Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-01-16, 20:55   #1081
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky Visa inlägg
Han vet i sådana fall ingenting om dess biverkningsprofil och garanterat lika lite om medicinen generellt. Eller ja, han kan ju ha utövat placebo på dig då han varit medveten om vilket potentiellt väldigt effektivt (intressant! dessutom) preparat det kan vara.
Ska visa detta inlägg för honom nästa gång jag går dit.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 21:07   #1082
Obolensky
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Jag trappade ner min Edronax över en period på 18 månader.

Sluta inte cold turkey. Kan gå, men kan gå åt helvete också.
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Och det verkar finnas en del stöd för att det kan ta lång tid att trappa ned. Vi har gått från ingen nedtrappning till att flera veckors nedtrappning är etablerat, medan vissa forskare och kliniker (och kanske framförallt brukare..) anser att många månaders nedtrappning är mest smärtfritt.

https://www.lakartidningen.se/Opinio...tning-av-SSRI/

Någonting är ruttet...
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Försent. Fast har inte gått på dem i mer än ett halvår och nu senast en månad så är nog skillnad. Fast det bränner på rätt bra i armarna nu och yrseln är irriterande.

Skönt att du är ssri-fri.
Fast hur kan du veta att han är SSRI-fri? Reboxetin (han verkar bo i Finland, varav namnet), men det är hursomhelst en sNRI (alltså inte återupptagningshämmare av SERT och NET utan selektiv NET-återupptagningshämmare.

Borde knappt förtjäna att kallas antidepressivt*. Används det mot depression i Finland är det galet. I och för sig är preparatet överhuvudtaget relativt värdelöst mot det mesta.

*Men visst. Det är bättre än placebo. Men i en stor analys av 21 antidepressiva preparat kom det sist gällande effektivitet.
Obolensky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 21:25   #1083
Obolensky
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ska visa detta inlägg för honom nästa gång jag går dit.
Varför det? Tror knappast han bryr sig om vad ett anonym nick skriver på ett träningsforum.

Jag vet folk som har mått så illa att de kräkts av det. Men sedan är det trots allt så att de flesta biverkningar upplevs av en relativt liten andel som får biverkningarna (räknade var för sig). Om jag inte missminner mig helt galet, så har Brintellix väldigt få biverkningar i jämförelse med andra preparat, men just illamåendet är tillräckligt kraftigt för att typ 1/10 ska avsluta medicineringen. Sedan får så gott som alla (jag har träffat mängder av personer som går på Brintellix och att så få personer som jag nu googlade mig till skulle få sexuella biverkningar eller muntorrhet skulle jag sätta min högre hand på att det absolut inte stämmer; däremot är det mycket möjligt så att dessa bieffekter varit så svaga i jämförelse med effekten de erhålligt av preparatet och därför låtit bli att rapportera eller jaka till att det är en bieffekt av medicinen, för vem bryr sig om lite muntorrhet om man är allvarligt deprimerad och blir "botad"?
Obolensky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 21:42   #1084
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky Visa inlägg
Varför det? Tror knappast han bryr sig om vad ett anonym nick skriver på ett träningsforum.

Jag vet folk som har mått så illa att de kräkts av det. Men sedan är det trots allt så att de flesta biverkningar upplevs av en relativt liten andel som får biverkningarna (räknade var för sig). Om jag inte missminner mig helt galet, så har Brintellix väldigt få biverkningar i jämförelse med andra preparat, men just illamåendet är tillräckligt kraftigt för att typ 1/10 ska avsluta medicineringen. Sedan får så gott som alla (jag har träffat mängder av personer som går på Brintellix och att så få personer som jag nu googlade mig till skulle få sexuella biverkningar eller muntorrhet skulle jag sätta min högre hand på att det absolut inte stämmer; däremot är det mycket möjligt så att dessa bieffekter varit så svaga i jämförelse med effekten de erhålligt av preparatet och därför låtit bli att rapportera eller jaka till att det är en bieffekt av medicinen, för vem bryr sig om lite muntorrhet om man är allvarligt deprimerad och blir "botad"?
Varken sexuella biverkningar eller muntorrhet här, jag dreglar lika mycket som vanligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 21:50   #1085
Obolensky
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Varken sexuella biverkningar eller muntorrhet här, jag dreglar lika mycket som vanligt.
Illamående? Dosering? Äter du någon annan medicin också? Brintellix påverkas kraftigt av att vissa enzymer i p-450-familjen.

Var glad och vänta på effekt. Du äter en medicin som är en ren agonist (den binder vid receptorn och aktiverar den) av 5-HT1a, alltså serotonin 1a.

Här har du en bild på vad LSD binder till: https://upload.wikimedia.org/wikiped...affinities.GIF

Ju mindre stapel desto starkare bindning.

Obolensky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 22:12   #1086
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky Visa inlägg
Illamående? Dosering? Äter du någon annan medicin också? Brintellix påverkas kraftigt av att vissa enzymer i p-450-familjen.

Var glad och vänta på effekt. Du äter en medicin som är en ren agonist (den binder vid receptorn och aktiverar den) av 5-HT1a, alltså serotonin 1a.

Här har du en bild på vad LSD binder till: https://upload.wikimedia.org/wikiped...affinities.GIF

Ju mindre stapel desto starkare bindning.

Vad är ditt slutgiltiga mål med denna diskussion? Att få mig att sluta äta medicinen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 23:00   #1087
Obolensky
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vad är ditt slutgiltiga mål med denna diskussion? Att få mig att sluta äta medicinen?
Wtf? Snarare tvärtom. Förklara gärna hur du fick den bilden. Receptorn jag nämnde frisätter utöver oxytocin och endorfiner tillväxthormon, för övrigt. Och rena agonister är extremt ovanliga bland antidepressiva.
Obolensky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 17:36   #1088
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Hmm
SSRI-behandling av äldre med depression saknar evidens
Citat:
Då det i nuläget saknas tillräcklig evidens på gruppnivå borde rekommendationen vara att avstå från att behandla äldre med depression med SSRI och att eftersträva en anpassad nedtrappning hos de patienter som redan behandlas med SSRI.
https://lakartidningen.se/Opinion/De...aknar-evidens/

Citat:
Ända sedan den framgångsrika lanseringen av ”lyckopillret” Prozac (Fluoxetin) under 80- och 90-talet så har läkemedelsföretagen bedrivit marknadsföringskampanjer för att få så många som möjligt att äta psykofarmaka för nedstämdhet och ångest. För detta ändamål har myten om kemisk obalans varit den perfekta marknadsföringssagan då läkemedlen påverkar just överföringen av signalsubstanser.

På FASS bipacksedlar till en rad antidepressiva mediciner återfinns påståendet om kemisk obalans som orsak till depression. För SSRI-preparatet Citalopram kan man läsa följande: ”Denna typ av medicin korrigerar den kemiska obalansen i hjärnan som orsakar symtomen på din sjukdom. Depressioner/panikångesttillstånd anses bero på brist på olika signalsubstanser i hjärnan, bl a serotonin.” Den Irländska motsvarigheten till Läkemedelsverket förbjöd 2003 sådana påståenden på bipacksedlarna med motiveringen att de saknar vetenskapligt underlag.

https://www.expressen.se/debatt/ga-i...ans-i-hjarnan/

Citat:
The serotonin theory of depression is comparable to the masturbatory theory of insanity (teorin gick ut på att onani var en viktig och vanlig orsak till psykiska sjukdomar). Both have been depletion theories, both have survived in spite of the evidence...”
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 17:40   #1089
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky Visa inlägg
Fast hur kan du veta att han är SSRI-fri? Reboxetin (han verkar bo i Finland, varav namnet), men det är hursomhelst en sNRI (alltså inte återupptagningshämmare av SERT och NET utan selektiv NET-återupptagningshämmare.

Borde knappt förtjäna att kallas antidepressivt*. Används det mot depression i Finland är det galet. I och för sig är preparatet överhuvudtaget relativt värdelöst mot det mesta.

*Men visst. Det är bättre än placebo. Men i en stor analys av 21 antidepressiva preparat kom det sist gällande effektivitet.
Jag tror inte att det är effektivare än placebo - när vi tar med den gömda datan.

Ben Goldacre från alltrials talar en del om det som ett hemskt exempel. Orkar inte leta fram hans föreläsning men wiki säger
Citat:
In 2010, the German Institute for Quality and Efficiency in Health Care (IQEHC) published results of a meta-analysis of clinical trial data for reboxetine in acute depression, which included data on about 3,000 subjects that Pfizer had never published but had mentioned; IQEHC had combed through Pfizer's publications and reboxetine approvals and had determined this data was missing from the publication record. The analysis of the complete data set yielded a result that reboxetine was not more effective than placebo but had more side effects than placebo and more than fluoxetine; the paper led to widespread and sharp criticism of Pfizer, and stronger calls for publication of all clinical trial data.[4][38][41]
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 17:47   #1090
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Det där med kemisk obalans i hjärnan är intressant. Vi som har en reaktiv depression (Något traumatiskt händer, pga detta blir man deprimerad) behandlas med exakt samma preparat som de som har en kemisk obalans i hjärnan och vars kroppar inte kan producera olika ämnen i tillräckligt stor mängd.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 18:52   #1091
Card
Registered User
 
Cards avatar
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Konditionsträning på minst medelhög intensitet 3x30 minuter i veckan har minst lika bra effekter som SSRI
Är det någon vetenskapligt utförd jämförelse du bygger det på? Länka i så fall den, så ska jag gärna kolla närmare på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Brintellix har inga biverkningar
Det är väldigt lätt att kolla upp en sån sak och se att det inte stämmer, första google-träffen när man söker på läkemedelsnamnet: https://www.fass.se/LIF/product?user...2#side-effects
Card är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 18:57   #1092
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Det där med kemisk obalans i hjärnan är intressant. Vi som har en reaktiv depression (Något traumatiskt händer, pga detta blir man deprimerad) behandlas med exakt samma preparat som de som har en kemisk obalans i hjärnan och vars kroppar inte kan producera olika ämnen i tillräckligt stor mängd.
Grejen är att förmodligen "ingen" har en kemisk obalans.
Ungefär som vi att vi tyvärr inte längre kan skylla mental ohälsa på onani.


Mena säga vad vi vill - det har varit en av världens bästa marknadsföringskampanjer och har inbringat mångmiljardbelopp.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 19:08   #1093
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Innan jag tog tabletter hade jag psykoser, klarade inte av ljus och ljud, hade brutal huvudvärk, kunde it gå för föll ihop etc. När jag började med medicin försvann allt direkt, och även om jag mår dynga nu så har väldigt mycket försvunnit nu när jag slutat. Så kändes som jag medicinerade bort massor och blev friskare.

Fast det optimala hade väl varit att lösa det på naturlig väg, fast det gick ju inte. Trots träning, kost etc.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-23, 13:36   #1094
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Någon som har lyckats att sluta med SSRI efter ett långvarigt bruk här? Om så, hur långsamt trappade du ut och hur mådde du under resans gång?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 15:49   #1095
Katr1nHarr1s
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 0
Tyvärr har min familj mött problem med denna typ av medicinering. Min äldre bror, han kan inte leva utan dem, vi försökte till och med skicka honom för behandling, men där kunde vi inte heller hjälpa honom. Vilka är de möjliga sätten att bli av med detta missbruk?
Katr1nHarr1s är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)