Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-25, 18:19   #39466
egge
Det var en gång en tråd-master!
 
egges avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: E4 Norr
Inlägg: 952
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Kan ni, eller folk i allmänhet, "släppa" saker?

Ofta när jag pratat ut om något som hänt som stör mig så säger den jag pratat med att jag ska "släppa det". Säger jag en dag senare att jag fortfarande mår dåligt över det så får jag höra att "har du inte släppt det än?"

Är det så folk funkar, att de kan släppa jobbiga tankar med en viljeansträngning?
Jag kan ju bara tala för mig själv men då är svaret nej. Jag skulle hemskt gärna vilja kunna göra det då det troligen skulle öka det psykiska välbefinnandet men jag vet inte hur jag blir bättre på det.

Sedan är det troligen så att vissa saker som andra går och grubblar på är saker som jag inte ens noterar.
__________________
Tacka vet jag konstruktivt livsknarkande. - Doctor Snuggles

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 18:21   #39467
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Kan ni, eller folk i allmänhet, "släppa" saker?

Ofta när jag pratat ut om något som hänt som stör mig så säger den jag pratat med att jag ska "släppa det". Säger jag en dag senare att jag fortfarande mår dåligt över det så får jag höra att "har du inte släppt det än?"

Är det så folk funkar, att de kan släppa jobbiga tankar med en viljeansträngning?
Det är väl snarare en brist på empati så till vida att den andra inte är lika drabbad själv men ändå har släppt saken. Sedan är det ju så att folk som släpper saker sällan gör det med en viljeansträngning utan för att de helt enkelt inte bryr sig eller har glömt vad som hänt.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 18:40   #39468
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Jag har inga problem att lägga mycket åt sidan och blir i princip aldrig provocerad. En del saker är lättare än annat såklart. Har aödrig legat sömnlös över något.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 18:55   #39469
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Kan ni, eller folk i allmänhet, "släppa" saker?

Ofta när jag pratat ut om något som hänt som stör mig så säger den jag pratat med att jag ska "släppa det". Säger jag en dag senare att jag fortfarande mår dåligt över det så får jag höra att "har du inte släppt det än?"

Är det så folk funkar, att de kan släppa jobbiga tankar med en viljeansträngning?
"släpp det" säger folk som inte är emotionellt engagerade i frågan, har tröttnat på att höra det eller som inte bryr sig.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 23:21   #39470
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Det beror ju lite på vad det är man förväntas "släppa", är det någon mindre oförrätt, att man har givit ett dåligt intryck i något sammanhang, etc eller är det en stor olycka, svår kroppslig sjukdom eller en närståendes död?

Min erfarenhet är att folk när de uppmanar en att "släppa något" oftast inte bokstavligen menar att man liksom skall med en viljeansträngning utplåna det ur sitt minne, utan att man skall sluta att aktivt älta det flera gånger om dagen. Det går att lära sig, men det kräver en del arbete, och vissa kan behöva handledning.

I mitt jobb är det väldigt vanligt med nyexaminerade, ambitiösa nyanställda som ältar småfel de gjort i arbetet, att någon senior tyckte att de ställde en korkad fråga eller liknande små skavsår på det högpresterande egot i all oändlighet. Utbildningen och i viss mån attityden inom yrket har en tendens att underblåsa ältandet, t.ex. genom att som någon här ovan mena att ältandet skulle tyda på att man var mer känslomässigt engagerad i det man gör än andra. Det går dock inte att jobba om man skall kräva av sig själv att göra allt helt perfekt hela tiden (mycket handlar om good enough, majoriteten av oss kan inte se in i framtiden, och snabba bedömningar på basen av knapp information är mycket svårare när man jobbat 2 mån än när man jobbat 15 år), och man blir helt outhärdlig om man hela tiden avkräver sina kollegor bekräftelse på att man duger, att ens småfel verkligen var små och inte jättestora etc. etc. För att inte gå under p.g.a. ältande av en ständigt ökande mängd småfel, eller bli strypt av sina äldre kollegor när de till slut inte orkar med tjatet, måste man lära sig att lägga ifrån sig saker, typ: "OK, här gjorde jag en dålig bedömning. Dog någon? Nej. Förlorade vi jättemycket pengar? Nej. Kommer jag att få sparken? Nej. OK; bra. Nästa gång skall jag göra si och så istället för så och si, så kanske det går bättre. Nu lämnar jag detta." Det kommer förstås inte att leda till att man automatiskt glömmer det som hänt, men att liksom försöka "göra sig färdig" med något brukar göra det lättare att gå vidare och kunna allokera tankeutrymme till andra saker istället för att älta.

Jag är själv en ältande person, och upplever att just ältandet av egna misslyckanden eller egen otillräcklighet handlar lite om hur man ser på sig själv, och hur mycket tid man har att fundera över sig själv och hur man uppfattas. Väldigt mycket av det som ältas t.ex. på mitt jobb är sådant som man själv inte skulle minnas om 2 månader om det gällde någon annan, och det är lite självupptaget att tro att just ens egna otillräckligheter skulle vara så episka att alla skulle minnas just dem. För mig blev det mycket bättre med ältandet när jag började jobba och s.a.s. fick mindre tanketid att lägga på mig själv och mitt.

TLDR: Kan jag "släppa" vad som helst när som helst? Nej. Går det att lära sig att bli bättre på att "släppa" saker, och kan det vara nyttigt för en att lägga tid på detta? Ja. Är det en jobbig process om man inte har det naturligt? Ja, kan vara.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 23:43   #39471
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
"släpp det" säger folk som inte är emotionellt engagerade i frågan, har tröttnat på att höra det eller som inte bryr sig.
Det är ofta så men det kan också vara "du oroar dig över skitsaker - släpp det". Beror på vem som säger det och i vilken kontext.
Själv säger jag så när jag faktiskt tycker det är skitsaker som är bäst att bara släppa. Annars går jag djupare i frågan. Så brukar mina närmaste vänner också agera. Nojjar jag över oviktig skit kommer de säga det, annars blir det djupare samtal.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 00:17   #39472
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Man får väl försöka så gott man kan att släppa det speciellt om det är något man inte kan påverka eller bara mår dåligt av att älta.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 00:39   #39473
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Ganska lätt att släppa saker jag stör mig på. Grejer som är roliga att fastna för, däremot, har jag ofta svårt att släppa till dess att även de blir tråkiga.

T.ex:

Gnälla på boomers (roligt) => Svårt att släppa
Råka se en bild på en grillad hund (hemskt) => Förtränger ganska snabbt

Tror att saker som kan föreställa något hemskt, kränkande eller vad som nu gäller, egentligen bara är en ursäkt för att man ska få tycka synd om sig själv, vara centrum för uppmärksamhet, stå kvar på samma ställe i livet av rädsla för det okända, och så vidare. Är nog det man fäster sig vid egentligen.

Senast redigerad av Brofessorn den 2020-02-26 klockan 00:43.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 00:53   #39474
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Man får väl försöka så gott man kan att släppa det speciellt om det är något man inte kan påverka eller bara mår dåligt av att älta.
Jo, det handlar ju egentligen om att bara oroa sig över saker son är viktiga OCH som man kan påverka. Resten är egentligen bara skit och inte värt att tänka på. Fast det är såklart alltid lättare sagt än gjort... Därför kan det vara bra ibland med vänner som säger hur det faktiskt är.

Jag har en god vän och kollega jag sitter bredvid varje dag. Hon har MS. Ännu så länge fungerar det bra men det är bara en tidsfråga innan hon sitter i rullstol och inte kan jobba längre. Om det sen är 5, 10 eller 20 år dit kan ingen svara på.

Har hon ett svagt ögonblick är mitt svar just; "släpp det bara, vi kommer alla dö ändå". För, vad hjälper det att offra sina goda, lyckliga och friska dagar på att oroa sig över framtiden? Vi alla vet att det går åt helvete förr eller senare. Att oroa sig över det tar bara bort glädjen vi kan uppleva idag.

Det må vara en jävla "carpe diem"--klyscha, men det förändrar inte att det är sant. Att kunna oroa sig för endast viktiga saker och sånt man kan påverka är kanske en av de viktigaste färdigheter som finns.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 12:56   #39475
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 188
Ska på dop till en kompis pajk. Vi är goda vänner men inte nära vänner.

Vad köper man?
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 12:57   #39476
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Ska på dop till en kompis pajk. Vi är goda vänner men inte nära vänner.

Vad köper man?
Lego. Glädje för barnet senare i livet och bra samlarvärde.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 13:11   #39477
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 188
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Lego. Glädje för barnet senare i livet och bra samlarvärde.
Smart.

Tanken slog mig att köpa en bra flaska vin som mår bäst på hyllan 15-20 år, är det retarderat?
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 13:16   #39478
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Smart.

Tanken slog mig att köpa en bra flaska vin som mår bäst på hyllan 15-20 år, är det retarderat?
Jag har fortfarande en vinare från mitt dop som är oöppnad. Undrar hur det smakar

Jag köpte en "lite finare" leksak till min polare/hans barn.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 13:18   #39479
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Ska på dop till en kompis pajk. Vi är goda vänner men inte nära vänner.

Vad köper man?
Gosedjur. Alla barn behöver nallar.
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 13:20   #39480
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Alla andra kommer ge vin och nallar. Men ingen kommer ge Lego, och så imponerade de ska bli. Tänk på det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)