Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-31, 17:13   #16
wick08
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av Papa Pepe Visa inlägg
Här kommer en liten drickguide från en som varit under 10% kroppsfett flera gånger och "festat" regelbundet under deff. Att tacka nej till festen för att sitta hemma och spela datorspel med en proteinbar som någon skrev låter oerhört tråkigt. Vad är det för liv?

Vad dricka?
Öl – I princip bara att glömma. Oerhört mycket kalorier, cirka 200 per öl. Självklart helt ok att dricka en eller två beroende på hur mycket kalorier du har kvar i din dagsbudget men personligen tycker jag inte det är värt det. Dom flesta killar skulle nog lätt kunna dricka 6-7 öl på en kväll, minst, vilket landar på drygt 1200 kalorier.

Vin – mycket bättre alternativ. 1 flaska har cirka 500 kalorier. Visst, det är mer än en öl, men samtidigt dricker du inte lika mycket vin. Vin är dessutom väldigt gott för de flesta när de vuxit upp och inser vilken fantastiskt mångfacetterad dryck vin är.

Sprit (vodka, rom, gin, whiskey osv, alltså all sprit som är runt 40%) – Blanda detta med sockerfri läsk, ex rom och cola zero, och du har det mest kalorisnåla alternativet. Precis som i fallet med vin är det mer kalorier i sprit jämfört med öl, men då man dricker oerhört mycket mindre sprit än öl så blir det faktiska kaloriintaget lägre. Nackdelen med sprit är att drickandet kan vara lite oberäkneligt för många. Man blir helt enkelt väldigt lätt kalasfull. Personligen föredrar jag därmed vin eftersom man kan dricka en större mängd utan att bli lika full.

Hur ska du äta?
Om du ligger på ett underskott på cirka 500 kalorier per dag, kan du 1-2 dagar innan den tänkta festen lägga dig på 700 kalorier i underskott för att skapa en liten ”buffert” för festdagen. Två dagar med 700 kaloriers underskott ger dig 400 extra kalorier att leka med vilket nästan är en flaska vin. På själva festdagen ser du till att äta mycket protein, men du drar ner på fett och kolhydrater. På så vis har du ännu lite mer utrymme för att skoja till det på kvällen. Självklart skippar du all form av snacks och/eller fyllemat typ kebab, goes without saying.

Slutsats
Följer du denna guide kan du ha en mycket trevlig kväll med rejält drag OCH ändå gå ner i vikt utan några som helst problem.

Det var jag som skrev det förstnämnda. Det är av ren disciplin från mitt håll. Jag unnar mig inte ens en cheat meal, mest pga av att jag själv satt mig i denna sitts och lagt på mig massa onödigt fett som är resultat av för mycket skräpmat o festande . Jag vill dessutom lägga all min energi ork och vilja kring att fixa detta. Så därav väljer jag sitta hemma o käka min bar och så tråkigt är de inte. Finns mycket roliga spel o lira sen känns de mest säkert med tanke på Corona osv.

Senast redigerad av wick08 den 2021-03-31 klockan 17:20.
wick08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-31, 19:33   #17
Papa Pepe
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av wick08 Visa inlägg
Det var jag som skrev det förstnämnda. Det är av ren disciplin från mitt håll. Jag unnar mig inte ens en cheat meal, mest pga av att jag själv satt mig i denna sitts och lagt på mig massa onödigt fett som är resultat av för mycket skräpmat o festande . Jag vill dessutom lägga all min energi ork och vilja kring att fixa detta. Så därav väljer jag sitta hemma o käka min bar och så tråkigt är de inte. Finns mycket roliga spel o lira sen känns de mest säkert med tanke på Corona osv.
Alrajt, jag fattar läget. Klart du ska göra det du mår bäst av. Ville mest bara göra en poäng av att man inte måste sluta dricka helt för att man deffar.
Papa Pepe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-31, 19:55   #18
Pongu
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 154
Citat:
Ursprungligen postat av Deffmax Visa inlägg
Tack så mycket för alla svar tror nästan de får bli en stolichnaya vodka med schweppes sockerfri då blir de runt 1,6 tusen kalorier om jag förstått rätt om jag dricker hela

Nej! Ska du blanda är det synd att förstöra bra vodka!
Pongu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-31, 20:59   #19
Deffmax
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 49
Citat:
Ursprungligen postat av Pongu Visa inlägg
Nej! Ska du blanda är det synd att förstöra bra vodka!
Hur tänker du annars att jag ska få i mig spriten bara dricka rent ut flaskan eller hur menar du?
Deffmax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-31, 22:07   #20
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av Deffmax Visa inlägg
Hur tänker du annars att jag ska få i mig spriten bara dricka rent ut flaskan eller hur menar du?
Nej, det rödvin man gör det med.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-01, 06:54   #21
Papa Pepe
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av Deffmax Visa inlägg
Hur tänker du annars att jag ska få i mig spriten bara dricka rent ut flaskan eller hur menar du?
Det går alldeles utmärkt att dricka vodka ren, ja. Hur tror du man dricker vodka Ryssland t.ex? Inte fan blandar man med Schweppes iaf Ett glas med enbart iskall, bra vodka är en höjdare.

Vad han menar att det är onödigt att köpa en "bra" vodka som Stolichnaya om du ändå ska blanda den med läsk. Då kan du lika gärna köpa en billigare vodka. Kalorimässigt spelar det ingen roll. Det är ungefär samma mängd kalorier i alla 40%-procentiga spritsorter.
Papa Pepe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-01, 11:11   #22
Pongu
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 154
Ja, riktig vodka blandar man inte.
Drick den riktigt kall, i glas, inte ur flaskan.
Du kommer att bli förvånad över hur len den känns. Hel saltgurka till.
Pongu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-01, 13:19   #23
Deffmax
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 49
Citat:
Ursprungligen postat av Pongu Visa inlägg
Ja, riktig vodka blandar man inte.
Drick den riktigt kall, i glas, inte ur flaskan.
Du kommer att bli förvånad över hur len den känns. Hel saltgurka till.
Okej det där får jag ta o testa nån gång har ju druckit rent ut flaska förr då blev man rejält packad när man inte orka blanda ut de men får testa det där med is och saltgurka
Deffmax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-01, 14:33   #24
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
En 18 åring som deffar som vill optimera sitt supande under en kväll. Optinojjan är på bra nivåer.

Kör en vanlig festkväll och några donkenburgare på natten och sen gå tillbaka till ditt vanliga deffande och du kommer inte ens märka av den här kvällen om det är en gång...
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-01, 17:18   #25
Pongu
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 154
Citat:
Ursprungligen postat av Deffmax Visa inlägg
Okej det där får jag ta o testa nån gång har ju druckit rent ut flaska förr då blev man rejält packad när man inte orka blanda ut de men får testa det där med is och saltgurka

Inte is! Iskall! Lägg den gärna i frysen någon timme!
Gör det!
Pongu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-01, 23:37   #26
Ekko
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
En 18 åring som deffar som vill optimera sitt supande under en kväll. Optinojjan är på bra nivåer.

Kör en vanlig festkväll och några donkenburgare på natten och sen gå tillbaka till ditt vanliga deffande och du kommer inte ens märka av den här kvällen om det är en gång...
+1, tveksamt om det blir bra att försöka optimera en sådan ohälsosam vana genom att försöka vara lite mer hälsosam. Mest för mentala hälsan över tid.
Jag känner iaf att begränsa sig själv på det sättet kan leda till att man tillåter dessa fusktillfällen mer frekvent, eftersom man får mer av en känsla att man inte tillåtit sig själv att konsumera det man vill på länge.
Ekko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-02, 06:50   #27
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Det är inte värt att offra gymmet för en fest, det är heller inte värt att offra en festkväll för gymmet så länge du inte har planer på att tävla, alternativt att alltid prestera på topp.

Så mitt tips är att göra båda. Ena behöver inte utesluta den andra. Ungdomen kommer aldrig tillbaka, njut. Man kan festa till det då och då utan att det pajar din kropp helt, speciellt i den åldern. Bara tuta och kör och sluta kolla i backspegeln hela tiden!
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-02, 08:25   #28
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Har aldrig förstått detta med supande. Att dricka för att bli full.
Alldeles för mycket elände..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-02, 10:45   #29
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Har aldrig förstått detta med supande. Att dricka för att bli full.
Alldeles för mycket elände..
Kan bara svara för min egna del, jag gillade alkohol från första ruset. Vet inte varför egentligen, men det tror det är för det är spännande när man inte riktigt vet vad som kommer hända. Dock så dricks det inte på samma sätt längre som när man var ungdom eller i tidig 20 års åldern.

Jag gillar fortfarande ruset i sig, att det är spännande med det okända men nu för tiden blir jag bara påtagligt berusad en gång varje kvartal ungefär. Kan dricka någon god rom och öl här och där men det är mer för det sociala och smakens skull.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-02, 15:03   #30
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av TheDoctor Visa inlägg
Kan bara svara för min egna del, jag gillade alkohol från första ruset. Vet inte varför egentligen, men det tror det är för det är spännande när man inte riktigt vet vad som kommer hända. Dock så dricks det inte på samma sätt längre som när man var ungdom eller i tidig 20 års åldern.

Jag gillar fortfarande ruset i sig, att det är spännande med det okända men nu för tiden blir jag bara påtagligt berusad en gång varje kvartal ungefär. Kan dricka någon god rom och öl här och där men det är mer för det sociala och smakens skull.
Det är ju dock skillnad på att bli lite berusad och att supa. Har hänt för mycket negativt gällande alkohol och supande för att kunna förstå njutningen av just supande. Då menar jag supande, att dricka omåttliga mängder alkohol för att man måste bli rejält dragen, för det är ju "fest". Inte att bara ta en whisky och njuta av just den.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)