Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-08-15, 11:34   #8431
Doktor Busé
Registered User
 
Doktor Busés avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 2
Hej jag har nyligen gett mig i kast med löpträning och kommer ha som målsättning att inom ett år klara av ett marathon eller längre. Jag vill lära mig älska löpning, jag tror att det är precis vad jag behöver.

Nåväl, jag vill gärna ge mig in i gymmet någon dag i veckan också och inte tappa den biten helt. Men trots god erfarenhet av bodybuilding-esque-träning så känner jag mig riktigt färsk gällande övningar som stärker konditionssidan.

Någon som sitter på ett fint helkroppspass man kan slänga in någon dag i veckan?

Övningar jag föreställt mig är då främst basövningar, med inriktning på ben och bål. Marklyft, Knäböj, Vadpress, Kabelrodd, Bänkpress, Crunches, Sit-ups. Och mest för utseendets skull kanske slänga in lite Stångcurls, Liggande tricepsextensions, Hantelpress. Säg till om jag är helt ute och cyklar här. Sedan kommer vi då till reps och vikt... Tex marklyft ogillar jag att köra låga vikter, men bör jag trappa ner och köra fler reps även i den övningen?

/nykär-i-löpning
Doktor Busé är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 12:11   #8432
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Off-gym-season nu så kör jag 1-2 pass/v med böj, mark och bänk. Enkelt och effektivt.
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 12:20   #8433
Doktor Busé
Registered User
 
Doktor Busés avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig Visa inlägg
Off-gym-season nu så kör jag 1-2 pass/v med böj, mark och bänk. Enkelt och effektivt.
Ja det känns som en grundpelare i gymmet oavsett. Blir att slänga på lite extra vad- och magträning också.
Doktor Busé är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 12:50   #8434
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Någon här som haft problem med plantar fasciiatis tidigare och som har köpt fothandskar eller "lättviktsskor utan större dämpning" och som har kunnat köra på med det bra nu efteråt?
Är lite kluven över hur jag ska göra, på en del forum verkar det som att folk som haft PF innan har fått nya problem med tunnsulade skor.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 13:04   #8435
O_Wao
Tänker råsa!
 
O_Waos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 6 501
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Någon här som haft problem med plantar fasciiatis tidigare och som har köpt fothandskar eller "lättviktsskor utan större dämpning" och som har kunnat köra på med det bra nu efteråt?
Är lite kluven över hur jag ska göra, på en del forum verkar det som att folk som haft PF innan har fått nya problem med tunnsulade skor.
Jag fick PF förra året, behandlade 2 ggr med stötvågsbehandling (info: it hurts like a motherf*cker), sedan skaffade jag inlägg. Jag springer med ett par billiga inlägg från Scholl som jag köpte på löplabbet. Dina formgjutna verkar ju behöva ses över enligt din journal.

Sjukgymnasten som stötvågsbehandlade mig rekommenderade att jag skulle köpa ett par neutrala skor med så låg heel to toe-off set som möjligt. Jag köpte ett par Saucony Mirage 2 efter en massa velande och är jätte-jättenöjd med dem. Grejen med att ha låg heel to toe-off set är att man inte landar på hälen när man springer. Köpte ett par Saucony Kinvara idag som komplement.

Sedan är ju nyckeln att öka löpfrekvensen långsamt. Jag var helkonvalescent rätt många månader eftersom jag var rätt dålig, och slog upp skadan en vända. Skadade mig i oktober, började springa igen i mars, sprang en mil första gången 18 juli.

PMa om du undrar nåt mer, det är en del man kan tänka på för att hjälpa sig själv, men det blir så jävla långt att skriva ner allt.
__________________
I'm not clumsy. The floor just hates me, the tables and chairs are bullies, and the walls get in my way.

O_Wao = oh wow!

Senast redigerad av O_Wao den 2012-08-15 klockan 13:07.
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-18, 09:24   #8436
WizKid
Registered User
 
WizKids avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 139
Har en extra tröja till Midnattsloppet Stockholm ikväll/natt, så om någon spontant känner att de är tjej och vill springa så kan det lösas. Köpte en egen startplats vid eftersläppet efter att redan ha köpt till mig av en arbetskamrat. Ska bli skönt att springa i en tröja utan damsnitt.
__________________
Storulvån till Blåhammaren, 12 km (720 - 1 090 m ö h)
Blåhammaren till Sylarna, 19 km (1090 - 1040 m ö h)
Sylarna till Gåsen, 18 km (1040 - 1100 m ö h)
Gåsen till Stensdalen, 16 km (1100 - 750 m ö h)
Stensdalen till Vålådalen, 13 km (780 - 590 m ö h)
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 14:29   #8437
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Vafan! Är det nån som springer eller?

Fick startbeviset till St-halvmara idag. Jag kom i startgrupp b med ett nummer runt 3800.

Stora startgrupper?
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 20:18   #8438
Catstyle
Registered User
 
Catstyles avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 3 284
Står en bit ner på sidan här; http://www.stockholmhalvmarathon.se/...D=205&Lan_ID=1

Ni som har provat:
Hur stor skillnad är det på dagens Adizero Adios och de första varianterna av den?

Senast redigerad av Catstyle den 2012-08-21 klockan 20:24.
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 20:22   #8439
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle Visa inlägg
Står en bit ner på sidan här; http://www.stockholmhalvmarathon.se/...D=205&Lan_ID=1

Ni som har provat:
Hur stor skillnad är det på dagens Adizero och de första varianterna av den?
Nu har jag inte provat men det räcker med att läsa en av de längsta trådarna nånsin på jogg.se för att inse att skillnaden är rejäl... Btw, det är Adios du menar förmodar jag? Adizero är ett övergripande "samlingsnamn".
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 20:24   #8440
Everest
Registered User
 
Everests avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 109
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Vafan! Är det nån som springer eller?

Fick startbeviset till St-halvmara idag. Jag kom i startgrupp b med ett nummer runt 3800.

Stora startgrupper?
Ska också köra halvan. Bra för att lindra ironman-post-race-depressionen

Går återhämtningen bra är det sub 1.20 som gäller
__________________
Ironman Sub9 - en uthållighetsjournal!: http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=151419

http://markushagberg.com/wordpress/
Everest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 20:24   #8441
Catstyle
Registered User
 
Catstyles avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 3 284
Japp det menade jag, såklart.
Oki doki, skall kika där.
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 21:38   #8442
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle Visa inlägg
Japp det menade jag, såklart.
Oki doki, skall kika där.
Jag älskar för övrigt mina Adios och passade på att köpa på mig extrapar när det fanns. Nu är det bara 2:an som gäller. Men vill du ha lättare alternativ så titta på Hagio tex. Den är snarlik och många gillar den.

Men kör inte du triathlon? Isf kan jag tänka mig att Adios 2 kanske tom passar bättre då den är lite mer dämpad och ombonad. Det är ju viss skillnad på att rejsa i 5-10 km och att tröska igenom en mara inte minste efter simning och cykel...
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 06:51   #8443
Catstyle
Registered User
 
Catstyles avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 3 284
Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig Visa inlägg
Jag älskar för övrigt mina Adios och passade på att köpa på mig extrapar när det fanns. Nu är det bara 2:an som gäller. Men vill du ha lättare alternativ så titta på Hagio tex. Den är snarlik och många gillar den.

Men kör inte du triathlon? Isf kan jag tänka mig att Adios 2 kanske tom passar bättre då den är lite mer dämpad och ombonad. Det är ju viss skillnad på att rejsa i 5-10 km och att tröska igenom en mara inte minste efter simning och cykel...
Ja jag älskade mina Adios också, men när sulorna var helt blankslitna och hela skon skev så kände jag att det var dags att gå vidare.
Provade ju på Asics Hyperspeed men det var inte alls min typ av sko.

Har bara gjort en triathlontävling än så länge, där var löpningen 5km.
Nästa år blir det max halv ironman, dvs 21,1km löpning.
Springer ju en del med Saucony Kinvara och känner att de på ett förträffligt sätt fyller rollen som mer dämpad och ombonad sko. Det är just glappet mellan tunn racesko och Kinvaran som jag vill fylla. Det har ju kommit en ny version för A/W 2012, men antar att det bara är färgen som är annorlunda.
http://www.wiggle.co.uk/adidas-adize...-racing-shoes/

Hagion verkar trevlig! Jag har faktiskt en snarlik modell, Adizero Pro, som jag tror faktiskt är mer eller mindre identisk till Hagion. Den är dock lite väl tunn för distanser över milen, tycker jag. (170g)
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 18:57   #8444
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Ja det är bara en annan färg, fortfarande samma sko.

Läste nåt om att det var nån ny Adios på gång. Kommer bara inte ihåg vad den hette och om det var nån substans i det. Fast det är väl ändå inget som finns tillgängligt än på ett tag.
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 20:43   #8445
Muezz
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 50
Hej! Jag har fystest inför en eventuell anställning nästa vecka, styrkan är inga problem, det jag funderar på är beep testet. Jag har svårt att uppskatta vad jag springer på.

Relevanta parametrar; Jag springer 800m på 2:57, 3km på 13:30 samt 10km på 50:00. Vad skulle ni översätta dessa tider till i beeptest poäng? Sådär på en höft?
__________________
Legitimerad hemmaman.
Muezz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)