Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-10-21, 03:11   #15226
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Säger bara fy....men ryggen är bättre nu så snart kanske jag kan träna igen. Gjorde chins igår utan problem så lite styrketräning ska jag börja med idag tänkte jag. Är fortfarande ganska svag i det drabbade underbenet så det blir ingen löpning innan styrkan börjar komma till. Hälsenan har blivit ganska mycket bättre av vilan med. Eller också sätter man smärtan i perspektiv..

Hur som helst borde man väl boka in en resa till italien och kräma på alla problemområden med salva. Halva rehabtiden direkt?
Fördelen med att vara gammal och skröplig är ju att ingen bryr sig om ifall man krämdopar sig eller inte.

Jag kanske skulle behöva lite glukosamin för mina knän nu när jag tänker på det. Fast det kanske inte är dopingklassat? Men det är väl förbjudet på nåt sätt har jag för mig. Kanske bara receptbelagt numera?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 07:17   #15227
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Fördelen med att vara gammal och skröplig är ju att ingen bryr sig om ifall man krämdopar sig eller inte.

Jag kanske skulle behöva lite glukosamin för mina knän nu när jag tänker på det. Fast det kanske inte är dopingklassat? Men det är väl förbjudet på nåt sätt har jag för mig. Kanske bara receptbelagt numera?
Det är nog bara att knalla in på apoteket och handla: https://www.apoteket.se/produkt/artr...r-burk-215975/
Fast det är nog ett förbjudet preparat i LCHF-sanktionerade tävlingar?

I min kropp räcker nog inte några gram norsk läppglans. Fast idag har jag träningsvärk i nästan hela kroppen förutom bålen som jag eg skulle tränat, blev avbruten på slutet och sen hade jag inte motivationen att ta vid. Baby steps..
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 14:51   #15228
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Åh fan. Men om det inte är förbjudet så kan det ju inte vara effektivt nog. Tror jag åker till Ryssland och köper lite stark medicin istället...

Lustigt att man inte ska äta glukosamin ifall man är allergisk mot skaldjur...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 19:35   #15229
Tarahumara
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 381
Om man ska köra på band, hur mycket ska man lägga till för att "kompensera"? Säg att man hade tänkt köra 12 km distans utomhus - kör ni då 14-15 på band?
Tarahumara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 19:52   #15230
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Tarahumara Visa inlägg
Om man ska köra på band, hur mycket ska man lägga till för att "kompensera"? Säg att man hade tänkt köra 12 km distans utomhus - kör ni då 14-15 på band?
Såvitt jag vet så brukar man ha en liten lutning på bandet för att göra det jämförbart med naturlig löpning på plant underlag. Jag vet dock inte hur många % man brukar köra med. Typ 2% eller nåt tror jag. Men jag springer ju aldrig på band så jag har ingen koll. du får googla det.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 20:00   #15231
Tarahumara
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 381
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Såvitt jag vet så brukar man ha en liten lutning på bandet för att göra det jämförbart med naturlig löpning på plant underlag. Jag vet dock inte hur många % man brukar köra med. Typ 2% eller nåt tror jag. Men jag springer ju aldrig på band så jag har ingen koll. du får googla det.
Ok. Tack.
Tarahumara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 20:02   #15232
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av Tarahumara Visa inlägg
Om man ska köra på band, hur mycket ska man lägga till för att "kompensera"? Säg att man hade tänkt köra 12 km distans utomhus - kör ni då 14-15 på band?
Beror väl på om du skulle ha sprungit i backe utomhus, och hur snabbt du springer.

Enligt denna artikeln är det likvärdigt om man inte springer en kilometer på drygt 4 minuter och 40 sekunder (eller 1.6km på drygt 7 minuter). Då behöver man 1% lutning för att få likvärdig effekt.

http://www.runnersworld.com/newswire...-running-myths

Om du skulle springa i varierad terräng utomhus skulle jag lägga på 20% av distansen. Det är så jag kör, och det gör det lättare att återgå till backarna efteråt.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer

Senast redigerad av Sohlsken den 2016-10-21 klockan 20:04.
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-24, 14:14   #15233
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Gratis artikel om löpekonomi om någon är intresserad:

http://sportsmedicine-open.springero...798-015-0007-y
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-24, 15:37   #15234
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Gratis artikel om löpekonomi om någon är intresserad:

http://sportsmedicine-open.springero...798-015-0007-y
Såklart!

Löpekonomi är ett i mina ögon väldigt luddigt begrepp som det är rätt svårt att sätta fingret på exakt vad det är.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-24, 19:22   #15235
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Såklart!

Löpekonomi är ett i mina ögon väldigt luddigt begrepp som det är rätt svårt att sätta fingret på exakt vad det är.
Tycker det borde locka fler som vill pressa tider. Framförallt de med begränsad syreupptagningsförmåga.

Gillar tabellen med syrekomsumption vid hastigheter hos olika grupper. Hastigheten 14 km/h kostar i snitt 47.4 ml hos recreational runners och 39.9 ml hos elite. Det är en stor skillnad.

Vad som gör att man uppnår bra löpekonomi är inte lika glasklart.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-25, 12:50   #15236
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Ekonomi är ju både biokemisk: hur pass mycket ATP vi får ut av varje syremolekyl. Det bestäms av hur pass tighta våra mitokondrier är samt mekanisk: hur pass mycket av energin som vi får ut i musklerna som leder till framåtdrift.

Den biokemiska fixar vi med rödbetsjuice, den mekaniska genom att springa mer, snabbare och uppför. Kanske genom "löpskolning" eller att vara mindful i sin löpning, men är mer tveksam på det...
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-25, 12:52   #15237
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 703
Citat:
Ursprungligen postat av Tarahumara Visa inlägg
Om man ska köra på band, hur mycket ska man lägga till för att "kompensera"? Säg att man hade tänkt köra 12 km distans utomhus - kör ni då 14-15 på band?
Jag ställer bandet på "2" på lutning. Det känns för mig bäst och mest likt utomhus. Man får nog prova sig fram.


Blir det inte väldigt dyrt med rödbetsjuice om man ska inta det varje dag? Hur många ml är det man brukar räkna med för att få den positiva effekten till konditionsträning?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-25, 13:08   #15238
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Jag ställer bandet på "2" på lutning. Det känns för mig bäst och mest likt utomhus. Man får nog prova sig fram.


Blir det inte väldigt dyrt med rödbetsjuice om man ska inta det varje dag? Hur många ml är det man brukar räkna med för att få den positiva effekten till konditionsträning?
Lite dyrt, men kalorier måste ju in och alla sådana kostar ju en slant. Går faktiskt att äta vanliga rödbetor också och de är generellt billiga. Ingen vet hur detta påverkar mitokondrierna på lång sikt med kroniskt högt intag. Jag körde varje dag i 4-5 veckor inför kalmar; tror att bästa med det var att jag hade svårare att bli nertränad. Kunde prestera bra på kvalitetspass, men var ofta mentalt mjuk så körde ändå för lite kvalitet xD
Gällande mängden räcker det med några deciliter, 3-4 kanske. 2 glas om dan.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-25, 13:44   #15239
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Ekonomi är ju både biokemisk: hur pass mycket ATP vi får ut av varje syremolekyl. Det bestäms av hur pass tighta våra mitokondrier är samt mekanisk: hur pass mycket av energin som vi får ut i musklerna som leder till framåtdrift.

Den biokemiska fixar vi med rödbetsjuice, den mekaniska genom att springa mer, snabbare och uppför. Kanske genom "löpskolning" eller att vara mindful i sin löpning, men är mer tveksam på det...
Haha, perfekt med rödbetsjuice.. 2-3 glas om dagen och träning är helt onödigt..

Jag brukar använda NOK:s ekvation för aeroba aktiviteter:

Prestation = Aerob kapacitet (eller VO2max då) x utnyttjandegrad / arbetsekonomi

Här är arbetsekonomin rent mekanisk medan utnyttjandegraden är en faktor som kan påverkas biokemiskt.

Att höga träningsvolymer samt maximala insatser krävs för god arbetsekonomi är vi helt överens om. Adekvat rörlighet, styrka och uthållighet för att kunna utföra rörelserna och stabilisera krafterna man utsätts för under hela loppet utan att förlora för mycket verkningsgrad i relation till lägsta möjliga kroppsvikt är en annan punkt som är stark kopplad till arbetsekonomi.

Löpskolning har ju ofta en ganska stark koppling till plyometrisk träning vilket brukar vara utvecklande.

Om det du kallar mindfulness är vad jag kallar att vara närvarande i sin träning så är vi nog ganska oense. Jag anser att närvaro är bra för att bedöma intensitet, dagsform, forcerad löpning, avvikelse från överenskommen teknik mm. Olika träningsformer och målsättningar påverkar ju vikten av närvaro. För en glad motionär skulle väl risken med att "ej vara närvarande" vara en ökad skaderisk.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-25, 13:46   #15240
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Lite dyrt, men kalorier måste ju in och alla sådana kostar ju en slant. Går faktiskt att äta vanliga rödbetor också och de är generellt billiga. Ingen vet hur detta påverkar mitokondrierna på lång sikt med kroniskt högt intag. Jag körde varje dag i 4-5 veckor inför kalmar; tror att bästa med det var att jag hade svårare att bli nertränad. Kunde prestera bra på kvalitetspass, men var ofta mentalt mjuk så körde ändå för lite kvalitet xD
Gällande mängden räcker det med några deciliter, 3-4 kanske. 2 glas om dan.
Finns det något som visar hur stor effekten på mitokondrien är och hur stor effekt som kommer från vidgade blodkärl?
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)