Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-07, 11:53   #1036
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Tack.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-08, 15:42   #1037
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Sveriges största könsmottagning har opererat bort bröst på minst en 14-åring


Våga operera barn utan evidens !
Jag vill givetvis inte försvara detta, men du kan ju tänka dig ramaskriet om vårdinrättningar vägrade utföra sådant på 14åringar med dagens ideologiska diskurs. Jag kan mycket väl tänka mig att berörda offer är något samhället är beredd på att ta för ideologins skull.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-08, 16:12   #1038
KralligK
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2019
Inlägg: 4
Jag håller med Aryt. Har slängt alla mina läkemedel. Förlitar mig istället på andra saker. Mår inte jättebra men iaf bättre än när jag var neddrogad på 5 olika läkemedel samtidigt som min läkare gav mig. Och jag blev livrädd andra gången jag var inne på psyket och de inte ville släppa ut mig. Aldrig mer att jag litar på sjukvården.
KralligK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-08, 18:04   #1039
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av KralligK Visa inlägg
Jag håller med Aryt. Har slängt alla mina läkemedel. Förlitar mig istället på andra saker. Mår inte jättebra men iaf bättre än när jag var neddrogad på 5 olika läkemedel samtidigt som min läkare gav mig. Och jag blev livrädd andra gången jag var inne på psyket och de inte ville släppa ut mig. Aldrig mer att jag litar på sjukvården.
Aldrig sagt att man ska slänga läkemedel!!
(De ska lämnas in till apoteket för korrekt destruering.)

I de bästa av världarna ska läkemedelsförändringar förstås ske i samråd med behandlande läkare. Tyvärr är det svårt att få till med tanke på hur svag utbildning läkare har i psykofarmakologi.

Tråkigt att höra om din upplevelse av vården, det är dock lätt att förstå att förtroendet är förbrukat efter den upplevelsen.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-11, 06:57   #1040
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Ytterligare en nådastötsspik i den misslyckade SSRI-samlingens kista.

De lömska och svårupptäckta mycket ovanliga utsättningssymtomen (OBS SOM INTE ÄR TECKEN PÅ BEROENDE OBS) som bara drabbare en majoritet (54 %) av dem som utsätts och beskrivs som det värsta de har gått igenom... måste vara en riktigt skickligt psykiatriker för att kunna detektera detta !
Citat:
En aktuell artikel i Lancet Psychiatry [4] kan ge vägledning i frågan. I artikeln framgår att i genomsnitt 54 procent av deltagarna i 14 studier upplevde utsättningsvårigheter.
Citat:
Tidsintervallet mellan stegen bör enligt författarna bestämmas av avklingandet av eventuella utsättningsreaktioner. Utsättningen kan därmed kräva flera månader, kanske år.
http://lakartidningen.se/Opinion/Deb...tning-av-SSRI/

Kom ihåg behandlingstiden i studier, där det knappt står att finna en studie över 12 veckor
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-12, 07:07   #1041
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Ytterligare en nådastötsspik i den misslyckade SSRI-samlingens kista.

De lömska och svårupptäckta mycket ovanliga utsättningssymtomen (OBS SOM INTE ÄR TECKEN PÅ BEROENDE OBS) som bara drabbare en majoritet (54 %) av dem som utsätts och beskrivs som det värsta de har gått igenom... måste vara en riktigt skickligt psykiatriker för att kunna detektera detta !



http://lakartidningen.se/Opinion/Deb...tning-av-SSRI/

Kom ihåg behandlingstiden i studier, där det knappt står att finna en studie över 12 veckor
Han ramla in lite intressanta kommentarer
Citat:
Oerhört intressant artikel. Skrämmande att en så förkrossande majoritet upplever utsättningssymptom. Med tanke på den senaste tidens studier om den bristande effekten av SSRI och denna studie om utsättningssymtomen borde användningen minska högst avsevärt.

Omkring tio procent av min arbetstid på Bup ägnar jag åt utsättning av SSRI, som oftast satts in på felaktiga grunder. Ibland går det inte alls. En av dessa patienter var en 15-åring som hade haft SSRI i fem år och på felaktig indikation. Jag fick avbryta utsättningen efter någon månad, då hen blev helt sängliggande under utsättningsförsöket.

För att tala klarspråk blir jag fly förbannad över att medicinen en gång sattes in på detta då 9-åriga barn. När jag gick psykoterapiutbildningen för Björn Wrangsjö under min ST-utbildning fick jag lära mig att vi läkare skulle försöka sitta stilla i båten och inte prompt agera när patienterna mådde dåligt. När vi förskriver medicin i onödan, och det gör väldigt många psykiatrer av alla de slag och det har jag själv gjort i början av min utbildning, behandlar vi inte patienten. Vi behandlar istället den oro och ångest vi känner av att vi tar del av patientens problem.
hmm, :thinking:

---
Blev en dubbelwhammy till slut!

Professor Herlofsson sågar fullkomligt modern psykiatri.
Citat:
I den akademiska forsknin*gen har man framför allt fokuserat på biomedicinska förklaringar bakom diagnoserna. Men denna koppling vilar på bräcklig grund. Med vår nuvarande kunskap vet vi lika mycket om depression som man för tvåhundra år sedan visste om feber.

Den utveckling vi ser inom psykiatrin är emellertid att bedömnings- och behandlingsriktlinjerna går åt motsatt håll. I stället för att undersöka hur individens levnadshistoria och relationserfarenhe*ter tillsammans med hennes medfödda sårbarhet leder till en specifik psykisk problematik får riktlinjerna oss att tro att symtomdiagnoser som depression eller panikångest är tillräckliga för att bestämma vilken behandling hon ska få.
Kommentarsfältet lyfter samma problem som jag brukar förklara för er
Citat:
Psykiska störningar skiljer sig från de flesta somatiska åkommor genom att de i stort sätt är symptombaserade och är därför i liten grad valida. Värre är att diagnoserna enligt DSM-systemet i många fall är grundade på majoritetsbeslut i den amerikanska psykiatri föreningen (APA). När det är oenighet om hur många kriterier som ska vara uppfyllda så måste man rösta, och i några fall har antalet kriterier avgjorts med en rösts övervikt. Vilken diagnos en patient ges blir sedan avgörande för valet av behandling och rätten till förmåner inom socialförsäkringen.

Rune Lundberg, M.D., Karolinska institutet
http://www.lakartidningen.se/Aktuell...k-behandling-/

Senast redigerad av Aryt den 2019-04-12 klockan 07:10.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 16:38   #1042
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Ganska stora saker kring Britney Spears
Kvinnan som blev fråntagen sitt egenbestämmande 2008, och sedan dess tvingats arbeta under hot.
Sjyst gig att få förvaltarskap över en världskändis som man sedan kan tvinga att utföra vad som helst för att hindra ett nytt tvångs-"omhändertagande"

#metoo #freebritney

“When God’s warriors go down on their knees, the battle is not over; it has just begun.”
https://canoe.com/entertainment/cele...al-media-posts

Får inte gifta sig, får inte rösta... får inte disponera över sina egna pengar... förstår varför vissa personer dras till psykiatrin!!

Senast redigerad av Aryt den 2019-04-26 klockan 16:45.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 07:50   #1043
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
SSRI bakom autismepidemin?

Den lavinartade förskrivningen av SSRI för de flesta livsproblem kan ha säkrat tillgången till jobb för tusentals psykiatriker över de kommande åren

Citat:
POSSIBLE LINK BETWEEN AUTISM AND ANTIDEPRESSANT USE DURING PREGNANCY
Exposure to antidepressants in the womb leads to autistic-like behaviour in full-grown offspring in an animal model, according to a new study led by Duke-NUS Medical School.
https://www.duke-nus.edu.sg/allnews/...ring-pregnancy
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-16, 13:32   #1044
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Vet att detta inte är ett psykologiforum. Vet att jag tjatar ihjäl mig om detta. Men tänkte att det är lite mer ok när jag skriver det i denna tråden. 6 försök på ssri (!) och har bara mått skit av det. Nu har jag slutat och varit utan i fyra veckor. Mår lite bättre men känslan av att vara vrickad i skallen och må piss på kvällarna försvinner inte. Ska jag kämpa på lite till eller börja med piller igen och stå ut ännu längre för att se om det bli bättre?

Läkare litar jag inte på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-16, 14:32   #1045
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Vet att detta inte är ett psykologiforum. Vet att jag tjatar ihjäl mig om detta. Men tänkte att det är lite mer ok när jag skriver det i denna tråden. 6 försök på ssri (!) och har bara mått skit av det. Nu har jag slutat och varit utan i fyra veckor. Mår lite bättre men känslan av att vara vrickad i skallen och må piss på kvällarna försvinner inte. Ska jag kämpa på lite till eller börja med piller igen och stå ut ännu längre för att se om det bli bättre?

Läkare litar jag inte på.
Varför 6 försök på ssri? Jag bad om en snri(ok, i låg dos var den som en ssri men ändå) efter 1 försök på ssri.

Har du testat johannesört förresten? Den skall ju ha en mild biverkningsprofil.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-12-16, 15:59   #1046
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Depression är inte alltid så himla komplext, och något människan förstått genom förmodligen hela historien.

När livet suger av en eller annan anledning blir man deprimerad. Så länge livet fortsätter suga kommer depressionen med stor sannolikhet vara kvar. Men slutar livet suga så botas depressionen.

Det här med sugighet har man känt till sambandet med depression sedan långt innan order depression uppfanns.

Det blir egentligen bara svårförståeligt när man inte har en orsak. Depression blir ofta så insnöat på kemi, brist på ämnen, hormoner osv. Man borde istället titta i patientens liv och fråga sig varför och o det går att åtgärda? För många skulle bli helt depressionsfria om deras liv slutade suga.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-16, 16:04   #1047
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Håller med. Fast tycker ångest är rejält komplext. Speciellt nu när mitt liv är riktigt bra, saker har ordnat upp sig och alla värden är perfekta.. ändå går jag runt med brutal huvudvärk, yrsel, hjärtklappning och benen viker sig. Antidepressiva kanske har fuckat upp min hjärna till slut.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-16, 17:34   #1048
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Håller med. Fast tycker ångest är rejält komplext. Speciellt nu när mitt liv är riktigt bra, saker har ordnat upp sig och alla värden är perfekta.. ändå går jag runt med brutal huvudvärk, yrsel, hjärtklappning och benen viker sig. Antidepressiva kanske har fuckat upp min hjärna till slut.
Är det där "konstant" eller mer då och då?
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-16, 18:07   #1049
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Är det där "konstant" eller mer då och då?
Det är konstant. Har varit så varje dag i två och ett halvt år. Har väl haft tre normala dagar kanske på den tiden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-16, 20:18   #1050
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Vet att detta inte är ett psykologiforum. Vet att jag tjatar ihjäl mig om detta. Men tänkte att det är lite mer ok när jag skriver det i denna tråden. 6 försök på ssri (!) och har bara mått skit av det. Nu har jag slutat och varit utan i fyra veckor. Mår lite bättre men känslan av att vara vrickad i skallen och må piss på kvällarna försvinner inte. Ska jag kämpa på lite till eller börja med piller igen och stå ut ännu längre för att se om det bli bättre?

Läkare litar jag inte på.
PMa Aryt så blir du frisk. Själv tog det mig 8 veckor att få positiv effekt av SSRI. Det fungerar inte för alla.
Depressionen och även (panik)ångesten lade sig då. Fast inte så att man springer och skrattar varje dag.
Å andra sidan så är jag uppe på "jorden" nu mentalt och kan implementera andra "glädjande livsrutiner".

Alternativt kan du prova styrketräning och löpning 8 veckor i rad så kan du få liknande effekt.
Då pratar vi om 4 gympass per vecka och 3 långpromenader (1,5 mil varje gång) per vecka.

Självklart ska du INTE lita på läkare. De vill bara att du ska dö!

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2019-12-16 klockan 20:20.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)