Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-01, 19:54   #7786
Supermicke
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Syd
Inlägg: 1 130
http://adventure.nationalgeographic....unning20120430

står en massa grejs om löpning om det skulle intressera någon förmodligen noobstuffs men ändå
Supermicke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-01, 19:56   #7787
Eddwin
Registered User
 
Eddwins avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Ort: Älvsbyn
Inlägg: 43
Löpa i motvind, FYFAN
__________________
Pain is temporary, glory is forever
Eddwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-01, 20:01   #7788
Catstyle
Registered User
 
Catstyles avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 3 284
Citat:
Ursprungligen postat av FlyAway Visa inlägg
Hejsan!

Har inte varit inne här på ett bra tag nu, gjorde en tråd för några månader sedan, sen fick jag lite personliga och psykiska bekymmer i höstas, men det är löst nu.

Hur som haver har jag tappat mycket av den konditionen jag byggde upp för ett halvår sen. Har i princip inte sprungit sedan dess (Inte för att få bättre kondition i alla fall). Så jag tog tag i det tidigare i veckan och har hunnit med två passa á 3 km. Inga tider att prata om, men en sak som jag lagt märke till är att jag för ont i båda knäna, eller strax under rättare sagt. Det är mellan min lilla slatter knöl och knäskålen. Kan vara att jag inte vant mig vid att springa än, vad vet jag.

Sen får jag en sorts "håll", men inte på sidan av magen som jag har fått förut, utan mer mitt på, precis under revbenen.

Har ni några tips till en som vill komma igång igen och nästan bygga upp sin kondition från botten.

Väl mött
Tack på förhand.
Börja lugnt, följ gärna ett nybörjarschema.
Lycka till.
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-02, 21:59   #7789
x9000
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 38
Jag vet att detta är en väldigt svår fråga eftersom olika personer svarar olika på löpning, men jag vill ändå ha några gissningar.

Om man springer 2 km på runt 8:30 i nuläget. Hur lång tid tror ni _UNGEFÄR_ man behöver för att komma under 7 min? Har tidigare sprungit på 7:30 för dryga halvåret sedan. Kan det vara ett realistiskt mål på två månader?

Jag tänker att man kör intervallträning 3-4 gånger i veckan samt äter bra. Är kille, 18 år, om någon vill veta.

Tack på förhand!
x9000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 10:40   #7790
Catstyle
Registered User
 
Catstyles avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 3 284
Inte många dagar kvar till varvet.
Hur ser era förberedelser och målbilder ut?

Idag kör jag ett halvlätt pass med lite fartlek.
På torsdag blir det någon form av kortare distanspass, runt 8-9km med några spontana fartökningar.
På fredag så blir det ett enklare pass på 3-4km, även där med några spontana fartökningar.

Satsar på 1:34:59, vilket skulle kräva cirka 4:30 i snittfart.
Som indikation sprang jag Fjärås vårlopp drygt en vecka sedan, 12km med hyfsat likvärdig banprofil, på 52m, 4:22 i snittfart.
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 10:49   #7791
Poxeman
Collecting stars
 
Poxemans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Floda
Inlägg: 5 759
Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle Visa inlägg
Inte många dagar kvar till varvet.
Hur ser era förberedelser och målbilder ut?

Idag kör jag ett halvlätt pass med lite fartlek.
På torsdag blir det någon form av kortare distanspass, runt 8-9km med några spontana fartökningar.
På fredag så blir det ett enklare pass på 3-4km, även där med några spontana fartökningar.

Satsar på 1:34:59, vilket skulle kräva cirka 4:30 i snittfart.
Som indikation sprang jag Fjärås vårlopp drygt en vecka sedan, 12km med hyfsat likvärdig banprofil, på 52m, 4:22 i snittfart.
Jag är i usel löparform.
Har degraderat varvet till ett B-mål och använder det för att se hur hårt jag kan pressa mig.
Tanken är att springa i 4:15-tempo så långt det går. Om jag kräks, svimmar eller bara bonkar efter det återstår att se.
(Sprang med samma fart i Lerumsloppet 10km utan att ta ut mig max och klarade 4:04-tempo på triathlontävling över 5km i lördags så jag har en bit till den form som krävs)

Intervaller i halvmarafart ikväll samt simning.
Cykel imorgon
Lätt jogg på torsdag morgon + eftermiddagssim.
Lätt jogg på fredag.
__________________
Collect some stars to shine for you, but start today, there is only a few.
En Ironman på väg mot nya äventyr...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 10:56   #7792
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle Visa inlägg
Inte många dagar kvar till varvet.
Hur ser era förberedelser och målbilder ut?

Idag kör jag ett halvlätt pass med lite fartlek.
På torsdag blir det någon form av kortare distanspass, runt 8-9km med några spontana fartökningar.
På fredag så blir det ett enklare pass på 3-4km, även där med några spontana fartökningar.

Satsar på 1:34:59, vilket skulle kräva cirka 4:30 i snittfart.
Som indikation sprang jag Fjärås vårlopp drygt en vecka sedan, 12km med hyfsat likvärdig banprofil, på 52m, 4:22 i snittfart.
Tävlingsförberedelserna går åt helvete, får justera mitt mål lite. Började få lite ont i benhinnorna för 2 veckor sen och har valt att vila helt då Göteborgsvarvet egentligen inte är så högt prioriterat. Så bortsett från att jag tävlade på 5k förra helgen har jag inte sprungit en meter på 2 veckor. Loppet gick lite sämre än jag trodde, mest för att banan var svår. Trodde jag skulle fixa 19:30 men klarade bara 20:15. Men det var rejält backigt första halvan och kraftig motvind andra halvan, så jag känner ändå att det var ett bättre lopp än mina 42 på milen för en dryg månad sedan. 5k var jävligt plågsamt och jag är inte så säker på att jag gillar den tävlingsformen

Mot den bakgrunden tror jag nog jag satsar på sub 1:33. Förut tänkte jag nog att jag skulle kunna hålla 4:20-tempo vilket hade inneburit 1:31:30 men tror det kan bli tufft. Men vem vet, kanske har jag vilat (cyklat) mig i form och överraskar mig själv!

EDIT: Drömmålet hade då varit att hålla 4:15-tempo för totalt sub90 men det får nog bli senare på säsongen

Senast redigerad av Torwald den 2012-05-08 klockan 10:58.
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 11:24   #7793
Everest
Registered User
 
Everests avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 109
Hårda 1000m-intervaller ikväll. 2h myscykling imorrn och sen lätt distans + backsprinter på torsdag är planen...


Är lite för nedtränad för tillfället för att kunna få ut allt tror jag. Borde gå under 1.23 iaf...
__________________
Ironman Sub9 - en uthållighetsjournal!: http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=151419

http://markushagberg.com/wordpress/
Everest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 12:04   #7794
Ljungan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 179
Någon med erfarenhet av stressfraktur ?
Har haft lite problem med benhinnerna till och från i vinter, men nu har smärtan flyttat högre upp på smalbenet samt att den fortfarande sitter kvar en del efter uppvärmn.
Är livrädd att det ska vara stressfraktur, finns det sätt att avgöra om det är det ena eller det andra ?
Hur svarar en stressfraktur på 1-2v vila tex ?
Försvinner någon smärta från en stressfraktur om man smörjer med tex zon ?
Ljungan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 13:38   #7795
Cno
Registered User
 
Cnos avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 125
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungan Visa inlägg
Någon med erfarenhet av stressfraktur ?
Har haft lite problem med benhinnerna till och från i vinter, men nu har smärtan flyttat högre upp på smalbenet samt att den fortfarande sitter kvar en del efter uppvärmn.
Är livrädd att det ska vara stressfraktur, finns det sätt att avgöra om det är det ena eller det andra ?
Hur svarar en stressfraktur på 1-2v vila tex ?
Försvinner någon smärta från en stressfraktur om man smörjer med tex zon ?
Jag trodde att jag hade problem med benhinnorna också men det visade sig vara extremt stela tibialis anterior. Min smärta var lätthanterlig först men sedan vandrade den uppåt och besvärade oerhört. Då hade jag ont längs insidan av smalbenet och den värsta smärtan satt ungefär i mitten. Det släppte när jag hade masserat (massakrerat) typ allt från knäna till vristerna.
Jag vet inte om min anekdot är dig behjälplig och jag kan inte svara på din fråga egentligen. Min poäng är att allt som verkar vara en sak inte nödvändigtvis behöver vara det. Men det kan nog vara bra att gå till någon som är kunnig inom idrottsmedicin och få saker och ting klarlagt.
Cno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 14:22   #7796
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungan Visa inlägg
Någon med erfarenhet av stressfraktur ?
Har haft lite problem med benhinnerna till och från i vinter, men nu har smärtan flyttat högre upp på smalbenet samt att den fortfarande sitter kvar en del efter uppvärmn.
Är livrädd att det ska vara stressfraktur, finns det sätt att avgöra om det är det ena eller det andra ?
Hur svarar en stressfraktur på 1-2v vila tex ?
Försvinner någon smärta från en stressfraktur om man smörjer med tex zon ?
Ha. Har precis fått samma problem. Det känns lite när jag går, och mellan varven smärtar (bränner) det till ordentligt i smalbenet när jag tar ett för långt steg eller sätter ner foten konstigt på något sätt.. Lite som att man bryter benet, haha (fast inte så mycket). Zonsalva tycks hjälpa för stunden för mig.. Hrm.

Smällde in smalbenet i en kant för någon vecka sedan. Kanske finns ett samband..

Senast redigerad av PowPow den 2012-05-08 klockan 14:24.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 14:32   #7797
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Nu får ni sluta, jag blir oerhört hypokondrisk nu
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 14:47   #7798
Ljungan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 179
Jag läste att om man inte kan hoppa på 1 ben ordentligt är det stor risk för stressfaktur, det går för mig men gör riktigt ont !

Man blir bara mer sjuk och skadad ju mer man läser om det...
Ljungan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 14:52   #7799
Catstyle
Registered User
 
Catstyles avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 3 284
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungan Visa inlägg
Jag läste att om man inte kan hoppa på 1 ben ordentligt är det stor risk för stressfaktur, det går för mig men gör riktigt ont !
Jag kan tänka mig väldigt många andra åkommor som skulle hindra ett fullgott benhoppande, förutom stressfraktur.
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 19:10   #7800
Ljungan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 179
Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle Visa inlägg
Jag kan tänka mig väldigt många andra åkommor som skulle hindra ett fullgott benhoppande, förutom stressfraktur.
Haha ja, men nu jämför jag ju med mina annars så fenomenala enbenshopp!
Hoppas det är något helt annat, typ brist på semlor och tårta i min vanliga kost.
Den diagnosen hade jag kunnat leva med.
Ljungan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)