjat variera marklyften med kronlyft och djupa.

Skulle uppskatta råd om hur jag fortsätter
-Pröva att köra marklyft först på passet, så att du är utvilad.
-Ät mer.

Du säger inget om vilket program du kör. Med marklyft har jag fått bra resultat med Jim Wendlers 5/3/1 en gång i veckan och sedan ytterligare ett pass med 3*8-12 reps. Maeklyft sliter rätt bra, så det är ganska lätt att träna för mycket. Iaf om du är lite äldre och/eller äter för lite. Funkar inte det så är kanske 5/3/1 enligt boken en bra väg framåt, dvs skippa det lätta passet.
IvarLudvig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-20, 20:59   #4
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Kan ge lite tips som funkar för mig iallafall.
Jag kör marklyft först efter lite uppvärmning då.
Sen kör jag en liten upptrappning då jag kör 5X5 och på det näst sista lägger jag på 2,5 och sedan 2,5 till på sista setet. Och allt eftersom jag tycker det går lättare lägger jag på de första 2,5 tidigare och tidigare och till slut är det min startvikt.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-20, 22:54   #5
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Citat:
Ursprungligen postat av majsen Visa inlägg
Hej!
Som rubriken lyder har jag fastnat på en viss vikt nämligen 110kg. Att jag är tjej kanske är irrelevant. Tränar varje muskelgrupp 2ggr i veckan. Äter som vanligt och får i mig proteiner. Vid intresse så är jag 163cm och väger 60kg.
Det känns i gluteus och tar totalt stopp. Har börjat variera marklyften med kronlyft och djupa.

Skulle uppskatta råd om hur jag fortsätter
Hur ser passen ut förutom att du tränar varje muskelgrupp 2 gånger i veckan? Vilka övningar, hur många set, osv?
Tränar jag marklyft två gånger i veckan (tungt) under längre tid så är det för mycket för mig, t.ex.
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-21, 12:37   #6
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Hur mycket mark tränar du? Blir svårt med "Hej jag tränar men jag ökar inte".
Finns ett antal faktorer som spelar in så att säga.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-21, 19:35   #7
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Mitt tips är att börja knäböja som komplement. Om du redan kör knäböj kan du ignorera detta, men knäböj känns som det ger mycket för marklyft mer än vad andra benövningar gör. Särskilt om man är klen i knäböj, då kan marklyftet gå upp av "bara farten" om man blir starkare i knäböj. Särskilt om du kör marklyft med remmar och det inte är greppet som är för svagt.

En annan grej du kan testa om du vill är att träna "för mycket" marklyft. Så pass mycket mer att du blir svagare och vikterna går ner litegrann. Kanske tappar 5-10kg från ditt 1 rep max. När du sedan vilat ett par dagar och återgår till normal träning är det med tur som att den här extraträningen "lagrats" i kroppen och vikterna klättrar upp och förbi. Men detta kräver ett antal veckor av först för mycket, sedan av normal träning för att ge effekt. Jävligt mycket broscience "det här funkar för mig" dock.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-22, 01:24   #8
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mitt tips är att börja knäböja som komplement. Om du redan kör knäböj kan du ignorera detta, men knäböj känns som det ger mycket för marklyft mer än vad andra benövningar gör. Särskilt om man är klen i knäböj, då kan marklyftet gå upp av "bara farten" om man blir starkare i knäböj. Särskilt om du kör marklyft med remmar och det inte är greppet som är för svagt.

En annan grej du kan testa om du vill är att träna "för mycket" marklyft. Så pass mycket mer att du blir svagare och vikterna går ner litegrann. Kanske tappar 5-10kg från ditt 1 rep max. När du sedan vilat ett par dagar och återgår till normal träning är det med tur som att den här extraträningen "lagrats" i kroppen och vikterna klättrar upp och förbi. Men detta kräver ett antal veckor av först för mycket, sedan av normal träning för att ge effekt. Jävligt mycket broscience "det här funkar för mig" dock.
Det du pratar om är en superkompensation. Tajmar du den rätt blir du formtoppad för att sedan komma ner till din vanliga nivå igen. Funkar bra för att sätta personbästa, men inte den mest hållbara. Tränar du ner dig såpass hårt att det börjar gå bakåt så kommer det bli en rätt jobbig vardag..
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-25, 13:43   #9
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Inte så konstigt att du stannat i utvecklingen med din till synes totala frånvaro.

Sorry för det bistra inlägget.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-25, 14:06   #10
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Inte så konstigt att du stannat i utvecklingen med din till synes totala frånvaro.

Sorry för det bistra inlägget.
Jag tror det var en "hit and run" Hon ville ha tips, fick det och sen försvann. Lite som folk i allmänhet på gym rådfrågar träningsinbitna. Man söker upp och frågar motvilligt precis det man vill ha hjälp med och håller tummarna för att få just den information man var ute efter (och inte en kvarts lektion i komplementsövningar, kurupplägg osv. utöver det man frågade). Vad som är värre än en antisocial, ohjälpsam och otrevlig kroppsbyggare är definitivt en trevlig, pratsam, hjälpsam och social).
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-25, 14:06   #11
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Inte så konstigt att du stannat i utvecklingen med din till synes totala frånvaro.

Sorry för det bistra inlägget.
Uppenbarligen har hon läst, tagit till sig av tipsen och sprängt nya markrekord! l
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-25, 14:08   #12
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag tror det var en "hit and run" Hon ville ha tips, fick det och sen försvann. Lite som folk i allmänhet på gym rådfrågar träningsinbitna. Man söker upp och frågar motvilligt precis det man vill ha hjälp med och håller tummarna för att få just den information man var ute efter (och inte en kvarts lektion i komplementsövningar, kurupplägg osv. utöver det man frågade). Vad som är värre än en antisocial, ohjälpsam och otrevlig kroppsbyggare är definitivt en trevlig, pratsam, hjälpsam och social).
Vilket måste vara helt okej ändå. Man måste inte hänga i babbla-tråden osv för att få yttra sig här. Visst, ett litet livstecken hade varit artigt, men det är inte hela världen om det uteblir. Internetetikett är relativt osäker mark för en del.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-26, 21:22   #13
majsen
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Inlägg: 4
Till er som gett tips och råd så tackar jag och tar åt mig! Tusen tack!

Till er som skrev om min frånvaro så sparade jag länken men de nya kommentarerna syntes inte, och har inte lärt mig denna sida ännu..
majsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-26, 21:34   #14
majsen
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Kan ge lite tips som funkar för mig iallafall.
Jag kör marklyft först efter lite uppvärmning då.
Sen kör jag en liten upptrappning då jag kör 5X5 och på det näst sista lägger jag på 2,5 och sedan 2,5 till på sista setet. Och allt eftersom jag tycker det går lättare lägger jag på de första 2,5 tidigare och tidigare och till slut är det min startvikt.
Nu vet jag inte vilka vikter du använder dog av men jag brukar alltid starta med stången - 50/60 - 80 - 90-100 och sen 110. Typ nåt sånt. Jag känner att det skulle bli för tungt att börja med 80-90 för tappar energin snabbt men det kanske är en bra strategi ändå??
majsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-26, 21:44   #15
majsen
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
Hur ser passen ut förutom att du tränar varje muskelgrupp 2 gånger i veckan? Vilka övningar, hur många set, osv?
Tränar jag marklyft två gånger i veckan (tungt) under längre tid så är det för mycket för mig, t.ex.
Nu vet jag inte om jag ger det svar du söker men jag varierar med fria vikter och maskiner. Brukar köra ca 5 set och 6-12 reps med viktökning för varje set. Gällande marklyft så kör jag som jag skrev i kommentaren ovan. Olika set men ca 5-6 reps för vardera förutom >100 då jag orkar ca 3 reps.
Jag har också bara kört 2 tunga markpass, kör fortfarande 2 i veckan men mer varierade pass. Alltså lättare vikter med fler reps och olika marklyft. Är det lämpligt tror du? Sedan som en annan skrev har jag börjat träna mer styrka i knäböj för de är jag ganska dålig på nuläget.
majsen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)