Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-04-07, 19:48   #151
PowerFlower
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2021
Inlägg: 41
Har man ingen brist så kommer det inte göra någon större skillnad att gå på "TRT". Det är dock givetvis svårt att veta om man har brist eller inte (då det är väldigt individuellt), vissa kommer må bra på 15nmol och inte känna någon större skillnad på 30, andra mår halvkasst på 15 och riktigt bra på 30.

Det handlar även om SHBG-nivåer (och dess inverkan på fritt testosteron), själva styrkan på ens androgena receptorer, etc etc.

Gällande prestation så tycks vissa uppfatta det som att gel inte ger samma "skjuts på gymmet" som injektioner, möjligtvis på grund av den eventuellt lägre konverteringen till östrogen, då östrogen har visat sig vara en betydande faktor i just prestation, styrka, muskelbygge etc.

Man ska heller inte tro att 200mg kommer göra dig till hulken. Vad som kommer märkas är att du har "svårare" att lägga på dig fett, dina axlar kommer se bredare ut inom c:a 1-3 månader då just axlar och traps verkar ha fler androgena receptorer vilket gör att dom "blåser upp" och "blir grov" på ett sätt som övriga muskler inte gör i lika stor uststräckning.

Du kommer ha lättare att behålla just muskelmassa när du går på diet, du kommer antagligen öka en hel del i överkroppsstyrka, jag vet inte varför men just pressar ökade jag väldigt mycket i, medans det inte var någon större skillnad i dragövningar, antagligen individuellt detta med.

Du kommer att ha lättare att bygga ja, särskilt då du har höga nivåer dygnet runt jämfört med 25-40% variation över dygnet som hos en som är "natural", men du kommer inte bli något massmonster.

1g i veckan eller mer är en vanlig dos för seriösa byggare, vissa ligger på 5g i veckan.


Men som sagt, om du har faktisk brist så kommer du med största sannolikhet känna en enorm skillnad i välmående, energi, motivation, "pondus", manlighet, självsäkerhet, styrka, ork, hela köret.

Dr Rand McClain är bra att kolla upp på youtube angående detta.
PowerFlower är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-07, 22:17   #152
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av PowerFlower Visa inlägg
Har man ingen brist så kommer det inte göra någon större skillnad att gå på "TRT". Det är dock givetvis svårt att veta om man har brist eller inte (då det är väldigt individuellt), vissa kommer må bra på 15nmol och inte känna någon större skillnad på 30, andra mår halvkasst på 15 och riktigt bra på 30.

Det handlar även om SHBG-nivåer (och dess inverkan på fritt testosteron), själva styrkan på ens androgena receptorer, etc etc.

Gällande prestation så tycks vissa uppfatta det som att gel inte ger samma "skjuts på gymmet" som injektioner, möjligtvis på grund av den eventuellt lägre konverteringen till östrogen, då östrogen har visat sig vara en betydande faktor i just prestation, styrka, muskelbygge etc.

Man ska heller inte tro att 200mg kommer göra dig till hulken. Vad som kommer märkas är att du har "svårare" att lägga på dig fett, dina axlar kommer se bredare ut inom c:a 1-3 månader då just axlar och traps verkar ha fler androgena receptorer vilket gör att dom "blåser upp" och "blir grov" på ett sätt som övriga muskler inte gör i lika stor uststräckning.

Du kommer ha lättare att behålla just muskelmassa när du går på diet, du kommer antagligen öka en hel del i överkroppsstyrka, jag vet inte varför men just pressar ökade jag väldigt mycket i, medans det inte var någon större skillnad i dragövningar, antagligen individuellt detta med.

Du kommer att ha lättare att bygga ja, särskilt då du har höga nivåer dygnet runt jämfört med 25-40% variation över dygnet som hos en som är "natural", men du kommer inte bli något massmonster.

1g i veckan eller mer är en vanlig dos för seriösa byggare, vissa ligger på 5g i veckan.


Men som sagt, om du har faktisk brist så kommer du med största sannolikhet känna en enorm skillnad i välmående, energi, motivation, "pondus", manlighet, självsäkerhet, styrka, ork, hela köret.

Dr Rand McClain är bra att kolla upp på youtube angående detta.
Ursäkta, men detta: "pondus", manlighet, självsäkerhet. Låter det inte suspekt? Misstänker att ecstasy och andra grejer har liknande effekt. Dvs personlighetsförändrande. Är det ingen som tycker det är något lurigt med det?
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-08, 01:14   #153
PowerFlower
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2021
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Ursäkta, men detta: "pondus", manlighet, självsäkerhet. Låter det inte suspekt? Misstänker att ecstasy och andra grejer har liknande effekt. Dvs personlighetsförändrande. Är det ingen som tycker det är något lurigt med det?
Jag förstår inte vad du menar med "suspekt". Exakt vad är det luriga? Testosteron har visat sig ha en stark påverkan på ens personlighet, det är det manliga nyckelhormonet, det uppreglerar dopaminreceptorer, din hjärna är proppfull av androgena receptorer. Testosteron ger dig ett "inre lugn", du blir centrerad, känner dig väldigt stabil, självsäker och med ökad pondus.

Det finns liksom en anledning till att dessa karaktärsdrag klassas som manliga, då det är ett tecken på höga nivåer av just det manliga nyckelkönshormonet (och övrig bra hormonbalans).


Det är bara att googla om studier gällande testosteron, självkänsla, självsäkerhet, vilja att klättra i status, initiativtagande, ambition, det finns väldigt mycket litteratur om det.


Ett bra sätt för mig att beskriva känslan jag känner när något negativt händer.

Förut med låg testosteron:
"Jävla skit! Satans helvete, detta jävla fittskit alltså, jag blir så less, det är då helt jävla otroligt att... !!!", väldigt känslomässigt ostabil.

Nu med hög testosteron:
"Ok, vad är nästa steg för att fixa till detta?".
Känslomässigt orubbad.
PowerFlower är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-08, 05:27   #154
goddag
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Ursäkta, men detta: "pondus", manlighet, självsäkerhet. Låter det inte suspekt? Misstänker att ecstasy och andra grejer har liknande effekt. Dvs personlighetsförändrande. Är det ingen som tycker det är något lurigt med det?
Vilken knäpp jämförselse.

Om du drabbas av exempelvis testikelcancer och doktorn förklarar att det enda sättet att få tillbaka dina gamla normala nivåer är via trt, vad hade du svarat då? ”Nej jag vill inte ha nån jävla extasy! Jag vill må dåligt! Inget ska få rubba min autencitet!”
goddag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-08, 07:22   #155
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av goddag Visa inlägg
Vilken knäpp jämförselse.

Om du drabbas av exempelvis testikelcancer och doktorn förklarar att det enda sättet att få tillbaka dina gamla normala nivåer är via trt, vad hade du svarat då? ”Nej jag vill inte ha nån jävla extasy! Jag vill må dåligt! Inget ska få rubba min autencitet!”
De jag menar är att man här förklarar allt trist i livet med otillräckligt TRT-värde. Det går upp och ner, alla har ångest och perioder av slöhet. Depression kan komma som resultat av brist på upplevd mening i sitt liv bland annat. Det botas inte med några injektioner. Inte på riktigt iallafall.
Jag hade för övrigt nog skippat TRT ja. Mådde jag piss så hängde det troligen samman med känslan av kris och tillhörande ångest. Vilken jag inte vill söka bota med kemi i första hand.

Senast redigerad av d1anny2 den 2021-04-08 klockan 07:27.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-08, 08:48   #156
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av PowerFlower Visa inlägg

Gällande prestation så tycks vissa uppfatta det som att gel inte ger samma "skjuts på gymmet" som injektioner, möjligtvis på grund av den eventuellt lägre konverteringen till östrogen, då östrogen har visat sig vara en betydande faktor i just prestation, styrka, muskelbygge etc.
Finns det belägg för att gel skulle aromatisera i lägre utsträckning än injektioner? Vad skulle det i så fall bero på?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-08, 11:49   #157
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av PowerFlower Visa inlägg
Nej, det gör det verkligen inte.

Jag håller med goddag, du verkar vara ett riktigt klappskaft ärligt talat, du yrar om saker och ting du inte har en aning om.

Ge mig 5st oberoende studier som visar hälsorisk med 200mg testosteron i veckan (som är i princip hur vanligt som helst att skriva ut i USA, UK, Thailand, Polen, Ukraina, Ryssland, Spanien, Italien, Finland - Ja, i princip alla länder i världen förutom Sverige ).
Jag kan intyga att Bruce Banner är mycket påläst.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-08, 20:03   #158
PowerFlower
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2021
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
De jag menar är att man här förklarar allt trist i livet med otillräckligt TRT-värde. Det går upp och ner, alla har ångest och perioder av slöhet. Depression kan komma som resultat av brist på upplevd mening i sitt liv bland annat. Det botas inte med några injektioner. Inte på riktigt iallafall.
Jag hade för övrigt nog skippat TRT ja. Mådde jag piss så hängde det troligen samman med känslan av kris och tillhörande ångest. Vilken jag inte vill söka bota med kemi i första hand.
Men det gör man ju inte? Man förklarar inte "allt trist i livet" i "otillräckligt trt-värde" som du kallar det (TRT står förövrigt för testosterone replacement therapy, så du det du menar är otillräckligt testosteron-värde, ursäkta om jag är petig).

Det vi säger är: Om du har brist (vilket många verkar ha idag, av diverse okända anledningar) så kommer du inte må optimalt/må väldigt dåligt, detta löser man enkelt med lite testosteron, klart.

Upplevd mening med livet är ett resultat av kemi i hjärnan, balans av hormoner, dopamin serotonin och mycket annat, har du brist på just testosteron så sätts detta ur balans rejält. Så jo, det kan i allra högsta glad botas, "på riktigt". Det går faktiskt att argumentera för att det ÄR just det som är "på riktigt" (kemi), istället för något diffust subjektivt trams, som mycket inom psykologin just är.

En man med ett stabilt hormonellt system och väl balanserade signalsubstanser som dopamin, serotonin, GABA etc kommer inte "ha känsla av kris och tillhörande ångest", då det helt enkelt är biokemiskt omöjligt. Alla så kallade "problem" kommer att ses på med klarhet, det kommer vara rent mentalt enkelt att ta sig ann. Om systemet är satt ur balans dock, ja, då är det ibland svårt att ens ta sig ann disken.


Jag har stor erfarenhet av diverse psykologtrams, terapi och allsjöns ting, "gör upp en målplan!!", "hitta något du brinner för!", "jobba på din självkänsla", "ett steg i taget", jag fick sådana råd under flera års tid, inget fungerade, inte heller anti-depp fungerade.

Några veckor på testosteron: Allt fixat, precis allt. Det är ett mirakelhormon i min mening.

Senast redigerad av PowerFlower den 2021-04-08 klockan 20:05.
PowerFlower är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-08, 20:05   #159
PowerFlower
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2021
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Jag kan intyga att Bruce Banner är mycket påläst.
Du får intyga hur mycket du vill, det han skriver är regelrätt trams.
PowerFlower är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-08, 20:11   #160
PowerFlower
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2021
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Finns det belägg för att gel skulle aromatisera i lägre utsträckning än injektioner? Vad skulle det i så fall bero på?
Det finns vad jag vet några studier som visar på det ja, intressant är att vissa individer aromatiserade mindre - istället konverterade dessa individer extra mycket till DHT istället.

Det verkar som att det är något med upptaget i huden som gör att det så att säga kan "ställa till det" med konverteringen, jämfört med en injektion rätt in i muskeln.

Pellets finns det ju också, även dessa har visat sig ha en annan form av konvertering än just injektioner (om det var mer eller mindre östrogen vet jag inte).

Sen har det visat sig att olika estrar konverterar olika mycket till dht/östrogen. Enenthate och cypionate konverterar mer till östrogen än exempelvis propionate, då de har en långsammare halveringstid.

Rent teoretiskt bör således också NEBIDO som har en jädrans lång halveringstid (runt 1 månad tror jag?!) konvertera väldigt mycket till östrogen. Vad studierna säger om detta vet jag inte, vad jag dock vet är att många som får just NEBIDO klagar på att de "inte känner någon effekt", en anledning skulle kunna vara av just den höga konverteringen. När östrogen är för högt (för just den individen) tenderar det att slå ut de positiva effekterna av testosteron på specifikt välmåendet, även om det återigen hjälper i rent muskelbyggande syfte.

Det finns oändligt mycket att läsa om detta, så klart (och youtube videos att snoka på), jag recommenderar:

Dr Rand: https://youtu.be/ECgxeS26fas

Samt Hormone Optimization (som ofta har världsledande TRT läkare som gästar): https://www.youtube.com/c/FoxPowerBasement/videos
PowerFlower är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-08, 20:25   #161
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av PowerFlower Visa inlägg
Nej, det gör det verkligen inte.

Jag håller med goddag, du verkar vara ett riktigt klappskaft ärligt talat, du yrar om saker och ting du inte har en aning om.

Ge mig 5st oberoende studier som visar hälsorisk med 200mg testosteron i veckan (som är i princip hur vanligt som helst att skriva ut i USA, UK, Thailand, Polen, Ukraina, Ryssland, Spanien, Italien, Finland - Ja, i princip alla länder i världen förutom Sverige ).
Vi som hållt på med sånt här under årtionden och är aningen mer seriösa har rätt bra koll på vad som faktiskt studerats och inte. Det är inte speciellt konstigt att du inte kommer få se några tillrättalagda svar med "studier", det finns inte så mycket på den punkten och man behöver göra riskbedömningar på det som finns. Avsaknaden av studier ger också en indikation om varför.

"Visa mig en studie som säger att det är farligt att dricka 5 liter vatten på 20 minuter?" Eh, ja det är farligt men just det har inte explicit genomförts en studie på, men betyder inte på att risken är noll.

Men, det är bara att kika på de studier som finns och tex påverkan på blodfetter så ser man tydligt att det blir en negativ effekt vid 200 mg i veckan under så kort tid som 10-20 veckor.

Vi pratar här c:a 10-15% försämring av HDL som en enskild hälsomarkör. Vad det ger under 10 tals år kan säkert en kardiolog förklara för dig. Det var ett exempel.

Det finns också en rad markörer som försämras som inte dyker upp i de blodprover som du genomför och som du verkar ta som garant för att det är riskfritt med 200 mg i veckan. News flash, det är inte riskfritt hur gärna du än vill tro det.

Ge det 30 år så blir du antagligen varse, trist om du plöjer genom ett helt liv och inte förstår riskerna. Förstår man riskerna och är beredd på konsekvenserna så kan man bomba på.

/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-08, 20:31   #162
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av PowerFlower Visa inlägg
Vad studierna säger om detta vet jag inte, vad jag dock vet är att många som får just NEBIDO klagar på att de "inte känner någon effekt", en anledning skulle kunna vara av just den höga konverteringen.
Men det vet jag.

Det finns en bra genomförd studie på det på apor, det är aldrig visat på människor systematiskt. Och ja, halveringstiden har viss betydelse för det ackumulerade värded av östrogen.

Och du, alltid finns på youtube. Det är verkligen avgrunden av informationshämtning.

/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-08, 20:33   #163
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av PowerFlower Visa inlägg
Du får intyga hur mycket du vill, det han skriver är regelrätt trams.
Du får gärna precisera vad som är trams.

Att det finns risker med dosering på 200 mg i veckan är inte trams. Det är klart det finns riser med det, precis som med nästan alla mediciner som skrivs ut i doser de inte är avsedda för. Det behöver vi nog inte bråka så mycket om tycker jag.

/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-08, 20:44   #164
PowerFlower
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2021
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Vi som hållt på med sånt här under årtionden och är aningen mer seriösa har rätt bra koll på vad som faktiskt studerats och inte.
Sluta med den där patetiska argumentationstekniken.

Citat:
Det är inte speciellt konstigt att du inte kommer få se några tillrättalagda svar med "studier", det finns inte så mycket på den punkten och man behöver göra riskbedömningar på det som finns. Avsaknaden av studier ger också en indikation om varför.
Testosteron har studerats sedan 1950, det finns extremt många studier på just testosteron, många fler sådana än en hel drös av droger som skrivs ut till människor idag.



Citat:
Men, det är bara att kika på de studier som finns och tex påverkan på blodfetter så ser man tydligt att det blir en negativ effekt vid 200 mg i veckan under så kort tid som 10-20 veckor.
Nej det gör det inte, bör även påpekas att det är högst kontroversiellt hurvida farligt det faktiskt är gällande blodfetterna, då studierna mestadels handlar om korrelation istället för kausalitet.

Citat:
Vi pratar här c:a 10-15% försämring av HDL som en enskild hälsomarkör. Vad det ger under 10 tals år kan säkert en kardiolog förklara för dig. Det var ett exempel.
En kardiolog som inte vet vad han pratar om, ja. Återigen, det finns inget klart svar idag hurvida det är farligt eller inte.

Citat:
Det finns också en rad markörer som försämras som inte dyker upp i de blodprover som du genomför och som du verkar ta som garant för att det är riskfritt med 200 mg i veckan. News flash, det är inte riskfritt hur gärna du än vill tro det.
Nej det gör det inte, du kommer med tunga påståenden. Ge mig studier som stryker det du säger, du sitter alltså här på din höga häst och säger att "EN RAD MARKÖRER FÖRSÄMRAS" (men dessa dyker såklart inte upp på blodprover) på 200mg i veckan, VILKA markörer? Vilka är dom? Berätta för oss, ge oss studierna, var är dom?

Du är full av dynga och du vet det.

Citat:
Ge det 30 år så blir du antagligen varse, trist om du plöjer genom ett helt liv och inte förstår riskerna. Förstår man riskerna och är beredd på konsekvenserna så kan man bomba på.

/Bruce
Återigen, full av skitsnack och påståenden med noll vetenskaplig grund.
PowerFlower är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-08, 20:45   #165
PowerFlower
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2021
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Men det vet jag.

Det finns en bra genomförd studie på det på apor, det är aldrig visat på människor systematiskt. Och ja, halveringstiden har viss betydelse för det ackumulerade värded av östrogen.

Och du, alltid finns på youtube. Det är verkligen avgrunden av informationshämtning.

/Bruce
Det är visat på människor, jo. Återigen, du vet inte vad du pratar om.

Youtube är väldigt bra, ja, något mer?
PowerFlower är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)