Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-29, 20:34   #7771
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Nu springer jag inte så långt men cyklar ofta i 3h+. Mycket vätska efter passet (typ minst en liter), en proteindrink innan dushen och sen minst 1000 kalorier mat efter duschen. Då blir det aningens bättre men är ju fortfarande le tired.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 20:38   #7772
Fishtank
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 2 533
Hmm.
Guess det inte finns något lätt fusk för att vara mänsklig resten av dagen då.
Körde 3 liter vätska och runt 2700 kcal efter, fokus på carbs också.


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Fishtank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 21:03   #7773
Zev
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Uppsala
Inlägg: 38
Jag körde 55km cykel (~2h), sedan 11km löpning (~51 min) och sedan 10 km cykel hem idag.

Att anstränga sig i 3 timmar tar lite på krafterna. Åt rejält med spagetti och köttfärssås efteråt. Får se hur benen känns i morgon.
Zev är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-30, 06:47   #7774
Catstyle
Registered User
 
Catstyles avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 3 284
2h 12m 28s blev det för Mustafa.
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-30, 07:39   #7775
Linnet
Ett steg till!
 
Linnets avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Värmland
Inlägg: 1 578
Citat:
Ursprungligen postat av Fishtank Visa inlägg
Hmm.
Guess det inte finns något lätt fusk för att vara mänsklig resten av dagen då.
Körde 3 liter vätska och runt 2700 kcal efter, fokus på carbs också.


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
För mig är saltbalans nyckeln. Vräkte i mig vatten tidigare, men trots detta hade jag väldigt ofta huvudvärk och kände mig otroligt seg. Börjat med egengjord vätskeersättning sen någon månad tillbaka och saltet i denna gör verkligen skillnad för mig.
__________________
Idrottspsykolog in training.
Linnet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-30, 23:23   #7776
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Musse missade kvaltiden.

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle14753559.ab

Tycker dom borde skicka iväg han ändå. Bra pr för sporten och ett fint sätt att motivera ungdomar till att satsa på att löpning.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-30, 23:32   #7777
Fishtank
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 2 533
Citat:
Ursprungligen postat av Linnet Visa inlägg
För mig är saltbalans nyckeln. Vräkte i mig vatten tidigare, men trots detta hade jag väldigt ofta huvudvärk och kände mig otroligt seg. Börjat med egengjord vätskeersättning sen någon månad tillbaka och saltet i denna gör verkligen skillnad för mig.
Yes tack för tipset.
Prövas nästa helg då.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Fishtank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-01, 06:30   #7778
Catstyle
Registered User
 
Catstyles avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 3 284
Springer Fjärås vårlopp vid 13:00 idag, 20 grader och sol utlovas.
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-01, 09:46   #7779
dalmas
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Dalarna
Inlägg: 223
KATASTROF! Nu har min förbaskade pollenallergi startat på allvar igen, känner mig trött, orkelös i allmänhet, näsblod i bland och lätt rosslande vid tung andning. Nån annan som lider av detta? Jag har fått för mig att jag åtminstone klarar av att löpträna bättre utan att käka clarityn etc. för det gör mig ännu tröttare.. vad tror ni?
__________________
Mål: bp 120 (115), dl 220 (195), sub39 på 10 km löpning (41:02 min.), 20+ chins (21 st).

Träningsjournal!
dalmas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-01, 10:34   #7780
Isola
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 52
Citat:
Ursprungligen postat av dalmas Visa inlägg
KATASTROF! Nu har min förbaskade pollenallergi startat på allvar igen, känner mig trött, orkelös i allmänhet, näsblod i bland och lätt rosslande vid tung andning. Nån annan som lider av detta? Jag har fått för mig att jag åtminstone klarar av att löpträna bättre utan att käka clarityn etc. för det gör mig ännu tröttare.. vad tror ni?
Det finns allergitabletter som inte gör en trött, men vad som funkar för dig får du testa dig fram till. Flera jag känner som har svårt för t.ex. Clarityn/Loratadin fungerar bättre på Kestine eller Aerius, så ta en diskussion med din läkare. Kestine finns förvisso receptfritt, men Aerius (som enligt min erfarenhet fungerar bäst) är receptbelagt.
Isola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-01, 10:36   #7781
Linnet
Ett steg till!
 
Linnets avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Värmland
Inlägg: 1 578
Citat:
Ursprungligen postat av Isola Visa inlägg
Det finns allergitabletter som inte gör en trött, men vad som funkar för dig får du testa dig fram till. Flera jag känner som har svårt för t.ex. Clarityn/Loratadin fungerar bättre på Kestine eller Aerius, så ta en diskussion med din läkare. Kestine finns förvisso receptfritt, men Aerius (som enligt min erfarenhet fungerar bäst) är receptbelagt.
Aerius är samma substans som Loratadin, bara hälften så högt doserad.
__________________
Idrottspsykolog in training.
Linnet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-01, 10:44   #7782
Isola
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 52
Citat:
Ursprungligen postat av Linnet Visa inlägg
Aerius är samma substans som Loratadin, bara hälften så högt doserad.
Att de var lika visste jag, men så lika? Jag visste att Clarityn (som gör mig toktrött) och Loratadin Actavis (som inte gör mig trött alls) var samma, men det förklarar ju varför Aerius inte gör mig trött om det då är mildare än Clarityn.

Djungel, det där!
Isola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-01, 10:53   #7783
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Nja, desloratadin (Aerius) skall väl om jag inte fattar det fel ha högre effekt per mg än loratadin, så 5 mg desloratadin är inte = 5 mg loratadin. Sedan verkar det iofs inte i övrigt vara så stor skillnad mellan dem som tillverkaren vill låta påskina (det är det nog sällan).

Jag tycker att man kan prova runt lite även mellan olika märken baserade på samma substans om man har besvär med biverkningar. Det KAN skilja mellan olika märken, även om det inte SKALL göra det.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-01, 11:19   #7784
Linnet
Ett steg till!
 
Linnets avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Värmland
Inlägg: 1 578
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Nja, desloratadin (Aerius) skall väl om jag inte fattar det fel ha högre effekt per mg än loratadin, så 5 mg desloratadin är inte = 5 mg loratadin. Sedan verkar det iofs inte i övrigt vara så stor skillnad mellan dem som tillverkaren vill låta påskina (det är det nog sällan).

Jag tycker att man kan prova runt lite även mellan olika märken baserade på samma substans om man har besvär med biverkningar. Det KAN skilja mellan olika märken, även om det inte SKALL göra det.
Intressanta och bra poänger.
__________________
Idrottspsykolog in training.
Linnet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-01, 18:41   #7785
FlyAway
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 6
Hejsan!

Har inte varit inne här på ett bra tag nu, gjorde en tråd för några månader sedan, sen fick jag lite personliga och psykiska bekymmer i höstas, men det är löst nu.

Hur som haver har jag tappat mycket av den konditionen jag byggde upp för ett halvår sen. Har i princip inte sprungit sedan dess (Inte för att få bättre kondition i alla fall). Så jag tog tag i det tidigare i veckan och har hunnit med två passa á 3 km. Inga tider att prata om, men en sak som jag lagt märke till är att jag för ont i båda knäna, eller strax under rättare sagt. Det är mellan min lilla slatter knöl och knäskålen. Kan vara att jag inte vant mig vid att springa än, vad vet jag.

Sen får jag en sorts "håll", men inte på sidan av magen som jag har fått förut, utan mer mitt på, precis under revbenen.

Har ni några tips till en som vill komma igång igen och nästan bygga upp sin kondition från botten.

Väl mött
Tack på förhand.
FlyAway är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)