Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-13, 06:53   #1
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Tråden för oss som bor i Canada eller planerar att emigrera till Canada.

Tanken med tråden är att hjälpa till med frågor och tankar kring den stora frågan: "Hur kan jag flytta till Canada?"

Jag har personligen genomgått allt som har att göra med såkallad "free mover". Detta vill säga sökte själv utan någon som helst hjälp från mitt hem universitet till Universtity of Calgary och studerade där i 4 terminer totalt. (2004-2005).

Sökt som "Skilled Worker" och flyttade i november 2009 med permanent uppehållstillstånd till Canada. Jag emigerade för gott, lämnade allt bakom mig och söker medborgarskap i November senare i höst.

Jag kan bistå med tankar och förhoppningsvis inspiration i följande frågor:
  • HUR går ansökan till; permanent uppehållstillstånd/studier/tillfälligt arbete
  • HUR går ansäkan till; tid, kostnad, vad förväntas av mig, dokument osv.
  • Livet i Canada vs. Sverige
  • Första tiden i Canada; checklista (för er som verkligen sätter drömmen i rullning).

En sak som alla kommer att märka - Det är en självselekterande process! Har du inte hjärtat eller drömmen i rullning kommer det vara svårt att gå igenom allt. Det tar mycket tid, mycket kraft och ibland tårar - men när jag kör till jobbet på morgonen och miljön skiftar från Klippiga bergen i bakgrunden till Calgarys Skyline inser man hur värt det är!

Börja kika på följande sida/sidor och återkom med frågor:

Welcome to Citizenship and Immigration Canada

Varför Canada?
  • De har en av de starkaste ekonomierna just nu (Alberta, provinsen jag bor i exempelvis).
  • Möjligheter inom arbete och utbildning Sverige enbart kan drömma om.
  • 5% skatt, samtidigt betalar provinsen tillbaka överflöded till dig varje kvartal. Cirka $100.
  • Men framförallt; vad är bättre än att leva sin dröm med öppna ögon varje dag!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 07:04   #2
awesomooo
Groggluder
 
awesomooos avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 499
Jag har lite drömmar om Nordamerika. Har både Svenska och Amerikanska släktingar i just USA så det känns lite närmare för mig men är ändå nyfiken på Kanada.

Hur blir man behandlad där borta? Ser Kanadensarna dig som en flykting som inte vet bättre? : P Hur sökte du till universitetet?
awesomooo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 07:13   #3
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Hur fungerar sjukvård, skola, underhåll av vägar, sophantering och andra "viktiga" funktioner? Vart kommer pengarna ifrån
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 07:34   #4
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av awesomooo Visa inlägg
Jag har lite drömmar om Nordamerika. Har både Svenska och Amerikanska släktingar i just USA så det känns lite närmare för mig men är ändå nyfiken på Kanada.

Hur blir man behandlad där borta? Ser Kanadensarna dig som en flykting som inte vet bättre? : P Hur sökte du till universitetet?
Glöm allt om hur Sverige kallar sig ett multikulturellt land! Du blir behandlad med yttersta respekt, det är Nordamerika, vilja, våga och hårt arbete är oerhört respekterat här. Du väcker ofta oerhört intressanta diskussioner genom din "svenskhet", de har släktingar eller rent generellt känner till Sverige väl.

Jag läste vid Växjö Universitet och eftersom de inte hade en susing än mindre en kontakt vid UofC sökte jag via deras hemsida och gick den vägen. Sen via länken ovan i min första post sökte jag via London för mitt student visum.

CSN stod för delar av lånet, flyg, studiekostnad, försäkring osv. Dock valde vi att dryga ut kassan med ett extra lån utöver det. Det löste sig utmärkt.

Allt som allt började vi processen 1 år innan vi åkte.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 07:35   #5
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Vad för yrke har du?

Uppfattningen jag fått av skolor är att man oftast (för er med barn) behöver ta med egen lunch vilket är ett stort minus för mig då jag gästade gymnasoematsalen upp till 4 gånger om dagen ibland

Dom bryr sig inte om du är från något annat land. Många bryr sig verkligen inte överhuvudtaget. I andra länder när de får reda på att man är svensk så överös man med frågor, inte så här. Många gånger en smått rasistisk betoning när det talas om svarta. Och väldigt många som har fördomar mot aboriginerna här (indianerna i princip, för en jämförelse svenskar och "blattar")Fick chansen att se äkta cowboys vs indianer slagsmål utanför en rodeo en gång

I övrigt är kanadensarna ett väldigt snällt folkslag. Har tagits emot i hem som jag var totalt främmande i för påskmiddagar och allt möjligt. Råkar du hälsa på någon som just ska sätta sig ner och äta så kommer du själv sitta ned vid bordet och äta du med. Råkar du sakna några slantar när du ska betala i kassan i matbutiken så är chansen stor att personen bakom hjälper till.

Pengarna kommer från oljan.

Det här är bara mina egna erfarenheter och åsikter givetvis...samt det är mest ute på landet, inte i storstäderna jag varit.

(I Vancouver var folket väldigt hyggligt, mycket fint ställe, dyrt boende dock)

Just det, det är stora määäängder asiater överallt i Canada.

Edit: Nu när jag tänker på det så jo, många som är nyfikna på Sverige också så det är väl blandat helt enkelt. Sjukt många som har koppling till sverige, norge,danmark som Hobbes säger. Träffade en amerikansk född kiropraktor som flyttade till Canada och hade studerat i Stockholm i ett antal år. Han var riktig glad att få öva på sin svenska

Senast redigerad av baggard den 2012-09-13 klockan 07:38.
baggard är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 07:39   #6
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Var det en slump att det blev just Kanada? Hade du turistat och blivit förälskad i landet? Hur är tjejerna? Lika ytliga, enerverande, tråkiga och antiintellektuella som i Sverige?




Ja just det, det heter Kanada på svenska; inte Canada ;-)
MasterChief är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 07:39   #7
spoonchest
Registered User
 
spoonchests avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Östeföss
Inlägg: 893
Jag flyttade hem ifrån Canada (också Alberta) 89 eller 90 efter att ha bott med min familj där ett par år. Jag är född 86 så jag har med andra ord inga minnen från den tiden, men min far tyckte det var ett nerbyte att flytta hem till Sverige. Sjukvården fungerade bättre. Morsan jobbade inom vården, och till skillnad från här så var det välbetalt, och med tandvårdsförsäkring.
Efter att ha semestrat och hälsat på släkten där 2010 så upplever jag lite diffust att landet är som en lyckad blandning mellan USA och Sverige. Ska tillbaka nästa år. Nångång i framtiden kanske så drar vi, jag och sambon, dit och stannar där, men just nu är vi rätt bundna i Sverige. Annars hade det inte varit något att fundera på.
Fråga till Hobbes. Vad jobbar du med?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
Dem som som gör det där lilla extra är dem som sen får höra att dem har bra gener av dem som inte gör det
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 07:44   #8
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Hur fungerar sjukvård, skola, underhåll av vägar, sophantering och andra "viktiga" funktioner? Vart kommer pengarna ifrån
Mycket bra och relevant fråga!

Sjukvården är gratis. Du betalar inte för läkarbesök i Canada. Du söker detta såfort du kan och får ett Alberta Healthcare Card som du använder.

Universitet/college betalar du för själv. Studielån via staten finns för Canadensare, dock jobbar de flesta extra under sina studier.

Medicin betalar du själv alternativt har du en Alberta Blue Cross Försäkring eller betalar ditt företag allt eller stora delar av det. Jag till exempel är diabetiker, mitt insulin betalas av min arbetsgivare.

Du betalar för din sophämtning såsom du gjorde i Sverige. El, värme, vatten och sophämtning ligger på cirka $90-145 i månaden beroende på om det är 30 grader varmt eller 40+ minus.

Siffror från Gov. of Alberta som visar på ekonomin och vart pengarna kommer ifrån.

Alberta forecast to lead Canadian economic growth in 2012

Du ställer bra frågor. Vet inte om jag besvarar dem åt dig. Återkom gärna med mer frågor.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 07:50   #9
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Vad för yrke har du?

Uppfattningen jag fått av skolor är att man oftast (för er med barn) behöver ta med egen lunch vilket är ett stort minus för mig då jag gästade gymnasoematsalen upp till 4 gånger om dagen ibland

Dom bryr sig inte om du är från något annat land. Många bryr sig verkligen inte överhuvudtaget. I andra länder när de får reda på att man är svensk så överös man med frågor, inte så här. Många gånger en smått rasistisk betoning när det talas om svarta. Och väldigt många som har fördomar mot aboriginerna här (indianerna i princip, för en jämförelse svenskar och "blattar")Fick chansen att se äkta cowboys vs indianer slagsmål utanför en rodeo en gång

I övrigt är kanadensarna ett väldigt snällt folkslag. Har tagits emot i hem som jag var totalt främmande i för påskmiddagar och allt möjligt. Råkar du hälsa på någon som just ska sätta sig ner och äta så kommer du själv sitta ned vid bordet och äta du med. Råkar du sakna några slantar när du ska betala i kassan i matbutiken så är chansen stor att personen bakom hjälper till.

Pengarna kommer från oljan.

Det här är bara mina egna erfarenheter och åsikter givetvis...samt det är mest ute på landet, inte i storstäderna jag varit.

(I Vancouver var folket väldigt hyggligt, mycket fint ställe, dyrt boende dock)

Just det, det är stora määäängder asiater överallt i Canada.

Edit: Nu när jag tänker på det så jo, många som är nyfikna på Sverige också så det är väl blandat helt enkelt. Sjukt många som har koppling till sverige, norge,danmark som Hobbes säger. Träffade en amerikansk född kiropraktor som flyttade till Canada och hade studerat i Stockholm i ett antal år. Han var riktig glad att få öva på sin svenska
Universitets/College lärare, sen konsultar jag lite vid sidan om företag hör av sig.

Det är oerhört mycket asiater i Calgary också, Vancouver kallas ibland lite elakt för Hongcouver av denna anledning. Det köptes mycket fastigheter runt 1997 pga. Hong Kongs övergån till Kina och det har fortsatt. Asiater är oerhört välutbildade, mycket välavlönade och jobbar oftast inom ingenjörsyrken här (lite stereotypt emellanåt) men oftast är det så.

Olja och gas som du skriver generar oerhört mycket pengar till provinsen. De sitter på en guldgruva milt uttryckt.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 07:55   #10
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Universitets/College lärare, sen konsultar jag lite vid sidan om företag hör av sig.

Det är oerhört mycket asiater i Calgary också, Vancouver kallas ibland lite elakt för Hongcouver av denna anledning. Det köptes mycket fastigheter runt 1997 pga. Hong Kongs övergån till Kina och det har fortsatt. Asiater är oerhört välutbildade, mycket välavlönade och jobbar oftast inom ingenjörsyrken här (lite stereotypt emellanåt) men oftast är det så.

Olja och gas som du skriver generar oerhört mycket pengar till provinsen. De sitter på en guldgruva milt uttryckt.
Lite roligt är det att lyssna på kanadensarna som gnäller om bensin/dieselpriserna. Hur alla dessa skatter gör det så dyrt. (vilket såklart är legitimt gnäll) men när man vet hur det ser ut i Sverige, hehe. (solklara anledningar att det är som det är, men ändå)
baggard är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 07:58   #11
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Var det en slump att det blev just Kanada? Hade du turistat och blivit förälskad i landet? Hur är tjejerna? Lika ytliga, enerverande, tråkiga och antiintellektuella som i Sverige?




Ja just det, det heter Kanada på svenska; inte Canada ;-)
MasterChief, jag vet detta så väl men mitt hjärta slår så hårt för Canada och Calgary Flames

En lång process som började med en livslång dröm att flytta till USA. 1999 mötte jag Kanadensare vid mitt universitet och min bror kom samtidigt hem efter en jordenruntresa och pratade om sina upplevelser och en viss dam han träffat som var från Canada.

2002 besökte jag dem och det gav mersmak. Jag bestämde mig då att jag måste återvända. 2004-2005, sommaren 2006, sommaren 2008 och flyttade med allt jag ägde november 2009.

Gräset är grönare på andra sidan. Dean Brody beskriver det mycket bättre än mig!



Vi pratar om damer du tar med på hockey och de har redan en välanvänd jersey och vet mer om laget, spelet och står upp och hejar på när det är slagsmål
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 08:02   #12
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av spoonchest Visa inlägg
Jag flyttade hem ifrån Canada (också Alberta) 89 eller 90 efter att ha bott med min familj där ett par år. Jag är född 86 så jag har med andra ord inga minnen från den tiden, men min far tyckte det var ett nerbyte att flytta hem till Sverige. Sjukvården fungerade bättre. Morsan jobbade inom vården, och till skillnad från här så var det välbetalt, och med tandvårdsförsäkring.
Efter att ha semestrat och hälsat på släkten där 2010 så upplever jag lite diffust att landet är som en lyckad blandning mellan USA och Sverige. Ska tillbaka nästa år. Nångång i framtiden kanske så drar vi, jag och sambon, dit och stannar där, men just nu är vi rätt bundna i Sverige. Annars hade det inte varit något att fundera på.
Fråga till Hobbes. Vad jobbar du med?
Har jag inte sagt det förr säger jag det igen. Hör av dig om du återvänder!! Det är min tur att anordna Svensk Middag i höst, skickade ut mailet ikväll. Vi är ett gäng Svenska grabbar som mötts på en såkallad Svensk Middag hos någon av oss och lagar mat, dricker som Svenskar och har riktigt jäkligt skoj. Vi letar alltid nya Svenska som vill vara med i gemenskapen!

Ja, det är en otroligt lyckad blandning mellan Sverige och USA, det är inte utan att vi ofta sägar att Canada har det bästa från USA.

Undervisar på Universitet/College och sen sammarbetar jag med två aktörer och konsultar på företag emellanåt med föreläsningar och konflikt/interpersonel kommunikation.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 08:13   #13
awesomooo
Groggluder
 
awesomooos avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 499
Haha, ja hemma här om man har dambesök och bara rååååkar zappa förbi hockey på tv så får man en utskällning

Det låter faktiskt lockande. Har varit i Canada en gång men bara vid niagarafallen för 100 år sedan. Låter lite som att Canada är ett bättre ställt USA. Jag har chansen att förhoppningsvis jobba hos mina släktingar som är egenföretagare borta i Portland, Oregon, vi har pratat lite om det men samtidigt vill jag studera och vore schysst att göra det utomlands och då låter ju just Canada som ett bra alternativ : )
awesomooo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 08:14   #14
dice
Registered User
 
dices avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Sydney
Inlägg: 127
3 ar for att kunna soka medborgarskap alltsa? Det ar ganska snabbt!
Trakigt fraga kanske men ar det ett land du kanner att du kommer pensionera dig i?
dice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 08:16   #15
hultman
Fulstygg
 
hultmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 2 185
Jag har varit i Kanada några gånger. Man får en del redneckvibbar överallt men människorna är trevligare än i Sverige. Skulle nog inte tänka mig att flytta dit men förstår de som gör det.
__________________
Min journal

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)