Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-03-08, 18:26   #1
Footloose
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 4
Är E102 Tartrazin säkert?

I vanliga fall så bryr jag mig aldrig om E-nummer men nu har jag handlat på mig 8 kg proteinbars och såg att en del beklagat sig just om Tartrazin. Lite sökande på ämnet visade att det tidigare varit förbjudet i Sverige och att där fanns en del studier som pekade på att det kunde ge negativa hälsoeffekter.

Såg att det förr fanns i Kolozzeums Whey Pure så man dör väl inte knall pall men börjar ju undra när EU verkar ha lag om varning på förpackningen. Tänker mig att kvantiteten är så låg att det inte spelar någon roll.
Footloose är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-08, 19:07   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det är godkänt av EFSA. Man har sett att DNA förflyttar sig av tartrazin hos möss, men EFSA förväntar sig inte att det leder till cancer på sikt.

https://efsa.onlinelibrary.wiley.com...efsa.2009.1331

Om man tycker den slutsatsen låter förtroendeingivande är upp till var och en.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-08, 19:08   #3
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Azo-färgämnen har alltid haft dålig klang i Sverige.
https://www.livsmedelsverket.se/livs...n/azofargamnen
Misstanken är att de bildar nitrosaminer i magen.

Varför färga en bar ? De flesta är täckta med choklad och är bruna
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-09, 19:53   #4
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Citat:
I Sverige och övriga EU måste livsmedel som innehåller tartrazin märkas med varningstexten "Kan ha en negativ effekt på barns beteende och koncentration". Kravet på märkning gäller dock inte lösgodis eller andra icke-förpackade livsmedel.[1]


Helt sjukt att den här skiten inte bara är förbjuden rakt av...
tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-09, 21:10   #5
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg


Helt sjukt att den här skiten inte bara är förbjuden rakt av...
Låt oss göra egna informerade val istället.
Farligt att köra bil också. Eller cykla. Eller åka skidor.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-09, 21:20   #6
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Låt oss göra egna informerade val istället.
Farligt att köra bil också. Eller cykla. Eller åka skidor.
Ja, jo, för att gemene man kollar upp varenda E-nummer som står på livsmedlen..
tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-16, 21:48   #7
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Låt oss göra egna informerade val istället.
Farligt att köra bil också. Eller cykla. Eller åka skidor.
Varför har vi hastighetsbegränsningar vid bilkörning? Låt oss samla in information om väglag, typ av bil/däck och reaktionsförmåga så vi kan göra informerade val istället, eller?
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-16, 22:31   #8
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzlarn Visa inlägg
Varför har vi hastighetsbegränsningar vid bilkörning? Låt oss samla in information om väglag, typ av bil/däck och reaktionsförmåga så vi kan göra informerade val istället, eller?
Vid bilkörning utsätter du andra (framförallt oskyddade trafikanter, varav kvinnor är överrepresenterade) för risk.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-17, 00:20   #9
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Vid bilkörning utsätter du andra (framförallt oskyddade trafikanter, varav kvinnor är överrepresenterade) för risk.
Ja och? Ditt påstående har lika dumt som mitt.

Vad finns det för fördelar med detta färgämne tycker du? Det finns en (någorlunda bevisad) risk med ämnet. Används endast i ett kosmetiskt syfte, där det säkerligen finns bra alternativ, men som kanske är marginellt dyrare.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-17, 13:03   #10
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzlarn Visa inlägg
Ja och? Ditt påstående har lika dumt som mitt.

Vad finns det för fördelar med detta färgämne tycker du? Det finns en (någorlunda bevisad) risk med ämnet. Används endast i ett kosmetiskt syfte, där det säkerligen finns bra alternativ, men som kanske är marginellt dyrare.
EFSA bedömer det som säkert inom ADI.....pinsamt! Litar mer på dem än på dig.. Är du haverist?

Du kan gärna länka någon expertmyndighet som säger att det är säkert att inte ha några hastighetsbegränsningar Dålig liknelse, underkänt!

Senast redigerad av Plasttiger den 2021-03-17 klockan 13:05.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 16:06   #11
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
I just proteinbars är det ofta sukralos och andra wildcards i också. Av den anledningen äter jag inte proteinbars längre.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-20, 00:39   #12
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
EFSA bedömer det som säkert inom ADI.....pinsamt! Litar mer på dem än på dig.. Är du haverist?

Du kan gärna länka någon expertmyndighet som säger att det är säkert att inte ha några hastighetsbegränsningar Dålig liknelse, underkänt!
Inte alls pinsamt och min liknelse är perfekt. Givet att människor varit kapabla att inhämta korrekt information och applicera på rådande förhållanden så skulle det inte vara värre. Tyvärr vet vi att de flesta inte har möjlighet eller ork att göra det och därför begränsar vi hastigheten till en nivå man anser "alla" kan hantera.

Jag har vägt nackdelarna mot fördelarna med Tartrazin och (eventuella) nackdelar väger tyngre (enligt mig). Jag fördelar försiktighetsprincipen.

Saxat från Wikipedia.

"Europaparlamentets miljöutskott har röstat för att dessa färgämnen ska förbjudas i ny lagstiftning för livsmedelstillsatser. [8]

Flera länder, bland annat Storbritannien och Danmark, har beslutat att inte bry sig om EU och tar därför bort azofärgerna från livsmedel på eget bevåg. [8]

I Sverige har Ica beslutat att ta bort azofärgämnen i godis, men behålla dem i stenbitsrom, som ju inte riktar sig till barn. Coop har fasat ut azofärgämnen. [8]

Enligt en rapport från Råd & Rön 28 Jan 2009 presenterad av SVT, hittades tillsatserna E102, E104, E110, E112, E122, E124, E129 i olika produkter men främst i kaviar, räkor, vanligt godis, bakverk, snacks, läsk, vanliga juicer trots löften från livsmedelsbranschen 2008 att ta bort dessa. 2007 presenterade Brittiska forskare en studie som visade att azo-färger kan ge beteendestörningar. [9]"

Jag säger inte att man kommer dö eller få cancer om man äter det, men varför chansa när det finns bättre alternativ? Får jag två glas vatten där det ena är blyfritt och det andra innehåller 10 mikrogram bly så väljer jag självklart det blyfria. Trots att båda är tjänliga som dricksvatten enligt "experterna".
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-20, 08:52   #13
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzlarn Visa inlägg
Inte alls pinsamt och min liknelse är perfekt. Givet att människor varit kapabla att inhämta korrekt information och applicera på rådande förhållanden så skulle det inte vara värre. Tyvärr vet vi att de flesta inte har möjlighet eller ork att göra det och därför begränsar vi hastigheten till en nivå man anser "alla" kan hantera.

Jag har vägt nackdelarna mot fördelarna med Tartrazin och (eventuella) nackdelar väger tyngre (enligt mig). Jag fördelar försiktighetsprincipen.

Saxat från Wikipedia.

"Europaparlamentets miljöutskott har röstat för att dessa färgämnen ska förbjudas i ny lagstiftning för livsmedelstillsatser. [8]

Flera länder, bland annat Storbritannien och Danmark, har beslutat att inte bry sig om EU och tar därför bort azofärgerna från livsmedel på eget bevåg. [8]

I Sverige har Ica beslutat att ta bort azofärgämnen i godis, men behålla dem i stenbitsrom, som ju inte riktar sig till barn. Coop har fasat ut azofärgämnen. [8]

Enligt en rapport från Råd & Rön 28 Jan 2009 presenterad av SVT, hittades tillsatserna E102, E104, E110, E112, E122, E124, E129 i olika produkter men främst i kaviar, räkor, vanligt godis, bakverk, snacks, läsk, vanliga juicer trots löften från livsmedelsbranschen 2008 att ta bort dessa. 2007 presenterade Brittiska forskare en studie som visade att azo-färger kan ge beteendestörningar. [9]"

Jag säger inte att man kommer dö eller få cancer om man äter det, men varför chansa när det finns bättre alternativ? Får jag två glas vatten där det ena är blyfritt och det andra innehåller 10 mikrogram bly så väljer jag självklart det blyfria. Trots att båda är tjänliga som dricksvatten enligt "experterna".
Ok. Hur många hundratusen dör varje år av azofärgämnen?
Hur många andra människor riskerar jag att döda genom att äta azofärgämnen? Snacka om "perfekt" liknelse
Ska man få röka? Sitta still? Inte äta 500g grönsaker? Sova mer eller mindre än 8h?

Du behöver inte svara. Men skriv ut mitt inlägg och begrunda det varje gång du tror att du gjort någon "perfekt" liknelse.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-17, 08:53   #14
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Ok. Hur många hundratusen dör varje år av azofärgämnen?
Hur många andra människor riskerar jag att döda genom att äta azofärgämnen? Snacka om "perfekt" liknelse
Ska man få röka? Sitta still? Inte äta 500g grönsaker? Sova mer eller mindre än 8h?

Du behöver inte svara. Men skriv ut mitt inlägg och begrunda det varje gång du tror att du gjort någon "perfekt" liknelse.
Ditt första inlägg börjar med ett direkt felaktigt antagande. Dessutom kommer du inte med några vettiga argument öht.

Dessutom med tanke på dina svar så verkar du inte ens förstå mina inlägg . Får nog ut mer ifall jag tar den diskussionen med min köksvägg .
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-17, 14:09   #15
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzlarn Visa inlägg
Ditt första inlägg börjar med ett direkt felaktigt antagande. Dessutom kommer du inte med några vettiga argument öht.

Dessutom med tanke på dina svar så verkar du inte ens förstå mina inlägg . Får nog ut mer ifall jag tar den diskussionen med min köksvägg .
Det tog någon vecka att värka fram det svaret

Jag tror att alla personer som inte har något variant av autism kan förstå skillnaden mellan A: "EFSA anser att det är ok inom ADI, låt oss godisgrisar äta det om vi vill och sluta förbudsivra" och B: "trafiken bör inte regleras (trots att det med hård reglering kostar 100-tusentals liv varje år").


Om du diskuterar med din köksvägg bör du konsultera din psykatriker.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)