Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-30, 10:02   #7621
Catstyle
Registered User
 
Catstyles avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 3 284
Citat:
Ursprungligen postat av Everest Visa inlägg
Köpte två par förra veckan. Är helt såld på saucony så det blev ett par Kinvara (de förra paret höll lite mer än 150mil) + ett par A4.or. Platta, lätta, slitstarka och snygga
Har du testat några skor ur Adizero-serien någon gång?
Om så är fallet, har du samma storlek i Kinvaran?
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 10:08   #7622
Everest
Registered User
 
Everests avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 109
Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle Visa inlägg
Har du testat några skor ur Adizero-serien någon gång?
Om så är fallet, har du samma storlek i Kinvaran?
Testat adizero adios i samma US-storlek som Kivaran. Upplevde att det inte var någon skillnad men å andra sidan provade jag bara en kort tid på löpband.
__________________
Ironman Sub9 - en uthållighetsjournal!: http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=151419

http://markushagberg.com/wordpress/
Everest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 10:15   #7623
Slufsbuk
Registered User
 
Slufsbuks avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 35
tänkte härnäst köpa mig ett par new balance - MT00 minimus zero trail dojor. någon som testat dem? barfota grejer..
__________________
Today im a gaylor. Thats a gay sailor.
Slufsbuk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 11:32   #7624
mpersson
-105kg Svensk sisu
 
mperssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 3 213
Vad finns de för intervaller man kan köra för att öka syreupptagningen men som samtidigt är skonsamt för mina benhinnor. Sprang 5*1km på grusväg i lördags och har haft lite känningar sen dess.
Kan tänka mig att korta intervaller i 30:30 tempo på en skogsstig, gräsmatta eller flisväg bör vara rätt bra?

Mitt mål med träningen är att vara allraound då jag har sökt till försvaret och ska då va bra på milen, beeptest samt gå långt. Övriga träningen är främst distanslöpning i 50-60 min samt marchträning i ett senare skede.
mpersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 13:08   #7625
ulfalf
Går det så går det
 
ulfalfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 2 300
Ang. skor. Jag köpte ett par Adizero Hagio häromdagen, tydligen är de efterföljaren till Adizero Pro. Lättaste skorna jag ägt, riktigt bra känsla. Har ett par söndersprungna Adios som förmodligen kommer bytas ut mot en mängdsko, antingen nya Adios eller ett par Adizero Boston, även om just de är på gränsen till för för klumpiga. Sen har mina gamla terrängdojor blivit lite väl slitna, så förmodligen blir det ett par nya Adizero XT till sommaren. Adidas funkar så bra så det är dumt att se sig om efter andra märken
ulfalf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 13:13   #7626
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Citat:
Ursprungligen postat av Torwald Visa inlägg
Dom där ser jävligt barfota ut. Vad är bra med dem? Läckra!
Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle Visa inlägg
Att dom är jävligt barfota?
På mig sitter de helt sjukt bra. Underbar känsla i dem!

Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Jag tycker det vore intressant att höra vilka vilka förändringar i skoköp som planeras?
Det ingår väl lite i frågeställningen

Citat:
Ursprungligen postat av Slufsbuk Visa inlägg
tänkte härnäst köpa mig ett par new balance - MT00 minimus zero trail dojor. någon som testat dem? barfota grejer..
Nej men jag kör Merrell Trail Glove. Grymt sköna ute i lite mer stökig natur. Rekommenderas.
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 14:45   #7627
inweei
Registered User
 
inweeis avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 44
Citat:
Ursprungligen postat av doh Visa inlägg
Jag tänker testa ett par Saucony PowerGrid Triumph 9 som har 8mm dropp istället för de vanliga 12mm.

Jag har en lätt pronation men tänker testa den här neutral för lite omväxling och som förhoppningsvis gör det lättare att springa med mitten på foten.
Beställde hem ett par sådana ifrån England för att ha som mängdträningssko, provade 8:an förra året vid ett annat köp i butik. Extra glad blev man ju när storleken satt perfa.
Jag tycker iaf att dom är sköna och fungerar utmärkt än så länge, jag pronerar dock inte utan har ganska neutralt steg.
inweei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 15:25   #7628
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av mpersson Visa inlägg
Vad finns de för intervaller man kan köra för att öka syreupptagningen men som samtidigt är skonsamt för mina benhinnor.
Slänger ut ett ogenomtänkt förslag: Kanske löpning i uppförsbacke minskar besvären? Man blir ju nästan tvungen att inte drämma i hälen. Om det nu skulle vara det som är ditt problem.

Jag har testat det med en adept, och det verkade ha en positiv effekt.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 15:34   #7629
Ljungan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 179
Citat:
Ursprungligen postat av mpersson Visa inlägg
Vad finns de för intervaller man kan köra för att öka syreupptagningen men som samtidigt är skonsamt för mina benhinnor. Sprang 5*1km på grusväg i lördags och har haft lite känningar sen dess.
Kan tänka mig att korta intervaller i 30:30 tempo på en skogsstig, gräsmatta eller flisväg bör vara rätt bra?

Mitt mål med träningen är att vara allraound då jag har sökt till försvaret och ska då va bra på milen, beeptest samt gå långt. Övriga träningen är främst distanslöpning i 50-60 min samt marchträning i ett senare skede.
Intervaller på gräs tex parkmiljö är grymt, där får du upp pulsen lätt skonsamt och får bra löpstegsträning.
Höfta upp en slinga på 1km eller ~ 4min och kör tex 3-2-1 varv med progressiv fart och regressiv vila,

Lång backe, tex slalombacke är också bra för syreupptag och där får du också löpstyrka. Långa intervaller 3x10min om det är möjligt eller 10x(3min löp upp, 15-30s gång neråt)

Om du menar 30 s löp 30 s vila så är det inget jag hade kört, för kort arbetstid och för mycket vila. Dessutom så sliter det mer att starta och stanna hela tiden. Bättre isf med 3x5x(70-20) dvs 5 st 70-20 3 gånger med lite setvila.
Ljungan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 15:56   #7630
tobbo
made a huge mistake
 
tobbos avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 813
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Slänger ut ett ogenomtänkt förslag: Kanske löpning i uppförsbacke minskar besvären? Man blir ju nästan tvungen att inte drämma i hälen. Om det nu skulle vara det som är ditt problem.

Jag har testat det med en adept, och det verkade ha en positiv effekt.
Och att tänka på det här,



Men har som sagt ingen aning om hur det ser ut nu när du springer, finns många fler videos om teknik på yt.
tobbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 16:01   #7631
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Såg den här på funbeat men den kanske kan vara av intresse för någon här med.

http://www.loparskolan.se./om-loparskolan/
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 16:17   #7632
Springer
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 708
Citat:
Ursprungligen postat av mpersson Visa inlägg
Vad finns de för intervaller man kan köra för att öka syreupptagningen men som samtidigt är skonsamt för mina benhinnor. Sprang 5*1km på grusväg i lördags och har haft lite känningar sen dess.
Kan tänka mig att korta intervaller i 30:30 tempo på en skogsstig, gräsmatta eller flisväg bör vara rätt bra?
Jag körde myrlöpning igår, 3 km på strax under 24 minuter. Det kändes bra i fötterna i alla fall, och pulsen var nästan lika hög som när jag springer i dubbla farten på asfalt.

Kanske värt att pröva? Skaffa då våtsockor om du skall hålla på så länge, och gärna någon bra orienteringssko.
__________________
Tränar helst i skogen - löpning och skogsarbete
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 17:45   #7633
tenchi
mupp
 
tenchis avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Luleå
Inlägg: 1 008
Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig Visa inlägg

På ämnet... vad planerar ni för skoköp i år?
Köpte nyligen Merrell road glove och är riktigt nöjd med dem. De sitter verkligen bra på fossingarna. Kommer använda dem och mina Fivefinger speed det här året.
tenchi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 19:37   #7634
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wahl Visa inlägg
Mina asics klarar sig en säsong till. Har ett par Adidas supernova 3 också ifall det blir akut.

Vilka använder formgjutna sulor här? Har haft mina ett tag nu men när jag springer längre distanser skaver det i fotvalvet. Något tips på att motverka det? : /
Jag har använt sådana tidigare. Jag fick sjuka skavsår i hålfoten också. Mitt tips är att använda dem jämt (även i vanliga skor) så man vänjer sig ordentligt. Till slut blir det inga skavsår.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 19:44   #7635
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Springer Visa inlägg
Jag körde myrlöpning igår, 3 km på strax under 24 minuter. Det kändes bra i fötterna i alla fall, och pulsen var nästan lika hög som när jag springer i dubbla farten på asfalt.

Kanske värt att pröva? Skaffa då våtsockor om du skall hålla på så länge, och gärna någon bra orienteringssko.
Körde inte Gunder Hägg en jäkla massa myrlöpning? Har för mig att jag läst det någon gång...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)