Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-09, 13:51   #7816
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle Visa inlägg
Känns väl som att korta intensiva rundor belastar ljumskar mer än långa, långsamma rundor?
Jo det är säkert sant men jag behöver springa under en viss tid på en kortare sträcka och att jogga längre rundor i lugnt tempo ger mig ju inget inför detta.

Handlar mest om att få detta avklarat utan att skada mig innan dess, sedan blir det paus från löpningen.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 14:10   #7817
Qudatullah Jamal
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 236
Tja!
Jag känner mig förvirrad över en sak som jag skulle vilja ha hjälp med att reda ut.

En långdistans löpare vill väl involvera så få musklelgrupper i löpningen som möjligt för att inte slösa på onödig energi? Korrekt?
Medan en sprinter gärna vill aktivera så många muskler det bara går för att utveckla maximal styrka och kraft i stegen va?
Men varför hör man då folk som ibland säger att man ska löpa avslappnat om dom nu försöker få så mycket power i löpsteget som möjligt?
Qudatullah Jamal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 14:42   #7818
Danne21
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 2
Om man gör vanliga och omvända tåhäv enbart för att undvika smärta i och runt behinnorna, hur ofta kan man köra då? Är det den vanliga perioden på 48 timmar som gäller eller kan man köra oftare?
Danne21 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 14:48   #7819
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Citat:
Ursprungligen postat av Qudatullah Jamal Visa inlägg
Tja!
Jag känner mig förvirrad över en sak som jag skulle vilja ha hjälp med att reda ut.

En långdistans löpare vill väl involvera så få musklelgrupper i löpningen som möjligt för att inte slösa på onödig energi? Korrekt?
Medan en sprinter gärna vill aktivera så många muskler det bara går för att utveckla maximal styrka och kraft i stegen va?
Men varför hör man då folk som ibland säger att man ska löpa avslappnat om dom nu försöker få så mycket power i löpsteget som möjligt?
Man brukar väl inte säga att sprinters ska slappna av i benen? Det är väl mer att man ska slappna av i de delarna man inte använder för att ta sig framåt. Kolla ansiktet till exempel, allt åker ju all over the place eftersom de koncentrerar kraften till de muskler som ska ta en framåt.
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 15:05   #7820
Qudatullah Jamal
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 236
Citat:
Ursprungligen postat av Torwald Visa inlägg
Man brukar väl inte säga att sprinters ska slappna av i benen? Det är väl mer att man ska slappna av i de delarna man inte använder för att ta sig framåt. Kolla ansiktet till exempel, allt åker ju all over the place eftersom de koncentrerar kraften till de muskler som ska ta en framåt.
Nej självklart inte i benen.
Men så om man spänner ansiktet så är teorin alltså att det bara är onödigt kraftslöseri som kunnat användas till axlarna och låren istället? Spelar väl ingen roll då man springer korta lopp.

Eller varför ska man slappna av egentligen?
Även om man koncentrerar kraft på lårmuskler och axlar osv. (som behövs för att ta sig framåt) så kan det väl inte vara en nackdel att spänna andra saker också som ansiktsmuskler och underarmar etc som eventuellt kan bidra till att stabilisera hela löprörelsen...?
Man springer väl inte långsammare bara därför att man spänner ansiktet, underarmar etc liksom.
Qudatullah Jamal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 19:20   #7821
Springer
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 708
Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle Visa inlägg
Inte många dagar kvar till varvet.
Hur ser era förberedelser och målbilder ut?
Glad you asked.

Usel uppladdning, har haft Plantar Fascit sedan början av april. Har nu med inlägg, voltaren och initialt löpvila kunnat börja springa igen sedan förförra veckan ungefär. 10 mil de senaste 30 dagarna. Gick bra att springa på 10-mila i helgen, så foten verkar kunna hålla. Körde 10 km snabbdistans i går i det tempot som jag hade tänkt hålla (4:15/km). Det gick inte, mina ben stumnade pga alldeles för lite asfaltträning senaste månaden. Grym träningsvärk idag. Skall köra lite intervaller i morgon för att känna.

För 2 månader sedan tänkte jag runt 1:25, nu lutar det snarare åt 1:30-1:31. Om jag kommer runt...

Huvudsaken är att foten som sagt verkar kunna tåla en del nu. Inlägg FTW!
__________________
Tränar helst i skogen - löpning och skogsarbete
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 19:23   #7822
Linnet
Ett steg till!
 
Linnets avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Värmland
Inlägg: 1 578
Citat:
Ursprungligen postat av Danne21 Visa inlägg
Om man gör vanliga och omvända tåhäv enbart för att undvika smärta i och runt behinnorna, hur ofta kan man köra då? Är det den vanliga perioden på 48 timmar som gäller eller kan man köra oftare?
Jag kör excentriska tåhävningar 3 x 15 varje dag. Inga problem med det.
__________________
Idrottspsykolog in training.
Linnet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 06:58   #7823
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Citat:
Ursprungligen postat av Torwald Visa inlägg
Jag har fått ont nu i vänstra smalbenet och jag vetefan vad det är. Förut när jag har haft ont i benhinnorna men det har inte gjort superont, har gått över när jag börjat springa och kommit tillbaks (lite värre) efteråt.

Nu gör det ont mest hela tiden, men bara vänsterbenet och bara i vissa vinklar/rörelser (ju hårdare jag sätter ned foten desto värre). Vissa rörelser gör inte ont över huvud taget. Det ilar mer, nästan som när man har vrickat foten. Smärtan är lokaliserad till ett ganska lite område på insidan av vänstra smalbenet och där har jag även en rind stor som en enkrona som ser ut som ett blåmärke men inte lika blått. Den ringen är väldigt öm. Det gör även lite ont när jag cyklar, eller åtminstone känns det som att det kan komma att göra ont. Då känns det mest i läget när jag trycker nedåt och inte när jag drar uppåt.

Vad kan det vara? Har lindat smalbenet idag och jag tror det känns lite bättre. Har smörjt in med antiinflammatoriskt också.

Vet inte vad jag ska googla på för att självdiagnostisera, så tar tacksamt emot tips.
Nu är jag här och gnäller igen. Känns inte ett dugg bättre på morgonen trots att jag gått och sovit med linda senaste dygnet. Tycker dessutom "blåmärket" syns tydligare nu. Det gör lite ont när jag "skjuter ifrån" i steget men mest ont gör det när jag stabiliserar i sidled, främst från höger - det vill säga som om jag sprang i en högersväng.

Tog 2 bilder på märket idag, någon som kan säga vad skjutton jag har gjort? Tycker inte det känns alls som när jag haft benhinneproblem, men vad vet jag.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ont_i_benen_1.JPG (113.9 KB, 10 visningar)
Filtyp: jpg ont_i_benen_2.JPG (101.2 KB, 10 visningar)
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 07:04   #7824
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle Visa inlägg
Det är lättare att ha ett schysst löpsteg med ett par neutrala, tunnare skor, men det kommer inte automatiskt för det.
Jag tycker inte heller att det ska vara något självändamål att springa på framfoten. Själv föredrar jag att landa mitt på foten.

Spring med lagom hög stegfrekvens, lätta steg, sätt ned foten under kroppen och försök tänka att landningen skall kännas "mjuk", så brukar fotnedsättningen ge sig själv.

Jag gillar Adidas serie Adizero.
Testa typ Adios eller Boston.
Många som gillar Saucony Kinvara.
Citat:
Ursprungligen postat av tenchi Visa inlägg
Jag har ett par FF som jag springer i men även ett par Merrell Road glove. Road gloven har rätt bra med utrymme för tårna jämfört med FF (som jag kan få lite domningskänsla i tårna av under längre pass). Däremot så är Road gloven en rätt smal sko. Du kan testa Trail glove på t ex Naturkompaniet och sen beställa Road glove genom dem eller på nätet. Storlekarna är desamma, det enda som skiljer är sulan.
Det tackar jag för. Jag ska fortsätta att göra efterforskningar ett tag till då jag inte har bråttom att köpa skorna. Det finns varklen tid eller pengar förrän i slutet av månaden. Så är det någon annan som har tips på en bra sko för en nybörjare inom fram/mittfots löpning, som finns i stora storlekar är jag tacksam.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 07:06   #7825
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av Torwald Visa inlägg
Tog 2 bilder på märket idag, någon som kan säga vad skjutton jag har gjort?
Du har en släng av det som på latin kallas "oblitus ad radet crura"
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 07:07   #7826
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Du har en släng av det som på latin kallas "oblitus ad radet crura"
Jag är inte simmare eller cyklist...

Seriöst nu hörni.
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 07:13   #7827
Qudatullah Jamal
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 236
Citat:
Ursprungligen postat av Qudatullah Jamal Visa inlägg
Nej självklart inte i benen.
Men så om man spänner ansiktet så är teorin alltså att det bara är onödigt kraftslöseri som kunnat användas till axlarna och låren istället? Spelar väl ingen roll då man springer korta lopp.

Eller varför ska man slappna av egentligen?
Även om man koncentrerar kraft på lårmuskler och axlar osv. (som behövs för att ta sig framåt) så kan det väl inte vara en nackdel att spänna andra saker också som ansiktsmuskler och underarmar etc som eventuellt kan bidra till att stabilisera hela löprörelsen...?
Man springer väl inte långsammare bara därför att man spänner ansiktet, underarmar etc liksom.
Bump. Ingen som vet varför det egentligen är en nackdel att spänna övriga muskler som inte direkt behövs i sprinter?
Qudatullah Jamal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 07:15   #7828
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av Qudatullah Jamal Visa inlägg
Bump. Ingen som vet varför det egentligen är en nackdel att spänna övriga muskler som inte direkt behövs i sprinter?
Det sägs att spänningar har en tendens att sprida sig i kroppen. Så om man spänner käkmusklerna, kanske man spänner sig i axlarna, vilket gör att armpendlingen blir lidande, etc.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 07:22   #7829
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av Torwald Visa inlägg
Seriöst nu hörni.
Om det är ett blåmärke borde det tyda på en blödning. Men jag har aldrig läst om någon typisk löparskada i underbenen (benhinneinflammation, stressfaktur) som brukar yttra sig med blödningar. Och då har jag hängt ganska många år på diverse fora.

Vid en typisk inflammatorisk reaktion, skulle området snarare vara rodnande, svullet och varmt. Men det verkar ju inte vara fallet.

Så enlig den tankegången, kunde det vara någon vävnad som gått sönder lite och börjat blöda. Inte konstigt om det är ömt.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 07:22   #7830
Qudatullah Jamal
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 236
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Det sägs att spänningar har en tendens att sprida sig i kroppen. Så om man spänner käkmusklerna, kanske man spänner sig i axlarna, vilket gör att armpendlingen blir lidande, etc.
Ok! Tack
Qudatullah Jamal är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)