Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-24, 13:30   #1006
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Vinters inlägg i debatten var "Man praktiserar informed consent. Om man nu inte är brottsling. Så jag vet inte exakt vad du vill diskutera. Det är olika system."
Dvs det är okej att ge enormt skadliga behandlingar för de som utsätts är per definition brottslingar.
Ja återigen USA, den finns statliga lagar och delstatslagar. Vilken delstats lagar är det du kritiserar, det finns 52 olika praxis. Jag har bott i USA det är enorm skillnad på ett ingripande i Kalifornien och ett i Oklahoma, samt mellan städerna.

Ingripande i den form du kritiserar är till för att skydda polis och vårdpersonal. Metoderna har samma syfte, att i första hand skydda personalen. Man skickar inte en ensam polis för att omhänderta en våldsam person, utan alla i området. 5 mot 1 är betydligt säkrare för personalen.

Min kritik var att din lösning på att du styrker det ovanstående helt är förebyggande vård, vilket betyder att de som inte haft kontakt med vården blir "okänt område" utan tillräckligt skydd för personalen.

Vad jag vet omhändertar man bara personer som anses vara en fara för sig själva eller andra. PTSD hos vissa individer är ett pris jag är villig att betala för minskad risk för attacker med dödlig utgång på vårdpersonal.

Det är hela mitt resonemang.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 13:32   #1007
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Är aldrig intellektuell oärlig. Att jag ifrågasätter kunskapsnivån hos personer som saknar kunskap men ändå för fram tvärsäkra påståenden är nog en arbetsskada hehe om du förstår.

Vinters inlägg i debatten var "Man praktiserar informed consent. Om man nu inte är brottsling. Så jag vet inte exakt vad du vill diskutera. Det är olika system."
Dvs det är okej att ge enormt skadliga behandlingar för de som utsätts är per definition brottslingar.
Det har inget att göra med ifall du ifrågasätter kunskapsnivån hos folk eller inte. Sätt på dig ett par andra glasögon och läs dina egna inlägg så kanske du ser vilket extremt tråkig tonläge du har i varenda jäkla tråd. Det är detta tonläge som gör att du blir kallad för troll ett par gånger per dag på detta forum. Eftersom det verkar som att du vill skriva saker på ett så provocerande sätt som möjligt för att driva folk upp längs väggarna.

Nu har jag ju inte mycket till förhoppning om att du bryr dig, eftersom jag tror att faktiskt skriver på det sättet helt medvetet, just eftersom du faktiskt främst är intresserad av att reta gallfeber på folk, trolla och förstöra forumet.

Själv har jag i princip helt slutat bry mig om faktainnehållet i det du skriver eftersom jag inte gillar din agenda (trollerishowen). Det kan mycket väl även gälla andra på forumet. Så ifall du faktiskt på riktigt vill "upplysa folk" och "kämpa för den lilla människan" eller hur du nu har uttryckt dig tidigare så kan du ju fundera på detta.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 14:08   #1008
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg


Neuroleptika har sin plats i det akuta skedet av t ex psykos och mani, säkert vid hypomani. I undantagsfall vid besvär vid demens, svårt tvång.
Att bälta ihjäl någon eller att bälta för verbal otrevlighet är övergrepp och borde bestraffas.

Förbehandling vid framtida schizofreni (a la DSM 5) är farligt.
Off label-förskrivning för livsbetingad oro är icke göra.

Halmgubbar och halmgubbar.



*kras* Jag tror inte att du behöver skriva i tråden för att lägga till i ignore.
Jag jobbade på kanske vid sidan av Beckomberga, Sveriges mest ökända dårhus, Lillhagen. Från de sista åren på 90-talet tills flytten/nedläggningen. Det stället var verkligen ökänt för att vara grymt, gammaldags osv. Under de 10+ år jag var där, var jag aldrig med om att bälta någon för att personen var verbalt otrevlig. Det var enbart våldsamma patienter, inte som en bestraffning utan för att skydda vederbörande och andra från vederbörande. Att någon dött i bälte har jag sett hela en enda gång.

Men ok. bältning är rätt grymt, maddrasserad cell hade vart bättre, men tyvärr anses det vara ännu grymmare att låsa in en person i ett rum än att låsa fast en person i en säng.
trädgårdsmöbel är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 20:56   #1009
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Ytterligare ett suicid efter skolskjutningen
https://www.miamiherald.com/news/loc...228350134.html

En flashbang och 5 hetsiga kravallklädda poliser som skriker "get down", "arms above your head". "don't move", och "on your knees" samtidigt med dragna skarpladdade vapen skulle nog ha behövts.?

Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Ja återigen USA, den finns statliga lagar och delstatslagar. Vilken delstats lagar är det du kritiserar, det finns 52 olika praxis. Jag har bott i USA det är enorm skillnad på ett ingripande i Kalifornien och ett i Oklahoma, samt mellan städerna.

Ingripande i den form du kritiserar är till för att skydda polis och vårdpersonal. Metoderna har samma syfte, att i första hand skydda personalen. Man skickar inte en ensam polis för att omhänderta en våldsam person, utan alla i området. 5 mot 1 är betydligt säkrare för personalen.

Min kritik var att din lösning på att du styrker det ovanstående helt är förebyggande vård, vilket betyder att de som inte haft kontakt med vården blir "okänt område" utan tillräckligt skydd för personalen.

Vad jag vet omhändertar man bara personer som anses vara en fara för sig själva eller andra. PTSD hos vissa individer är ett pris jag är villig att betala för minskad risk för attacker med dödlig utgång på vårdpersonal.

Det är hela mitt resonemang.
Jag lyfte att personer är rädda för vad som händer med dem om de skulle lyfta suicidalitet. Livstidsprevalensen är säkert kring 1 på 4.
Att suicidala personer skulle vara farliga ter sig främmande (utvidgat suicid är ovanligt).
Bedömning av fara för sig själv - man kan undra hur säker den bedömningen är, särskilt med tanke på att utskrivning och inläggning är starkt kopplat till suicid.

Jag visste inte att en amerikansk allmänläkarmottagning var arrangerad som "To catch a predator" med en väntande polispatrull som kastar sig på "förövarna".

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag jobbade på kanske vid sidan av Beckomberga, Sveriges mest ökända dårhus, Lillhagen. Från de sista åren på 90-talet tills flytten/nedläggningen. Det stället var verkligen ökänt för att vara grymt, gammaldags osv. Under de 10+ år jag var där, var jag aldrig med om att bälta någon för att personen var verbalt otrevlig. Det var enbart våldsamma patienter, inte som en bestraffning utan för att skydda vederbörande och andra från vederbörande. Att någon dött i bälte har jag sett hela en enda gång.

Men ok. bältning är rätt grymt, maddrasserad cell hade vart bättre, men tyvärr anses det vara ännu grymmare att låsa in en person i ett rum än att låsa fast en person i en säng.
Det är ovanligt förstås med dödsfall.
Tror du att du har varit med om att bältningen har förlängts pga verbal otrevlighet?
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 21:08   #1010
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg

Det är ovanligt förstås med dödsfall.
Tror du att du har varit med om att bältningen har förlängts pga verbal otrevlighet?
Nej. Det har jag aldrig vart med om. Efter 4h måste bältningen släppas oavsett, och vid fortsatt våldsamhet bältar man då om. Det här har jag sett skippas och man låter personen ligga 4h till, men det är när personen slåss när man kommer nära, inte för att någon är verbalt otrevlig.

Du verkar tro att personalen i psykvården är sadistiska jävlar som torterar, jävlas och straffar människor. Så är det naturligtvis inte. Gissningsvis har du sett för mycket skräckfilm med handling förlagd till dårhus.

Men nej, inte ens historiskt har det förekommit sadism annat än i undantagsfall. Även om det har vart grymt och primitivt har det syftat mestadels till att hjälpa, lindra och även studera och experimentera. Inte plåga. (Ett litet fåtal historiska experiment har varit plågsamma, men då med syftet att lära sig saker för att kunna bota/lindra/lära sig, inte sadism)
trädgårdsmöbel är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 08:35   #1011
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Ytterligare ett suicid efter skolskjutningen
https://www.miamiherald.com/news/loc...228350134.html

En flashbang och 5 hetsiga kravallklädda poliser som skriker "get down", "arms above your head". "don't move", och "on your knees" samtidigt med dragna skarpladdade vapen skulle nog ha behövts.?



Jag lyfte att personer är rädda för vad som händer med dem om de skulle lyfta suicidalitet. Livstidsprevalensen är säkert kring 1 på 4.
Att suicidala personer skulle vara farliga ter sig främmande (utvidgat suicid är ovanligt).
Bedömning av fara för sig själv - man kan undra hur säker den bedömningen är, särskilt med tanke på att utskrivning och inläggning är starkt kopplat till suicid.

Jag visste inte att en amerikansk allmänläkarmottagning var arrangerad som "To catch a predator" med en väntande polispatrull som kastar sig på "förövarna".
En av anledningarna att mörka och inte besöka vården är just för att vid en diagnos beslagtar polisen dina vapen.

Ja nu är den stora frågan om flera av skyttarna faktiskt är psykiskt sjuka. Det brukar vara uppenbart om så är fallet. Det hemska skulle väl vara som vissa psykologer misstänker, att de är vanliga människor med avtrubbade känslor.

Frågan är väl har dessa personer haft tidigare kontakt med vården, och varför svarar de då inte på behandlingen. Det är betydligt mer komplext än så.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 13:17   #1012
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Skulle kanske vara bra att ha rutin för att regelbundet mäta syresaturation på de som bältas. Finns också ökad risk för blodpropp om jag inte minns fel. Madrasserad cell hade kanske varit att föredra därför. Men det är mer tabu än bältessäng just nu iaf.

Sen kan ju bältning hjälpa psykoser att somna då man blir tröttare i liggande, det är inte direkt hälsosamt att hålla sig vaken i 48+ timmar vilket inte var ovanligt då jag jobbade.

Pest eller kolera är det iaf. Eller så kan man som Aryt göra det enkelt och konstatera att bältning är trist och dåligt men utan att tala om annat än floskler som alternativ.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 19:06   #1013
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Nej. Det har jag aldrig vart med om. Efter 4h måste bältningen släppas oavsett, och vid fortsatt våldsamhet bältar man då om. Det här har jag sett skippas och man låter personen ligga 4h till, men det är när personen slåss när man kommer nära, inte för att någon är verbalt otrevlig.

Du verkar tro att personalen i psykvården är sadistiska jävlar som torterar, jävlas och straffar människor. Så är det naturligtvis inte. Gissningsvis har du sett för mycket skräckfilm med handling förlagd till dårhus.

Men nej, inte ens historiskt har det förekommit sadism annat än i undantagsfall. Även om det har vart grymt och primitivt har det syftat mestadels till att hjälpa, lindra och även studera och experimentera. Inte plåga. (Ett litet fåtal historiska experiment har varit plågsamma, men då med syftet att lära sig saker för att kunna bota/lindra/lära sig, inte sadism)
Nej, bältningen ska omprövas efter 4 h vilket kräver personlig närvaro (vilket man kan vara flexibel med, men inte brukar vara).

Ewen Cameron gick frivilligt med i CIAs tortyrprojekt. Cameron som i ordförande för APA, WPA, CPA
"In spite of his high professional reputation, he has been criticized for his experimentation on and sexual abuse of children, administering electroconvulsive therapy and experimental drugs, including poisons such as curare, to patients without their informed consent. Some of this work took place in the context of the Project MKUltra mind control program.[6]"

Rosenhan visade att psykiatriker tvingar personer utan symtom att ta neuroleptika https://en.wikipedia.org/wiki/Rosenhan_experiment

Du kan kolla på bakgrunden till Hawaii och Madriddeklarationerna. Ganska få vårdinriktingar som specifikt påtalar att de inte bör tortera människor.

Och kom ihåg att en psykiatriker aldrig har fel, även när hen har fel och det är uppenbart att hen har fel https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/483270
"Där kommer hon under nästan tre års tid vårdas, sida vid sida med personer som dömts för brott. Hon kommer få över 100 elchocksbehandlingar, hon kommer åtskilliga gånger spännas fast i bältessäng, injiceras med lugnande medel och övervakas dygnet runt. "


Vi är duktiga på att skapa våra kroniker.

Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Skulle kanske vara bra att ha rutin för att regelbundet mäta syresaturation på de som bältas. Finns också ökad risk för blodpropp om jag inte minns fel. Madrasserad cell hade kanske varit att föredra därför. Men det är mer tabu än bältessäng just nu iaf.

Sen kan ju bältning hjälpa psykoser att somna då man blir tröttare i liggande, det är inte direkt hälsosamt att hålla sig vaken i 48+ timmar vilket inte var ovanligt då jag jobbade.

Pest eller kolera är det iaf. Eller så kan man som Aryt göra det enkelt och konstatera att bältning är trist och dåligt men utan att tala om annat än floskler som alternativ.
Visst är det härligt att reducera personer till diagnosgrupper
Gör saker lättare. Nästan bättre än att bara kalla dem för nummer.

Vi har diskuterat bältning tidigare och jag har visat att större länder med sämre resurser klarar sig utan bältet.

I det stora hela är förstås bältet ett mindre problem än t ex ECT.

Blodpropp är ju lite kontroversiellt, visserligen är bilresa/flygresa erkända riskfaktorer, men att ligga fastspänd 12 h? Att guidelines säger att man ska ge heparin? Nej vi kan nog inte säkert säga att de som får lungemboli och dör fick det av bältningen som föregick lungembolin
fel artikel men rätt patientfall https://www.corren.se/nyheter/baltad...om5231831.aspx chefsläkaren tror inte att bältningen hade ett samband med dödsfallet

Senast redigerad av Aryt den 2019-03-25 klockan 19:09.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 17:54   #1014
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Där fick du mig allt Aryt! Självklart ser jag människor som enbart diagnoser, kul att du lägger ribban högt för diskussion.

Kan upplysa dig om att du nu ignorerad då jag är trött på din genomusla retorik. Så slipper vi båda slösa våran tid.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 18:47   #1015
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Där fick du mig allt Aryt! Självklart ser jag människor som enbart diagnoser, kul att du lägger ribban högt för diskussion.

Kan upplysa dig om att du nu ignorerad då jag är trött på din genomusla retorik. Så slipper vi båda slösa våran tid.
Du vet att det är en grej väl?
Att vi inte kallar folk för epileptiker osv. Att reducera personer på det sätter är väldigt kränkande. Hade för mig att du jobbade inom vården.


Sen förstår jag inte det här med att ni ska berätta att ni ignorerar folk.
Tråkigt att ni inte vågar ta debatten dock.

Senast redigerad av Aryt den 2019-03-26 klockan 18:49.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-30, 09:53   #1016
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Jag ogillar antidepressiva läkemedel mer och mer, speciellt för unga. De funkar inte alltid men kan funka som placebo. Med bieffekter då som sagt.
Ett annat exempelvis är att det svårt eller omöjligt att veta vad som pågår om man är på väg in i en psykos. Bipolar tex, då det svänger mycket men inte över en dag eller så utan över längre tider som det är.

Man tror att personen är deprimerad och sätter in antidepp och förstör bara således men inte bara pga antidepps bieffekter. Andra psykoser som och svänger över tid behandlas med antidepp, feldiagnosering således men sedan när man förstått att patienten har haft en stegrande psykos hela tiden har man sabbat mycket med dennes liv.

Om stress och posttraumatisk stress, anxiety, så behandlas det också med antidepp ofta utan att läkarna begriper att man kan ha mycket stress utan att vara deprimerad. Men ofta finns ett motsånd att enbart ge medicin mot stressen, inte konstigt att det blir vanligare att ungdomar röker på.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-30, 13:45   #1017
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Jag ogillar antidepressiva läkemedel mer och mer, speciellt för unga. De funkar inte alltid men kan funka som placebo. Med bieffekter då som sagt.
Ett annat exempelvis är att det svårt eller omöjligt att veta vad som pågår om man är på väg in i en psykos. Bipolar tex, då det svänger mycket men inte över en dag eller så utan över längre tider som det är.

Man tror att personen är deprimerad och sätter in antidepp och förstör bara således men inte bara pga antidepps bieffekter. Andra psykoser som och svänger över tid behandlas med antidepp, feldiagnosering således men sedan när man förstått att patienten har haft en stegrande psykos hela tiden har man sabbat mycket med dennes liv.

Om stress och posttraumatisk stress, anxiety, så behandlas det också med antidepp ofta utan att läkarna begriper att man kan ha mycket stress utan att vara deprimerad. Men ofta finns ett motsånd att enbart ge medicin mot stressen, inte konstigt att det blir vanligare att ungdomar röker på.
Jag har tyvärr väldigt dålig koll på stress, något jag borde läsa på mer om. Men tror du är rätt på det. Iaf min erfarenhet som gamer som hänger på discord att väldigt många unga röker på, annars rör jag mig inte i såna kretsar. Att psykisk ohälsa ökar och att mängden stressorer ökar i samhället tycker jag iaf stämmer, vi har så många små val att ta ställning till, de kanske är oviktiga *egentligen* men de påverkar likförbannat.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-30, 14:21   #1018
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Ja återigen USA, den finns statliga lagar och delstatslagar. Vilken delstats lagar är det du kritiserar, det finns 52 olika praxis. Jag har bott i USA det är enorm skillnad på ett ingripande i Kalifornien och ett i Oklahoma, samt mellan städerna.
52 olika? Räknar du distriktet plus Puerto Rico då?
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-30, 15:37   #1019
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Jag har tyvärr väldigt dålig koll på stress, något jag borde läsa på mer om. Men tror du är rätt på det. Iaf min erfarenhet som gamer som hänger på discord att väldigt många unga röker på, annars rör jag mig inte i såna kretsar. Att psykisk ohälsa ökar och att mängden stressorer ökar i samhället tycker jag iaf stämmer, vi har så många små val att ta ställning till, de kanske är oviktiga *egentligen* men de påverkar likförbannat.
Liksom skolan och utbildning numera, i Sverige har kokain som ansetts lyxigt som partydrog och uppåttjack varit mer vanligt förr, fast kanske mest narkomaner...
Nu är det mer vanligare med medveten självmedicinering verkar det dom?

Kanske antidepp kan hjälpa post traumatisk stress då man sitter fast i det förflutna, själv har jag post traumatisk stress sedan länge menar man men har ingen medicin för det.

Det som hjälpt mig akut mest effektivt är att befria mig från det förflutna, genom att läsa alla gamla och nya filosofer, existensialister och forskare, från Darwin, Dostojevski, Einsten, Sartre och fram till dagens youtubare som Sam Harris mfl mfl. Tänker jag i de banorna lossnar något som en ett ton tung sten ur kroppen och man flyger ett tag, från tillståndet man var i innan. Imagine med John Lennon är också en bra sångtext. Det varar inte, men funkar akut varje gång.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-30, 16:51   #1020
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
52 olika? Räknar du distriktet plus Puerto Rico då?
Delstat organisationer, samt federala.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)