Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-07, 18:33   #7696
majak0vskij
Tunggung
 
majak0vskijs avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala/Timrå
Inlägg: 406
Hej på er, jag tänkte satsa på att springa 25 km på 2.5 h, och har sprungit intervaller i överfart för detta och några tempopass, men hur skulle ni lägga upp långpass för detta? Tänkt fart? Fartökningar eller kanske negativa splitar?
Joggar i ca 6.30 tempo nu, 6:40 -50 på långpass.
majak0vskij är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 18:53   #7697
Fishtank
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 2 533
Jag skulle bara sprungit sträckan och försökt springa snabbare varje gång.


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Fishtank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 20:02   #7698
majak0vskij
Tunggung
 
majak0vskijs avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala/Timrå
Inlägg: 406
Citat:
Ursprungligen postat av Fishtank Visa inlägg
Jag skulle bara sprungit sträckan och försökt springa snabbare varje gång.


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Känns som att det skulle slita rätt mycket att maxa varje gång för att tjäna minuter, eller är det att börja i joggtempo för att sedan öka med säg tio sek/gång du menar?
majak0vskij är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 20:35   #7699
xld
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 10
Jag köpte förra året skor på rea vet nu att de kanke inte var så smart. Känner nu lite smärta där benhinnorna sitter. De som jag då undrar är gör verkligen ett par skor mer gjorda för mina fötter så stor skillnad när jag inte sprungit på typ 12-13 år? Kan de va att benen bara inte är vana vid belastningen?

Senast redigerad av xld den 2012-04-07 klockan 20:37.
xld är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 20:42   #7700
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av majak0vskij Visa inlägg
Hej på er, jag tänkte satsa på att springa 25 km på 2.5 h, och har sprungit intervaller i överfart för detta och några tempopass, men hur skulle ni lägga upp långpass för detta? Tänkt fart? Fartökningar eller kanske negativa splitar?
Joggar i ca 6.30 tempo nu, 6:40 -50 på långpass.
Jag hade satsat på att inledningsvis bygga ren uthållighet genom att långsamt bygga upp långpassen till att närma sig den tänkta tidsrymden, alltså drygt två timmar eller 2,5 om det känns rimligt. Ditt tempo på 6:40-6:50/km vekar ok tycker jag.

(Du frågar inte om något annat än långpass, så jag antar att du har en plan för att jobba på kondition, fartuthållighet, etc med dina intervall/tempopass.)

När uthålligheten har infunnit sig, kan man börja lägga in farthöjningar i långpasset. T ex avsluta med några kilometrar i målfart. Kanske behöver man inte springa fullt så länge vid dessa tillfällen, i alla fall inte i början. Allt eftersom, kan man öka den totala sträckan i målfart, t ex 1x2km -> 2x2km -> 3x2km etc. Man kan nog ta en lång joggvila mellan, typ 1 km.

Denna typen av träning tycker i alla fall jag passar mig. Någon annan kanske föredrar att ha jämnt tempo och sakta öka varje vecka.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 22:33   #7701
Ljungan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 179
Citat:
Ursprungligen postat av majak0vskij Visa inlägg
Hej på er, jag tänkte satsa på att springa 25 km på 2.5 h, och har sprungit intervaller i överfart för detta och några tempopass, men hur skulle ni lägga upp långpass för detta? Tänkt fart? Fartökningar eller kanske negativa splitar?
Joggar i ca 6.30 tempo nu, 6:40 -50 på långpass.
Spring så mkt i distansfart som möjligt, du har mkt uthållighet kvar att bygga.
Intervaller bör du bara köra om du tycker det är kul, ger nog inte så mkt.
Däremot långpass med farthöjning och insprängda tröskelintervaller är bra grejer när det börjar dra ihop sig mot målet.
Ljungan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 22:53   #7702
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag tror jag tycker som Brinkhoff ungefär.

Jag skulle i alla fall ha sprungit 1 långpass i veckan och i princip inte brytt mig om tempot (förutom att försöka undvika att springa fort, pga kortare återhämtning vid lägre tempo). Öka c:a 10% i tid du är ute varje vecka tills du utan problemos kan springa 2,5h.

2-3 ggr/vecka lite kortare distanspass än långdistansen (7-10km ungefär) dessa kan väl vara lämpligt att springa i 6:30 då och jobba dig nedåt mot 6:00 tempo. Men dessa ska inte vara särskilt vråljobbiga. Inte snabbdistans alltså. Kanske ett pass i veckan av dessa kan gå lite extra fort (snabbdistans).

Om du har intervaller och grejer i planen också skulle i alla fall jag ha väntat med dessa tills jag hade kommit upp i de där 2,5h på långpassen och börjat med fartökningar i slutet av dessa (enligt Brinkhoffs modell). Jag har i alla fall alltid upplevt att det man vinner på sådan intensiv träning tappar man också rätt snabbt. Bättre att lägga långkörandet som nåt slags fundament och sedan köra i högre tempo senare (närmare tävling). Långgnetandet i lågt tempo är också mindre skadebenäget och bygger upp alla tråkiga ligament som man gärna tar sönder annars...

Hur långt är det tills du ska springa dina 2,5 mil?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-08, 19:31   #7703
majak0vskij
Tunggung
 
majak0vskijs avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala/Timrå
Inlägg: 406
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Jag hade satsat på att inledningsvis bygga ren uthållighet genom att långsamt bygga upp långpassen till att närma sig den tänkta tidsrymden, alltså drygt två timmar eller 2,5 om det känns rimligt. Ditt tempo på 6:40-6:50/km vekar ok tycker jag.

(Du frågar inte om något annat än långpass, så jag antar att du har en plan för att jobba på kondition, fartuthållighet, etc med dina intervall/tempopass.)

När uthålligheten har infunnit sig, kan man börja lägga in farthöjningar i långpasset. T ex avsluta med några kilometrar i målfart. Kanske behöver man inte springa fullt så länge vid dessa tillfällen, i alla fall inte i början. Allt eftersom, kan man öka den totala sträckan i målfart, t ex 1x2km -> 2x2km -> 3x2km etc. Man kan nog ta en lång joggvila mellan, typ 1 km.

Denna typen av träning tycker i alla fall jag passar mig. Någon annan kanske föredrar att ha jämnt tempo och sakta öka varje vecka.
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungan Visa inlägg
Spring så mkt i distansfart som möjligt, du har mkt uthållighet kvar att bygga.
Intervaller bör du bara köra om du tycker det är kul, ger nog inte så mkt.
Däremot långpass med farthöjning och insprängda tröskelintervaller är bra grejer när det börjar dra ihop sig mot målet.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tror jag tycker som Brinkhoff ungefär.

Jag skulle i alla fall ha sprungit 1 långpass i veckan och i princip inte brytt mig om tempot (förutom att försöka undvika att springa fort, pga kortare återhämtning vid lägre tempo). Öka c:a 10% i tid du är ute varje vecka tills du utan problemos kan springa 2,5h.

2-3 ggr/vecka lite kortare distanspass än långdistansen (7-10km ungefär) dessa kan väl vara lämpligt att springa i 6:30 då och jobba dig nedåt mot 6:00 tempo. Men dessa ska inte vara särskilt vråljobbiga. Inte snabbdistans alltså. Kanske ett pass i veckan av dessa kan gå lite extra fort (snabbdistans).

Om du har intervaller och grejer i planen också skulle i alla fall jag ha väntat med dessa tills jag hade kommit upp i de där 2,5h på långpassen och börjat med fartökningar i slutet av dessa (enligt Brinkhoffs modell). Jag har i alla fall alltid upplevt att det man vinner på sådan intensiv träning tappar man också rätt snabbt. Bättre att lägga långkörandet som nåt slags fundament och sedan köra i högre tempo senare (närmare tävling). Långgnetandet i lågt tempo är också mindre skadebenäget och bygger upp alla tråkiga ligament som man gärna tar sönder annars...

Hur långt är det tills du ska springa dina 2,5 mil?
Siktar på att klara det i Augusti, så jag tycker att jag har tid på mig än. De intervaller jag har i mitt schema nu är mest för att jag har fått lite smak på dem. Supermycket tack för alla tips!
majak0vskij är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-08, 19:40   #7704
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Ja man ska nog undvika att skippa sådan träning man tycker är rolig bara för att den eventuellt inte skulle vara optimal. Då är ju risken att man lessnar och inte gör ett skit istället. Det är ju ganska säkert ännu mindre optimalt...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-08, 21:29   #7705
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Nån som kör 4 x 4? Synpunkter?
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-08, 21:49   #7706
Fishtank
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 2 533
Citat:
Ursprungligen postat av majak0vskij Visa inlägg
Känns som att det skulle slita rätt mycket att maxa varje gång för att tjäna minuter, eller är det att börja i joggtempo för att sedan öka med säg tio sek/gång du menar?
Var nog lite otydlig men menade att springa hela sträckan i en hastighet du klarar av och sen försöka kapa lite tid varje gång som många andra redan sagt.

Att börja lugnt och sen försöka kapa lite tid varje gång utan att överdriva torde vara relativt skonsamt.
Fishtank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-08, 22:18   #7707
JoockeG1
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 21
Vet inte om jag skriver rätt här men kändes onödigt att skapa ny tråd

Tränade MMA innan min klubb la ner och ska börja igen på nytt ställe efter sommaren. Under tiden vill jag hålla uppe konditionen i hyfsat skick så det inte blir någon extrem chock när jag drar igång igen. Brukar springa runt 4 km på 17-18 minuter [= snabbare jogging/slöare löpning] en gång i veckan. Känner dock att jag övar ju inte inför nåt thriathlon och vill hellre bygga mer explosivitet och bedriva intensiv träning.

Testade därför att dra ner till fotbollsplanen och sprinta intervaller, ca 60 meter 110% x 8-10 rundor, tills det smakar blod i munnen typ

Det jag undrar är:

-Vilken är smartaste formen för att hålla hyfsad kondition uppe i mitt fall?
-Hur ser kaloriförbränningen ut i respektive, stor skillnad? Hittar inget om förbränning i intervallsprint på dom där listorna.
-När jag sprintar i intervaller, hur lång vila mellan distanserna är optimal? en minut eller nåt sådant?

Hoppas någon kan svara

Cheers, jocke
JoockeG1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-09, 00:55   #7708
Johan86
Registered User
 
Johan86s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 880
Någon här som har operarat knäna och kommit tillbaka till löpningen? Opererade mitt hopparknä förra sommaren. Efter 3 mån skulle jag vara tillbaka i full träning. Ca 8 månader har gått. Kan fortfarande inte ens spring 500m utan enorm smärta. Får nöta excentriska benpressar ett tag till.
Johan86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-09, 07:32   #7709
Catstyle
Registered User
 
Catstyles avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 3 284
Citat:
Ursprungligen postat av JoockeG1 Visa inlägg
Vet inte om jag skriver rätt här men kändes onödigt att skapa ny tråd

Tränade MMA innan min klubb la ner och ska börja igen på nytt ställe efter sommaren. Under tiden vill jag hålla uppe konditionen i hyfsat skick så det inte blir någon extrem chock när jag drar igång igen. Brukar springa runt 4 km på 17-18 minuter [= snabbare jogging/slöare löpning] en gång i veckan. Känner dock att jag övar ju inte inför nåt thriathlon och vill hellre bygga mer explosivitet och bedriva intensiv träning.

Testade därför att dra ner till fotbollsplanen och sprinta intervaller, ca 60 meter 110% x 8-10 rundor, tills det smakar blod i munnen typ

Det jag undrar är:

-Vilken är smartaste formen för att hålla hyfsad kondition uppe i mitt fall?
-Hur ser kaloriförbränningen ut i respektive, stor skillnad? Hittar inget om förbränning i intervallsprint på dom där listorna.
-När jag sprintar i intervaller, hur lång vila mellan distanserna är optimal? en minut eller nåt sådant?

Hoppas någon kan svara

Cheers, jocke
Att träna sprinter, vilket ju 60 meter är, skapar en stor påfrestning på kroppen. Framför allt om man inte är van vid den sortens träning.
Du kan säkert utan problem byta ut en del av din ordinarie löpträning mot kortare intervaller, men börja försiktigt.

Vad som är den "smartaste" formen går som du säkert förstår inte att svara på, eftersom frågeställningen är väldigt diffus.

Vad gäller vid få, korta och högintensiva intervaller så säger ju det sig själv att den faktiska träningstiden är tämligen kort. Är det kaloriförbrukning du är ute efter så är det kvantitet som gäller.

Vad som är "optimalt" går inte heller att ge ett exakt svar på.
Vila tillräckligt länge så du kan prestera hyfsat samma på alla intervaller.
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-09, 07:43   #7710
Cno
Registered User
 
Cnos avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 125
Citat:
Ursprungligen postat av JoockeG1 Visa inlägg
Vet inte om jag skriver rätt här men kändes onödigt att skapa ny tråd

Tränade MMA innan min klubb la ner och ska börja igen på nytt ställe efter sommaren. Under tiden vill jag hålla uppe konditionen i hyfsat skick så det inte blir någon extrem chock när jag drar igång igen. Brukar springa runt 4 km på 17-18 minuter [= snabbare jogging/slöare löpning] en gång i veckan. Känner dock att jag övar ju inte inför nåt thriathlon och vill hellre bygga mer explosivitet och bedriva intensiv träning.

Testade därför att dra ner till fotbollsplanen och sprinta intervaller, ca 60 meter 110% x 8-10 rundor, tills det smakar blod i munnen typ

Det jag undrar är:

-Vilken är smartaste formen för att hålla hyfsad kondition uppe i mitt fall?
-Hur ser kaloriförbränningen ut i respektive, stor skillnad? Hittar inget om förbränning i intervallsprint på dom där listorna.
-När jag sprintar i intervaller, hur lång vila mellan distanserna är optimal? en minut eller nåt sådant?

Hoppas någon kan svara

Cheers, jocke
Enligt specificitetsprincipen borde du väl hitta något som är så likt som möjligt. Kanske någon form av hinderbana blandat med lätt löpning under en så lång tid som en match håller på. Men inte vet jag, det kanske är helt uppåt väggarna.
Cno är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)