Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-04-16, 00:02   #1
Swiftey
Registered User
 
Swifteys avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 1 178
Läkarna vill inte operera mig labrum (SLAP) skada?

Hej hej. Har sedan snart 4 år sedan skadat min högra axel i bröstpress. Smärtan är påtaglig och håller jag armen ovanför min haka i mer än 5 minuter värker det som helvete bak vid skuldran. Kan inte heller numera köra hantelpress över 10kg. Annars blir eländet inflammerat och värker som helvete. Så här står det i min journal:

Citat:
Höger axel: Viss atrofi för trapezius. Ses även lite supraspinatus. Aktiv flexion, abduktion 0-180 °. Isometrisk abducerad utåtrotation 0-90 °. Inåtroterar och når mellersta bröstryggen med höger och övre ländrygg med vänster. I stående främre apprehension utan obehag. Bakre stabilitet testas och upplever att man kan skjuta kula dorsalt och sedan när man abducerar får han som ett smärtsamt knäpp. Detta reproduceras även på vänster. Har också upplevt att man kan skjuta kulan dorsalt, men det är inte obehagligt när den glider åter i leden. Samma känsla i liggande. Beighton score fortsatt 10.
Radiologi
Det finns ett MR-svar från augusti 2020 där man på höger axel sett en diskret tendinopati i supraspinatussenan. Övriga cuffsenor u a och så även bicepssena. Det ses också en degeneration och misstänkt skada i bakre, nedre labrum och ett cirka 5 x 20 mm stort paralabralt ganglion.
Jag förstår att min överrörlighet upplevs som ett hinder. Men jag kan inte ens byta däck på min bil utan en förbannad värk efteråt. Och låt oss säga jag tränar 4 dagar i veckan, då blir inflammationen så häftig så det stålar ut i lillfingret och jag ryser av smärta. Och i mitt arbete så gör det ont bak i höger skuldran och inuti mellersta delt. Gör även ont och köra ben då antar ledkulan rör sig lite. Ska jag ha det här resten av mitt liv nu? Har hört med 3 läkare. Ingen tycker det är en god ide att operera. Jag är 28 år.

Senast redigerad av Swiftey den 2021-04-16 klockan 00:04. Anledning: Stavfel
Swiftey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-16, 07:06   #2
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 867
Ortopeder opererar ofta utifrån MR-svar ihop med klinisk undersökning, hellre än anamnes. Svaret som finns ihop med den kliniska undersökningen som de skrivit i journalen lämnar ingen stor förhoppning om att det skulle bli bra av att operera.

Lustigt med Beighton score på 10 då skalan bara går upp till 9..


Har du haft någon eller några ordentliga träningsperioder ihop med fysioterapeut under dessa 4 år? Vad har det i så fall resulterat i? Vad har deras diagnos varit?
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-16, 08:11   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Jag har/hade också en trolig SLAP-skada som jag drog på mig för många år sedan. Det har blivit rätt så bra men högersidan är alltid sämre, mer instabil och svagare än vänster. Har även haft en del neurologiska besvär ut i högerarmen vilket gjort att jag har lite mindre muskler genomgående höger arm.

Det som gjort det bättre är gedigen, strukturerad rehab där jag fått lägga mycket tid på att kunna hålla leden stabil i alla lägen.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-16, 18:28   #4
Swiftey
Registered User
 
Swifteys avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 1 178
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Ortopeder opererar ofta utifrån MR-svar ihop med klinisk undersökning, hellre än anamnes. Svaret som finns ihop med den kliniska undersökningen som de skrivit i journalen lämnar ingen stor förhoppning om att det skulle bli bra av att operera.

Lustigt med Beighton score på 10 då skalan bara går upp till 9..


Har du haft någon eller några ordentliga träningsperioder ihop med fysioterapeut under dessa 4 år? Vad har det i så fall resulterat i? Vad har deras diagnos varit?
Vafalls. Haha ja visste inte det, men det har du rätt i efter lite google sökning. Ja jag har väl kört alla slags övningar de har gett mig. Men smärtan uppstår vid småskit. Jag är i princip helt bra om jag inte rör mig, bara sitter vid datorn i flera veckor. (Skedde en kort period) då är jag helt bra. Men när jag börjar jobba och måste träna lite, byta däck osv så är det inte bra. Rehabiliteringen har inte resulterat i något bättre. Deras diagnos har varit impingement innan jag gjorde MR.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag har/hade också en trolig SLAP-skada som jag drog på mig för många år sedan. Det har blivit rätt så bra men högersidan är alltid sämre, mer instabil och svagare än vänster. Har även haft en del neurologiska besvär ut i högerarmen vilket gjort att jag har lite mindre muskler genomgående höger arm.

Det som gjort det bättre är gedigen, strukturerad rehab där jag fått lägga mycket tid på att kunna hålla leden stabil i alla lägen.
Tråkigt skit detta. Hade hoppats på en operation. Lär väl sluta med peptider istället
Swiftey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-16, 19:31   #5
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Träna hos en sjukgymnast och följ dem till punkt och pricka! Träna sedan smart och gör inga dumheter i din vanliga styrketräning. Man kan göra dumheter även med lätta vikter.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-17, 22:57   #6
Swiftey
Registered User
 
Swifteys avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 1 178
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Träna hos en sjukgymnast och följ dem till punkt och pricka! Träna sedan smart och gör inga dumheter i din vanliga styrketräning. Man kan göra dumheter även med lätta vikter.

Sagt och gjort till och från i 4 år
Swiftey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-18, 07:28   #7
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Nyckelfrasen kan väl då vara "till och från" :p
Går väldigt fort att dra på sig grejer, tar längre tid att bli av med dem.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 13:36   #8
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Fast har man en allvarlig labrumskada är det svårt att rehabilitera den, hur mycket man än kör och hur försiktigt man än stegrar. I mitt fall har det funkat hyfsat men jag kommer alltid ha en sämre sida.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-20, 14:08   #9
Swiftey
Registered User
 
Swifteys avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 1 178
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Nyckelfrasen kan väl då vara "till och från" :p
Går väldigt fort att dra på sig grejer, tar längre tid att bli av med dem.
Ja men vad ska jag göra? Har rehabiliterat regelbundet varje dag i ett år. Sedan till och från de kommande åren. Problemet är att det typ rivs upp när jag typ måste byta däck, jobba, göra små simpla skitsaker. Så jag förstör det hela med att göra sådant jag måste för att leva.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Fast har man en allvarlig labrumskada är det svårt att rehabilitera den, hur mycket man än kör och hur försiktigt man än stegrar. I mitt fall har det funkat hyfsat men jag kommer alltid ha en sämre sida.

Jo precis, helt jävla hopplöst i mitt fall. Vill de inte operera dig heller?
Swiftey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 08:35   #10
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 867
Citat:
Ursprungligen postat av Swiftey Visa inlägg
Jo precis, helt jävla hopplöst i mitt fall. Vill de inte operera dig heller?
En operation är inte nödvändigtvis någon lösning.
Den största anledningen till att de inte vill operera är ju att de inte vet om det skulle ge någon förbättring, så det kanske inte handlar om vill/inte vill, utan vad är oddsen för att det skulle bli bättre, samt vad är riskerna med operationen.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)