Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-13, 08:52   #16
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer Visa inlägg
Finns det ens en undre gräns? Att bara jogga 300m måste ju ändå vara bättre jämfört med att ligga på soffan
Jag menar en gräns för när det inte ger något mer att springa mer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-13, 17:36   #17
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag vill veta var nedre gränsen går — hur lite kan jag springa och ändå få alla hälsoeffekter? Jag vill gärna tro att jag är där nu med mina tre halvtimmar i veckan på kanske 6-tempo.
Det räcker gott och väl ur ett hälsoperspektiv.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-13, 17:39   #18
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Hehe vi har haft den här diskussionen typ 3 gånger (varje gång då jag försökt komma igång med löpningen men då det aldrig blivit av )

Jag har estimerat maxpulsen själv, utefter ett intensivt pass på cykel. Kom då upp i 195 som högsta puls, och kunde inte hålla detta tempo i mer än en minut typ. Maxpulsen kan såklart vara högre men kan inte vara mycket högre tänker jag, lägre kan den inte vara iaf. Dagens var ungefär i pratfart, jag låg dock på 160-170 den mesta av tiden vilket enligt mina beräkningar är runt 85% vilket låter orimligt, så jag tänkte att OK maxpulsen kanske är 200 då, så låg jag runt 80% idag.

Du kan alltså springa 3.30 min/km i 5 km utan att träna löpning? Talang med potential för Sverigeelitnivå skulle jag säga. Kanske världselit tom.

Senast redigerad av Macroman den 2020-11-13 klockan 17:42.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-13, 17:54   #19
Roevbetan
Registered User
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 9
Hur bra är det egentligen för kroppen att löpträna? Har hört att kroppen tar stryk pga stresshormoner etc.

(Mitt första inlägg sedan jag blev medlem för 14 år sedan )
Roevbetan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-13, 18:24   #20
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Du kan alltså springa 3.30 min/km i 5 km utan att träna löpning? Talang med potential för Sverigeelitnivå skulle jag säga. Kanske världselit tom.
Nja, mer åt 4 min/km och någon km där jag råkade ligga närmre 3.5. Sprang 5 km på 20 min under optinala förutsättningar (varmt klimat, få kläder på)

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Senast redigerad av smerk den 2020-11-13 klockan 18:25.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-20, 11:29   #21
Ram Dass
Registered User
 
Ram Dasss avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 594


Jag har sprungit 10 dagar irad nu, ~3,3 km i ca. 5.20 min/km tempo (men varierar upp och ner).

Mår väldigt bra av det på flera plan och känner mig inte sliten och tänker fortsätta så här, mina parametrar verkar ligga inom det som rekommenderas från det material jag gått igenom vad skulle vara optimalt för hälsa.

Senast redigerad av Ram Dass den 2020-11-20 klockan 11:33.
Ram Dass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-24, 14:49   #22
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Ett par frågor.

Har kört ett par pass nu. Det jag noterar är att jag nu har lite lägre puls vid samma tempo än när jag började, ska man tolka det som att man har förbättrats? Antar att det bara är att trappa upp farten lite så att jag hamnar på samma puls som innan?

Bör man värma upp inför ett pass på ~75% maxpuls i 30-45 min? Om jag springer typ 40 min så noterar jag att jag de första 10-15 minutrarna har 10-20 lägre puls än senare, och denna puls är den som jag håller resten av passet.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-24, 16:33   #23
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Ett par frågor.

Har kört ett par pass nu. Det jag noterar är att jag nu har lite lägre puls vid samma tempo än när jag började, ska man tolka det som att man har förbättrats? Antar att det bara är att trappa upp farten lite så att jag hamnar på samma puls som innan?

Ja, förmodligen. Fast det är överlag väldigt svårt att mäta förbättringar vid lägre intensiteter. Det är enklare att se ifall trenden är uppåt eller har planat ut om man kör nåt slags testlopp på en viss sträcka nån gång i bland. Typ 5km en gång var 6:e vecka kanske.

Bör man värma upp inför ett pass på ~75% maxpuls i 30-45 min? Om jag springer typ 40 min så noterar jag att jag de första 10-15 minutrarna har 10-20 lägre puls än senare, och denna puls är den som jag håller resten av passet.

Om du kollar i löpartråden så har det dividerats lite kring uppvärmning de senaste dagarna. Men ifall du springer i 75% så är du kring pratfart och behöver inte värma upp nåt särskilt skulle jag säga. Kanske blir din första kilometer lite långsammare, men det spelar ingen större roll för resultatet av träningen.
Skrev med fetstil...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)