Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-04-16, 10:45   #1
Lyftarjohhny
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 54
Kostschema viktbalans

Hellohellohello!

Nu börjar min deff äntligen lida mot sitt slut och jag har därför börjat fördriva de sista hungriga timmarna med att fantisera om kostschemat jag ska gå över till när dagen är inne. Tänkte höra vad eliten här på kolozzeum tror både angående energinivå och näringsrikedom på det hela i relation till mina mål!

För lite kontext kommer jag avsluta deffen på 75kg och omkring 15% bf. Styrketränar sex pass i veckas på runt timmen vardera. Slänger in 1-2 lörundor på cirkus 5k i veckan. Utöver detta stillasittande kontorsjobb, snittar 8k steg enligt iPhones. Målet med kostschemat är viltbalans och att återhämta mig lite efter deffen medans jag bestämmer mig för nästa fas i träningen. Som några här vet har jag en stark preferens för att sätta upp ett kostschema och sen äta i princip samma sak varje dag.

Iallafall, såhär ser schemat ut:

Frukost
Sportgryn AXA
Tyngre vassle
Blåbär
Mellanmjölk
Chiafrön
Naturellt jordnötssmör

Träning

Efter träningsmål
En styck genmodifierad jättebanan
Lindahls drickkvarg

Lunch
Kycklingfile
Quinoa
Ica grön wokmix
Bregott till stekning
Cocktailtomater
Avokado

Mellis
Barebell proteinbar
Nocco ett par gånger i veckan

Middag
Laxfile
Sötpotatis
Sparris
Grönkål
Olivolja

Kvällsmål
Kefir salakis
Wasa sportknäcke
Philadelphia light
Ägg

Tutto för dagen blir 2950 kcal fördelat på 228/260/100 P/C/F och omkring 40g fibrer. Såhär ser det ut träningsdagar mån-lör medan söndagar blir något lägre intag på 2500 kcal med likvärdigt proteinintag. Detta kompenseras med en bulle på fredagsfikorna, så veckosnittet landar likväl på 2950.

Detta inbillar jag mig kommer innebära omkring balans eller eventuellt ett svagt överskott, samt täcka det mesta av mitt näringsbehov. Kommer komplementera med daglig multivitamin, järntablett och ZMA.

Så, hur lyder domen?😁
Lyftarjohhny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-16, 14:32   #2
Ramboline
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 262
Det är väl bara att lägga till 100 kcal i veckan, i kolhydrater. Går du fortfarande ned höj med 100 till, tills du står stilla i vikt

Skickat från min NOP-AN00 via Tapatalk
Ramboline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-16, 15:25   #3
Lyftarjohhny
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av Ramboline Visa inlägg
Det är väl bara att lägga till 100 kcal i veckan, i kolhydrater. Går du fortfarande ned höj med 100 till, tills du står stilla i vikt

Skickat från min NOP-AN00 via Tapatalk
Pass på den! Softaste med dietstopp är den mentala avslappningen och energin på gymmet, ska man hålla på att fibbla med tjugo gram ris hit och dit vecka till vecka innebär det (för mig) mentalt att dieten fortsätter, vilket enligt din metodik mycket väl skulle kunna vara sju-åtta veckor till. Bortslösade gains och livskvalité om man redan uppnått sin viktnedgång i min mening

För att klargöra huvudfrågeställningen så är inte min oro heller att hitta min kaloribalans, frågan handlar om ett grunschema i rätt ballpark, och framförallt också i avseende av näringsrikedom. Skulle det bli för mycket eller lite kalorier den start kör jag helt enkelt processen du beskriver, men med det matschemat som utgångspunkt snarare än nuvarande dietkost. Insåg nu att det kanske vet detta du menade och isåfall slösade jag precis bort tre minuter av bägge våras tid med ovanstående text haha

Senast redigerad av Lyftarjohhny den 2021-04-16 klockan 15:32.
Lyftarjohhny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-16, 18:06   #4
Ramboline
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 262
Men då har du ju svaret själv, varför fråga.
Men jag måste nog säga att det upplägget som du har kört på,, är nog det sämsta jag har sett i diet upplägg.

Skickat från min NOP-AN00 via Tapatalk
Ramboline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-16, 19:40   #5
goddag
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 120
Om det där är ditt kostschema för viktbalans.. hur såg då ditt kostschema för deff ut..?!
goddag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-16, 19:58   #6
Lyftarjohhny
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av goddag Visa inlägg
Om det där är ditt kostschema för viktbalans.. hur såg då ditt kostschema för deff ut..?!
Körde ett TKD-liknande upplägg med kolhydrater från frukt innan träningen, resten fetare typer av fisk och kött, ägg, nötter och en jävla massa grönsaker! Hurså?

Senast redigerad av Lyftarjohhny den 2021-04-16 klockan 20:01.
Lyftarjohhny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-16, 20:26   #7
Lyftarjohhny
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av Ramboline Visa inlägg
Men då har du ju svaret själv, varför fråga.
Men jag måste nog säga att det upplägget som du har kört på,, är nog det sämsta jag har sett i diet upplägg.

Skickat från min NOP-AN00 via Tapatalk
Haha, det var ju fan vad hätsk du är. Att du svarade på en fråga jag inte ställde innebär inte att den frågan jag faktiskt ställde och du missuppfattade invalideras min herre!

Vad det säger om dig att du sen väljer att ta mitt försök att förtydliga som en attack mot dig kan vi låta vara osagt, så låt mig för all del inte ta upp mer av din tid. Misstänker att ett charmtroll som du säkert har en hel drös av människor som tävlar om att få höra dina ytterst konstruktiva åsikter ändå!
Lyftarjohhny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-16, 20:27   #8
goddag
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Lyftarjohhny Visa inlägg
Körde ett TKD-liknande upplägg med kolhydrater från frukt innan träningen, resten fetare typer av fisk och kött, ägg, nötter och en jävla massa grönsaker! Hurså?
Såg så strikt och tråkigt ut, om du tränar så pass mycket som du gör kan du väl vara lite mindre restriktiv. Mat är ju gott..
goddag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-16, 20:41   #9
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Ett råd ruta inte in dig för mycket det blir ofta ticks av för inrutade vanor.

Du kan äta det mesta om du håller lagom kaloribalans dvs god mat som smakar gott. Tryck i dig istället en proteindrink efter träningen och likadan till natten.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-16, 22:38   #10
Lyftarjohhny
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Ett råd ruta inte in dig för mycket det blir ofta ticks av för inrutade vanor.

Du kan äta det mesta om du håller lagom kaloribalans dvs god mat som smakar gott. Tryck i dig istället en proteindrink efter träningen och likadan till natten.
Citat:
Ursprungligen postat av goddag Visa inlägg
Såg så strikt och tråkigt ut, om du tränar så pass mycket som du gör kan du väl vara lite mindre restriktiv. Mat är ju gott..
Bra poänger bägge två! Kanske ska understrykas att kostschemat alltså handlar om en begränsad period och bör ses ur kontexten av att komma av en diet. I mitt fall talar erfarenheten för att det är en bra idé att under den perioden hålla lite i tyglarna. Förklarar även delvis det jag tror du goddag upplever som restriktiva matval, dvs att de är gjorda för att kunna äta mycket med bra mättnad utan att kalorierna skenar totalt tills aptiten lugnar sig lite.

Sen gäller den iofs typen av kosthållning och repetitivt ätande väl för mig rent generellt, om än mindre stringent. Är ingen gourmet men gillar att äta mycket så blir en hel del ”clean” kost. Och att ha ett kostschema som bas som jag vet ligger i linje med mina mål för perioden och är näringsrikt är för mig en stressor mindre snarare än en upplevd restriktion. I perioder då annat i livet tar över blir det dock ofta varianten du beskriver Anders, det är lite motivationen för tillfället som styr kosthållningen. Variation i övrigt får jag i sociala sammanhang som när man är bortbjuden på middag eller flickvännen vill gå ut och käka. Dessa tillfällen bangar jag aldrig, och utan någon form av nojja

Med det sagt, absolut, ska hålla i åtanke att inte låta ett schema eskalera från en grundplåt att variera från vid behov till en besatthet. Smidigt att ha den smått autistiska tendensen vid deff men desto mindre produktivt för långsiktigt funktionellt leverne. Tack!

Senast redigerad av Lyftarjohhny den 2021-04-16 klockan 22:45.
Lyftarjohhny är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)