Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-12-16, 20:30   #1051
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Ja, jag har ju fått goda resultat av ssri innan men nu är det kört igen då det inte ger resultat. Men ska få nya tabletter snart så får ge det längre tid, hur ska man stå ut. Fast bättre än att må såhär tror jag, känns som jag tagit 15 sömntabletter varje dag.

Tack för svar iallafall. Då köttar vi en omgång till tror jag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-17, 19:27   #1052
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Depression är inte alltid så himla komplext, och något människan förstått genom förmodligen hela historien.

När livet suger av en eller annan anledning blir man deprimerad. Så länge livet fortsätter suga kommer depressionen med stor sannolikhet vara kvar. Men slutar livet suga så botas depressionen.

Det här med sugighet har man känt till sambandet med depression sedan långt innan order depression uppfanns.

Det blir egentligen bara svårförståeligt när man inte har en orsak. Depression blir ofta så insnöat på kemi, brist på ämnen, hormoner osv. Man borde istället titta i patientens liv och fråga sig varför och o det går att åtgärda? För många skulle bli helt depressionsfria om deras liv slutade suga.
Trädgårdsmöbel träffar återigen mitt i prick!

Kom att tänka på vad min nära vän nyligen sa
Citat:
“Human distress has become increasingly pathologised and medicalised, due primarily to the influence of the drug companies, and the inability of psychiatrists and general practitioners to maintain a proper boundary between themselves and the industry,” said study author John Read, a professor of clinical psychology at the University of East London.

“This frightens me because the dominant bio-genetic paradigm and label-and-drug approach to treatment masks the main causes of human suffering, such as poverty, abuse, war trauma, loneliness etc.”
Vi har gett bort de mest utsattaste av oss till big pharmas biogenetiker.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-17, 21:21   #1053
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Vad gör man om inte kan lösa sin livssituation vilket orsakar ens depression då?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-17, 23:30   #1054
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Vad gör man om inte kan lösa sin livssituation vilket orsakar ens depression då?
Man medicinerar sig tills man kan göra det man måste göra, alternativt gör det man måste göra trots depression. Det var lite lättare förr när samhället hade rrsurser och vården syftade till att bota/lindra istället för så lite som möjligt för att patienten skall bli arbetsför.

Edit: Spårade ur där

Senast redigerad av trädgårdsmöbel den 2019-12-17 klockan 23:39.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-18, 06:36   #1055
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Orsakerna till ens depression kan fortfarande vara sådana att de inte går att lösa även om man är s.k. psykiskt frisk. Då återstår bara livslång behandling för att kunna härda ut med ens pissliv. Alternativt att man drogar ihjäl sig som många gör.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-18, 14:06   #1056
lördagsgrogg
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 30
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Trädgårdsmöbel träffar återigen mitt i prick!

Kom att tänka på vad min nära vän nyligen sa


Vi har gett bort de mest utsattaste av oss till big pharmas biogenetiker.
Visst har Big Pharma en stor roll i detta men jag tror att läkare var tämligen villiga offer. Det är väldigt bekvämt för dem att reducera ett komplicerat problem som depression till en enkel kemisk fråga.
lördagsgrogg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-18, 15:12   #1057
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Nu finns det ingen anledning att deppa längre Lafayette!!!
All is right in the world!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-18, 15:27   #1058
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Sjukaste nyheterna på länge!

Whats the catch? Ekonomisk kris? Jag är happy as hell iallafall. Nåväl, lite off topic. Men klart det gjorde humöret bättre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-18, 17:17   #1059
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Sjukaste nyheterna på länge!

Whats the catch? Ekonomisk kris? Jag är happy as hell iallafall. Nåväl, lite off topic. Men klart det gjorde humöret bättre.
Fan vet. Snubben i videon antydde nåt om att Frusciante kanske lämnade RHCP pga mental ohälsa och droger även den senaste gången, och att han nu kanske var "frisk" och att de kunde jobba iho igen pga detta. Ingen aning om detta stämmer dock.

Känns ju som att julen är räddad iaf.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-21, 12:07   #1060
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Depression är inte alltid så himla komplext, och något människan förstått genom förmodligen hela historien.

När livet suger av en eller annan anledning blir man deprimerad. Så länge livet fortsätter suga kommer depressionen med stor sannolikhet vara kvar. Men slutar livet suga så botas depressionen.

Det här med sugighet har man känt till sambandet med depression sedan långt innan order depression uppfanns.

Det blir egentligen bara svårförståeligt när man inte har en orsak. Depression blir ofta så insnöat på kemi, brist på ämnen, hormoner osv. Man borde istället titta i patientens liv och fråga sig varför och o det går att åtgärda? För många skulle bli helt depressionsfria om deras liv slutade suga.
Förutom när det inte finns någon orsak man kan peka ut. Det är klart folk kan känna sig nere, de flesta gör det när livet går dåligt. De kan till och med bli deprimerade när de hamnar i en situation som inte ger med sig. Man kan behöva extern hjälp för att orka ta sig ur den situationen men det finns en ganska tydlig väg framåt och något konkret att ta tag i.

Sedan finns det de som hamnar i en djup depression utan uppenbar anledning. Det är väldigt mycket jobbigare att lösa.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-21, 14:17   #1061
Sasquatch
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Förutom när det inte finns någon orsak man kan peka ut. Det är klart folk kan känna sig nere, de flesta gör det när livet går dåligt. De kan till och med bli deprimerade när de hamnar i en situation som inte ger med sig. Man kan behöva extern hjälp för att orka ta sig ur den situationen men det finns en ganska tydlig väg framåt och något konkret att ta tag i.

Sedan finns det de som hamnar i en djup depression utan uppenbar anledning. Det är väldigt mycket jobbigare att lösa.
Tror dessa fall oftast är existentiella kriser. Sådana kriser är en väsentlig del i en människas psykologiska utveckling då man ömsar skinn och ens värderingsgrund genomgår grundläggande förändringar. Eftersom förmågan att motivera sig till handling baseras på ens värderingar är det naturligt att man förlorar sin motivation och blir deprimerad när ens värdegrund sätts i gungning.

Tyvärr leder det biologiska/neurokemiska synsättet på depression till att man ser dessa faser som något patologiskt som måste elimineras och därmed hindrar psykologisk mognad. Vi kringgår självrannsakning både på individ- och samhällsnivå och undviker de djupare frågorna om varför människor i dagens samhälle tappar sin förmåga att hitta mening med livet när vi tillgriper antidepp som förstahandslösning.
Sasquatch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-21, 15:26   #1062
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Vad är egentligen kroppens 'tanke' med att bli deprimerad? Helt handlingsförlamad? Om man tänker tillbaka rent stenåldersmässigt.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-21, 22:45   #1063
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Vad är egentligen kroppens 'tanke' med att bli deprimerad? Helt handlingsförlamad? Om man tänker tillbaka rent stenåldersmässigt.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-10, 11:29   #1064
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
En och en halv månad nu. Mådde bra i början men nu är det konstant skit. Lägger ner detta en gång för alla. Du har rätt Aryt, det är bara skit. Känns som att om man en gång börjat är det ett helvete att bli av med det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-10, 12:37   #1065
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Jag bestämde mig en dag för att dagen inte skulle vara kass längre, försökte fakea en positiv attityd efter jag lyssnat på någon random motivationsvideo om hur kan vi egentligen påstå att vi har det dåligt i välfärdsländer.

Vi tycker för mycket negativt, börja tycka om dom positiva sakerna istället och tjata på med det.

Det är som träning, man måste hålla på så länge tills det sitter i muskelminnet att ha koncetrationen på de bra sakerna.

Livet är inte kasst för att man inte är höginkomsttagare eller ensamstående. Men tänker man bara på det som något dåligt hela dagarna, då blir det ju lite tråkigt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)