Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-04, 16:41   #16
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
NEAT kan man inte styra fullt ut. Väldigt långt därifrån. Du har miljoner omedvetna och ofrivilliga muskelrörelser per dygn.

Träning som inte skapar, eller försöker skapa, energiunderskott skapar inte samma skyddsreaktioner.

Inte bara det. Ökar man fettförbränningen med träning, verkar den minska vid något annat tillfälle istället.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-05, 10:37   #17
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Tyckte det var lättare att deffa och bli stenhård i kroppen innan jag började springa en massa.

Är en bra deff det primära så är det att "stänga käften" som är det absolut viktigaste. I kombination med styrketräning. Skulle aldrig få för mig att springa för kaloriförbrukningens skull.

Dock är det jävligt trist i längden att ha en visuellt vältränad kropp men som inte levererar i praktiken.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-05, 17:34   #18
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
NEAT kan man inte styra fullt ut. Väldigt långt därifrån. Du har miljoner omedvetna och ofrivilliga muskelrörelser per dygn.

Träning som inte skapar, eller försöker skapa, energiunderskott skapar inte samma skyddsreaktioner.

Inte bara det. Ökar man fettförbränningen med träning, verkar den minska vid något annat tillfälle istället.
"Träning som inte skapar, eller försöker skapa, energiunderskott skapar inte samma skyddsreaktioner."

Vad menar du där? förstår inte. Sorry
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 08:49   #19
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
"Träning som inte skapar, eller försöker skapa, energiunderskott skapar inte samma skyddsreaktioner."

Vad menar du där? förstår inte. Sorry
Psykologiska skyddsmekanismer, sånt som får vissa att ge upp och vissa att orka kämpa vidare.

Säg att du har en person som är ordentligt fet, och som bestämmer sig för att nu jäklar ska vi ta tag i livet här. Skaffar gymkort, och börjar efter bästa förmåga styrketräna ett par pass i veckan. Dock äter personen fortfarande som tidigare, ad lib, och efter gamla preferenser. En månad eller så in i träningen kliver personen upp på vågen och förvänar sig ett biggest looser moment, men ser att det mer eller mindre stått still. Blir förtvilvad, besviken, förbannad osv och slutar träna för "det funkar ju ändå inte"

Otroligt vanligt scenario, se alla nyårslöften.

Jag är så klart färgad i frågan som dietist, för jag lägger otroligt lite fokus vid träning och mycket fokus på kosten om jag skall behandla fetma. Träning är bonus, och något som man bör göra av helt andra skäl än viktminskning.
Att försöka träna sig till ett kaloriunderskott om säg 5000 kcal i veckan jämfört med att åstadkomma det med kostförändringar är galet svårt för en som inte är mycket träningsvan.

Jag håller mer eller mindre med om det som artikelförfattaren skriver, och har rätt bra koll på forskningsläget. Att ge råd om träning för fettminskning kommer inte ens hjälpa 5% av patienterna.

Det enda feltänktet jag reagerade på är :
"För vad tror du händer när någon har kämpat med sin träning i flera månader för att sedan upptäcka att hen inte har fått resultaten hen var ute efter – det vill säga en lägre siffra på vågen?

Det är en stor risk att personen slutar träna, eftersom hen upplever att all tid hen har tillbringat på gymmet, på löparbanan eller i gruppträningssalen, har varit bortkastade.

Därmed går dessa personer också miste om de många andra fördelarna som träningen verkligen bidra med


Det bygger på att man tror att personen överhuvudtaget hade börjat träna, om den inte trott att det skulle leda till viktminskning. Jag tror att det är just hoppet om viktförlust som får många att börja träna, så för min del får "myten" gärna leva kvar.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)