Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-01-27, 21:51   #421
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Är det verkligen så att utbildningen är så viktig för lönen?

Om man har arbetat i flera år så känns det riktigt förlegat att en gammal utbildning ska spela roll.

Jag tvivlar dock inte på att du har rätt.

Jag har faktiskt funderat på att ta en examen, men isf kvällstid. Civilingenjör på distans och kvällar känns dock som ett långt projekt.
Det är min egna upplevelse. Utbildning (Degree) + erfarenhet, de älskar ju titlar

Vistkort: Förnamn Efternamn B.Sc. osv.

Vidareutbildning är stort oxå - bygga sin portfolio pratar ju alla om nu!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-10, 14:50   #422
Garpe
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 0
Hur är det att ha företag? Jag arbetar inom teknikbranschen inom lantbruk och gör redan affärer med Quebec
Garpe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-10, 15:26   #423
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Korta svar, bättre klimat på alla sätt för småföretag. Svårare att deklarera i Canada, i alla fall om man jämför med t ex UK. Sverige osäkert, men sköter man allt från början till slut i Sverige är det inte så komplicerat. Fast som sagt, klimatet annars är mycket bättre i Canada.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 13:21   #424
atyrian
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 0
Hur ser det ut med express entry som skilled worker om man:

Är mellan 27-29 år, endast erhållit kandidatexamen som främsta utbildningsmerit samt inte har några direkta (eller indirekta) kopplingar till landet? Har ca 3 års professionell arbetslivserfarenhet i Sverige.

Jag arbetar som utvecklare / programmerare och har goda kunskaper i engelska språket. Är det kört om man inte har Msc / PHD samt borde man ha jobbat i landet i något år innan man försöker sig på Express entry? Hur många "poäng" borde man ha på sin profil för att ha en rimlig chans?

Ni som emigrerat och fått permanent uppehållstillstånd, hade ni redan kanadensiska arbetsgivare som lämnat erbjudande till er, sökte ni i så fall jobb ifrån Sverige eller åkte ni dit? Drömmen hade såklart varit att få ett perm uppehållstillstånd först och sedan ge sig dit och söka efter ett jobb, men det kanske är en pipedream.

Tack!
atyrian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 14:52   #425
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av atyrian Visa inlägg
Hur ser det ut med express entry som skilled worker om man:

Är mellan 27-29 år, endast erhållit kandidatexamen som främsta utbildningsmerit samt inte har några direkta (eller indirekta) kopplingar till landet? Har ca 3 års professionell arbetslivserfarenhet i Sverige.

Jag arbetar som utvecklare / programmerare och har goda kunskaper i engelska språket. Är det kört om man inte har Msc / PHD samt borde man ha jobbat i landet i något år innan man försöker sig på Express entry? Hur många "poäng" borde man ha på sin profil för att ha en rimlig chans?

Ni som emigrerat och fått permanent uppehållstillstånd, hade ni redan kanadensiska arbetsgivare som lämnat erbjudande till er, sökte ni i så fall jobb ifrån Sverige eller åkte ni dit? Drömmen hade såklart varit att få ett perm uppehållstillstånd först och sedan ge sig dit och söka efter ett jobb, men det kanske är en pipedream.

Tack!
Kika på deras immigrations sida, de har troligtvis ett poängsystem som du lätt kan följa och räkna på om du får ihop tillräckligt med poäng för att få ett uppehållstillstånd. Samt om det fattas några poäng kan du planera för att fixa dessa.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 14:59   #426
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Hur ser möjligheterna ut för att jobba i Kanada som civilingenjör från Sverige?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 15:28   #427
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Hur ser möjligheterna ut för att jobba i Kanada som civilingenjör från Sverige?
Det finns nagon sida där du kan kolla upp hur trolig du är att fa arbetsvisum i Kanada, jag gjorde det för ett ar sen eller nagot sant och det sag väldigt ljust ut som civilingenjör fran Sverige med lite pengar.
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 16:30   #428
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Jag gjorde min ansokan i 2008, Januari. Det har forandrats mycket sedan dess.

Kolla denna sidan:

https://www.canada.ca/en/services/im...tizenship.html

Jag hade inga kontakter nar jag flyttade. Fixade allt pa plats.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-31, 13:28   #429
ZebMacahan
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 0
Vi är ett par mitt livet som har funderar på att flytta till Calgary området.
Till en början tänkte vi att vi skulle hyra oss ett boende för att känna oss för och upptäcka området innan vi skaffar oss en mer permanent lösning.
Vi har tänkt oss att bo naturnära gärna i uppe i bergen men med pendlingsavstånd till Calgary.
Är det någon som har några tips på vart man kan vända sig för att hitta bostäder att hyra?
Förmedlingar, hemsidor där privatpersoner annonserar eller något annat forum?
Alla tips är välkomna.
ZebMacahan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-31, 16:52   #430
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av ZebMacahan Visa inlägg
Vi är ett par mitt livet som har funderar på att flytta till Calgary området.
Till en början tänkte vi att vi skulle hyra oss ett boende för att känna oss för och upptäcka området innan vi skaffar oss en mer permanent lösning.
Vi har tänkt oss att bo naturnära gärna i uppe i bergen men med pendlingsavstånd till Calgary.
Är det någon som har några tips på vart man kan vända sig för att hitta bostäder att hyra?
Förmedlingar, hemsidor där privatpersoner annonserar eller något annat forum?
Alla tips är välkomna.
Kolla denna sida:

https://www.rentfaster.ca/
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-31, 17:11   #431
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av ZebMacahan Visa inlägg
Vi är ett par mitt livet som har funderar på att flytta till Calgary området.
Till en början tänkte vi att vi skulle hyra oss ett boende för att känna oss för och upptäcka området innan vi skaffar oss en mer permanent lösning.
Vi har tänkt oss att bo naturnära gärna i uppe i bergen men med pendlingsavstånd till Calgary.
Är det någon som har några tips på vart man kan vända sig för att hitta bostäder att hyra?
Förmedlingar, hemsidor där privatpersoner annonserar eller något annat forum?
Alla tips är välkomna.
Finns lite filmer på tuben som handlar om liknande, kan vara värt att söka ock kika på.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 10:17   #432
123123
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 34
Lättaste sättet att komma in i Kanada ?

Hej allihopa,

Tack för denna tråd Hobbes !

Jag har tankar på att flytta till Kanada, jag är nu 30 år gammal så sista året för mig att åka på ett working holiday visa. Jag tänkte höra om det är en bra ide att åka med det för att på lättare vis ankra sig fast i Kanada?

Vad är min största chans att ta mig in då jag inte tror att jag kan kvalificera mig till skilled work force? Har jobbat runt 5 år av mitt liv. Har även en kandidat i ekonomi i ryggen.
123123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 11:22   #433
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av 123123 Visa inlägg
Hej allihopa,

Tack för denna tråd Hobbes !

Jag har tankar på att flytta till Kanada, jag är nu 30 år gammal så sista året för mig att åka på ett working holiday visa. Jag tänkte höra om det är en bra ide att åka med det för att på lättare vis ankra sig fast i Kanada?

Vad är min största chans att ta mig in då jag inte tror att jag kan kvalificera mig till skilled work force? Har jobbat runt 5 år av mitt liv. Har även en kandidat i ekonomi i ryggen.
Bygga vidare på utbildningen kanske?
https://www.canadim.com/study/perman...ence-students/
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 12:43   #434
123123
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av 123123 Visa inlägg
Jag har tankar på att flytta till Kanada, jag är nu 30 år gammal så sista året för mig att åka på ett working holiday visa. Jag tänkte höra om det är en bra ide att åka med det för att på lättare vis ankra sig fast i Kanada?

För att svara på min egna fråga:

"Many of Canada’s permanent residency immigration programs privilege applicants who have a connection to Canada, either with ties to a specific province, Canadian work experience, or a Canadian educational credential. "

Så det allra bästa vore att jobba där i ett år, vilket dessutom är rimligt eftersom att du då ser om detta är landet du verkligen vill flytta till.
Men sedan då, hur funkar det sen efter detta år, hur lätt kommer det vara för mig att få tillstånd att flytta över ?
123123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 12:56   #435
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 781
Citat:
Ursprungligen postat av 123123 Visa inlägg
För att svara på min egna fråga:

"Many of Canada’s permanent residency immigration programs privilege applicants who have a connection to Canada, either with ties to a specific province, Canadian work experience, or a Canadian educational credential. "

Så det allra bästa vore att jobba där i ett år, vilket dessutom är rimligt eftersom att du då ser om detta är landet du verkligen vill flytta till.
Men sedan då, hur funkar det sen efter detta år, hur lätt kommer det vara för mig att få tillstånd att flytta över ?
Har själv åkt på ett sånt holiday visa för en del år sedan och om jag inte missminner mig så har man möjlighet att få det utökat om man har en arbetsgivare som går i god för en
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)