Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-02-12, 20:54   #346
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
070212

STIL, Luleå

Bröst, rygg, axlar

Bänkpress 2 cm brett, lååångt stopp
5 x 120
5 x 120
5 x 120
5 x 120
5 x 120
5 x 120

Declinebänk I smithen, med smala gummiband dubbel-loopade
8 x 70
8 x 70
8 x 70

Latsdrag (brett grepp)
10 x 70, 3 varv

Latsdrag (med V-handtag)
10 x 70, 3 varv

Hantellyft åt sidan
12 x 10, 3 varv

Teca, rear delt
12 x 30, 3 varv

Tid: 75 min

Kommentar:
Mys & pyspass för att mjuka upp rattarna lite. Kändes mkt bra med breda bänkarna. Blir nu ytterligare ett "lättare" pass denna vecka sedan tyngre återigen nästa måndag (planering kommer). Provade kommande periods assistansövning; declinebänkar med gummiband. Kändes väldigt lovande. Har aldrig sett denna modell faktiskt så man kanske kommit på något bra Utvärdering kommer när det börjar belastas lite. Rygg + axlar bara för genomblödning idag. Inte ont någonstans idag
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-12, 21:14   #347
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Då var det alltså dags att redovisa detaljerad planering för vårens bänkträning. Målet är naturligtvis Norrlandsmästerskapen, tillika serieomgång 2, som går av stapeln i maj. Nåväl nedan redovisas grundtankarna för kommande 6-8 veckor. Efter denna period så kommer separat toppning designas beroende på träningsresultat. Grundplanen:

Måndagspassen (tyngre bänkpressar + tung assistansövning)

Tanken är att gradvis öka belastningen över lite mindre reps än föregående period. Jag kommer att stega upp tunga 4:or för att sedan stega upp tunga 2:or. Ordinarie planering gäller att steghöja 3 veckor av vardera men jag väljer att tänka i en 8-veckorscykel . Då finns det utrymme för lite improvisation om det skulle behövas. Som assistansövning tänker jag köra declinebänkar. Detta har länge varit en av mina favoriter bland de alternativa övningarna. För att ytterligare göra den tävlingslik så kommer jag att köra med gummiband. Separat klipp på detta hoppas jag kunna presentera redan nästa måndag.


Fredagspassen (breda bänkar med fötter på bänk, smalbänk med kätting, dips)

Fortsätter med att inleda dessa pass med överdrivet breda bänkar, med långa stopp. Stegar först 5:or för att sedan övergå till 3:or. Målet är att överträffa föregående periods resultat, vilket jag absolut kommer att göra eftersom denna övning inte innebär maximal belastning. Förhoppningsvis kan jag bibehålla bra tryck hela vägen upp till 3:or på 150, vilket är planerad slutvikt. Denna period återkommer övningarnas övning; smalbänk med kättingar. Kommer att köra den som 2:a övning på samma vikt som breda bänkarna, men med 18 kg´s ytterligare belastning i kättingvikt. Lyckas jag med 3:or på totalt 168 kg är jag mkt nöjd. Dipsen körs under förutsättning att det känns 100% ok för axlarna. Måste komma ihåg att smalbänkarna lägger ytterligare belastning där jämfört med föregående period.

Hoppas att ni hänger med
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-12, 23:12   #348
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Hmmm, var har du gömt böjen & marken i programmet? *whistle*

/the_PL_man
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-12, 23:55   #349
Deceiver85
Bänkpress
 
Deceiver85s avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 12 807
Tre varv? Bra bänkpressar!
__________________
Journal / Blogg / ÖKK
Deceiver85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-13, 07:35   #350
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av the_PL_man Visa inlägg
Hmmm, var har du gömt böjen & marken i programmet? *whistle*

/the_PL_man
Jag tänkte lägga ner det helt och istället gå på Poweryoga onsdagar och lördagar. Eller.....

Närå, det kommer rulla på enligt nuvarande:

Böjen, körs med lindor några veckor till för att se hur högt jag kan komma. Eventuellt så provar jag sedan att köra med full utrustning några veckor för att se hur det känns nu när man fått lite mera rutin. Sedan längre period utan bälte (+hacklift) återigen. Skall försöka att kontinuerligt köra låga boxar också.

Marken, kommer att stegras vidare uppåt med 3 reppare. Snart bälte på där. När jag klarar av att dra 3:or på >200 kommer jag att vända på Centurion och prova stegra upp lite 2:or och se hur mkt greppet håller för. Helt solklart är det där det kommer att brista. Långa marken blir ej tyngre än 150, detta kommer även att gälla sumovarianten.
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-13, 07:37   #351
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
Tre varv?
Aaah, då det handlar om oväsentliga vikter/övningar så ids jag inte plita ner allt. 3 set menas det naturligtvis.
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-13, 12:34   #352
Deceiver85
Bänkpress
 
Deceiver85s avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 12 807
Ah,men skriv set då
__________________
Journal / Blogg / ÖKK
Deceiver85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-13, 15:56   #353
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Citat:
Ursprungligen postat av Stark Bänkhest!
Sen slog vi ju Skellefteå och det är ju ack så viktigt
Pfft... Slog Skellefteå!



Citat:
Ursprungligen postat av Tjokk & Klad Hest
Tur att Lillgrabben blev bäste bänkare från Norra Norrlands SF så att SAK håller bänkpressfanan högt i länet!!


Ni gjorde bra ifrån er allihopa & särskilt Börje, som gjorde en otroligt fin tävling! Sådana vill jag ser mer av framöver.

Min klubbs problem är att vi har för liten bredd & är en eller två av de bättre skadade eller inte med så kan det bli som det blev för oss! Om man ska kolla bästa resultat så har vi kapacitet för klart över 650-660 poäng, men det är ju så klart en utopi att alla ska prestera max samtidigt. Vår femte lyftare låg på 93 poäng nu på serien & då kan det bli som det blev för oss.

Dock borde vi gå upp till högsta serien igen - åtminstone om vi gör liknande resultat kommande tävlingar. Sundsvalls lag 2 borde inte kunna gå upp då varje klubb får ha endast ett lag / serie ( tror jag).


Senast redigerad av Lillgrabben den 2007-02-13 klockan 16:03.
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-13, 16:47   #354
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben Visa inlägg
Min klubbs problem är att vi har för liten bredd & är en eller två av de bättre skadade eller inte med så kan det bli som det blev för oss! Om man ska kolla bästa resultat så har vi kapacitet för klart över 650-660 poäng, men det är ju så klart en utopi att alla ska prestera max samtidigt. Vår femte lyftare låg på 93 poäng nu på serien & då kan det bli som det blev för oss.
Vilka har ni kvar i laget? Gary, hade han lagt ner tävlandet eller? Har ni några ungdomar som är på g underifrån?
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-13, 17:30   #355
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Vilka har ni kvar i laget? Gary, hade han lagt ner tävlandet eller? Har ni några ungdomar som är på g underifrån?
Gary har haft ett uppehåll, men är på G nu igen. Han är inte uppe på samma vikter som tidigare men torde nog bättra sig varefter tror jag.

Fredde är axelskadad & lider av en skada av okänd art ( än så länge) så han är nog borta ett tag till.

Laget är:

jag
storjohnas
gary
matti
erik
anton
jonatan

samt ngn fler

Vi ska ha en rekryteringshelg snart så det kanske tillkommer ngn fler yngre förmåga snart.

Problemet är att för att vi ska kunna hävda oss behöver vi fler lyftare som ligger på + 110 poäng vilket vi inte har just nu. I dagsläget är det bara jag, johnas, matti & gary som gör de poängerna.

Johnas har börjat om & träna nu efter ett ofrivilligt uppehåll sedan bänksm pga flera envisa förkylningar & rejäl hosta en längre tid. Trots att han bara tränat ett pass sedan SM gjorde han 220 lätt på serien så där finns det nog kapital att hämta!
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-13, 23:33   #356
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Förresten Börje, jag har sett att du pratat om en "ny sorts" Rage X vid flera tillfällen.

Vad är det för skillnad på den nya X-en & den gamla? ( Då jag jämförde den gamla Rage X tröjan med en Fury såg de mer eller mindre identiska ut)

Upplever du att nya X-en är gjord i mera hållbart material eller är det annat som skiljer också?
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 07:44   #357
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben Visa inlägg
Förresten Börje, jag har sett att du pratat om en "ny sorts" Rage X vid flera tillfällen. Upplever du att nya X-en är gjord i mera hållbart material eller är det annat som skiljer också?
Den nya uppgraderade versionen av Rage-X har en tjockare krage, kraftigare sömmar och ett något "tyngre" tyg. Det var Tahvo som uppmärksammade mig om detta på SM. Vid en direkt jämförelse mellan tröjorna är det ffa kragens tjocklek/styvhet som skiljer sig. Jag har inte börjat lyfta med min nya tröja utan kommer göra det under april månad.
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 19:49   #358
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
070214

STIL, Luleå

Ben

Knäböj (bälte from 190, lindor from 210)
5 x 130
2 x 160
2 x 170
2 x 180
2 x 190
2 x 210
2 x 220
1 x 232,5

Box-böj
3 x 120
3 x 130
3 x 130
3 x 130
3 x 130

Ryggresningar/crunches
3 x 20/20

Tid: 75 min


Kommentar:
Ett riktigt bra pass. Värmde rejält tung utan bälte, vilket kändes helt ok. När lindorna kom på så gjorde jag mina hittills bästa lyft på 220 där 2:a repset var djupt och fint. Jensa (passare) tyckte att jag hade en alldeles för självgod min vid utgång på denna vikt så jag ändrade uttryck till skräck och osäkerhet inför 232,5 vilket smittade av sig på prestationen. Rejält grund, >1 dm, och en dumstrut på huvudet skulle inte sitta fel i det läget. Nåja, nu har jag nått de vikter med vilka jag känner att ryggen, och min teknik, klarar av. Det positiva är att det känns som om 240-245 finns i kroppen om det skulle gälla liv och död. Men farten på toppvikter är skrattretande. Slow motion är en underdrift! Till nästa vecka blir det att gå några serier på 200 och försöka hitta bättre fart och stegra upp till 230-235 om några veckor igen. Boxarna kördes med rejäl bredd och jag försökte verkligen fokusera på ett maximalt tryck. Kändes bra faktiskt.

En sak slog mig idag när jag satt och rullade upp lindorna efter 220-lyften.. hur i helv*** kan jag bänkpressa detta
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 20:39   #359
Deceiver85
Bänkpress
 
Deceiver85s avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 12 807
Saftiga knäböjar...och klart du kan bänkpressa skiten, du är ju stark!
__________________
Journal / Blogg / ÖKK
Deceiver85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 21:03   #360
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Ge oss videos Börje.
Helst filmat snett framifrån.
Så skall vi ge dig feedback.

Apropå böjhastighet, du såg väl mina supersnabba böj ?

/the_PL_man
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)